image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai

El. p. [email protected]

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL ORGANIZACIJŲ, KURIOS PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMĄ NĖRA PERKANČIOSIOS ORGANIZACIJOS, PIRKIMŲ TVARKOS APRAŠO

 

2021 m. rugsėjo 16 d. Nr. 4-01-6906https://dvs.lrstt.intra/DocLogix/Images/Blank.gif

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome organizacijų, kurios pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą nėra perkančiosios organizacijos, pirkimų tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2012 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. D1-563, (toliau – Aprašas) antikorupcinį vertinimą.

Kaip nurodoma Aprašo 1 punkte, šis teisės aktas nustato reikalavimus Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme nurodytų gamintojų ir importuotojų organizacijų, kurios pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymas) nėra perkančiosios organizacijos (toliau – Organizacija), vykdomiems pirkimams. Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

1.1. Remiantis Aprašo 16 punktu, „paaiškėjus, kad yra mažiau tiekėjų, kurie gali suteikti paslaugas“, vykdant pirkimą apklausos būdu, gali būti apklausiama mažiau nei trys potencialūs tiekėjai. Atkreiptinas dėmesys, kad, kaip ir kada turėtų būti konstatuojama, jog yra mažiau nei trys tiekėjai, kurie gali suteikti paslaugas, nereglamentuojama. Dėl to galimos situacijos, kad dar iki pirkimo procedūrų pradžios be pakankamai motyvuotos priežasties, galimai nepagrįstai bus nuspręsta, kad tiekėjų yra mažiau nei trys, ir vykdant pirkimą bus apklausti tik „tinkamas(-i)“ tiekėjas(-ai). Manytina, kad pareigos apklausti ne mažiau kaip tris tiekėjus išimtis galėtų būti taikoma tik tais atvejais, kai pirkimas neįvyksta dėl to, kad pasiūlymo nepateikė nei vienas tiekėjas. Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti šiame papunktyje nustatyta išimtimi, siūlome reglamentuoti, kaip ir kada turi paaiškėti, kad yra mažiau nei trys tiekėjai, kurie gali suteikti paslaugas, kad vykdant bet kokios vertės pirkimą apklausos būdu būtų galima apklausti mažiau nei tris tiekėjus.

2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

2.1. Aprašo 2 punkte nustatyta, kad konkursas – tai „pirkimo būdas, kai pirkimo skelbimas dėl paslaugų teikimo pagal Organizacijos nustatytas pirkimo sąlygas yra publikuojamas nacionaliniame šalies dienraštyje, leidžiamame ne rečiau kaip 5 kartus per savaitę ir platinamame visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, ir kiekvienas suinteresuotas tiekėjas gali pateikti pasiūlymą“. Atsižvelgiant į mažėjantį laikraščių skaitomumą ir populiarumą, manome, kad tokia informacijos viešinimo tvarka dirbtinai mažina informacijos potencialiems tiekėjams prieinamumą. Siūlome, nustatyti, kad apie vykdomą konkursą privalomai būtų skelbiama ne popieriniame dienraštyje, o internetinėse informacijos sklaidos priemonėse, pavyzdžiui: dienraščių ir žinių portalų interneto svetainėse, Aplinkos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų interneto svetainėse.  Taip pat manytina, kad būtų tikslinga apsvarstyti galimybę imtis priemonių, kad Organizacijos informaciją skleisti ir pirkimus vykdyti galėtų naudodamos Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą.

2.2. Aprašo 12 punkte nustatyta, kad Organizacija turi teisę nustatyti minimalius tiekėjų kvalifikacijos, finansinių, ekonominių ir techninių pajėgumų reikalavimus. Atsižvelgdami į tai, kad dažniausiai tiekėjų kvalifikacija lemia paslaugų kokybę, manome, kad neribotos Organizacijų diskrecijos nustatyti ar nenustatyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus įtvirtinimas yra nepagrįstas. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad neapribojus šios diskrecijos atsirastų sąlygos pirkimo sąlygas pritaikyti konkretiems tiekėjams. Siūlome nustatyti organizacijų pareigą nustatyti minimalius tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus, o ši pareiga galėtų būti diferencijuota atsižvelgiant į pirkimo vertę.

