LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA(1)

DĖL DARBO KODEKSO 108, 109, 139, 213 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIVP-489(2)

 

2021-06-29 Nr. 103-P-32

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: M. Lingė – Komiteto pirmininkas, V. Aleknaitė-Abramikienė, R. Baškienė, D. Griškevičius, L. Kukuraitis, A. Petrošius, M. Puidokas, A. Sysas, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys; komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, D. Jonėnienė, A. Kazlauskienė, I. Kuodienė, padėjėjos: R. Liekienė, I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: V. Šilinskas –socialinės apsaugos ir darbo viceministras, R. Juršaitė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus patarėja, R. Sartatavičius – Lietuvos pramoninkų konfederacijos generalinis direktorius, T. Garuolis – Lietuvos verslo konfederacijos Verslo aplinkos ir ekonomikos departamento direktorius   D. Gedvilas – Lietuvos statybininkų asociacijos prezidentas, A. Raščius – Lietuvos statybininkų asociacijos juristas.

2.      Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai): negauta.

3.      Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

E. Gentvilas

2021-06-22

3 (139)

1

(5)

 

Argumentai:

2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/67/ES dėl Direktyvos 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų teikimo sistemoje vykdymo užtikrinimo ir kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 1024/2012 dėl administracinio bendradarbiavimo per Vidaus rinkos informacinę sistemą  (toliau – Direktyva 2014/67/ES) iš esmės siekiama užtikrinti komandiruojamų darbuotojų apsauga Europos Sąjungoje, tai galime suprasti ir iš Direktyvos 2014/67/ES preambulėje išdėstytu minčių:

1.           (2) laisvė teikti paslaugas apima įmonių teisę teikti paslaugas kitoje valstybėje narėje, į kurią jos gali laikinai komandiruoti savo darbuotojus, kad jie ten teiktų tas paslaugas.

2.           (3) dėl darbuotojų, kurie paslaugų teikimo tikslu laikinai komandiruojami į kitą valstybę narę nei ta, kurioje jie paprastai dirba, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 96/71/EB (4) nustatytos pagrindinės aiškiai apibrėžtos darbo sutarties sąlygos siekiant užtikrinti minimalią atitinkamų komandiruotų darbuotojų apsaugą, kurią turi vykdyti tos valstybės narės, į kurią darbuotojas komandiruojamas, paslaugų teikėjas;

3.           (4) visos šia direktyva įvestos priemonės turėtų būti pagrįstos ir proporcingos, kad jos neužkrautų administracinės naštos ir neapribotų įmonių, ypač mažųjų ir vidutinių (toliau – MVĮ), galimybių kurti naujas darbo vietas, apsaugant komandiruotus darbuotojus

Taigi direktyva yra skirta išimtinai komandiruotų darbuotojų apsaugai, o šiuo metų įstatymo projekte Dėl darbo kodekso 108, 109, 139, 213 straipsnių ir priedo pakeitimo Nr. XIVP-489 (2) 3 straipsnyje dėl 139 straipsnio papildymo nauja 5 ir 6 dalimi nėra išskirti komandiruojami darbuotojai, kas lems kad taikomas subsidiarumo principas tarp rangovo ir subrangovo bus taikomas ne tik komandiruotiems darbuotojams. Verta būtų dar pažymėti, kad subsidiarios atsakomybė principas, dėl komandiruotų darbuotojų darbo užmokesčio su tam tikromis išimtimis  galiojo ir anksčiau. 

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 139 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Jeigu darbdavys yra subrangovas, rangovas subsidiariai atsako už darbo užmokesčio, įskaitant padidintą apmokėjimą už viršvalandinį darbą, darbą naktį, darbą poilsio ir švenčių dienomis, mokėjimą šio kodekso 108 ir 109 straipsniuose numatytam darbuotojui, dirbančiam darbus, nustatytus Lietuvos Respublikos statybos įstatyme.“

 

Nepritarti

Argumentai:

Pritarus Seimo nario pasiūlymui būtų neatsižvelgta į Europos Komisijos pateiktą Vertinimą ir Lietuvai būtų pradėta pažeidimo procedūra (2020 m. lapkričio 6 d. Europos Komisijos Užimtumo, socialinių reikalų ir įtraukties generalinis direktoratas pateikė preliminarų Lietuvos nacionalinių priemonių, kuriomis į nacionalinę teisę perkeliama Direktyva 2014/67/ES, vertinimą Nr. Ares (2020) 6411384 (toliau – vertinimas)).

Poreikis keisti teisinį reglamentavimą dėl rangovo subsidiarios atsakomybės, kuri šiuo metu galioja tik tuo atveju, kai dirba komandiruotas darbuotojas, kyla iš Europos Komisijos atlikto vertinimo.

Europos Komisijos vertinimas aiškiai nurodo, kad Lietuva nėra tinkamai perkėlusi Direktyvos 12 straipsnio. Kalbant apie subsidiarią rangovo atsakomybę už darbo užmokesčio sumokėjimą subrangovo, kai jis yra darbdavys, svarbu, kad teise reikalauti nesumokėto viso ar dalies darbo užmokesčio ne tik iš darbdavio, bet ir iš rangovo kreipdamasis į darbo ginčo komisiją galėtų pasinaudoti tiek komandiruotas darbuotojas, tiek vietos darbuotojas.

Vertinime Europos Komisija atkreipė dėmesį į tai, kad Lietuvoje subrangovo atsakomybę reglamentuojančios nuostatos taikomos tik užsienio paslaugų teikėjams, bet netaikomos nacionaliniams paslaugų teikėjams, taigi nesilaikoma nediskriminavimo principo, kaip reikalauja Direktyvos 2014/67 12 straipsnio nuostatos.

Siekiant į nacionalinę teisę tinkamai perkelti Direktyvos 2014/67/ES 12 straipsnį, nesiūloma perkelti kitų, neprivalomų, Direktyvos 2014/67/ES nuostatų. Įstatymo projektu siūlomi pakeitimai susiję tik su Europos Komisijos vertinime pateiktomis išvadomis ir tik su tomis Direktyvos 2014/67/ES nuostatomis, kurios nėra tinkamai perkeltos į nacionalinę teisę.

 

2.

Seimo narys

E. Gentvilas

2021-06-22

3 (139)        

 

2

(6)

 

Argumentai: Išdėstyti prie pirmo pasiūlymo.

 

Pasiūlymas:

2. Pakeisti 139 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Šio straipsnio 5 dalyje nustatyta subsidiarioji rangovo, jeigu darbdavys yra subrangovas, atsakomybė apsiriboja šio kodekso 108 ir 109 straipsniuose numatyto darbuotojo teisėmis į darbo užmokestį, įskaitant padidintą apmokėjimą už viršvalandinį darbą, darbą naktį, darbą poilsio ir švenčių dienomis, įgytomis atliekant darbo funkcijas, kai vykdoma statybos rangos sutartis, sudaryta tarp rangovo ir subrangovo.“

 

Nepritarti

Argumentai:

Pritarus Seimo nario pasiūlymui būtų neatsižvelgta į Europos Komisijos pateiktą Vertinimą ir Lietuvai būtų pradėta pažeidimo procedūra (2020 m. lapkričio 6 d. Europos Komisijos Užimtumo, socialinių reikalų ir įtraukties generalinis direktoratas pateikė preliminarų Lietuvos nacionalinių priemonių, kuriomis į nacionalinę teisę perkeliama Direktyva 2014/67/ES, vertinimą Nr. Ares (2020) 6411384 (toliau – vertinimas)).

Poreikis keisti teisinį reglamentavimą dėl rangovo subsidiarios atsakomybės, kuri šiuo metu galioja tik tuo atveju, kai dirba komandiruotas darbuotojas, kyla iš Europos Komisijos atlikto vertinimo.

Europos Komisijos vertinimas aiškiai nurodo, kad Lietuva nėra tinkamai perkėlusi Direktyvos 12 straipsnio. Kalbant apie subsidiarią rangovo atsakomybę už darbo užmokesčio sumokėjimą subrangovo, kai jis yra darbdavys, svarbu, kad teise reikalauti nesumokėto viso ar dalies darbo užmokesčio ne tik iš darbdavio, bet ir iš rangovo kreipdamasis į darbo ginčo komisiją galėtų pasinaudoti tiek komandiruotas darbuotojas, tiek vietos darbuotojas.

Vertinime Europos Komisija atkreipė dėmesį į tai, kad Lietuvoje subrangovo atsakomybę reglamentuojančios nuostatos taikomos tik užsienio paslaugų teikėjams, bet netaikomos nacionaliniams paslaugų teikėjams, taigi nesilaikoma nediskriminavimo principo, kaip reikalauja Direktyvos 2014/67 12 straipsnio nuostatos.

Siekiant į nacionalinę teisę tinkamai perkelti Direktyvos 2014/67/ES 12 straipsnį, nesiūloma perkelti kitų, neprivalomų, Direktyvos 2014/67/ES nuostatų. Įstatymo projektu siūlomi pakeitimai susiję tik su Europos Komisijos vertinime pateiktomis išvadomis ir tik su tomis Direktyvos 2014/67/ES nuostatomis, kurios nėra tinkamai perkeltos į nacionalinę teisę.

 

4.      Balsavimo rezultatai: už – 1, prieš – 7, susilaikė – 3.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

 

 

SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė