|
Lietuvos Respublikos Vyriausybė,
2021-09-01
d. nutarimas Nr. 707
|
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138
straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į
Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. kovo 17 d. sprendimo
Nr. SV-S-64 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, Lietuvos
Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sveikatos
draudimo įstatymo Nr. I-1343 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto
Nr. XIVP-278(2) (toliau – Įstatymo projektas) tikslui – gerinti asmens
sveikatos priežiūros ir socialinių paslaugų prieinamumą vyresnio amžiaus
asmenims, išplečiant asmenų ratą, kuriems būtų kompensuojama 100 procentų
bazinės kompensuojamųjų vaistų, įrašytų į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms
gydyti sąrašą bei į Kompensuojamųjų vaistų sąrašą, ir medicinos pagalbos
priemonių, įrašytų į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą,
skirtų ambulatoriniam gydymui, kainos, taip pat Vyriausybės nustatyta tvarka
būtų padengiamos priemokos už skiriamus kompensuojamuosius vaistus, įrašytus
į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą bei į Kompensuojamųjų
vaistų sąrašą, ir už medicinos pagalbos priemones, įrašytas į Kompensuojamųjų
medicinos pagalbos priemonių sąrašą, tokiu būdu siekiant apsaugoti labiausiai
socialiai pažeidžiamų asmenų socialinius interesus, tačiau nepritarti siūlomoms
teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių:
1. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad
2020 m. liepos 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo
įstatymo Nr. I-1343 2, 10, 11 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymui Nr.
XIII-2492
paciento priemokos už
kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones tikslinėmis
valstybės biudžeto lėšomis, pervestomis į Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžetą, pradėtos dengti visiems 75 metų ir vyresniems asmenims, taip
pat senatvės pensijos amžiaus sukakusiems arba Lietuvos Respublikos
neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme nurodytiems neįgaliesiems
asmenims, kurių užpraeitą mėnesį gautų socialinio draudimo pensijų (kartu su
socialinio draudimo senatvės arba netekto darbingumo (invalidumo) pensijų
priemokomis), šalpos išmokų, valstybinių pensijų, užsienio valstybės pensijų,
pensijų išmokų, mokamų pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą ir
Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymą,
kompensacinių išmokų profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams
darbuotojams, valstybinių signataro rentų, valstybinių signataro našlių ir
našlaičių rentų, rentų buvusiems sportininkams, kompensacijų už ypatingas
darbo sąlygas ir (ar) draudžiamųjų pajamų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos
Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme, suma sudarė mažiau kaip
95 procentus praėjusių metų minimalių vartojimo poreikių dydžio, apskaičiuoto
Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio
bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo nustatyta tvarka. Nuo 2020 m.
liepos 1 d. iki 2021 m. vasario 28 d. šia kompensacija pasinaudojo daugiau
kaip 300 tūkst. pacientų.
2021 m. kovo 1 d. įsigaliojo
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 10 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr.
XIV-165, kuris nustato, kad kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos
priemonių paciento priemoka padengiama ir tiems pacientams, kurių išmokų ir
(ar) draudžiamųjų pajamų suma sudaro mažiau kaip 100 procentų einamųjų metų
minimalių vartojimo poreikių dydžio, apskaičiuoto Socialinės paramos išmokų
atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo
nustatyta tvarka (vietoj buvusio ne mažiau kaip 95 procentų praėjusių metų
minimalių vartojimo poreikių dydžio). Šiam pakeitimui įgyvendinti Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžete 2021 metams skirta apie 1,5 mln. eurų.
Vertinant tai, kas pirmiau paminėta, pažymėtina, kad
ir šiuo metu galiojančios Sveikatos draudimo įstatymo 10 straipsnio nuostatos
leidžia, atsižvelgiant į valstybės finansines galimybes, apsaugoti socialiai
labiausiai pažeidžiamų bei mažas pajamas gaunančių asmenų interesus ir
suteikia jiems galimybę nemokamai be pacientų priemokų gauti būtinus
kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones.
2. Pažymėtina
tai, kad Aštuonioliktoji Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra numačiusi ir
kitų priemonių dėl nepasiturinčių ir labiausiai socialiai pažeidžiamų asmenų
socialinės apsaugos stiprinimo. Pavyzdžiui, į Aštuonioliktosios Lietuvos
Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo planą, patvirtintą
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155
„Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų
įgyvendinimo plano patvirtinimo“ (toliau – Planas), yra įtraukta priemonė
„Įteisinti vienišo asmens pensijas, taip pat kompleksiškai įvertinti šalpos
išmokų sistemą ir galimybes sparčiau didinti šalpos pensijas, nenaikinant
paskatų dirbti“. Plane taip pat yra numatyta parengti ir priimti Lietuvos
Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo pakeitimus,
siekiant kompleksiškai peržiūrėti ligos, motinystės, tėvystės, vaiko
priežiūros išmokas, priartinti šių išmokų minimalius dydžius prie minimalių
vartojimo poreikių dydžio. Be to, Plane nustatyta, kad planuojama peržiūrėti
nedarbo socialinio draudimo išmokų teisinį reguliavimą, siekiant padidinti
jaunimo ir vyresnio amžiaus asmenų įtrauktį ir socialines garantijas.
Išanalizavus piniginės socialinės paramos nepaėmimo problemą, Plane numatyta,
kad numatoma parengti ir priimti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės
paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo pakeitimo įstatymą, kurio
tikslas – užtikrinti piniginės socialinės paramos nepasiturintiems
gyventojams prieinamumą ir didinti bendruomenių įsitraukimą teikiant paramą.
Taip pat planuojama parengti Sveikatos
draudimo įstatymo pakeitimus, kurių tikslas yra numatyti naujus Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo ir asmens sveikatos priežiūros
paslaugų išlaidų apmokėjimo, vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įsigijimo
išlaidų bei medicinos priemonių kompensavimo mechanizmus, parengti ir priimti
teisės aktus, reglamentuojančius ilgalaikės priežiūros paslaugų teikimo
modelio įgyvendinimą Lietuvoje.
Paminėtina, kad 2021 m. liepos 1 d.
įsigaliojo Lietuvos Respublikos vienišo asmens išmokos
įstatymas, kuris suteikia teisę gauti vienišo asmens išmoką pilnamečiams
ir emancipuotiems nepilnamečiams asmenims, kurie gauna mažiausias išmokas,
paskirtas pagal Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymą,
– šalpos senatvės, šalpos neįgalumo pensijas, išskyrus šalpos
neįgalumo pensijas, paskirtas asmenims, kuriems nustatytas sunkus, vidutinis
ar lengvas neįgalumas, šalpos kompensacijas sukakusiems Lietuvos
Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą senatvės
pensijos amžių ar pripažintiems netekusiais 60 procentų ir daugiau darbingumo
asmenims, socialines pensijas, pensijos priemokas.
Vertinant tai, kas pirmiau paminėta, pažymėtina, kad
Aštuonioliktosios Vyriausybės siūlomos priemonės turėtų užtikrinti socialiai
labiausiai pažeidžiamų bei mažas pajamas gaunančių asmenų socialinės gerovės
interesą ne tik suteikiant galimybę nemokamai be pacientų priemokų gauti
būtinus kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones, bet ir
kitose pirmiau nurodytose srityse.
3. Pastebėtina tai, kad priėmus Įstatymo projektą,
Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis,
padidėtų asmenų, kurie kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos
priemones galėtų gauti be pacientų priemokų, skaičius (2021 m. sausio 1
d. paciento priemokos dengimo lengvatą turinčių asmenų skaičius buvo
299 tūkst., o priėmus Įstatymo projektą asmenų skaičius padidėtų dar 122
tūkst.) ir tam nuo 2021 m. birželio 1 d. iki 2021 m. gruodžio 31 d.
papildomai reikėtų 2,57 mln. eurų, o 2022 ir vėlesniais metais kasmet
papildomai reikėtų 4,4 mln. eurų Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto lėšų šioms pacientų priemokoms padengti. Atsižvelgiant į 2021 m.
išliekantį neapibrėžtumą dėl COVID-19 pandemijos raidos, papildomų finansinių
įsipareigojimų prisiėmimas 2021 m. gali kelti riziką viešųjų finansų
tvarumui. Pažymėtina, kad tokios papildomos lėšos šiais ir visais
ateinančiais metais taptų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui
nepakeliama finansine našta. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004
m. gruodžio 13 d. nutarime „Dėl kai kurių teisės aktų, kuriais reguliuojami
valstybės tarnybos ir su ja susiję santykiai, atitikties Lietuvos Respublikos
Konstitucijai ir įstatymams“ yra pažymėjęs, kad pagal Lietuvos Respublikos
Konstituciją įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai
išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia
lėšų, bet jų neskiriama arba skiriama nepakankamai.
|
Atsižvelgti.
|
Įvertinus senatvės pensijų dydį ir tai, kad
kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones skiria ir išrašo
gydytojas, siūloma iš esmės pritarti įstatymo projektui ir jį tobulinti pagal
Komiteto pasiūlymus.
|