LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 12, 19, 24 IR 28 STRAIPSNIŲ 

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3398

 

2024-01-10  Nr. 104-P-2

Vilnius

 

1.    Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, pirmininko pavaduotojas Dainius Gaižauskas, komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimundas Lopata, Andrius Mazuronis, Arvydas Pocius, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė.

Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Gediminas Kazėnas, Mantas Lapinskas, vyresnioji specialistė Skaistė Blažinauskaitė, padėjėja Vilma Pesliakienė.

Kviestieji asmenys: Įstatymo projekto iniciatorius Seimo Pirmininko pavaduotojas Paulius Saudargas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėja Jurgita Žilinskaitė, Lietuvos policijos Viešosios tvarkos biuro Licencijavimo valdybos patarėjas Audrius Čiupala, Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovė Jurgita Meškienė, Lietuvos šaulių sąjungos vado pavaduotojas Židrūnas Šadauskis ir atstovas Kęstutis Žala.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

          1.          

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-19

 

4 (28)

 

(1-6)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams, teikiame šias pastabas.

1.    Svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje vartojamos nuostatos „duoti pagal panaudą“ nereikėtų pakeisti nuostata „suteikti panaudos pagrindais“, kuri, pavyzdžiui, yra vartojama Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnyje. Pritarus šiam siūlymui, atitinkamai reikėtų patikslinti ir analogiškas nuostatas, vartojamas šio straipsnio 2, 3, 4 ir 5 dalyse. Atitinkamai projekto 4 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 28 straipsnio 6 dalyje nuostata „išduodantis pagal panaudą“ keistina nuostata  „suteikiantis panaudos pagrindais“.

Pritarti

Žr. 3-iąjį NSGK pasiūlymą.

          2.          

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-19

4 (28)

 

 

 

2.    Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad  „Subjektas, turintis licenciją nuomoti arba duoti pagal panaudą ginklus, turi teisę medžioklei nuomoti arba duoti pagal panaudą B ir C kategorijų medžioklinius ginklus, o sportui, profesinei veiklai ar mokymui – šio įstatymo 3 straipsnio 6–10 punktuose nurodytus ginklus, B, C, D kategorijų ginklus“. Pagal šią nuostatą asmuo, turintis licenciją „nuomoti arba duoti pagal panaudą ginklus“ turėtų teisę ginklus arba nuomoti, arba suteikti pagal panaudą. Svarstytina, ar asmeniui išduota licencija neturėtų apimti tiek teisę nuomoti ginklus, tiek teisę juos suteikti pagal panaudą. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje vietoj jungtukų „arba“ nereikėtų pakeisti jungtimis „ir (ar)“. Tokiu atveju asmeniui būtų išduodama viena licencija nuomoti ir (ar) suteikti ginklus pagal panaudą, o tokią licenciją turintis asmuo turėtų teisę tiek nuomoti ginklus, tiek juos suteikti pagal panaudą. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai jungtukus „arba“ reikėtų pakeisti jungtukais „ir (ar)“ ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio nuostatose, kuriose kalbama apie asmens, turinčio licenciją, teisę nuomoti arba suteikti ginklus pagal panaudą.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į tai, kad išduodama licencija bus suteikiamos abi teisės vienu metu – ir teisė nuomoti ginklą, ir suteikti panaudos pagrindais, siūlytina naudoti jungtuką „ir“.

 

Žr. 3-iąjį NSGK pasiūlymą.

          3.          

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-19

4 (28)

 

 

3.    Civilinio kodekso 6.630 straipsnyje nustatyta, kad pelno siekiantys juridiniai asmenys neturi teisės panaudos pagrindais perduoti daiktą neatlygintinai naudotis asmenims, kurie yra  šių juridinių asmenų steigėjai, dalyviai ar organų nariai. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnyje nereikėtų nustatyti, kad turinčiam licenciją privačiam juridiniam asmeniui draudžiama suteikti ginklus pagal panaudą tokių juridinių asmenų steigėjams, dalyviams ar organų nariams.

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad Civilinis kodeksas yra aukštesnės galios teisės aktas nei Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymas teisės aktų hierarchijoje, manytina, kad netikslinga perkėlinėti minimos nuostatos į įstatymą.

          4.          

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-19

5

 

 

4.    Pagal galiojančio keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą asmenims yra išduodamos licencijos ar rašytiniai sutikimai nuomoti ginklus. Gi pagal teikiamame projekte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą licenciją turintys asmenys turės teisę ginklus nuomoti arba duoti pagal panaudą. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenims, kuriems pagal galiojantį teisinį reguliavimą yra išduota licencija nuomoti ginklus ir, įsigaliojus įstatymui, pageidaujantiems tokius ginklus suteikti kitiems asmenims panaudos pagrindais, reikėtų gauti naują licenciją ginklų panaudai, ar jiems išduota licencija būtų keičiama (tikslinama) įrašant teisę suteikti ginklus pagal panaudą. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti

Žr. 4-ąjį NSGK pasiūlymą.

          5.          

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-19

 

 

*

5.    Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Nepritarti

Atsižvelgiant į Vyriausybei tenkantį darbo krūvį susijusį su teisėkūra, taip pat šio Įstatymo projekto turinį, manytina, kad šiuo atveju prašyti Vyriausybės išvados nėra tikslinga.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

          1.          

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2023-12-28

 

 

*

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo Nr. IX-705 12, 19, 24 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3398 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad esminių pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

          2.          

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2023-12-28

 

 

*

Atsižvelgiant į tai, kad Projekto nuostatos susijusios su 2021 m. kovo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2021/555 dėl ginklų įsigijimo ir laikymo kontrolės 9 straipsnio 4 dalies įgyvendinimu, vadovaujantis Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktu prie Projekto turėtų būti pateikta atitikties lentelė.

Atsižvelgti

2021 m. kovo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2021/555 dėl ginklų įsigijimo ir laikymo kontrolės 9 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad 4.   Valstybės narės gali leisti prekiautojams ar tarpininkams, vykdantiems savo atitinkamą profesinę veiklą, įsigyti, gaminti, deaktyvuoti, taisyti, tiekti, perduoti ir laikyti A kategorijai priskirtus šaunamuosius ginklus, jų pagrindines dalis ir šaudmenis laikantis griežtų saugumo sąlygų.“

Minimoje direktyvoje konkrečiai „ginklų panauda“ nėra reglamentuota, naudojami „skolinimo“, „nuomos“ terminai. Atkreiptinas dėmesys, kad direktyvoje yra įvirtinami tik minimalūs reikalavimai valstybėms narėms dėl ginklų

įsigijimo ir laikymo kontrolės, kurių jos privalo laikytis. Šiuo atveju, papildymai Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatyme neprieštaraus direktyvai, o atvirkščiai – Lietuva įtvirtindama ginklų panaudą reglamentuotų griežčiau, detaliau nei direktyvoje nurodyti minimalūs reikalavimai reglamentavimui.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3398(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinio saugumo ir gynybos  komitetas,

2024-01-10

 

 

 

 

N

Argumentai:

Siekiant aiškumo ir tikslumo, būtina papildyti Įstatymo 2 straipsnio 53 dalį, 13 straipsnio 2 dalį, 29 straipsnio 6 punktą, kadangi Įstatyme yra ir daugiau vietų, kurias derėtų papildyti „panaudos“ sąvoka.

 

Pasiūlymas: papildyti Įstatymo projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 53 dalį ir ją išdėstyti taip:

53. Prekiautojas – fizinis ar juridinis asmuo, kita organizacija ar jų padalinys, kurių vykdomą veiklą ar verslą visiškai arba iš dalies sudaro ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių gamyba, prekyba, mainai, nuoma, panauda, taisymas ar perdirbimas arba šaudmenų, jų dalių gamyba, prekyba, mainai, perdirbimas.“.

 

Pasiūlymas: papildyti Įstatymo projektą nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Medžioklei B ir C kategorijų ilguosius graižtvinius, lygiavamzdžius, pneumatinius ginklus, jų šaudmenis gali įsigyti ir turėti ne jaunesni kaip 18 metų nuolatiniai Lietuvos Respublikos gyventojai, turintys medžiotojo bilietą, ir subjektai, turintys licenciją nuomoti ir suteikti panaudos pagrindais ginklus, gavę leidimą laikyti ginklus.“

 

Pasiūlymas: papildyti Įstatymo projektą nauju 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 29 straipsnio 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6) sudaryti sąlygas kontroliuojančiųjų institucijų įgaliotiems asmenims patekti į ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių gamybos, taisymo ir perdirbimo, prekybos, laikymo, nuomos, panaudos, tirų, šaudyklų eksploatavimo vietas ir teikti jiems pagalbą atliekant patikrinimą.“

Pritarti

 

2.

Nacionalinio saugumo ir gynybos  komitetas,

2024-01-10

 

1 (12),

2

(19),

3 (24)

 

 

 

 

 

Argumentai:

1) Atsižvelgiant į tai, kad licencija ginklų nuomai galėtų būti apjungta su licencija ginklų panaudai, siūlytume Įstatymo projekto 2 straipsnyje atsisakyti 19 straipsnio 1 dalies papildymo nauju 7 punktu. Vietoje to siūlytume papildyti esamą Įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 6 punktą žodžiais „ir panauda“.

2) Kartu atsižvelgiant į aukščiau pasiūlytus pakeitimus, būtina pernumeruoti Įstatymo projekto straipsnį.

 

Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 3 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

Papildyti Pakeisti 19 straipsnio 1 dalį 7 punktu dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

76) ginklų nuoma ir panauda.“

 

3) pritarus aukščiau minėtam pasiūlymui, nebelieka poreikio keisti Įstatymo 12 ir 24 straipsnius, todėl siūlytina kartu atsisakyti buvusių Įstatymo projekto 1 ir 3 straipsnių:

 

Pasiūlymas: panaikinti Įstatymo projekto 1 straipsnį, kuris keičia Įstatymo 12 straipsnį:

1 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) Europos fiziniams ir Europos juridiniams asmenims, gavusiems šio įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1, 5, 6 ir 7 punktuose nurodytos veiklos licencijas ir turintiems teisę įsigyti tokių kategorijų ginklus;“.

 

Pasiūlymas: panaikinti Įstatymo projekto 3 straipsnį, kuris keičia Įstatymo 24 straipsnį:

3 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 24 straipsnio 5 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) šaudmenis – subjektai, turintys licencijas verstis veikla, nurodyta šio įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 5, 6 ir 7 punktuose.“

Pritarti

 

3.

Nacionalinio saugumo ir gynybos  komitetas,

2024-01-10

 

4

(28)

 

(1-6)

 

 

 

Argumentai:

1) Atliepiant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pirmąją pastabą, tikslinti Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1-5 dalis vietoje žodžių „duoti pagal panaudą“ įrašant žodžius „suteikti panaudos pagrindais“ ir Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 6 dalį vietoje žodžių „išduodantis pagal panaudą“ įrašant žodžius „suteikiantis panaudos pagrindais“,

2) Atliepiant Seimo kanceliarijos Teisės departamento antrąją pastabą, dėl to, kad pakeitus Įstatymo projekte siūlomoje formuluotėje „nuomoti arba duoti“ jungtuką, būtų sudaryta galimybė asmeniui išduoti vieną licenciją nuomoti ir suteikti ginklus pagal panaudą, o tokią licenciją turintis asmuo turėtų teisę tiek nuomoti ginklus, tiek juos suteikti pagal panaudą, siūlytina:

 

Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 28 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

28 straipsnis. Ginklų nuoma ir panauda

1. Europos fizinis asmuo ar Europos juridinis asmuo, norintys nuomoti arba duoti pagal panaudą ir suteikti panaudos pagrindais ginklus medžioklei, sportui, profesinei veiklai ar mokymui, privalo gauti licenciją ar rašytinį sutikimą. Šią licenciją ar rašytinį sutikimą Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda policijos įstaiga. Licencija ar rašytinis sutikimas nuomoti arba duoti pagal panaudą ir suteikti panaudos pagrindais ginklus suteikia teisę licencijos ir ar rašytinio sutikimo turėtojui įsigyti šaudmenų iš subjektų, turinčių teisę prekiauti šaudmenimis, ir juos parduoti asmeniui, išsinuomojusiam arba gavusiam pagal panaudą ginklą  kuris yra išsinuomojęs ginklą arba kuriam ginklas buvo suteiktas panaudos pagrindais.

2. Subjektas, turintis licenciją nuomoti arba duoti pagal panaudą ir suteikti panaudos pagrindais ginklus, turi teisę medžioklei nuomoti arba duoti pagal panaudą ir suteikti panaudos pagrindais B ir C kategorijų medžioklinius ginklus, o sportui, profesinei veiklai ar mokymui – šio įstatymo 3 straipsnio 6–10 punktuose nurodytus ginklus, B, C, D kategorijų ginklus.

3. Ginklus medžioklės sezono metu galima nuomoti arba duoti pagal panaudą ir suteikti panaudos pagrindais Europos fiziniams asmenims, turintiems teisę turėti tos kategorijos medžioklinį ginklą ir pateikusiems šią teisę įrodančius dokumentus (šiuos dokumentus pateikia tik nenuolatiniai Lietuvos Respublikos gyventojai) bei galiojantį medžiotojo bilietą.

4. Ginklus sportui galima nuomoti arba duoti pagal panaudą ir suteikti panaudos pagrindais Europos fiziniams asmenims, turintiems teisę laikyti ir nešiotis tos kategorijos ginklą ir pateikusiems šią teisę įrodančius dokumentus (šiuos dokumentus pateikia tik nenuolatiniai Lietuvos Respublikos gyventojai) bei už šaudymo sporto šaką atsakingos nacionalinės šaudymo sporto šakos federacijos arba tarptautiniu mastu pripažintos šaudymo sporto šakos federacijos patvirtinimą, kad asmuo yra šaudymo sporto atstovas.

5. Ginklus profesinei veiklai ar mokymui galima nuomoti arba duoti pagal panaudą ir suteikti panaudos pagrindais subjektams, turintiems teisę vykdyti tokią veiklą.

6. Subjektas, nuomojantis arba išduodantis pagal panaudą ir suteikiantis panaudos pagrindais ginklus, juos išsinuomojančiam arba gaunančiam pagal panaudą asmeniui privalo policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka išduoti laikiną ginklo kortelę.

7. Civilinėje apyvartoje esančių ginklų nuomos ir panaudos tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“

Pritarti

 

4.

Nacionalinio saugumo ir gynybos  komitetas,

2024-01-10

 

5

 

 

 

Argumentai:

Atliepiant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, papildyti Įstatymo projekto 5 straipsnyje numatytas Įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatas nauja 3 dalimi. Taip pat atsižvelgiant į aukščiau atliktus papildymus, atitinkamai pernumeruoti Įstatymo projekto straipsnį ir kartu redakciniu požiūriu patikslinti 2 dalyje nurodytą datą.

 

Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 6 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 20234 m. birželio 310 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos išduotomis licencijomis verstis ginklų nuoma įsigaliojus šiam įstatymui suteikiama teisė verstis ir ginklų panauda.“

Pritarti

 

5.

Nacionalinio saugumo ir gynybos  komitetas,

2024-01-10

 

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymais padarytus papildymus, būtina tikslinti Įstatymo projekto pavadinimą.

 

Pasiūlymas: patikslinti Įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 2, 13, 12, 19, 24 IR 28 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas patobulintas įstatymo projektas XIVP-3398(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                 Laurynas Kasčiūnas

 

 

 

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėja Vilma Kaminskienė