PASIŪLYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PROKURATŪROS ĮSTATYMO NR. I-599 20, 24, 25, 27, 40, 49 IR 60 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2081

 

2022-10-

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

6

 

 

Argumentai:

Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo ir su juo susijusių teisės aktų pakeitimo projektais siūloma keisti darbo apmokėjimo viešajame sektoriuje sistemą. Šios sistemos keitimo įgyvendinimas numatytas keliais etapais. Pirmajame etape siūloma pertvarkyti valstybės pareigūnų, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo, bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų teisėjų, valstybės tarnautojų atlygio sistemą, kuri turėtų įsigalioti nuo 2023 m. sausio 1 d. Antrajame etape, kurio įsigaliojimas numatytas 2024 m. sausio 1 d., planuojami prokurorų, Vadovybės apsaugos tarnybos, statutinių valstybės tarnautojų tyrimų tarnybos, regionų plėtros tarybų administracijų direktorių ir administracijų darbuotojų, valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo sistemos pakeitimai. Taigi parengtuose teisės aktų projektuose teisėjų darbo užmokesčio sistemą siūloma keisti atskirai nuo prokurorų darbo apmokėjimo sistemos.

Nors teismų ir prokuratūros funkcijos skirtingos, tačiau jos skirtos bendram tikslui – teisingumui įgyvendinti. Konstitucijos 109 straipsnyje skelbiama, kad teisingumą Lietuvos Respublikoje vykdo tik teismai, o Prokuratūros įstatymo 2 straipsnyje nurodyta, kad prokuratūra padeda užtikrinti teisėtumą ir teismui vykdyti teisingumą. Šios nuostatos lemia glaudų teismų ir prokuratūros ryšį ir tarpusavio sąveiką teisingumo vykdymo procese.

Atkreiptinas dėmesys, kad Europos Sąjungoje klausimai, susiję su teisėjų ir prokurorų darbo užmokesčiu nagrinėjami neatsiejamai, taip akcentuojant šių teisingumo sistemos dalyvių bendrumą. Pavyzdžiui, Europos Tarybos Bordo deklaracijoje numatyta, jog tam, kad prokuratūra ikiteisminio tyrimo metu įgyvendintų teisės normas ir, kai numatyta, diskrecinius įgaliojimus, prokuroro statusas turi būti užtikrintas įstatymu aukščiausiu lygmeniu, panašiai kaip teisėjo; dėl teisėjų ir prokurorų uždavinių panašumo panašūs yra ir reikalavimai bei garantijos, susiję su jų statusu ir pareigų vykdymo sąlygomis, būtent su priėmimu į pareigas, mokymusi, karjera, drausme, perkėlimu, atlyginimu, atleidimu iš pareigų ir laisve kurti profesines asociacijas (37 punktas). Europos Tarybos Ministrų komiteto rekomendacijoje R(2000)19 dėl prokuratūros vaidmens baudžiamosios justicijos sistemoje konstatuota, jog „Nustatant prokurorų statusą bei jų darbo užmokesčio ir pensijų dydžius turi būti atsižvelgiama į būtinumą išlaikyti tam tikrą pusiausvyrą tarp teisėjų (members of judiciary) ir prokurorų, nes nepaisant to, kad jų pareigos skiriasi iš prigimties, abi šios grupės atlieka lemiamą vaidmenį teisingumo sistemoje. Prokurorų darbo užmokestis taip pat turi atspindėti pareigybės reikšmingumą ir tinkamumą“.

Pažymėtina ir tai, kad atsižvelgiant į bendrą teismų ir prokuratūros sistemos tikslą – įgyvendinti teisingumą ir į patariamųjų Europos Tarybos institucijų (Konsultacinės Europos teisėjų tarybos ir Konsultacinės Europos prokurorų tarybos) nuomonę, kad, nustatant prokurorų statusą ir jų darbo užmokesčio dydžius, turi būti atsižvelgiama į būtinumą išlaikyti tam tikrą teisėjų ir prokurorų atlyginimų pusiausvyrą, taip pat įvertinus analogišką teisinį reglamentavimą Europos Sąjungos valstybėse narėse, nuo 2018 m. liepos 1 d. buvo iš esmės pertvarkyta prokurorų darbo užmokesčio sistema, padidinti pareiginės algos koeficientai, buvo atsisakyta prokurorų kvalifikacinių rangų, kurie buvo integruoti į pareiginės algos koeficientą. Šis darbo užmokesčio padidinimas buvo siejamas su atitinkamų grandžių teisėjų ir prokurorų darbo užmokesčio proporcingumo išlaikymu, kuris, priėmus siūlomus Lietuvos Respublikos teisėjų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. X-1771 pakeitimus, bus išbalansuotas.

Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo ir su juo susijusių teisės aktų pakeitimų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad teisėjų atlyginimai nekonkurencingi ir neleidžia sistemoje išlaikyti aukštos kvalifikacijos profesionalų. Pažymėtina, kad visiškai tokia pati situacija yra ir prokuratūroje. Šiai dienai prokuratūroje tarnauja 606 prokurorai. 2019 – 2021 m. tarnybą prokuratūroje paliko 53 prokurorai, iš jų 25 – savo iniciatyva. Vien tik 2021 – 2022 m. tarnybą prokuratūroje paliko 41 prokuroras. Mažėja asmenų, pageidaujančių laikyti pretendentų į prokurorus egzaminą, skaičius – egzaminas paprastai organizuojamas, kai susirenka pageidaujančių jį laikyti 15 asmenų grupė, todėl 2021 m. įvyko tik vienas egzaminas, kurį laikė vos 12 asmenų, o 2022 m. egzaminas neįvyko, nes jį laikyti pageidavo tik 8 asmenys. Be to, šiuo metu itin mažas vadovaujančios grandies prokurorų ir eilinių prokurorų atlyginimų skirtumas. Dėl šios priežasties atrankose į vadovų pareigas labai trūksta potencialių pretendentų, jose dalyvauja 2 ar 3, dažnai – tik vienas pretendentas.

Teisėjų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. X-1771 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2102 aiškinamajame rašte rengėjai motyvuodami poreikį keisti teisėjų darbo užmokesčio sistemą nurodo, kad „lyginant su kitomis viešojo sektoriaus įstaigomis (prokuratūromis, Valstybės kontrole, Viešųjų pirkimų tarnyba ir kt.), esami teisėjų atlyginimai neprisideda prie teisėjo profesijos prestižo didinimo, nes atlyginimų dydis nėra adekvatus teisėjo profesijai keliamiems aukščiausiems profesiniams, etikos ir moralės reikalavimams“. Visiškai nesuprantama, kokiais duomenimis remdamiesi rengėjai nurodo, kad lyginant būtent su prokuratūromis teisėjų atlyginimai nėra adekvatūs. Atkreiptinas dėmesys, kad šiandien prokurorų atlyginimai yra mažesni nei atitinkamos grandies teisėjų atlyginimai, o įsigaliojus naujiems teisėjų atlyginimo koeficientams ir nepakeitus prokurorų pareiginės algos koeficientų, atlyginimų dydžių skirtumas taps visiškai prokurorus demotyvuojančiu ir skatinančiu palikti tarnybą prokuratūroje.

Analizuojant Europos Tarybos Europos veiksmingo teisingumo komisijos (CEPEJ) rengiamas Europos teisingumo sistemų vertinimo ataskaitas matyti, kad Europos valstybės teisėjus ir prokurorus laiko tos pačios profesijos atstovais, todėl jie vidutiniškai gauna vienodą arba proporcingai nedaug besiskiriantį darbo užmokestį. CEPEJ 2020 m. ataskaitos duomenimis, Austrijoje, Belgijoje, Bosnijoje ir Hercegovinoje, Bulgarijoje, Kroatijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Graikijoje, Vengrijoje, Italijoje, Moldovos Respublikoje, Monake, Nyderlanduose, Lenkijoje, Portugalijoje, Slovakijoje, Ispanijoje, Turkijoje ir Maroke teisėjų ir prokurorų darbo užmokestis yra vienodas tiek karjeros pradžioje, tiek pabaigoje. Manytina, kad prokurorų ir teisėjų atlyginimų vidutinis santykis Lietuvoje turėtų sudaryti apie 95 proc.

Atsižvelgiant į tai, teisėjų ir prokurorų darbo apmokėjimo nuostatų pakeitimai turi būti svarstomi ir įgyvendinami sistemiškai, t. y.:

1) turi būti užtikrinamas subalansuotas darbo užmokesčio santykis tarp atitinkamų grandžių teismų ir prokuratūrų (keičiamas prokurorų pareiginės algos koeficientų dydis, atsisakoma priedo už tarnybos Lietuvos valstybei stažą),

2) teisėjų ir prokurorų pareiginėms algoms (atlyginimams) apskaičiuoti Pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo nuostatos turi būti taikomos nuo tų pačių metų - nuo 2023 m. sausio 1 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

6 straipsnis. 49 straipsnio keitimas

 1. Pakeisti 49 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Prokurorų darbo užmokesčiui apskaičiuoti taikomas pareiginės algos bazinis dydis (toliau – bazinis dydis), kurį vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo nuostatomis tvirtina Seimas.”

2. Pakeisti 49 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Prokurorams mokamas priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą, nurodytą Valstybės tarnybos įstatyme.“

3. Pakeisti 49 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Duomenys apie prokurorų darbo užmokestį yra vieši. Šie duomenys teikiami Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo nustatyta tvarka.”

 

Pakeisti 49 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

49 straipsnis. Prokurorų darbo užmokestis

1. Prokurorų darbo užmokesčiui apskaičiuoti taikomas pareiginės algos bazinis dydis (toliau – bazinis dydis), kurį vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo nuostatomis tvirtina Seimas.

2. Prokurorų darbo užmokestis susideda iš:

1) pareiginės algos;

2) priedo už tarnybos Lietuvos valstybei stažą;

3 2) priemokos pagal šio Įstatymo 161 straipsnį.

3. Prokurorų darbo užmokestis apskaičiuojamas atitinkamą pareiginės algos koeficientą, nustatytą šio Įstatymo 1 priede, dauginant iš bazinio dydžio. Prokurorų pareiginė alga apvalinama vadovaujantis bendromis skaičių apvalinimo taisyklėmis taip, kad paskutinis skaitmuo būtų 0 arba 5.

4. Prokurorams mokamas priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą, nurodytą Valstybės tarnybos įstatymo 47 straipsnio 1 ir 2 dalyse.

5. Priedą už tarnybos Lietuvos valstybei stažą sudaro 1 procentas prokuroro pareiginės algos už kiekvienus metus. Šio priedo dydis negali viršyti 30 procentų prokuroro pareiginės algos.

6 4. Priemokos, jeigu ji skiriama pagal šio Įstatymo 161 straipsnį, suma gali siekti iki 30 procentų pareiginės algos.

7 5. Duomenys apie prokurorų darbo užmokestį yra vieši. Šie duomenys teikiami Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo nustatyta tvarka.“

2

8 (N)

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti Projektą nauju 8 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

 

8 straipsnis. Įstatymo 1 priedo pakeitimas

Pakeisti Įstatymo 1 priedą ir jį išdėstyti taip:

„Lietuvos Respublikos

prokuratūros įstatymo

1 priedas

 

PROKURORŲ PAREIGINĖS ALGOS

 

(Baziniais dydžiais)

Eil. Nr.           Pareigų pavadinimas            Pareiginės algos koeficientas

 

1.                   Generalinė prokuratūra        

1.1.                Generalinis prokuroras         22,9

1.2.                Generalinio prokuroro pavaduotojas           21,2

1.3.                Departamento vyriausiasis prokuroras, Lietuvos nacionalinis narys Eurojuste                    20,2

1.4.                Skyriaus vyriausiasis prokuroras                19,2

1.5.                Departamento vyriausiojo prokuroro pavaduotojas, departamento skyriaus vyriausiasis prokuroras, Lietuvos nacionalinio nario Eurojuste pavaduotojas, kurio darbo vieta yra Eurojusto buveinės vietoje               19,0

1.6.                Skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas                    18,6

1.7.                Departamento skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas                      18,6

1.8.                ONKT departamento prokuroras                 18,5

1.9.                Departamento prokuroras, departamento skyriaus prokuroras, skyriaus prokuroras, prokuroras, Lietuvos nacionalinio nario Eurojuste padėjėjas, kurio darbo vieta yra Eurojusto buveinės vietoje               17,7

2.                   Apygardų prokuratūros       

2.1.                Vyriausiasis prokuroras        19,2

2.2.                Vyriausiojo prokuroro pavaduotojas           18,5

2.3.                Specializuoto skyriaus vyriausiasis prokuroras                  17,7

2.4.                Specializuoto skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas 17,3

2.5.                ONKT skyriaus prokuroras  17,0

2.6.                Specializuoto skyriaus prokuroras              16,5

3.                   Apygardų prokuratūrų apylinkių prokuratūros                  

3.1.                Vyriausiasis prokuroras        17,7

3.2.                Vyriausiojo prokuroro pavaduotojas           16,0

3.3.                Skyriaus vyriausiasis prokuroras                15,7

3.4.                Skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas                    15,2

3.5.                Prokuroras     13,9

Pastaba. ONKT – organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimas.

 

1.                   Generalinė prokuratūra    

1.1.                Generalinis prokuroras      5,3

1.2.                Generalinio prokuroro pavaduotojas       5,0

1.3.                Departamento vyriausiasis prokuroras, Lietuvos nacionalinis narys Eurojuste                 4,8

1.4.                Skyriaus vyriausiasis prokuroras            4,75

1.5.                Departamento vyriausiojo prokuroro pavaduotojas, departamento skyriaus vyriausiasis prokuroras, Lietuvos nacionalinio nario Eurojuste pavaduotojas, kurio darbo vieta yra Eurojusto buveinės vietoje                      4,5

1.6.                Skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas              4,3

1.7.                Departamento skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas                      4,3

1.8.                ONKT departamento prokuroras            4,25

1.9.                Departamento prokuroras, departamento skyriaus prokuroras, skyriaus prokuroras, prokuroras, Lietuvos nacionalinio nario Eurojuste padėjėjas, kurio darbo vieta yra Eurojusto buveinės vietoje                      4,1

2.                   Apygardų prokuratūros    

2.1.                Vyriausiasis prokuroras     4,75

2.2.                Vyriausiojo prokuroro pavaduotojas       4,25

2.3.                Specializuoto skyriaus vyriausiasis prokuroras             4,1

2.4.                Specializuoto skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas                      4,0

2.5.                ONKT skyriaus prokuroras                     3,8

2.6.                Specializuoto skyriaus prokuroras           3,7

3.                   Apygardų prokuratūrų apylinkių prokuratūros          

3.1.                Vyriausiasis prokuroras     4,1

3.2.                Vyriausiojo prokuroro pavaduotojas       4,0

3.3.                Skyriaus vyriausiasis prokuroras            3,8

3.4.                Skyriaus vyriausiojo prokuroro pavaduotojas              3,7

3.5.                Prokuroras   3,5

Pastaba. ONKT – organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimas.

3

9

 

 

Pasiūlymas:

Projekto 8 straipsnį laikyti Projekto 9 straipsniu.

 

Teikia

Seimo nariai