LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO NR. XIV-1381
57, 59 ir 61 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-2757

 

2023-10-04  Nr. 102-P-46

Vilnius

        

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydas Anušauskas, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

 Seimo narė Dalia Asanavičiūtė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja  Viktorija Staugaitytė, Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnioji patarėja Mėta Matuzevičienė,  Vidaus reikalų ministerijos Migracijos politikos grupės vadovė Aušra Grikevičienė, Vidaus reikalų ministerijos Migracijos politikos grupės patarėja Daiva Vežikauskaitė,Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės vyresnysis patarėjas Adomas Puidokas,Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos nariai: Justas Pankauskas, Olga Kilkinova, Vyriausiosios rinkimų komisijos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus l.e vedėjos funkcijas Janina Latvienė,Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausiosios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė.   

          2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):  

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-24

1,2,3

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Kaip matyti iš projekto turinio, juo siūloma pakeisti ne Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, o šiuo konstituciniu įstatymu patvirtinto Rinkimų kodekso 57, 59 ir 61 straipsnius. Kadangi Rinkimų kodeksas yra patvirtintas konstituciniu įstatymu, šio kodekso teisinė forma taip pat yra konstitucinis įstatymas, kuris pagal Konstitucijos 69 straipsnio 3 dalį keičiamas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma priimamu konstituciniu įstatymu. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas taisytinas – jo dalis „patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381“ išbrauktina, o prieš žodį „įstatymas“ įrašytinas žodis „konstitucinis“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-24

1,2,3

 

 

   Projektu siūloma pakeisti Rinkimo kodekso 57, 59, 61 straipsnius ir juose numatyti galimybę asmenis, ilgiau kaip vienus metus neturinčius galiojančių pilietybę patvirtinančių dokumentų, jų prašymu įrašyti į rinkėjų sąrašus. Kaip matyti iš projekto aiškinamojo rašto, projektu siūlomos nuostatos turėtų suponuoti, kad nesant tokio prašymo asmuo, neturintis galiojančio pilietybę patvirtinančio dokumento, į rinkėjų sąrašus nebūtų įrašomas. Nors aiškinamajame rašte teigiama, kad projektu „siūloma papildyti rinkėjų sąrašų sudarymo reikalavimus ir numatyti, kad į rinkėjų sąrašus būtų traukiami tik asmenys, turintys galiojantį reikiamą pilietybę patvirtinantį asmens dokumentą“, toks reikalavimas projekte eksplicitiškai nėra numatytas, priešingai – siūlomos nuostatos, pagal kurias asmenys, neturintys galiojančio rinkimų teisę suteikiančią pilietybę patvirtinančio dokumento, būtų įrašomi į rinkėjų sąrašus. Atsižvelgiant į tai, projektas ir juo siekiamas tikslas nėra aiškūs.

Pagal Konstitucijos 34 straipsnio 1 dalį ir Rinkimų kodekso 8 straipsnio 1 dalį, aktyviąją rinkimų teisę Seimo ir Respublikos Prezidento rinkimuose turi tik Lietuvos Respublikos piliečiai, kuriems rinkimų dieną yra sukakę 18 metų. Asmens tapatybės kortelės ir paso įstatyme nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje gyvenantys piliečiai nuo 16 metų privalo turėti galiojantį asmens dokumentą, patvirtinantį jo asmens tapatybę ir pilietybę, – asmens tapatybės kortelę arba pasą (3 straipsnio 1, 4 dalys). Tokio dokumento neturėjimas gali indikuoti, be kita ko, tai, kad Lietuvos Respublikos pilietis yra įgijęs kitos valstybės pilietybę, bet apie tai nepranešęs Pilietybės įstatymo nustatyta tvarka. Bet kuriuo atveju asmeniui, kuriam nėra išduotas galiojantis Lietuvos Respublikos pilietybę patvirtinantis dokumentas, negalėtų būti leidžiama balsuoti Seimo ir Respublikos Prezidento rinkimuose, nes jis negalėtų patvirtinti savo kaip Lietuvos Respublikos piliečio teisinio statuso ir jo sąlygojamos teisės rinkti. Tai mutatis mutandis pasakytina ir apie Europos Sąjungos valstybių narių pilietybę turinčių asmenų dalyvavimą rinkimuose į Europos Parlamentą. Atsižvelgiant į tai, neaišku, kodėl galiojančių pilietybę patvirtinančių dokumentų neturintys asmenys turėtų būti įrašomi į rinkėjų sąrašus.

