LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-03 Nr. XIVP-4021
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu keičiamo Mokslo ir studijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 4 dalyje formuluotėje „perima visas reorganizuojamos valstybinės kolegijos teises ir pareigas“ siūlytina braukti žodį „visas“, nes reorganizavime dalyvaujantis universitetas gali perimti ir ne visas reorganizuojamos kolegijos teises ir pareigas (pavyzdžiui, tuo atveju, kai reorganizavime dalyvauja daugiau negu viena valstybinė aukštoji mokykla).
2. Atsižvelgiant į tai, kad tinkamam koleginių studijų programų užbaigimui būtų būtina reorganizuojamos kolegijos materialinė bazė bei jos kvalifikuotas personalas (nes reorganizavime dalyvaujantis universitetas tiesiog gali neturėti koleginių studijų programų organizavimui reikalingos bazės ir personalo), svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies nuostatos nereikėtų papildyti, nurodant, kad reorganizuojamos valstybinės kolegijos studentams užbaigti pradėtas jų studijas pagal koleginių studijų programas gali būtent tas universitetas, kuris perima reorganizuojamos kolegijos materialinę bazę ir personalą.
3. Atsižvelgiant į tai, kad įstatyminės reguliacinio pobūdžio teisės normos neturėtų būti dėstomos skliaustuose, tikslintinas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies pildomos nuostatos dėstymas. Be to, pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, būtent kuri 10 straipsnio 4 dalies nuostata nebūtų taikoma valstybinės kolegijos reorganizavimo atveju. Svarstytina, ar apskritai nebūtų aiškiau, jeigu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalis būtų išskaidyta į dvi dalis, iš kurių pirmoji (t. y. keičiama 4 dalis) nustatytų, kad universitete teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas ir kad universitete turi vyrauti universitetinės studijos, o antroji (t. y. pildoma 5 dalis) –bendrąjį draudimą vykdyti kolegines studijas ir teikti aukštąjį koleginį išsilavinimą, tačiau trijuose punktuose įtvirtintų tris šio draudimo netaikymo išlygas: 1) šio įstatymo 53 straipsnio 18 dalyje nustatytais atvejais; 2) tuo atveju, jeigu Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis, įvertinus atliktų išorinio studijų vertinimo ir išorinio mokslo ir studijų institucijų vertinimo rezultatus, mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros bei meno veiklos vertinimo rezultatus, specialistų poreikį, valstybės ūkinės, socialinės, kultūrinės plėtros poreikius ir ateities perspektyvas, universiteto statute yra numatytas koleginių studijų vykdymas pagal Vyriausybės nustatytos studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios, pirmosios, antrosios pakopų koleginių studijų programas; ir 3) tuo atveju, kai universitetas dalyvauja Vyriausybei reorganizuojant valstybinę kolegiją, perima reorganizuojamos valstybinės kolegijos teises ir pareigas (įskaitant materialinę bazę ir kvalifikuotą personalą, būtiną koleginių studijų programų vykdymui) ir sudaro galimybes reorganizuojamos valstybinės kolegijos studentams užbaigti pradėtas jų studijas pagal koleginių studijų programas, kurios studentams pabaigus studijas išregistruojamos).
4. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje neturėtų būti išbrauktas žodis „antrosios“, nes Mokslo ir studijų įstatymo 52 straipsnyje, reglamentuojančiame studijų sistemos sandarą ir aukštojo mokslo kvalifikacijas, nėra numatytos antrosios pakopos koleginės studijos.
5. Atsižvelgiant į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kompetenciją formuojant valstybės politiką formaliojo ir neformaliojo švietimo srityje, organizuojant, koordinuojant ir kontroliuojant jos įgyvendinimą, dėl projekto siūlytina gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
I. Girdžiūnaitė, tel. (0 5) 209 6895, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6356, el. p. [email protected]