LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

                       

 

Lietuvos automobilių kelių direkcijai prie

Susisiekimo ministerijos

 

Kopija

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai

 

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

antikorupcinio vertinimo išvada

DĖL Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų naudojimo tvarkos aprašo

ir

Fizinių ar juridinių asmenų, kitų organizacijų ir jų padalinių, pageidaujančių skirti tikslinių lėšų valstybinės reikšmės kelių juostoje esantiems kelių objektams, pasiūlymų teikimo, vertinimo ir pripažinimo tinkamais įgyvendinti tvarkos aprašo

 

2017 m. rugsėjo 11 d. Nr. 4-01-6644

 

 

 

Atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyboje (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba) gautą pareiškimą, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, atlikome Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų naudojimo tvarkos aprašo (toliau – Programos lėšų naudojimo aprašo), patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 21 d. nutarimu Nr. 447 ir Fizinių ar juridinių asmenų, kitų organizacijų ir jų padalinių, pageidaujančių skirti tikslinių lėšų valstybinės reikšmės kelių juostoje esantiems kelių objektams, pasiūlymų teikimo, vertinimo ir pripažinimo tinkamais įgyvendinti tvarkos aprašo (toliau – Aprašo), patvirtinto Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos 2013 m. birželio 7 d. įsakymu Nr. V-237 antikorupcinį vertinimą.

Atlikus antikorupcinį vertinimą nenustatėme, kad minėtų teisės aktų nuostatos tiesiogiai sudarytų sąlygas korupcijai, tačiau dalis Programos lėšų naudojimo aprašo ir Aprašo nuostatų nepakankamai reglamentuoja minėtų teisės aktų įgyvendinimo tvarkas, o tai yra korupcijos rizikos veiksnys.

Siekdami teisinio aiškumo dėl Programos lėšų naudojimo aprašo teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.                   Pagal  Programos lėšų naudojimo aprašo 2.1.2 punktą fiziniai ar juridiniai asmenys, pageidaujantys perduoti tikslinių lėšų kelių projektui įgyvendinti, teikia Lietuvos automobilių kelių direkcijai pasiūlymus, kuriuose pateikiamas kelių projekto aprašymas, nurodoma šio projekto įgyvendinimo vieta, tikslas, nauda, siūloma perduoti tikslinių lėšų suma, preliminari kelių projekto vertė, kartu su techniniu projektu, jeigu jis parengtas.

Pagal Programos lėšų naudojimo aprašo 2.1.4 punkto nuostatas pripažinus pasiūlytą kelių projektą tinkamu įgyvendinti, Lietuvos automobilių kelių direkcija su pasiūlymą pateikusiu fiziniu ar juridiniu asmeniu sudaro kelių projekto finansavimo sutartį. Sutartyje, be kita ko, numatomas fizinio ar juridinio asmens perduodamų tikslinių ir iš Programos finansavimo lėšų naudojimo sąmatos skiriamų lėšų dydis, jų perdavimo ir skyrimo terminai, sutarties sąlygų laikymosi užtikrinimo būdai, šalių atsakomybė, o pagal Programos lėšų naudojimo aprašo 2.1.6 punkto nuostatas parinkus kelių projekto įgyvendinimo rangovą ir nustačius tikslią kelių projekto įgyvendinimo darbų kainą, fizinis ar juridinis asmuo privalo įmokėti į Lietuvos automobilių kelių direkcijos pajamų įmokų sąskaitą kelių projekto finansavimo sutartyje numatytas perduoti tikslines lėšas.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos nuostatos svarstytinos tuo aspektu, kad fizinių ir juridinių asmenų siūloma perduoti tikslinių lėšų suma (kuri, sprendžiant iš 2.1.4 punkto nuostatų, nustatoma kelių projekto finansavimo sutartyje), taip pat nurodoma preliminari kelių projekto vertė (į kurią atsižvelgiama įvertinant kelių projekto atitiktį ir priimant sprendimą dėl projekto įgyvendinimo) gali neatitikti tikslios kelių projekto įgyvendinimo darbų kainos. Iš Programos lėšų naudojimo aprašo lieka neaišku, kaip tokiu atveju turėtų būti elgiamasi (pavyzdžiui, neaišku, ar atveju, kada tiksli projekto įgyvendinimo darbų kaina yra mažesnė, kelių projekto finansavimo sutartyje numatomos finansuojamų lėšų sumos šalims atitinkamai mažinamos proporcingai, ar gali būti priimamas sprendimas mažinti tik vienos šalies skiriamų lėšų dalį ir pan.), todėl tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu.