2.3. Vadovaujantis Aprašo 22 punktu, kai perkama konkurso būdu, privaloma sudaryti pirkimų komisiją, kuri turi vykdyti viešuosius pirkimus, nustatyti pirkimo vertę, vertinti tiekėjų pasiūlymu ir kt. Tuo tarpu, kas minėtus veiksmus turi atlikti pirkimą vykdant apklausos būdu, Apraše nenustatyta. Siekdami teisinio reglamentavimo aiškumo ir mažinti prielaidas piktnaudžiauti esama reglamentavimo spraga, siūlome reglamentuoti, kas Organizacijose turėtų vykdyti pirkimus apklausos būdu, ir nustatyti kvalifikacinius bei reputacijos reikalavimus šiems asmenims.

2.4. Remiantis Aprašo 31.3 papunkčiu, Organizacija pasiūlymą privalo atmesti, jeigu pateiktame pasiūlyme nurodyta prekių, paslaugų ar darbų kaina yra neįprastai maža, ir dalyvis nepateikia tinkamų kainos pagrįstumo įrodymų. Atsižvelgiant į tai, kad Aprašu nereglamentuojama, kada laikoma, kad kaina yra neįprastai maža, konstatuotina, kad priimant sprendimą dėl pasiūlymo atmetimo egzistuoja galimybė, tiekėjo pasiūlymą vertinti vien tik pirkimą vykdančio asmens asmenine nuomone, kuri gali neatitikti viešojo intereso – prekes, paslaugas ar darbus įsigyti racionaliai naudojant lėšas. Todėl siūlome, Apraše nustatyti objektyvius kriterijus, pagal kuriuos būtų sprendžiama, kad kaina yra neįprastai maža ir ją būtina pagrįsti.

2.5. Atkreipiame dėmesį, kad Apraše nėra reglamentuojamas organizacijų ir tiekėjų, vadovaujantis šiuo Aprašu, sudarytų sutarčių viešojo skelbimo klausimas. Siekdami padidinti procedūrų skaidrumą ir visuomenės bei suinteresuotų asmenų kontrolės galimybes, papildomai siūlome svarstyti galimybes viešai skelbti organizacijų ir tiekėjų, vadovaujantis šiuo Aprašu, sudarytas sutartis.

3. Kitos pastabos ir pasiūlymai:

3.1. Vadovaujantis Aprašo 23 punkto nuostatomis, tiekėjų pasiūlymai gali būti vertinami remiantis mažiausios kainos arba ekonominio naudingumo kriterijais. Tačiau Apraše nėra detalizuojama, kuo remiantis turi būti pasirenkamas vienas iš minėtų vertinimo kriterijų. Siekdami teisinio reglamentavimo aiškumo, siūlome nustatyti tiekėjų pasiūlymų vertinimo kriterijų pasirinkimo sąlygas.

3.2. Pagal Aprašo 31.5 papunktį, Organizacija pasiūlymą privalo atmesti, jeigu visų dalyvių, kurių pasiūlymai neatmesti dėl kitų priežasčių, buvo pasiūlytos per didelės, Organizacijai nepriimtinos kainos. Abejojame, ar pagrįstai nustatoma, kad pasiūlymas turi būti atmetamas tik tada, kai visi dalyviai (tiekėjai) pasiūlo per dideles ir organizacijai nepriimtinas kainas. Manome, kad šiuo atveju turėtų būti taikomas Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytas reglamentavimas, kad atmetamas tik tas pasiūlymas, kuriame nurodyta kaina yra per didelė ir perkančiajai organizacijai nepriimtina. Taip pat siūlome svarstyti galimybę, ar nebūtų tikslinga reglamentuoti, kaip nustatoma, kad tiekėjo nurodyta kaina yra per didelė, ir kaip vertinama, ar tiekėjo nurodyta kaina yra priimtina organizacijai.

 

Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios Aprašo nuostatos yra mažinančios Organizacijų pirkimų skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.

Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti STT, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo pagal lentelę[1]).

 

Direktoriaus pavaduotoja                                                                                         Rūta Kaziliūnaitė

 

Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internete: https://stt.lt/lt/doclib/ackw24e2fpyf3btnqcd3gwfx8zvaryav.