LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2184

 

2023-03 29 Nr. 108-P-06

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, L.Mogenienė, A.Nekrošius, I.Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas, L.Savickas, M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L.Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: Seimo narys G.Kindurys, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vadovas V.Kondratovič.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-31

1

 

 

1.         Vadovaujantis teisinio nuoseklumo ir aiškumo principais bei atsižvelgiant į projektu keičiamo Kelių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 3, 4, 15 dalyse, 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse, 10 straipsnyje bei 11 straipsnio 3 dalyje vartojamą terminiją, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje vietoje žodžio „atkarpa“ vartotinas žodis „ruožas“. Be to, atkreipiame dėmesį, kad projekte siūloma vartoti sąvoką ,,urbanizuota teritorija“, kurios turinys nei projekte, nei keičiamame įstatyme nėra apibrėžtas. Šios sąvokos turinys yra atskleistas Teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 37 dalyje. Atsižvelgiant į tai, reikėtų papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 22 dalį, kurioje nurodyti įstatymai, apibrėžiantys atitinkamų sąvokų turinį, įrašant Teritorijų planavimo įstatymą.

Pritarti.

Įstatymo projektas patobulintas pagal Vyriausybės išvadoje suformuluotus pasiūlymus.

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-31

1

 

 

2.         Pastebėtina, kad nėra aiški projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies nuostata „keliams ar jų atkarpoms, kurios natūroje (dėl užstatymo ar kitų priežasčių) neatitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyje nurodytų kelio juostos minimalių pločių <...>“. Siūlytina tikslinti projekto nuostatas atsisakant žodžio „natūroje“ ir nurodant, kad „keliams ar jų atkarpoms, kurie dėl užstatymo ar kitų priežasčių neatitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyje nurodytų kelio juostos minimalių pločių <...>“.

Pritarti.

Įstatymo projektas patobulintas pagal Vyriausybės išvadoje suformuluotus pasiūlymus.

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-31

1

 

 

3.         Vadovaujantis keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostatomis, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies žodžių junginys „kelio juostos minimalių pločių“ keistinas žodžių junginiu „kelių juostos minimalaus pločio“.

Pritarti.

Įstatymo projektas patobulintas pagal Vyriausybės išvadoje suformuluotus pasiūlymus.

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-31

 

 

 

4.         Atkreiptinas dėmesys, kad projekto aiškinamajame rašte yra nurodoma, kad „priėmus šį įstatymo pakeitimo projektą būtų sudarytos galimybės įteisinti kelius, kurie dėl dešimtmečius susiklosčiusių aplinkybių iki šio laiko neįregistruojami Nekilnojamojo turto registre“, tačiau projektu siūlomu teisiniu reguliavimu nustatoma galimybe įteisinti ne kelius, o „formuoti ir įteisinti siauresnes kelio juostas“. Pastebėtina, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalimi, kelio juosta yra žemės juosta, kurioje nutiestas arba tiesiamas kelias. Be to, vadovaujantis keičiamo įstatymo 6 straipsnio  3 ir 4 dalimis, keliai (o ne kelių juostos) yra traukiami atitinkamai į valstybinės ar vietinės reikšmės kelių sąrašus. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad Lietuvos automobilių kelių direkcija registruoja valstybinės reikšmės kelius Nekilnojamojo turto registre Lietuvos valstybės nuosavybės ir akcinės bendrovės Lietuvos automobilių kelių direkcijos patikėjimo teise.  Taigi, atsižvelgiant į išdėstytas aplinkybes, projekto nuostatos atitinkamai tikslintinos.

Be to, nuostata ,,formuojamos ir įteisinamos siauresnės kelio juostos“ tikslintina tuo aspektu, kad būtų aišku, ar siauresnės kelio juostos reiškia, kad jos būtų ,,įteisinamos“ faktiškai esančio pločio, ar ,,siauresnės“ reiškia tam tikrą kito dydžio kelio juostos plotį. Šiame kontekste svarbu paminėti, kad galiojančio keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog tuo atveju, jeigu nutiestas ar tiesiamas kelias kai kuriuose ruožuose (iškasose, pylimuose) netelpa nustatyto pločio juostoje, tai šios juostos ribos nustatomos ne arčiau kaip po metrą nuo pylimo pado, iškasos ar kelio griovių išorinių kraštų. Taigi, keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje yra nustatytos kelio juostų ribų nustatymo taisyklė, kai kelio juostos neatitinka minimalių kelio juostos pločio dydžių. Svarstytina, ar analogiška taisyklė neturėtų būti taikoma ir teikiamame įstatymo projekte nurodytu atveju.

Pritarti.

Įstatymo projektas patobulintas pagal Vyriausybės išvadoje suformuluotus pasiūlymus.

5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-31

1

 

 

5.         Pastebėtina, kad nėra aiškus projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje vartojamos sąvokos „įteisinti“ turinys. Projekto nuostatos tikslintinos pašalinant ši neaiškumą.

Pritarti.

Įstatymo projektas patobulintas pagal Vyriausybės išvadoje suformuluotus pasiūlymus.

6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-31

 

 

 

6.         Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją automobilių kelių plėtojimo, priežiūros ir naudojimosi jais srityje, svarstytina, ar dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo neturėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti.

Vyriausybės išvados paprašyta ir ji gauta.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2022-11-04

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2184 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Susipažinta.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1.

Vyriausybė, 2023-01-11

1

 

 

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2184 (toliau – Įstatymo projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį patobulinti atsižvelgiant į šias pastabas:

1. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu keičiamo Lietuvos Respublikos kelių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 11 straipsnio 4 dalies nuostata būtų taikoma tik užstatytose teritorijose esantiems keliams, siekiant teisinio reguliavimo aiškumo siūloma Įstatymo projekto 1 straipsnio nuostatą „urbanizuotose teritorijose keliams ar jų atkarpoms, kurios natūroje (dėl užstatymo ar kitų priežasčių) neatitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyje nurodytų kelio juostos minimalių pločių <...>“ suformuluoti taip: „urbanizuotose teritorijose esančių kelių, įrašytų į valstybinės reikšmės kelių sąrašą ar vietinės reikšmės kelių sąrašą, ar jų ruožų, kurių kelio juostos dėl užstatymo ar kitų priežasčių neatitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų minimalių pločių <...>“.

Pritarti.

 

2.

Vyriausybė, 2023-01-11

1

 

 

2. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje įtvirtintą kelio sąvoką,
2 straipsnio 10 dalyje, 5 straipsnio 3 ir 4 dalyse nustatytas kelio savininko funkcijas ir jo atsakomybę už saugų eismą ir numatytą kelio ir jo statinių naudojimo laiką, Įstatymo projekto 1 straipsnio nuostatą „kelio juostos formuojamos ir įteisinamos siauresnės“ siūloma pakeisti į „kelio juostos nustatomos siauresnės (faktiškai esančio pločio) su visais tame kelyje esančiais kelio elementais“.

Pritarti.

 

3.

Vyriausybė, 2023-01-11

1

 

 

3. Siekiant teisėkūros ekonomiškumo ir mažinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimamų teisės aktų skaičių, siūloma Įstatymo projekte numatyti, kad kelio juostos ribos nustatomos susisiekimo ministro ar jo įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

Pritarti.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai: nėra.

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas, Laima Mogenienė.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris