LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. Ix-569 23, 24, 25 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4097

 

2017-05-10 Nr. 111-P-13

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A.Širinskienė, Komiteto pirmininkės pavaduotojas R.Žemaitaitis, Komiteto nariai: D.Kaminskas, D.Kepenis, A.Kirkutis, A.Kubilienė, J.Liesys, A.Matulas, I.Rozova, A.Vinkus, Komiteto biuro vedėja J.Bandzienė, patarėjas E.Jankauskas, patarėja K.Civilkienė, patarėja V.Valainytė, patarėja B.Sesickienė, padėjėja S.Šimonienė, Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos patarėja A.Mečėjienė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos patarėja N.Kundrotienė, Ministro Pirmininko patarėjas P.Gradeckas, Sveikatos apsaugos ministras A.Veryga, viceministrė K.Garuolienė, Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento direktoriaus pavaduotoja A.Astrauskienė, vyr.specialistė G.Krivelienė, Ūkio ministerijos vyr.specialistė A.Janušauskė, Nacionalinės sveikatos tarybos sekretoriato vadovė I.Večkienė, Europos teisės departamento atstovė D.Stepanienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio departamento direktoriaus pavaduotoja G.Belian, Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai V.Keldanovič, S.Kasiulevičiūtė, Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos atstovė N.Goštautaitė Midttun, iniciatyvinės grupės “Už blaivią Lietuvą” atstovas J.Dapšauskas, Lietuvos sveikuolių sąjungos prezidentas S.Dailidė, Lietuvos laisvosios rinkos instituto atstovas M.Tininis, Lietuvos liberalaus jaunimo organizacijos atstovai J.Stanevičius, D.Rimkutė, Lietuvos aludarių gildijos prezidentas S.Galadauskas, Lietkoopsąjungos atstovas R.Koreiva, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius L.Vilimas, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė E.Šiškauskienė, asociacijos “Laisvas žmogus” atstovė T.Ščiurina, “Visagino country” festivalio organizatorių atstovė E.Čekienė, festivalio “Kino pavasaris” organizatorių atstovai M.Morkūnas, V.Ramoškienė, festivalio “Galapagai” organizatorių atstovas A.Balniškis, “Mados infekcija” festivalio organizatorių atstovė S.Strauskaitė, Barų asociacijos atstovas S.Galdikas, Jurbarko rajono verslininkų organizacijos atstovas V.Šukys, Nepriklausomų prekybos įmonių asociacijos pirmininkas E.Radžvila, Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos vadovas M.Zakarka, VšĮ “Žalgirio krepšinio centras” marketingo direktorius A.Tamašauskas, UAB ‘Joalda” atstovai S.Rimkevičienė, D.Rimkevičius, UAB “Vento Nuovo” lobistas A.Marcinkus, Lietuvos krikščioniškojo jaunimo blaivybės sąjungos “Žingsnis” atstovai D.Stonys, E.Jonušaitė, asociacijos “Optimalistas” atstovai G.Černiauskas, A.Chromin, G.Tarasov, V.Artimonovas, Lietuvos tautinio paveldo gamintojų ir kūrėjų asociacijos atstovas R.Gervė, UAB “Naminė pelėda” direktorė R.Starkuvienė, VšĮ “Utenos Juventus”atstovai Ž.Urbonas, E.Skersis, UAB “Kauno arena” atstovas V.Gudavičius, advokatė E.Latauskienė, Lietuvos krepšinio lygos prezidentas R.Milašius, gen.direktorius R.Brazauskas, direktorė R.Lininienė, VšĮ “Krepšinio rytas” atstovas M.Purlys, “Laisvė rokenrolui” koncerto organizatorių atstovė J.Katkutė, Vilniaus Sąjūdžio tarybos pirmininkas L.Kerosierius.

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-03-16

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atkreipiame dėmesį, kad 2015 m. gruodžio 8 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XII-2145, kurio pagrindu tam tikri Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 23 straipsnio 1 dalies, 24 straipsnio, 25 straipsnio ir 26 straipsnio 1 dalies pakeitimai įsigalioja nuo 2017 m. kovo 1 d. ir nuo 2018 m. kovo 1 d. Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu projektu siūloma pakeisti taip pat keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalį, 24 straipsnį, 25 straipsnį ir 26 straipsnio 1 dalį, o projekto 5 straipsnio 1 ir 2 dalimis siūlomos pakeitimų įsigaliojimo datos sutampa su aukščiau paminėtomis šių straipsnių pakeitimų įsigaliojimo datomis, turėtų būti keičiamas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XII-2145.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-03-16

 

 

 

2. Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos konvergencijos programa, Valstybės pažangos strategija <...> , manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Pritarti

 

3.

