LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO Nr. I-857 10, 12, 17, 18 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

2021-11-19 Nr. XIVP-1086

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Įstatymo projekte numatoma koncepcija, pagal kurią ūkininkams nebūtų taikomas reikalavimas įgyti licenciją norint gaminti alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų, ir jais prekiauti, yra abejotina. Pažymėtina, kad tokio pobūdžio veiklos licencijavimas padeda valstybei užtikrinti alkoholinių gėrimų kokybės kontrolę ir, atitinkamai, vartotojų gyvybės ir sveikatos apsaugą nuo nekokybiškų gaminių. Tuo tarpu teikiamame įstatymo projekte nuostatų, kurios garantuotų efektyvią šių teisinių gėrių apsaugą, iš esmės nėra. Dėl to manytina, kad teikiamas įstatymo projektas yra nesuderinamas su Alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje deklaruojamu įstatymo tikslu – mažinti alkoholio daromą žalą sveikatai. Be to, siūlomas teisinis reguliavimas nesuderinamas ir su keičiamo įstatymo 12 bei 16 straipsniais, pagal kuriuos visa su alkoholio produktų gamyba ir prekyba susijusi veikla (išskyrus tam tikras išimtis) privalo būti licencijuojama.

2.              Įstatymo projekte vartojama formuluotė „ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus“ keistina į „alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų“.

3.              Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje neatsispindi pakeitimai, kurie buvo padaryti priėmus Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 12, 16, 181, 34 ir 341 straipsnių pakeitimo įstatymą (reg. Nr. XIII-3226).

4.              Remiantis įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsniu bei įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 8 punktu, ūkininkų gaminami alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų, būtų priskirti prie naminių alkoholinių gėrimų ir juos būtų galima parduoti kitiems asmenims. Pastebėtina, kad siūlomas pakeitimas turėtų būti derinamas su Administracinių nusižengimų kodekso 169 straipsniu. Jame nustatyta administracinė atsakomybė už naminių alkoholinių gėrimų, išskyrus pagal norminius dokumentus pagamintą alų, kuriam gaminti turimas nustatyta tvarka išduotas leidimas, pardavimą ar kitokį realizavimą, t. y. šioje administracinio nusižengimo sudėtyje numatyta atsakomybės išimtis turėtų būti pildoma ir ūkininkų gaminamais alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų.

5.              Keltina prielaida, jog ūkininkams priklausančiose kaimo turizmo sodybose būtų prekiaujama pilstomais alkoholiniais gėrimais. Jeigu taip, tuomet turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 1 punktas, jame nustatant draudimo parduoti pilstomus alkoholinius gėrimus išimtį nurodytų vietų atžvilgiu.

6.              Įstatymo projekto 5 straipsnyje numatomi keičiamo įstatymo 34 straipsnio 1 dalies pakeitimai neatitinka keičiamo įstatymo 34 straipsnio reguliavimo dalyko. Keičiamo įstatymo 34 straipsnis nustato ekonomines sankcijas juridiniams asmenims, o ūkininkai, remiantis Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 2 dalimi, yra fiziniai asmenys. Ūkininkų atsakomybė už keičiamo įstatymo pažeidimus turėtų kilti pagal Administracinių nusižengimų kodeksą arba Baudžiamąjį kodeksą (keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalis) priklausomai nuo to, kuriame iš nurodytų kodeksų esančią teisės pažeidimo sudėtį atitinka ūkininko padaryta veika.

7.             Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 19 ir 20 straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją alkoholio vartojimo mažinimo srityje, taip pat į tai, jog pagal keičiamo įstatymo 30 straipsnį Vyriausybė yra priskiriama prie subjektų, formuojančių ir koordinuojančių valstybės alkoholio kontrolės politiką, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

8.              Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas ir projekto lyginamasis variantas koreguotini:

8.1. įstatymo projekte virš teisės akto pavadinimo, dešinėje lapo pusėje mažosiomis paryškintomis raidėmis rašytinas žodis „Projektas“, projekto lyginamajame variante – „Projekto lyginamasis variantas“;

8.2. įstatymo projekto pavadinime trumpinys „Nr.“ rašytinas didžiosiomis raidėmis;

8.3. įstatymo projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „10 straipsnio pakeitimas“;

8.4. įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnyje po straipsnio numerio „10“ turėtų būti įrašytas žodis „straipsnis“ bei nurodytas šio straipsnio pavadinimas;

8.5. projekto lyginamasis variantas rengtinas suvestinės teisės akto redakcijos pagrindu, projekto lyginamajame variante straipsnio ar punkto ir (ar) jų sudedamųjų dalių tekste daromi pakeitimai paryškinami, o siūlomi išbraukti žodžiai perbraukiami plona linija, todėl projekto lyginamojo varianto 1 ir 2 straipsniuose dėstomi pakeitimai tobulintini;

8.6. įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 18 punkte prieš formuluotę „12 straipsnio 1 dalyje“ įrašytina formuluotė „šio Įstatymo“. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir įstatymo projekto 4 ir 5 straipsniais keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 punktui ir 34 straipsnio 1 daliai;

8.7. įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalis tikslintina po žodžio „įstatymas“ įrašant formuluotę „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]