Pritarti iš dalies

Pagal galiojantį Rinkimų kodeksą (53 straipsnio 1 dalį), pagal Gyventojų registro duomenis yra sudaromas asmenų, turinčių teisę rinkti, sąrašas, į kurį turi būti įrašytas kiekvienas asmuo, turintis teisę rinkti bent vienuose šiame kodekse nurodytuose rinkimuose arba šią teisę turėsiantis sukakęs 18 metų likus ne mažiau kaip pusei metų iki rinkimų. Ir nėra  numatytas pašalinimo pagrindas  dėl to, kad jo asmens pilietybę patvirtinantis  dokumentas negalioja.  Pagal šį kriterijų  (asmenų, nedeklaravusių gyvenamosios vietos Lietuvos Respublikoje arba    neturinčių galiojančio pilietybę patvirtinančio dokumento),  būtų suformuoti atskiri rezerviniai rinkėjų sąrašai, kuriuose esantys rinkėjai galėtų teikti prašymus būti įrašytais į Lietuvos Respublikos rinkėjų sąrašą. Tokių prašymų pateikimo tvarką nustatytų Vyriausioji rinkimų komisija.

 

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-24

2

 

 

3.    Projekto 2 straipsniu siūloma Rinkimų kodekso 59 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad „gyvenamosios vietos nedeklaravęs arba ilgiau kaip vienerius metus neturintis nė vieno galiojančio pagal šio kodekso 8 straipsnio 1 ir 4 dalis reikiamą pilietybę patvirtinančio asmens dokumento asmuo rašytiniu jo prašymu įrašomas į rinkimų apylinkės, kurios teritorijoje yra jo suėmimo vykdymo arba arešto, arba laisvės atėmimo bausmės atlikimo vieta, teritorinės policijos įstaigos areštinė, rinkėjų sąrašą“. Neaišku, kaip ši nuostata koreliuotų su toliau išdėstyta šios dalies nuostata, kad asmuo, deklaravęs gyvenamąją vietą, iki pateko į teritorinės policijos įstaigos areštinę, suėmimo vykdymo arba arešto, arba laisvės atėmimo bausmės atlikimo vietą, negali būti įrašomas į rinkimų apylinkės, kurios teritorijoje yra ši vieta, rinkėjų sąrašą, turint mintyje tai, kad galiojančių pilietybę patvirtinančių dokumentų neturintis asmuo galėtų būti deklaravęs gyvenamąją vietą.

 

Pritarti

Šio straipsnio keitimo komitetas siūlo atsisakyti.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-24

 

 

*

4.    Taisytina klaidinga paskutinių dviejų projekto straipsnių numeracija.

 

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-24

 

 

*

5.    Projekto paskutiniame straipsnyje taisytinas žodis „įgyvenamuosius“

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2023-05-29

 

 

*

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 57, 59 ir 61 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2757 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. 

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-06-07

 

 

*

 

Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 57, 59 ir 61 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2757.

Siūlomose įstatymo pataisose numatoma, kad asmenys, ilgiau kaip vienerius metus neturintys nė vieno galiojančio pagal Rinkimų kodekso 8 straipsnio 1 ir 4 dalis reikiamą pilietybę patvirtinančio asmens dokumento, norėdami dalyvauti atitinkamuose rinkimuose, turėtų papildomai kreiptis į rinkimų komisiją su prašymu įrašyti juos į rinkėjų sąrašus.

Pažymime, kad Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlomais įstatymų pakeitimais yra priskiriama nauja funkcija – tvarkyti duomenis apie pilietybę patvirtinančių asmens dokumentų negaliojimą daugiau kaip vienerius metus ir pagal šį kriterijų suformuoti atskirus rezervinius rinkėjų sąrašus, kuriuose esantys rinkėjai galėtų teikti prašymus būti įrašytais į Lietuvos Respublikos rinkėjų sąrašą.

Siūlomuose įstatymo pakeitimuose naudojama sąvoka „pilietybę patvirtinantis asmens dokumentas“. Rinkimų kodekse yra naudojama sąvoka „pilietybę ir/ar asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas“. Antai Rinkimų kodekso 142 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad: „Balsuoti atvykęs rinkėjas pateikia apylinkės rinkimų komisijos nariui galiojantį vieną iš šių savo dokumentų: asmens tapatybės kortelę, pasą, vairuotojo pažymėjimą ar kitą valstybės institucijos ar jos įgaliotos įstaigos išduotą dokumentą, pagal kurį galima nustatyti asmens tapatybę.“ Taip pat pažymėtina, kad savivaldybių tarybų rinkimuose ir rinkimuose į Europos Parlamentą gali dalyvauti ir kitų šalių piliečiai. Vyriausioji rinkimų komisija negauna duomenų apie kitų šalių piliečių pilietybę patvirtinančių asmens dokumentų galiojimą.

Taip pat pažymime, kad siūlomos pataisos iš esmės yra ribojančios aktyviąją rinkimų teisę, nes rinkėjas turės atlikti papildomus veiksmus tam, kad būtų įtrauktas į Lietuvos Respublikos rinkėjų sąrašą. Tai gali paveikti socialiai jautrias rinkėjų grupes, pavyzdžiui, asmenis su negalia, kurie, neturėdami galiojančio pilietybę patvirtinančio asmens dokumento nebūtų automatiškai įrašomi į rinkėjų sąrašus ir to pasėkoje nebūtų informuojami apie vykstančius rinkimus. Tokiu būdų jų teisė dalyvauti rinkimuose būtų apribota.

