2016-06-21

PASIŪLYMAI

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAGALBINIO APVAISINIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP- 2502(5)

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

 2

 2

 

Argumentai:

Pagalbinio apvaisinimo įstatymo projekto Nr.  XIP- 2502(5) (toliau – Projektas) 2 straipsnio 2 dalyje formuluojant “pagalbinio apvaisinimo” apibrėžimą yra nenurodyti nei specialieji subjektai, kurių atžvilgiu jis bus taikomas, nei konkrečios medicininės procedūros atlikimo indikacijos, nei daromos blanketinės nuorodos į kitus, tai apibrėžiančius, įstatymo straipsnius.

Dėl tokio reguliavimo vakuumo susiklosto situacija, kai 2 straipsnio 2 dalis gali būti aiškinama taip, kad įstatymo leidėjas leidžia, jog pagalbinis apvaisinimas būtų taikomas ir tada, kai tam nėra indikacijų (pvz. net tada, kai asmuo dėl kažkokių priežasčių nenori turėti lytinių santykių). Tokia plati “pagalbinio apvaisinimo” sąvokos formuluotė kuria teisės koliziją su pagalbinio apvaisinimo sąlygomis, numatytomis 5 straipsnio 1 dalyje.

Todėl praktikoje priimant sprendimą dėl konkrečios procedūros atlikimo, kils problemų kaip sistemiškai aiškinti 2 straipsnio 2 dalies ir 5 straipsnio 1 dalies santykį.

Toks kolizines normas kuriantis reguliavimas yra ydingas, nes jis lems skirtingą įstatymo aiškinimo ir taikymo praktiką. Turint tai omenyje, yra svarbu panaikinti koliziją, suvienodinant minėtuose įstatymo straipsniuose nurodytas sąlygas. Be to, manytume, kad pagalbinis apvaisinimas turėtų būti priemone susilaukti vaikų tik esant nevaisingumui, o ne įprastine priemone visiems, net ir natūraliu būdu galintiems susilaukti vaikų.

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Pagalbinis apvaisinimas – procesas, atliekamas naudojant medicinos technologijas, apimantis  su lytinėmis ląstelėmis ir (ar) embrionu atliekamus veiksmus, taikomus siekiant sukelti moters nėštumą, kai nevaisingumo negalima išgydyti jokiais gydymo būdais arba juos taikant nėra realios sėkmės tikimybės.

3

1

 

Argumentai:

Projekto 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtinamas vaiko bei nevaisingos poros interesų pirmumo principas. Tokia reguliavimo praktika yra ydinga, nes:

1.            Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos 3 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas tik vaiko interesų pirmumo principas, nesiejant jo su kitų asmenų interesų apsauga: Imantis bet kokių vaiką liečiančių veiksmų, nesvarbu, ar tai darytų valstybinės ar privačios įstaigos, užsiimančios socialiniu aprūpinimu, teismai, administracijos ar įstatymų leidimo organai, svarbiausia - vaiko interesai.” Taigi ir pagalbinio apvaisinimo, kaip veiksmo tiesiogiai liečiančio vaiką, atveju vaiko interesų pirmumo principas turi būti išlaikytas.

2.            Poreikį atskirai įtvirtinti vaiko interesų pirmumo principą paremia ir ta aplinkybė, kad nei iš 3 straipsnio 1 dalies, nei iš Projekto reguliavimo visumos nėra aišku, kaip turės būti priimami sprendimai, kai kyla būsimo vaiko ir nevaisingos poros interesų konfliktas, t.y. kai pora reikalauja tokių sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo veiksmų, kurie sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo vertinimu pažeis būsimo vaiko interesus. Vaiko interesų pirmumo principo įtvirtinimas šią dilemą išspręstų. 

3.            Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad nevaisingos poros interesų apsauga yra pakankamai ir labai konkrečiai užtikrinta kituose Projekto straipsniuose (pvz. 3 straipsnio 2 dalis – prioritetas moters sveikatai ir nevaisingos poros lygiateisiškumo principas, 3 straipsnio 3 dalis – pareiga įvertinti naudą bei žalą motinai, 5 straipsnio 2 dalis – draudimas atlikti apvaisinimą esant kontraindikacijoms, 7 straipsnis – prievolė gauti abiejų sutuoktinių (sugyventinių) sutikimą ir t.t.). Taigi, įtvirtinus vaiko interesų pirmumo principą, nevaisingos poros interesų apsauga de facto nenukentės ir nėra poreikio dar kartą įstatymo leidėjui 3 straipsnio 1 dalyje vartoti abstrakčiai suformuluoto nevaisingos poros interesų principo, nes aiškinant įstatymą vis tiek bus privalu remtis šį principą konkretizuojančiais aukščiau nurodytais kitais įstatymo straipsniais.

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Visi klausimai, susiję su pagalbiniu apvaisinimu, privalo būti sprendžiami atsižvelgiant į vaiko, kuris gims po pagalbinio apvaisinimo, bei nevaisingos poros interesus”

 

3

5

 

Argumentai:

3 straipsnio 5 dalimi, darant nuorodą į leidimą atlikti pagalbinį apvaisinimą būsimo vaiko ligos išvengimo tikslu, yra įteisinama preimplantacinė diagnostika. Tokia praktika neturėtų būti įteisinta dėl šių priežasčių:

1.      Preimplantacinė diagnostika leidžia nustatyti embriono genetinius požymius ir pagal juos atrinkti embrionus, kurie norimus požymius atitinka. Likusieji embrionai yra sunaikinami. Taigi, preimplantacinės diagnostikos dėka yra vykdoma embrionų selekcija ir atsikratoma potencialių būsimų pacientų. Dėl to preimplantacinė diagnostika neturi nieko bendra su būsimo vaiko ligų prevencija ar gydymu. Į tai Sveikatos reikalų komiteto dėmesį atkreipė ir Lietuvos Sveikatos mokslų universitetas savo  2016 m. vasario 24 d. rašte.

2.       Preimplantacinės diagnostikos įteisinimas ir žmonių rūšiavimas pagal genetinius požymius neabejotinai visuomenei pasiųs žinią, kad genetinių savybių nulemtą negalią turintys asmenys yra nepageidaujami ir yra geriau, kad šie asmenys iš viso negimtų. Tokia nuostata dar labiau padidins žmonių su negalia atskirtį, stigmatizavimą bei diskriminavimą Lietuvoje. Lietuva, ratifikuodama Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvenciją, skirtingai nei kitos valstybės, padarė pareiškimą, jog jos tarptautiniai įsipareigojimai neapima medicinos procedūrų, galinčių nulemti diskriminaciją genetinių požymių pagrindu, rėmimo, skatinimo ar reklamavimo.

3.      Aiškinant Projekto normas sistemiškai, yra visiškai neaišku, kokio pobūdžio ir sunkumo ligų bus siekiama išvengti preimplantacinės diagnostikos pagalba, nes 3 straipsnio 5 dalyje įtvirtinamas bet kokios „ligos“ vengimas (t.y. liga neapibrėžiama ją kvalifikuojančiais požymiais), tuo tarpu pvz. 5 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti kitą sąvoką - „liga, sukelianti didelę negalią“. Dėl aukščiau nurodytų kolizijų įstatymas negalės būti vienodai aiškinamas ir taikomas, todėl siūlomas preimplantacinės diagnostikos reguliavimas teisėkūros požiūriu yra ydingas.

 

Taip pat 3 straipsnio 5 dalyje siūloma įtvirtinti leidimą naudoti pagalbinį apvaisinimą būsimo vaiko gydymo tikslu. Toks būsimo vaiko gydymas, suteikiant jam tam tikras savybes, yra mediciniškai įmanomas tik tais atvejais, kai atliekamas:

-          lytinių ląstelių genetinis modifikavimas arba

-          jau sukurto embriono genetinis modifikavimas.

Abu Projekto 3 straipsnio 5 dalyje numatomi įteisinti gydymo būdai yra eksperimentiniai. Lytinių ląstelių genetinį modifikavimą draudžia Projekto 3 straipsnio 4 dalis. Šis draudimas atkartoja Lietuvos Respublikos ratifikuotos Oviedo konvencijos, nustatančios žmogaus teises biomedicinos srityje, 13 straipsnį. Tuo tarpu žmogaus embriono genetinis modifikavimas, kaip ekisperimentinis būdas, jau dabar yra reguliuojamas Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo 3 straipsnio 3 dalimi.

Dėl to Projekto 3 straipsnio 5 dalyje negali būti įtvirtinta norma, kuri, viena vertus, prieštarauja to paties straipsnio kitai daliai ir Lietuvos Respublikos tarptautiniams įsipareigojimams, bei, antra vertus, kaip kolizinė norma ima kaip įprastinę asmens sveikatos priežiūros paslaugą reguliuoti tai, kas jau įtvirtinta kaip medicinos mokslo eksperimentas, t.y. biomedicininis tyrimas.  Dėl šių priežasčių iš Projekto  3 straipsnio 5 dalies yra brauktina nuoroda į būsimo vaiko gydymą, kaip priežastį pagalbiniam apvaisinimui atlikti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Pagalbinis apvaisinimas negali būti naudojamas suteikti  pagalbinio apvaisinimo būdu pradėtam vaikui tam tikrų savybių, taip pat ir norimą lytį, išskyrus tuos atvejus, kai siekiama išvengti ligos ar ją gydyti., tiesiogiai susijusios su tam tikra lytimi. Pastaruoju atveju leidžiama apvaisinti moterišką lytinę ląstelę pagal lyties chromosomą pasirinkta vyriška lytine ląstele.

3

7

 

Argumentai:

 Projekto 3 straipsnio 7 dalimi siekiama įteisinti trečiųjų asmenų (ne sutuoktinio ar sugyventinio) spermos donorystę. Tokia praktika neturėtų būti įteisinta dėl šių priežasčių:

1.       Trečiųjų asmenų spermos donorystė pažeistų vaiko teisę žinoti savo biologinius tėvus, kurią nustato Vaiko teisių konvencijos 7 str. Be to, donorystė iškreiptų prigimtinės šeimos sampratą bei pažeistų vaiko geriausių interesų augti biologinėje šeimoje principą.

2.       Įteisinant trečiųjų asmenų spermos donorystę Projekte nėra nustatyti ir atvejai, kiek vaikų būtų galima susilaukti naudojant vieno ir to paties donoro spermą. Tai neišvengiamai sukurs sąlygas vieno ir to paties  donoro spermą panaudoti neribotai. Kaip žinia, didelis vieno donoro palikuonių skaičius didina incesto tikimybę ypač mažai gyventojų turinčioje populiacijoje.

3.       Trečiųjų asmenų spermos donorystės įteisinimas nėra integruotas į teisės sistemą. Nėra lydinčiųjų CK pataisų, kurios ribotų tėvo, kuriam gimė vaikas naudojant lytines donoro ląsteles, teises nuginčyti tėvystę ir įpareigotų tokiam vaikui teikti materialinį išlaikymą skyrybų atveju. Pagal šiuo metu esantį reguliavimą nesutarimų šeimoje atveju tėvystė būtų lengvai nuginčyta (genetinis tyrimas) ir asmuo, nors ir davęs sutikimą, kad jo sutuoktinė ar sugyventinė būtų apvaisinta kito vyro sperma, neturėtų pareigos po skyrybų išlaikyti ne savo biologinio vaiko. Toks reguliavimas prieštarauja geriausiems vaiko interesams.

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik naudojant apvaisinamos moters ir  lytinių ląstelių donoro, su ja gyvenančio įstatymų nustatyta tvarka sutuoktinio ar sugyventinio, lytines ląsteles, išskyrus tuos atvejus, kai vieno iš sutuoktinių ar sugyventinio lytinės ląstelės yra pažeistos ar jų nepakanka ir dėl to jos negali būti panaudotos pagalbiniam apvaisinimui, o taip pat tais atvejais, kai su jomis yra didelė rizika perduoti ligą, sukeliančią didelę negalią. Pagalbinis apvaisinimas naudojant lytinių ląstelių donoro, su kuriuo apvaisinamos moters nesieja įstatymų nustatyta tvarka sudarytos santuokos ar registruotos partnerystės sutarties ryšiai, lytines ląsteles  yra draudžiamas.

5

1

 

Argumentai:

Dėl preimplantacinės diagnostikos bei genetinio modifikavimo įteisinimo ir atsirandančios teisės kolizijos (žr. argumentus 3 straipsnio 5 dalies pakeitimui).

