LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijai

El. p. [email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1959 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3724

 

2019 m. rugsėjo 20 d. Nr. 4-01-8180

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, atsižvelgdami į reguliuojamos srities socialinę reikšmę ir svarbą, į ankstesnėse antikorupcinio vertinimo išvadose pateiktas pastabas, savo iniciatyva atlikome Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1959 (toliau – Įstatymas) 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3724[1] (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Projektu siūloma Įstatymo 14 straipsnį papildyti 7 dalimi, nustatant, kad savivaldybės būstas negali būti subnuomojamas.

Galiojantis teisinis reguliavimas imperatyviai nenumato draudimo subnuomoti savivaldybės ar socialinį būstą, tačiau praktikoje pasitaiko situacijų, kai lengvatinėmis sąlygomis, gerokai žemesne nei rinkos kaina suteiktas nuomotis savivaldybės[2] ar socialinės būstas yra pernuomojamas kitiems asmenims, neturintiems teisės į savivaldybės ar socialinį būstą, už gerokai didesnę kainą, siekiant pasipelnyti bei pažeidžiant socialiai jautrių asmenų, laukiančių eilėje socialiniam būstui gauti, teises ir interesus.

Siūlomas Projektas galėtų prisidėti prie aukščiau minėtos problemos sprendimo, tačiau atkreiptinas dėmesys į šiuos aspektus:

1. Nėra aišku, ar Projektu siūlomas subnuomos draudimas taikytinas absoliučiai visoms į savivaldybės būsto fondo sąrašą įrašytoms gyvenamosioms patalpoms, nes Įstatymo 2 straipsnio 8 ir 10 dalyje atskirai pateikiami savivaldybės būsto ir socialinio būsto apibrėžimai, papildomai nurodant tam tikras išimtis, 14 straipsnyje taip pat numatyta, kad savivaldybės būsto fondą sudaro socialiniai būstai ir savivaldybės būstai – kaip atskiros būsto grupės. Siekdami teisinio reguliavimo vienareikšmiškumo ir taikymo vienodumo, siūlome patikslinti Projektą, numatant bet kokio savivaldybei nuosavybės teise priklausančio ar kitais pagrindais valdomų gyvenamųjų patalpų subnuomos draudimą.

2. Projekte nėra detalizuojami draudimo subnuomoti savivaldybės būstą taikymo ypatumai: ar siūlomas draudimas turėtų būti įtraukiamas tik į naujai sudaromų savivaldybės būsto ir socialinio būsto nuomos sutarčių sąlygas – tokiu atveju aktuali yra Projekte nenumatyta draudimo įsigaliojimo pradžia, ar turėtų būti peržiūrėtos ir atitinkamai pakeistos visos savivaldybių sudarytos būsto nuomos sutartys, nes dauguma jų sudarytos neribotam laikotarpiui.

3. Projekte nėra numatyta, kokios pasekmės savivaldybės būsto nuomininkui kiltų nustačius, kad jis subnuomoja jam lengvatinėmis sąlygomis suteiktą savivaldybės būstą, taip pat – kuris subjektas būtų atsakingas už tokių atvejų prevenciją ir kontrolę, nes galiojantis teisinis reguliavimas nereglamentuoja savivaldybės būsto ar socialinio būsto naudojimo kontrolės procedūrų.

Papildomai atkreiptinas dėmesys į tai, kad nei Įstatymas, nei jo įgyvendinamieji teisės aktai nereglamentuoja tarnybinio būsto suteikimo sąlygų ir kriterijų, kas yra svarbu ir vertinamo Projekto kontekste.     

Aukščiau minėta pastabą esame pateikę 2018 m. rugpjūčio 21 d. antikorupcinio vertinimo išvadoje „Dėl Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 pakeitimo įstatymo projekto“ Nr. 4-01-6499[3], tačiau įsigaliojus naujos redakcijos Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymui į ją nebuvo atsižvelgta.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome svarstyti galimybę tobulinti Projekto nuostatas.

  

 

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                                        Egidijus Radzevičius

 

 

 

 

Julija Antanaitė, tel. (8 706) 62 755, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/748fa8c0a93a11e9aab6d8dd69c6da66?positionInSearchResults=3&searchModelUUID=11ac815d-8d67-4848-8452-8d5b175af882

[2] Prieiga internete: https://www.lrt.lt/naujienos/lrt-tyrimai/5/1079159/lrt-tyrimas-auksinis-verslas-auksinese-kopose-socdemai-valdiska-turta-paverte-asmeniniu-verslu; https://kbu.lt/kaunas-keicia-poziuri-i-miestui-priklausancius-bustus-apgaudinejantys-miesta-bus-sutramdyti/

[3] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/3ae6d421a54611e8aa33fe8f0fea665f?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=c62f984b-7796-4c3c-bd6c-b9e56c4b86d6