Dėl siūlomų Rinkimų kodekso 59 straipsnio pataisų atkreipiame dėmesį, kad pagal Rinkimų kodekso 137 straipsnį balsavimo specialiuose balsavimo punktuose rinkėjų sąrašus (sveikatos priežiūros įstaigose (išskyrus ambulatorines įstaigas), socialinės globos įstaigose, laisvės atėmimo vietos įstaigose, teritorinių policijos įstaigų areštinėse ir kt.) sudaro tų įstaigų vadovai. Tokiame sąraše turi būti nurodoma: rinkėjo vardas ir pavardė, asmens kodas. Specialiame balsavimo punkte balsuojančių rinkėjų sąrašą įstaigos vadovas perduoda apygardos, savivaldybės rinkimų komisijai, kuri organizuoja balsavimą. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisija patikrina toje įstaigoje balsuojančius rinkėjus ir atspausdina jiems išankstinio balsavimo lakštus. Kadangi specialiuose balsavimo punktuose yra taikoma speciali rinkėjų sąrašų sudarymo tvarka, todėl laikytina, kad siūlomos Rinkimų kodekso 59 straipsnio 2 dalies pataisos yra perteklinės. Be to, pagal siūlomas Rinkimų kodekso 59 straipsnio 2 dalies pataisas susidarytų tokia situacija, kai areštinėje esantis ir savo gyvenamąją vietą deklaravęs asmuo turėtų prašyti balsuoti areštinės adresu vien todėl, kad jo pilietybę patvirtinantis dokumentas yra negaliojantis ilgiau nei metus, nors tai prieštarauja Rinkimų kodekso 59 straipsnio 2 dalies paskutiniam sakiniui, kuris nustato:Asmuo, deklaravęs gyvenamąją vietą, iki pateko į teritorinės policijos įstaigos areštinę, suėmimo vykdymo arba arešto, arba laisvės atėmimo bausmės atlikimo vietą, negali būti įrašomas į rinkimų apylinkės, kurios teritorijoje yra jo suėmimo vykdymo arba arešto, arba laisvės atėmimo bausmės atlikimo vieta, arba teritorinės policijos įstaigos areštinė, rinkėjų sąrašą.

Dėl aukščiau nurodytų argumentų  nepritariame siūlomiems pakeitimams.

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo atsisakyti RK 59 straipsnio keitimo. Dėl  socialiai jautrių  rinkėjų grupių,  pažymėtina, kad mobilią paslaugą, kai klientas dėl negalios negali pats nuvykti į Migracijos departamento teritorinį skyrių dėl dokumentų (asmens tapatybės kortelių, pasų, leidimų gyventi) išdavimo ar keitimo, galima užsakyti telefonu. Tokiais atvejais Migracijos departamento darbuotojas su mobiliąja biometrinių duomenų registravimo įranga atvyks į namus, sveikatos priežiūros ar globos įstaigą ir priims prašymą išduoti ar keisti dokumentą.

 

2.

Teisingumo

ministerija

2023-06-07

1,2

 

 

 

 

 

Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 57, 59 ir 61 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2757, pritardami Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje nurodytiems pasiūlymams, papildomai siūlome patikslinti Rinkimų kodekso 57 straipsnio 1 dalyje, 59 straipsnio 2 dalyje ir 61 straipsnio 2 dalies 2 punkte siūlomą nurodyti terminą (nustatant aiškesnį jo skaičiavimą), vietoj formuluotės „ilgiau kaip vienerius“ įrašant „ilgiau kaip vienerius metus iki rinkimų dienos“.

Taip pat, siekiant užtikrinti asmenų, turinčių teisę balsuoti namuose (nurodytų Rinkimų kodekso 138 straipsnio 1 dalyje), informavimą ir jų teisėtų lūkesčių apsaugą, siūlytina siūlomą bendrą VRK pareigą „priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus“ papildyti, nustatant taip: „Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija iki 2023 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo įgyvenamuosius teisės aktus ir nustato rinkėjų, turinčių teisę balsuoti namuose, bet ilgiau kaip vienerius metus iki rinkimų dienos neturinčių nė vieno galiojančio pagal šio kodekso 8 straipsnio 1 ir 4 dalis reikiamą pilietybę patvirtinančio asmens dokumento, informavimo apie jų įrašymą į rinkėjų sąrašus tvarką.“

Pritarti iš dalies

 Atsižvelgiant į klausymų metu išdėstytus argumentus, taip pat TD pastabas, komitetas siūlo projekto 2 straipsnio, keičiančio RK 59 straipsnį, atsisakyti.

Pasiūlytai patikslintai formuluotei pritarti.

Projektas papildytas straipsniu, numatančiu priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, nustatant VRK pareigą tai atlikti  iki 2023-12-31.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam konstitucinio įstatymo projektui XIVP-2757(2) ir komiteto išvadoms

            8. Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš –0 , susilaikė –0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas, Vilius Semeška, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas konstitucinio  įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                (Parašas)                                                                        Irena Haase

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė