LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ ĮSTATYMO NR. I-1232 1, 8, 9, 11, 12, 15, 18 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1864(2)
2018-05-23 Nr. 141-P-14
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Petras Gražulis, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.
Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
9 |
5 |
|
|
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 9 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas taikomas 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių fondų metinių finansinių ataskaitų rinkinių auditams. Taigi, projektu įstatyme siūloma nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos galiotų teisiniams santykiams, prasidėjusiems iki įstatymo įsigaliojimo, t.y., kai į 2019 m. rengiamas ataskaitas pateks ir 2018 m. laikotarpis iki šio įstatymo įsigaliojimo. Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad galioja tik paskelbti įstatymai. Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje atsispindi teisės principas, kad paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit). Reikalavimas, kad paskelbti įstatymai galiotų į ateitį ir neturėtų grįžtamosios galios, – svarbi teisinio tikrumo prielaida, esminis teisės viešpatavimo, teisinės valstybės elementas. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs ir tai, jog konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams, inter alia tai, kad teisės aktų galia yra nukreipta į ateitį, įstatymų ir kitų teisės aktų grįžtamoji galia neleidžiama (lex retro non agit), nebent teisės aktu būtų sušvelninama teisinių santykių subjekto padėtis ir kartu nebūtų pakenkiama kitiems teisinių santykių subjektams (lex benignior retro agit) (inter alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2006 m. sausio 16 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai); teisinio reguliavimo pataisomis negalima paneigti asmens teisėtų interesų ir teisėtų lūkesčių, nes asmenys, pagal įstatymą įgiję tam tikras teises, turi teisę pagrįstai tikėtis, kad šios teisės nustatytą laiką bus išlaikytos ir įgyvendinamos (inter alia 2003 m. kovo 4 d., 2013 m. vasario 15 d., 2017 m. sausio 25 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Konstitucinio Teismo suformuotą doktriną. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad kartu su šiuo projektu teikiamo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1862(2) 16 straipsnio 5 dalyje dėstoma analogiška nuostata dėl konsoliduotųjų (pabraukta mūsų) metinių finansinių ataskaitų rinkinių auditų. Projektų nuostatos derintinos tarpusavyje. |
Nepritarti |
Konstitucinis Teismas savo doktrinoje ne kartą konstatavo, kad nei įstatymu, nei poįstatyminiais aktais negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų įsiterpta į jau pasibaigusius teisinius santykius (Konstitucinio Teismo 2007 m. lapkričio 29 d. nutarimas). Tokiu reguliavimu, kuriuo teisės normos galėtų būti pakeistos, kai reguliuojami santykiai jau yra baigti, būtų sudarytos prielaidos paneigti asmenų teisėtus lūkesčius, teisinį tikrumą ir teisinį saugumą, konstitucinį teisingumo principą. Pažymėtina, kad Projekte Nr. XIIIP-1864(2) subjektams (t. y. labdaros ir paramos fondams, tenkinantiems bent 1 iš nurodytų kriterijų) yra nustatoma pareiga atlikti 2018 m. ir vėlesnių metų finansinių ataskaitų rinkinių auditą. Pritarus Projektui Nr. XIIIP-1864(2), subjektai įgys pareigą atlikti pirmąjį finansinių ataskaitų auditą 2019 metais už praėjusius 2018 metus. Taigi, Projektu Nr. XIIIP-1864(2) nėra įsiterpiama į jau apsibaigusius teisinius santykius, priešingai nustatomas į ateitį galiosiantis reguliavimas. Atkreiptinas dėmesys, kad ir šiuo metu galiojantis teisinis reguliavimas numato galimybę visuotiniam dalininkų susirinkimui priimti sprendimą dėl fondo finansinių ataskaitų audito ir rinkti auditorių ar audito įmonę. Šiame kontekste paminėtina,
kad Projektas Atsižvelgiant į tai, kad Projekte Nr. XIIIP-1864(2) aiškiai apibrėžiama įstatymo įsigaliojimo ir taikymo tvarka, pasirinkta objektyvi, subjektų teisėtus lūkesčius atitinkanti, įstatymo įsigaliojimo data, leisianti subjektams pasirengti pareigos vykdymui, be to, Projektu Nr. XIIIP-1864(2) nėra įsiterpiama į pasibaigusius santykius, priešingai, nustatomas į ateitį nukreiptas pareigos vykdymo procesas, teigtina, kad siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Konstitucinio Teismo doktriną. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-18 |
|
|
|
|
2. Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis (2017 m. liepos 11 d. redakcija) projekto lyginamasis variantas neatitinka teisės technikos taisyklių – projekte daromi pakeitimai turi būti paryškinami, o siūlomi išbraukti žodžiai turi būti perbraukiami plona linija. Šie reikalavimai taikomi žodžiams, o ne keičiamoms žodžių dalims, kaip tai dėstoma projekto lyginamajame variante. |
Pritarti |
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
4. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė
Komiteto biuro patarėja Asta Rubežė