Seimo Sveikatos reikalų komiteto neetatinis ekspertas prof. A.Veryga, 2016-05-04

 

 

 

Vertinant aiškinamajame rašte nurodytą „Akcizų įstatymo nuostatą kasmet 20 proc. tolygiai didinti akcizų tarifus visiems alkoholiniams gėrimams.“ reikėtų pastebėti, kad pats akcizų didinimo tikslas yra neabejotinai mokslu pagrįsta priemonė mažinant alkoholinių gėrimų vartojimą, juo labiau, kad alkoholinių gėrimų įperkamumas Lietuvoje nuolatos auga. Tačiau aiškinamajame rašte nenurodoma, kodėl akcizų tarifus siūloma didinti tolygiai, nes jau ir dabar kai kurios alkoholinių gėrimų grupės (pvz. alus) yra apmokestinti mažiau nei stiprieji gėrimai. Tam nėra jokio racionalaus pagrindo, nes net ir vertinant iš šešėlinės rinkos rizikos perspektyvos, silpnųjų gėrimų padirbinėjimas ar gabenimas kontrabanda yra mažiausiai ekonomiškai patrauklus, dėl mažo alkoholio tūrio ir gamybos proceso sudėtingumo. Juo labiau, kad dabar egzistuojantis apmokestinimas sukuria palankias sąlygas pigiai pardavinėti spirituotus vynus ar panašius probleminiams vartotojams skirtus gėrimus. Todėl svarstant alkoholinių gėrimų akcizo didinimą reikėtų galvoti kokiu būdu apmokestinti gėrimus, kad nebūtų sukuriamos išskirtinės lengvatinės sąlygos kai kurioms gėrimų grupės. Todėl siekis didinti akcizą alkoholiniams gėrimams vertintinas teigiamai, tačiau nepritarčiau įstatymo projekte išdėstytam akcizo didinimo principui, kuris palieka lengvatines sąlygas kai kurioms gėrimų grupėms.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos mažųjų alaus daryklų asociacija, 2016-06-21

 

 

 

(...) Seimas dar 2015 m. gruodžio 8 d. priėmė Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 26, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XII-2145. Šiais Akcizų įstatymo pakeitimais kaip tik jau yra įtvirtintos ir įsigaliojo akcizui alui didinimo datos ir konkretūs akcizo alui dydžiai 2016 m. kovo 1 d. – 2018 m. kovo 1 d. laikotarpiu.

Pateiktu Įstatymo projektu iš naujo siūloma drastiškai keisti akcizo alui dydžius 2017 m. kovo 1 d. – 2018 m. kovo 1 d. laikotarpiu, kuriuos kaip minėta Lietuvos Respublikos Seimas patvirtino tik prieš pusę metų 2015 m. gruodžio 8 d. (...).

Siūlymai (...) vėl keisti drastiškai didinant akcizo alui dydį 2017 m. kovo 1 d. – 2018 m. kovo 1 d. laikotarpiu pažeidžia teisėkūros principus, visuomenės teisinio apibrėžtumo teisėtųs lūkesčius, ūkio subjektų poreikį prognozuoti valstybės politiką mokesčių srityje.

(...) manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2016-03-22

 

 

 

Europos teisės departamentas išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato raštu pateiktą Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑4097 (toliau – įstatymo projektas), kuriuo siūloma padidinti galiojančius akcizų tarifus alui, vynui ir kitiems fermentuotiems gėrimams, tarpiniams produktams, etilo alkoholiui.

Pažymime, kad 1992 m. spalio 19 d. Tarybos direktyvoje 92/84/EEB dėl alkoholiui ir alkoholiniams gėrimams taikomų akcizo tarifų suderinimo nustatyti minimalūs tarifai kiekvienai produktų kategorijai. Laikydamosi minimalių tarifų, valstybės narės gali laisvai nustatyti nacionalinius tarifus. Dėl to Europos Sąjungoje taikomi skirtingi mokesčių dydžiai, kurie atspindi skirtingus nacionalinės politikos interesus.

Todėl pastabų ar pasiūlymų dėl pateikto įstatymo projekto nuostatų neturime.

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2017-04-18

 

 

 

 

 

Nepritarti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4097, nes akcizų tarifai alkoholio produktams buvo padidinti ir nustatyti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-2145  1, 2, 3, 4 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIII-171. Atsižvelgiant į tai, kad nauji akcizų tarifai alkoholio produktams įsigaliojo nuo 2017 m. kovo 1 d. ir dar nėra aiškus šio reguliavimo poveikis, manytina, kad šiuo metu netikslinga keisti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymą ir nustatyti naujus akcizų tarifus alkoholio produktams.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui įstatymo projektą Nr. XIIP-4097 atmesti, nes akcizų tarifai alkoholio produktams buvo padidinti ir nustatyti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-2145  1, 2, 3, 4 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIII-171. Atsižvelgiant į tai, kad nauji akcizų tarifai alkoholio produktams įsigaliojo nuo 2017 m. kovo 1 d. ir dar nėra aiškus šio reguliavimo poveikis, manytina, kad šiuo metu netikslinga keisti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymą ir nustatyti naujus akcizų tarifus alkoholio produktams.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

           7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

           8. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Širinskienė, R.Žemaitaitis.

           9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Agnė Širinskienė

 

                                                                                

 

 

                                                                                

Komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas