LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 12, 19, 24 IR 28 STRAIPSNIŲ
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3398
2024-01-10 Nr. 104-P-2
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, pirmininko pavaduotojas Dainius Gaižauskas, komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimundas Lopata, Andrius Mazuronis, Arvydas Pocius, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė.
Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Gediminas Kazėnas, Mantas Lapinskas, vyresnioji specialistė Skaistė Blažinauskaitė, padėjėja Vilma Pesliakienė.
Kviestieji asmenys: Įstatymo projekto iniciatorius Seimo Pirmininko pavaduotojas Paulius Saudargas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėja Jurgita Žilinskaitė, Lietuvos policijos Viešosios tvarkos biuro Licencijavimo valdybos patarėjas Audrius Čiupala, Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovė Jurgita Meškienė, Lietuvos šaulių sąjungos vado pavaduotojas Židrūnas Šadauskis ir atstovas Kęstutis Žala.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19
|
4 (28) |
(1-6)
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams, teikiame šias pastabas. 1. Svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje vartojamos nuostatos „duoti pagal panaudą“ nereikėtų pakeisti nuostata „suteikti panaudos pagrindais“, kuri, pavyzdžiui, yra vartojama Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnyje. Pritarus šiam siūlymui, atitinkamai reikėtų patikslinti ir analogiškas nuostatas, vartojamas šio straipsnio 2, 3, 4 ir 5 dalyse. Atitinkamai projekto 4 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 28 straipsnio 6 dalyje nuostata „išduodantis pagal panaudą“ keistina nuostata „suteikiantis panaudos pagrindais“. |
Pritarti |
Žr. 3-iąjį NSGK pasiūlymą. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
4 (28) |
|
|
2. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Subjektas, turintis licenciją nuomoti arba duoti pagal panaudą ginklus, turi teisę medžioklei nuomoti arba duoti pagal panaudą B ir C kategorijų medžioklinius ginklus, o sportui, profesinei veiklai ar mokymui – šio įstatymo 3 straipsnio 6–10 punktuose nurodytus ginklus, B, C, D kategorijų ginklus“. Pagal šią nuostatą asmuo, turintis licenciją „nuomoti arba duoti pagal panaudą ginklus“ turėtų teisę ginklus arba nuomoti, arba suteikti pagal panaudą. Svarstytina, ar asmeniui išduota licencija neturėtų apimti tiek teisę nuomoti ginklus, tiek teisę juos suteikti pagal panaudą. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje vietoj jungtukų „arba“ nereikėtų pakeisti jungtimis „ir (ar)“. Tokiu atveju asmeniui būtų išduodama viena licencija nuomoti ir (ar) suteikti ginklus pagal panaudą, o tokią licenciją turintis asmuo turėtų teisę tiek nuomoti ginklus, tiek juos suteikti pagal panaudą. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai jungtukus „arba“ reikėtų pakeisti jungtukais „ir (ar)“ ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio nuostatose, kuriose kalbama apie asmens, turinčio licenciją, teisę nuomoti arba suteikti ginklus pagal panaudą. |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į tai, kad išduodama licencija bus suteikiamos abi teisės vienu metu – ir teisė nuomoti ginklą, ir suteikti panaudos pagrindais, siūlytina naudoti jungtuką „ir“.
Žr. 3-iąjį NSGK pasiūlymą. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
4 (28) |
|
|
3. Civilinio kodekso 6.630 straipsnyje nustatyta, kad pelno siekiantys juridiniai asmenys neturi teisės panaudos pagrindais perduoti daiktą neatlygintinai naudotis asmenims, kurie yra šių juridinių asmenų steigėjai, dalyviai ar organų nariai. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnyje nereikėtų nustatyti, kad turinčiam licenciją privačiam juridiniam asmeniui draudžiama suteikti ginklus pagal panaudą tokių juridinių asmenų steigėjams, dalyviams ar organų nariams. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad Civilinis kodeksas yra aukštesnės galios teisės aktas nei Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymas teisės aktų hierarchijoje, manytina, kad netikslinga perkėlinėti minimos nuostatos į įstatymą. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
5 |
|
|
4. Pagal galiojančio keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą asmenims yra išduodamos licencijos ar rašytiniai sutikimai nuomoti ginklus. Gi pagal teikiamame projekte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą licenciją turintys asmenys turės teisę ginklus nuomoti arba duoti pagal panaudą. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenims, kuriems pagal galiojantį teisinį reguliavimą yra išduota licencija nuomoti ginklus ir, įsigaliojus įstatymui, pageidaujantiems tokius ginklus suteikti kitiems asmenims panaudos pagrindais, reikėtų gauti naują licenciją ginklų panaudai, ar jiems išduota licencija būtų keičiama (tikslinama) įrašant teisę suteikti ginklus pagal panaudą. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą. |
Pritarti |
Žr. 4-ąjį NSGK pasiūlymą. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19 |
|
|
* |
5. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į Vyriausybei tenkantį darbo krūvį susijusį su teisėkūra, taip pat šio Įstatymo projekto turinį, manytina, kad šiuo atveju prašyti Vyriausybės išvados nėra tikslinga. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-12-28 |
|
|
* |
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo Nr. IX-705 12, 19, 24 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3398 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad esminių pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-12-28 |
|
|
* |
Atsižvelgiant į tai, kad Projekto nuostatos susijusios su 2021 m. kovo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2021/555 dėl ginklų įsigijimo ir laikymo kontrolės 9 straipsnio 4 dalies įgyvendinimu, vadovaujantis Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktu prie Projekto turėtų būti pateikta atitikties lentelė. |
Atsižvelgti |
2021 m. kovo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2021/555 dėl ginklų įsigijimo ir laikymo kontrolės 9 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad „4. Valstybės narės gali leisti prekiautojams ar tarpininkams, vykdantiems savo atitinkamą profesinę veiklą, įsigyti, gaminti, deaktyvuoti, taisyti, tiekti, perduoti ir laikyti A kategorijai priskirtus šaunamuosius ginklus, jų pagrindines dalis ir šaudmenis laikantis griežtų saugumo sąlygų.“ Minimoje direktyvoje konkrečiai „ginklų panauda“ nėra reglamentuota, naudojami „skolinimo“, „nuomos“ terminai. Atkreiptinas dėmesys, kad direktyvoje yra įvirtinami tik minimalūs reikalavimai valstybėms narėms dėl ginklų įsigijimo ir laikymo kontrolės, kurių jos privalo laikytis. Šiuo atveju, papildymai Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatyme neprieštaraus direktyvai, o atvirkščiai – Lietuva įtvirtindama ginklų panaudą reglamentuotų griežčiau, detaliau nei direktyvoje nurodyti minimalūs reikalavimai reglamentavimui. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3398(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas patobulintas įstatymo projektas XIVP-3398(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėja Vilma Kaminskienė