Dėl Aprašo teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

2.                   Pagal Aprašo 10 punktą pasiūlymams vertinti Kelių direkcijos direktoriaus įsakymu sudaroma komisija, kuri išnagrinėja ir įvertina pateiktus pasiūlymus dėl atitikties Aprašo 11 punkto reikalavimams ir 13 punkte nustatytiems kriterijams ir jų lyginamiesiems svoriams. Tačiau Aprašas nekonkretizuoja tokios komisijos veiklos ir sprendimų priėmimo modelio (neaišku, iš kiek narių sudaroma komisija; neaiški komisijos veiklos ir sprendimų priėmimo forma (kaip įgyvendinamos komisijos įgaliojimams priskirtos procedūros; kaip priimami sprendimai (balsuojama posėdžiuose ar kitaip; kaip sprendžiama situacija, kada komisijoje dalyvauja ne visi nariai; ar privaloma komisijos nariams nusišalinti vengiant interesų konflikto ir kt.) ir pan.), todėl tai yra laikytina papildomu korupcijos rizikos veiksniu.

3.                   Pagal Aprašą (10 punktas) komisija atlieka pirminį gautų pasiūlymų vertinimą pagal Aprašo 11 punkte (11.1 – 11.4 papunkčiuose) nustatytus kriterijus, o pagal Aprašo 12 punktą pasiūlymai, kurie neatitinka 11 punkte nustatytų reikalavimų yra atmetami.

Mūsų nuomone, Aprašo 11 punkto kriterijai yra pernelyg abstraktūs ir gali būti įvairiai (pernelyg plačiai arba siauriai) interpretuojami. Be to, mūsų nuomone, dalis kriterijų neatlikus papildomų veiksmų (pavyzdžiui, nesant konkretaus techninio projekto ir atliktų skaičiavimų) gali būti sunkiai objektyviai įvertinami, o tai gali būti papildomas korupcijos rizikos veiksnys, sudarantis sąlygas nepagrįstai priimti sprendimus dėl siūlymų atmetimo arba jų perdavimo į kitą pasiūlymo vertinimo etapą.

4.                   Pagal Aprašo 14 punktą įvertinusi pasiūlymus, komisija parengia išvadas dėl kiekvieno pasiūlymo pripažinimo tinkamu įgyvendinti. Jeigu komisija nustato, kad kelių projektas gali būti finansuojamas bendromis pareiškėjo ir programos finansavimo lėšų naudojimo sąmatos lėšomis, išvadoje dėl pasiūlymo tinkamumo įgyvendinti kartu siūlo ir skirtinų iš šios sąmatos lėšų dydį. Pagal Programos lėšų naudojimo aprašo 2.2.1 punktą iš Programos finansavimo lėšų naudojimo sąmatos tam tikram kelių projektui įgyvendinti skiriamos lėšos negali viršyti 80 procentų visos projekto vertės.

Mūsų nuomone, minėtos nuostatos svarstytinos keliais aspektais:

4.1.             Lieka neaišku, kokiais atvejais gali būti (ar privaloma) skirta lėšų iš Programos finansavimo lėšų naudojimo sąmatos;

4.2.             Lieka neaišku, kokiais kriterijais vadovaujantis kiekvienu konkrečiu atveju nustatoma konkreti pasiūlymo (kelių projekto) įgyvendinimui skirta Programos finansavimo lėšų naudojimo sąmatos lėšų dalis (pavyzdžiui: kad pasiūlymo įgyvendinimui bus skiriama 60 ar kitokio dydžio procentinė reikalingų lėšų dalis).

Atsižvelgdami į aukščiau išdėstytą, siūlytume apsvarstyti Aprašo tobulinimo tikslingumą atskleidžiant iš Programos finansavimo lėšų naudojimo sąmatos skiriamų lėšų diferencijavimo kriterijus.

5.                   Aprašo 19 punktas nustato, kad parinkus kelių projekto įgyvendinimo rangovą ir nustačius tikslią kelių projekto įgyvendinimo darbų kainą, kol dar nesuėjo pirkimo sutarčiai pasirašyti atidėjimo terminas, pareiškėjas, iš Kelių direkcijos gavęs pranešimą, privalo į Kelių direkcijos pajamų įmokų sąskaitą įmokėti visą Kelių projekto finansavimo sutartyje numatytą skirti objektui finansuoti savo tikslinę (procentais išreikštą) dalį lėšų sumos.

Atsižvelgdami į 1 pastabą manytume, kad lieka nepakankamai aišku, ar atvejais, kada nustačius tikslią projekto įgyvendinimo darbų kainą ji yra mažesnė už kelių projekto finansavimo sutartyje nustatytą projektui įgyvendinti reikalingų lėšų dalį, šalių finansiniai įsipareigojimai yra mažinami proporcingai (t. y. abiejų šalių finansavimo įsipareigojimų dydžiai mažės, tačiau sutartyje nustatytas procentinis finansavimo santykis liks nepakitęs).

Siūlytume apsvarstyti Aprašo tobulinimo tikslingumą.

Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta į šioje išvadoje pateiktas pastabas. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą (toliau – TAIS) ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                    Egidijus Radzevičius

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. (8 706) 63 294, el. p. gintas.kerbelis@stt.lt