LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 343 IR 589 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 3431 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-12-22 Nr. XIVP-1248
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Už įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 3431 straipsnio 5 dalyje numatomą administracinį nusižengimą siūloma nustatyti baudą nuo dviejų šimtų penkiasdešimt iki vieno tūkstančio eurų, o už pakartotinį nusižengimą – baudą nuo penkių šimtų iki dviejų tūkstančių eurų. Pastebėtina, kad ANK specialiojoje dalyje nustatant sankcijų dydžius paprastai laikomasi praktikos, pagal kurią apatinė baudos riba už pakartotinį nusižengimą sutampa arba beveik sutampa su maksimaliu baudos dydžiu už pirmą kartą padarytą nusižengimą. Būtent tokia baudų dydžių proporcija atsispindi ir iš esmės analogiškus nusižengimus numatančiose įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 3 bei 4 dalyse. Dėl to manytina, jog įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo 3431 straipsnio 5 dalyje numatomo administracinio nusižengimo pakartotinis padarymas turėtų užtraukti baudą nuo tūkstančio iki dviejų tūkstančių eurų. Analogiško turinio pastaba taikytina ir įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 12 bei 13 dalių atžvilgiu.
2. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 7 ir 19 dalyse numatomų administracinių nusižengimų padarymo mechanizmas bei šių nusižengimų dalyko ypatumai leidžia manyti, kad tam tikrais atvejais už nurodytų administracinių nusižengimų padarymą turėtų būti taikomas veterinarinių vaistų veikliųjų medžiagų, įskaitant eksportui skirtas veikliąsias medžiagas, bei veterinarinių vaistų konfiskavimas[1]. Atsižvelgiant į tai, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnį papildyti atskira dalimi, numatančia neprivalomo konfiskavimo pagrindus.
3. Įstatymo projektas tobulintinas kalbine prasme, jog būtų aišku, kad įstatymo projektu siekiama nustatyti atsakomybę už alternatyvius, o ne kumuliatyvius veiksmus:
3.1. įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 7 dalies formuluotėje „ir platinimas“ žodis „ir“ keistinas žodžiu „ar“;
3.2. įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 19 dalyje po žodžio importas turėtų būti rašomas ne kablelis, o jungtukas „ar“.
4. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 16 dalyje siūloma nustatyti administracinę atsakomybę už vertimąsi su veterinariniais vaistais susijusia veikla, kuriai reikalinga licencija, be licencijos ar kitokiu neteisėtu būdu. Pažymėtina, jog vertimasis tam tikra veikla be licencijos ar kitokiu neteisėtu būdu gali užtraukti ir baudžiamąją atsakomybę, jeigu tai daroma versliškai ar stambiu mastu[2]. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 16 dalyje po žodžio „būdu“ įrašyti žodžius „jeigu tai nebuvo daroma versliškai ar stambiu mastu“.
5. Svarstytinas pakartotinumo kaip atsakomybę kvalifikuojančios aplinkybės įtvirtinimo įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 17 dalyje pagrįstumo klausimas. Pastebėtina, kad tokia atsakomybę kvalifikuojanti aplinkybė nėra numatyta galiojančios redakcijos ANK 62 straipsnyje, kuris nustato atsakomybę už panašų administracinį nusižengimą[3].
6. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 24 dalyje nuoroda į ANK 3431 straipsnio 3–6 dalis turėtų būti teikiama išvardijant kiekvieną iš šių dalių atskirai („Šio straipsnio 3, 4, 5, 6 <...>“). Būtent tokios juridinės technikos laikomasi kituose galiojančios redakcijos ANK straipsniuose. Analogiška pastaba teiktina ir dėl įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 25 dalies, taip pat dėl įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 30 ir 40 punktų.
7. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 24 dalyje žodžiai „numatytą administracinį nusižengimą” turėtų būti rašomi daugiskaitos galininko forma.
8. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 26 dalyje numatoma taisyklė dėl administracinių nusižengimų subjektų neatitinka administracinių nusižengimų sudėčių konstravimo ypatumų. Konkretūs subjektai, kurie gali būti traukiami atsakomybėn už atitinkamus administracinius nusižengimus, atsakomybę nustatančiuose ANK specialiosios dalies straipsniuose ar straipsnių dalyse būna įvardijami iškart po žodžio „užtraukia“. Taip pat akcentuotina, jog juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims ANK paprastai nustatomos didesnės baudos lyginant su juridiniuose asmenyse vadovaujančių pareigų neinančiais fiziniais asmenimis.
9. Jeigu būtų nuspręsta už įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 26 dalyje numatomų administracinių nusižengimų padarymą nustatyti diferencijuotas atsakomybės ribas asmenims ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims, tuomet, mūsų nuomone, tokio pobūdžio teisinis reguliavimas turėtų būti įtvirtintas ir įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 13 bei 17 dalyse.
10. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 30 punkte, priešingai negu galiojančios redakcijos ANK 589 straipsnio 30 punkte, trūksta nuorodos į ANK 256 straipsnį. Iš įstatymo projekto aiškinamojo rašto ir įstatymo projekto lyginamojo varianto nematyti, kad šį straipsnį būtų siekiama išbraukti tikslingai, todėl keltina prielaida, kad ANK 256 straipsnio nenurodymas įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 30 punkte yra techninė klaida.
11. 2021 m. gruodžio 16 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 33, 223, 321, 325, 327, 401, 4131, 558, 560, 569, 578, 579, 589, 608, 609, 610, 611, 617, 618, 620, 621, 644, 664, 665 straipsnių, XXXIX skyriaus pavadinimo ir priedo pakeitimo ir 323 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektą (Reg. Nr. XIVP-106(2)), kurio 28 straipsniu (įsigaliojimo data – 2022 m. sausio 1 d.) ANK priedas išdėstytas nauja redakcija. Jeigu Respublikos Prezidentas priimtą įstatymą pasirašys, tuomet turės būti tikslinama įstatymo projekto 4 straipsnyje numatoma įgyvendinamo Europos Sąjungos teisės akto vieta ANK priede.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. edvinas.musinskis@lrs.lt
D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. [email protected]
[1] Palyginimui žr. galiojančios redakcijos ANK 66 straipsnio 5 ir 10 dalis.
[2] Baudžiamojo kodekso 202 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta: „Tas, kas versliškai ar stambiu mastu ėmėsi ūkinės, komercinės, finansinės ar profesinės veiklos neturėdamas licencijos (leidimo) veiklai, kuriai ji (jis) reikalinga, ar kitokiu neteisėtu būdu, baudžiamas <…>”.
[3] ANK 62 straipsnis nustato atsakomybę už vertimąsi su vaistais (vaistiniais preparatais) susijusia veikla, kuriai reikalinga licencija, be licencijos ar kitokiu neteisėtu būdu, jeigu tai nesukėlė sunkių padarinių ar nebuvo daroma stambiu mastu.