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Pagalbinį apvaisinimą atlikti leidžiama tik tada, kai nevaisingumo negalima išgydyti jokiais gydymo būdais arba juos taikant nėra realios sėkmės tikimybės, taip pat ir tais atvejais, kai siekiama išvengti ligos, sukeliančios didelę negalią, ar ją gydyti.”

5

3

 

Argumentai:

5 straipsnio 3 dalyje apibrėžiamas sąrašas dokumentų, kurie turi būti pateikti prieš asmens sveikatos priežiūros įstaigoje atliekant pagalbinį apvaisinimą. Nors 5 straipsnio 1 dalyje yra nurodytos būtinos sąlygos – indikacijos, kurioms esant leidžiama atlikti pagalbinį apvaisinimą, to paties straipsnio 3 dalyje įvardijant prieš pagalbinio apvaisinimo atlikimą būtinus pateikti dokumentus, medicinos dokumentų, kurie patvirtintų indikacijų egzistavimą, nėra reikalaujama. Tuo tarpu praktikoje yra neišvengiamos situacijos, kai nevaisingumas yra diagnozuojamas vienoje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, o dėl pagalbinio apvaisinimo atlikimo – kreipiamasi į kitą, kuri diagnostikos neatliko ir medicinos dokumentų, jei jie nebus pateikti, neturės.

Siekiant užtikrinti subjektų, atliekančių pagalbinį apvaisinimą, veiklos skaidrumą, kontrolės efektyvumą bei PSDF lėšų panaudojimo tikslingumą pagalbinio apvaisinimo kompensavimo atveju yra privalu įstatymu nustatyti pareigą subjektui, atliekančiam pagalbinį apvaisinimą, turėti būtinas pagalbinio apvaisinimo atlikimo sąlygas patvirtinančius dokumentus.

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik įstatymų nustatyta tvarka santuoką ar registruotos partnerystės sutartį sudariusiems veiksniems asmenims pateikus: asmens tapatybę, amžių, santuokos ar partnerystės sudarymą patvirtinančius dokumentus, medicinos dokumentus, patvirtinančius šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sąlygų egzistavimą, rašytinį prašymą atlikti pagalbinį apvaisinimą ir šio įstatymo 7 straipsnyje nustatyta tvarka pasirašytą nustatytos formos informuoto paciento sutikimą atlikti pagalbinį apvaisinimą.”

10

1

 

Argumentai:

Pagalbinio apvaisinimo įstatyme turi būti nustatyta adekvati embriono apsauga, kuri išlaikytų pagarbą žmogaus gyvybei bei užtikrintų teisingą  nevaisingos poros ir pagalbinio apvaisinimo būdu pradėto vaiko interesų pusiausvyrą. Tokius požymius atitinkantis reguliavimas yra įmanomas tik numatant sukuriamų ir į moters organizmą perkeliamų embrionų skaičiaus ribojimą ir atsisakant perteklinių embrionų kūrimo bei šaldymo.

Šiandienos medicinos lygis leidžia atsisakyti perteklinių embrionų kūrimo ir embrionų šaldymo bei vienu metu sukurti tiek embrionų, kiek jų bus perkeliama į moters organizmą. Tuo tarpu likusios embrionų kūrimui nepanaudotos kiaušialąstės gali būti saugomos kitiems tos moters apvaisinimams ateityje. Kiaušialąsčių šaldymas ir saugojimas leidžia išvengti pakartotinio moters organizmo stimuliavimo hormoniniais preparatais, šių preparatų sukeltų komplikacijų bei papildomų chirurginių intervencijų tada, kai nepavykus pirmąjam apvaisinimui, moteris norėtų procedūrą vėl pakartoti.

 Sveikatos reikalų komiteto gautame Lietuvos Sveikatos mokslų universiteto prorektorės mokslui prof. Vaivos Lesauskaitės pasirašytame 2016 m. vasario 24 d. rašte (raštas parengtas embriologijos profesorės Angelijos Valančiūtės), nurodoma, kad: „Vertinant Europos žmogaus reprodukcijos ir embriologijos draugijos duomenis <...>šaldytų kiaušialąsčių panaudojimo efektyvumas ne tik kad nenusileidžia šaldytų embrionų panaudojimo efektyvumui, bet netgi jį viršija. Europoje, klinikinių nėštumų  po atšildytų embrionų perkėlimo vidurkis yra 20.3%, o klinikinių nėštumų pagalbiniam apvaisinimui panaudojus šaldytas kiaušialąstes vidurkis - 25.4%. Atitinkamai, gimdymų vidurkis: 14.1 ir 15.5 proc. <...> Maltoje, kurioje leidžiama šaldyti tik kiaušialąstes ir vienu metu į gimdą perkeliama ne daugiau dviejų embrionų (trijų embrionų perkėlimui privalomas specialus leidimas), taip pat stebimas didesnis embrionų, sukurtų iš šaldytų kiaušialąsčių, o ne iš šviežių, panaudojimo efektyvumas (atitinkamai 30.77% ir 27.91% klinikinių nėštumų). <...> embrionų šaldymas įrodymais pagrįstos medicinos duomenimis šiuo metu nėra tikslingas, ir netgi nepriimtinas, vertinant jį kaip sveikatos priežiūros paslaugos dalį.

 

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Projekte privalo būti suvienodintos sąvokos – nors įstatymo leidėjas apsisprendė kituose įstatymo straipsniuose nurodyti embriono perkėlimą į „moters organizmą“, dėl nesuprantamų priežasčių 10 straipsnio 1 dalyje buvo paliktas perkėlimas „į moters gimdą“.

Pasiūlymas:

Papildyti 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1.  Embrionų turi būti sukuriama tiek, kiek vienu metu jų bus perkelta į moters organizmą.  Sukurtų embrionų skaičius negali viršyti 3. Sutuoktiniai (sugyventiniai), kuriems atliktas pagalbinis apvaisinimas, jų pageidavimu privalo būti informuojami apie perkeltų į moters gimdą organizmą embrionų vystymosi eigą.”

10

5

 

Argumentai:

Praktikoje gali susiklostyti iš anksto nenumatyta situacija, kai dėl netikėtai pablogėjusios moters sveikatos būklės ar kitų nenumatytų aplinkybių sukurtų ir in vitro laikomų embrionų perkėlimas į moters organizmą tampa laikinai neįmanomu ir pagalbinio apvaisinimo procedūrą tenka kuriam laikui sustabdyti. Dėl to, siekiant išsaugoti jau sukurtų embrionų gyvybingumą, turi būti leistas jų laikinas saugojimas lytinių ląstelių banke. Neužtikrinus tokio saugojimo, embrionai žūtų.

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Sukurti, tačiau dėl embrionų sukūrimo metu nenumatytų aplinkybių, įskaitant moters sveikatos būklę, kurių sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, pagalbinio apvaisinimo metu į moters organizmą neperkelti embrionai laikomi lytinių ląstelių banke. Lytinių ląstelių banke embrionai laikomi ir naudojami sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.”

17

1

 

Argumentai:

Sveikatos apsaugos ministerija turės parengti įstatymo lydimuosius teisės aktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė – įsteigti Pagalbinio apvaisinimo informacinę sistemą, paskelbti ir vykdyti jos sukūrimui reikalingus viešuosius pirkimus, o ūkio subjektai – tinkamai pasirengti įstatymo ir poįstatyminių teisės aktų įgyvendinimui (pvz. įdiegti atsekamumo, kontrolės sistemas ir kt.). Dėl to tikslinga įstatymo įsigaliojimo datą nukelti, taip paliekant pakankamai laiko pasirengimo darbams.

Pasiūlymas:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 20167 m. liepos sausio 1 d.”

17

2

 

Argumentai:

žr. argumentus 17 straipsnio 1 dalies pakeitimui.

Pasiūlymas:

„2. Vyriausybė ir sveikatos apsaugos ministras iki 2016 m. birželio gruodžio 301 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.”

 

Teikia Seimo nariai:  

D. Mikutienė

M. Zasčiurinskas

R. J. Dagys

V. Aleknaitė-Abramikienė

V. Stundys

K. Kuzminskas

P. Urbšys

R. Baškienė

R. Tamašiūnienė

V. Kravčionok

L. Talmont

A. Dumbrava

K. Bartkevičius,

P. Narkevičius

A. Stancikienė

K. Daukšys

Z. Žvikienė