LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1336

15 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-470

2017-11-15  Nr. 103-P-51

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: A. Sysas – Komiteto pirmininkas, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, L. Matkevičienė, M.  Navickienė, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys, G. Vasiliauskas; Komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos: A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I.  Kuodienė, R. Molienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: A. Maldeikienė  – Seimo narė, I. Šimonytė – Seimo narė, R. Guobaitė-Kirslienė – Respublikos Prezidentės patarėja, A. Gratulevičienė – Vyriausybės kanceliarijos Socialinių ir sveikatos reikalų skyriaus vedėja, L. Kukuraitis – socialinės apsaugos ir darbo ministras, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, A. Aranauskienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo ir pensijų departamento direktorė,  V. Kalinauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus vedėjas, M. Sinkevičius – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorius, J. Miskis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotojas, M. Jautakis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Teisės skyriaus vedėjas, R. Domarkienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Fondo finansų ir apskaitos skyriaus vedėja, D. Janušauskaitė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Statistikos, analizės ir prognozės skyriaus vedėjo pavaduotoja, E. Kiškis – Finansų ministerijos Skolinimosi ir pinigų valdymo skyriaus vedėjo pavaduotojas, A. Dabušinskas – Lietuvos Banko Ekonomikos departamento direktorius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-03-21

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus:

1. Reikėtų tikslinti įstatymo projekto pavadinimą - atsisakyti perteklinių žodžių „LIETUVOS RESPUBLIKOS“, o prieš skaičius „I-1336“ įrašyti „NR.“

Pritarti.

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-03-21

1

 

 

2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad vieši yra draudėjo, kurio apdraustųjų asmenų skaičius didesnis negu 3, duomenys apie apdraustiesiems asmenims apskaičiuotų pajamų, nuo kurių turi būti priskaičiuotos socialinio draudimo įmokos, vidurkį, medianą, imties standartinį nuokrypį, 25 procentų kvantilį ir 75 procentų kvantilį. Svarstytina, ar įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas dera su Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 5 straipsnio nuostatomis, nes paskelbus siūlomus nustatyti duomenų sklaidos ir duomenų padėties charakteristikų dydžius galėtų būti atskleista nuasmeninta, bet personali informacija apie apdraustajam asmeniui apskaičiuotas pajamas, nuo kurių turi būti priskaičiuotos socialinio draudimo įmokos, kuri, pasinaudojus kitais viešais duomenimis, leistų identifikuoti asmens duomenis ir tokiu būdu pažeistų duomenų subjekto esminius interesus.

Svarstant šias nuostatas atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu Nr. XII-2603, kurio įsigaliojimo data numatyta 2017 m. liepos 1 d., patvirtinto Lietuvos Respublikos darbo kodekso (toliau – DK) 23 straipsnio 2 dalies 1 punkte yra įtvirtinta nuostata, kad darbdavys, kurio vidutinis darbuotojų skaičius yra daugiau kaip dvidešimt, darbo tarybai ir profesinei sąjungai privalo teikti bent kartą per metus atnaujinamą informaciją apie darbuotojų, išskyrus vadovaujančias pareigas einančius darbuotojus, nuasmenintus duomenis apie vidutinį darbo užmokestį pagal profesijų grupes ir lytį (čia ir toliau išskirta mūsų).

DK 71 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad darbdaviai ne rečiau kaip kartą per metus teikia darbo tarybai informaciją apie terminuotų darbo sutarčių būklę įmonėje, įstaigoje, organizacijoje, nurodydami darbuotojų, dirbančių pagal terminuotas sutartis, skaičių, užimamas pareigybes ir darbo užmokesčio vidurkį pagal profesijų grupes ir lytį.

Nepritarti.

 

Pritarta patobulintam, atsižvelgiant į Vyriausybės nutarimo 2 punkte pateiktą pasiūlymą, įstatymo projektui.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-03-21

2

 

 

3. Įstatymo projekto 2 straipsnio pavadinimas tarpusavyje derintinas su jo turiniu. Be to, įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad priėmus šį įstatymą Vyriausybė arba jos įgaliota institucija turės patvirtinti konkrečias duomenų skelbimo formas. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto 2 straipsnį reikėtų papildyti 2 dalimi ir joje įtvirtinti, kad Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki 2017 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Siekiant, kad Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos priimti šio įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai įsigaliotų kartu su keičiamo įstatymo 15 straipsnio nuostatomis, įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūlytina po žodžių „Šis įstatymas“ įrašyti žodžius „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“ ir taip nustatyti normos, kad Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki 2017 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, įsigaliojimo laike išimtį.

Svarstant įstatymo projekte siūlomą šio įstatymo įsigaliojimo datą atkeiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo nuostatoms įgyvendinti reikės ne tik priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, bet ir sukurti tam skirtą programinę įrangą.

Pritarti.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

,,2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas įgyvendinimas

1.Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2017 m. liepos 1 d. 2018 m. balandžio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2017 m. kovo 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

4.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

2017-03-17

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. I-1336 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-470, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. Vis dėlto siūlome įvertinti, ar projekto tikslo įgyvendinimas nepareikalaus neproporcingai didelės administracinės naštos iš nurodomą informaciją turėsiančių teikti subjektų (pavyzdžiui, labai brangios programinės įrangos, didelių laiko sąnaudų ir panašiai).

Nepritarti.

 

 

Administracinė našta Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai įvertinta.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. spalio 25 d. nutarimas Nr. 862

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. birželio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-312 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
n u t a r i a:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. I-1336 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-470 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui šiuo metu jo nesvarstyti, iki bus gauti Lietuvos Respublikos darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 6 straipsnio 13 dalyje numatytos atlikti Lietuvos Respublikos darbo kodekso įgyvendinimo stebėsenos rezultatai, įvertinta Lietuvos Respublikos darbo kodekso 23 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostata, nustatanti, kad darbdavys, kurio vidutinis darbuotojų skaičius yra daugiau nei dvidešimt, pareikalavus darbo tarybai, o kai jos nėra, – darbdavio lygmeniu veikiančiai profesinei sąjungai, privalo teikti bent kartą per metus atnaujinamą informaciją apie darbuotojų, išskyrus vadovaujančias pareigas einančius darbuotojus, nuasmenintus duomenis apie vidutinį darbo užmokestį pagal profesijų grupes ir lytį, jeigu profesijos grupėje yra daugiau kaip du darbuotojai.

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarta patobulintam, atsižvelgiant į Vyriausybės nutarimo 2 punkte pateiktą pasiūlymą, įstatymo projektui.

 

 

 

 

 

 

2.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. spalio 25 d. nutarimas Nr. 862

1

 

 

 

2. Pasiūlyti tobulinti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą, jeigu visgi būtų nuspręsta jį svarstyti, pagal toliau išdėstytą pastabą.

Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad yra vieši draudėjo, kurio apdraustųjų asmenų skaičius didesnis negu 3, duomenys apie apdraustiesiems asmenims apskaičiuotų pajamų, nuo kurių turi būti priskaičiuotos socialinio draudimo įmokos, vidurkį, medianą, imties standartinį nuokrypį, 25 procentų kvantilį ir 75 procentų kvantilį. Tokiu atveju, esant nedideliam darbuotojų skaičiui įmonėje, bus identifikuotos konkrečiam apdraustajam apskaičiuotos pajamos, t. y. atskleisti asmens duomenys ir pažeisti duomenų subjekto interesai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant užtikrinti pateikiamų duomenų konfidencialumą, siūlytina taikyti Įstatymo projekto nuostatą tik esant didesniam nei 20 apdraustųjų skaičiui, nes į kiekvieną kvartilį patektų bent 5 apdraustųjų duomenys. Be to, Lietuvos Respublikos darbo kodekso 23 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtinta nuostata, jog darbdavys, kurio vidutinis darbuotojų skaičius yra daugiau kaip dvidešimt, darbo tarybai ir profesinei sąjungai privalo teikti bent kartą per metus atnaujinamą informaciją apie darbuotojų nuasmenintus vidutinio darbo užmokesčio pagal profesijų grupes ir lytį duomenis. Siūlytina Įstatymo projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 15 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) draudėjo, kurio apdraustųjų asmenų skaičius yra didesnis negu 3, apdraustiesiems asmenims apskaičiuotų pajamų, nuo kurių turi būti priskaičiuotos socialinio draudimo įmokos, vidurkis. Draudėjo, kurio apdraustųjų asmenų skaičius yra didesnis negu 20, apdraustiesiems asmenims apskaičiuotų pajamų, nuo kurių turi būti priskaičiuotos socialinio draudimo įmokos, mediana, standartinis nuokrypis, 25 procentų kvantilis ir 75 procentų kvantilis;“.

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.       

Seimo nariai R.Budbergytė, I.Šiaulienė, A.Butkevičius ir R.Šalaševičiūtė

2017-06-14

1

 

 

 

Argumentai:

Vyrų ir moterų darbo užmokesčio skirtumas išlieka aktualia problema beveik visame pasaulyje. Tarptautinį tyrimą 2017 m. atlikusi www.manoalga.lt nustatė, kad Lietuvoje vidutinis mėnesio moterų ir vyrų atlyginimas skiriasi 10 proc., nors moteris dirba tokiose pačiose pareigose kaip ir vyras. Apskritai vyrų ir moterų atlyginimai skiriasi 16 proc. mūsų šalyje.

Jei būtų viešinami duomenys apie vyrų ir moterų dirbančių įmonėse vidutinį mėnesio atlyginimą, darbuotojos moterys galėtų žinoti savo vertę darbo rinkoje ir tai galėtų sustiprinti jų derybines galias, siekiant gauti didesnį užmokestį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 15 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) draudėjo, kurio apdraustųjų asmenų skaičius yra didesnis negu 3, apdraustiesiems asmenims apskaičiuotų pajamų, nuo kurių turi būti priskaičiuotos socialinio draudimo įmokos, vidurkis, mediana, imties standartinis nuokrypis, 25 procentų kvantilis ir 75 procentų kvantilis ir šie duomenys pagal apdraustųjų asmenų lytį;

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto patobulintame projekte  (atsižvelgiant į Vyriausybės nutarimo 2 punkte pateiktą pasiūlymą) siūlomi nustatyti nauji viešai skelbiami rodikliai, todėl pirmiausia būtina užtikrinti sklandų šios nuostatos įgyvendinimą ir tik po to sprendžiama dėl papildomų rodiklių įvedimo.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas: pritarti patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas:  Tomas Tomilinas.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Algirdas Sysas

 

SRDK biuro patarėja Diana Jonėnienė