LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS KONTROLIERIAUS ĮSTATYMO NR. VIII-1708 12, 27 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2079(3)
2023-04-28 Nr. 113-P-11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Valentinas Bukauskas, Domas Griškevičius, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Seimo komitetų biurų atstovai: Kultūros komiteto biuro patarėjai Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė, Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė.
Seimo nariai: Vytautas Juozapaitis, Gintautas Paluckas, Rasa Petrauskienė, Jurgis Razma, Kęstutis Vilkauskas.
Seimo narių padėjėjai/patarėjai: Jurgitos Šiugždinienės padėjėjai Antanas Jankūnas ir Vytautas Vaitiekūnas, Vytauto Juozapaičio patarėjas Kęstutis Kaminskas.
Kviestieji asmenys: Etninės kultūros globos tarybos Strateginių veiklos krypčių administravimo skyriaus patarėjas Valdas Voveris; Finansų ministerijos atstovai: viceministras Gediminas Norkūnas, Biudžeto departamento direktorė Daiva Kamarauskienė, Personalo valdymo skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė; Krašto apsaugos ministerijos atstovai: Karo tarnybos ir personalo departamento Personalo valdymo skyriaus vedėja Liana Naujalytė ir patarėja Erika Batisienė, Teisėkūros skyriaus vedėjas Tomas Vainius; Lietuvos administracinių ginčų komisijos atstovai: Administravimo ir teisinės pagalbos skyriaus vedėja Edita Galiauskaitė ir patarėja Rūta Mockevičienė; Lietuvos generalinė prokurorė Nida Grunskienė; Lietuvos kultūros tarybos vyresnioji patarėja Gerda Leonavičienė; Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovai: pirmininko pavaduotoja Lina Urbonovičienė ir generalinė sekretorė Daiva Kvedaraitė; Lietuvos radijo ir televizijos komisijos atstovai: pirmininkas Rimantas Bagdzevičius ir Teisės skyriaus vedėjas Vadim Gasperskij; Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos atstovai: Respublikos Prezidento patarėjai Paulius Baltokas ir Simonas Mikšys; Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė ir patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė; Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacijos pirmininkė Loreta Soščekienė; Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinės sąjungos atstovai: pirmininkė Irena Petraitienė ir pirmininko pavaduotojas Vidmantas Punelis; Lietuvos verslo konfederacijos generalinė direktorė Ineta Rizgelė; Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos atstovai: Dokumentų ir archyvų valdymo ir naudojimo skyriaus vedėja Daiva Lukšaitė, Veiklos administravimo ir finansų skyriaus vedėja Rasa Miškelevičiūtė; Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovai: lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė, Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė; Mokestinių ginčų komisijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patarėjas Gintautas Vilkelis; Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktorė Natalija Kaminskienė, direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė, Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita Aleksandra Gudelevičiūtė; Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkas Saulius Džiautas; Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai: prezidentas Gintaras Radavičius ir valdybos pirmininkė Daiva Čeporiūtė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Vytautas Šilinskas ir Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, patarėja Indrė Vaicekauskaitė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: direktoriaus pavaduotojas Egidijus Radzevičius, Teisės skyriaus vyriausioji specialistė Goda Kuznecovaitė; Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Studijų, mokslo ir technologijų departamento direktorė Laima Taparauskienė; Teisėjų tarybos pirmininkė Sigita Rudėnaitė, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja Egidija Tamošiūnienė; Teisingumo ministerijos atstovai: kancleris Augustas Ručinskas ir Teisinio atstovavimo grupės vyresnioji patarėja Lina Urbaitė; Regionų plėtros tarybų atstovai: Šiaulių regiono plėtros tarybos administracijos direktorius Valerijus Simulik ir Utenos regiono plėtros tarybos administracijos direktorius Nerijus Čepauskas; Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos atstovai: Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus vyriausioji patarėja Eivilė Žemaitytė; Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius; Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Teisės departamento Tiesioginių mokesčių skyriaus vedėjas Rolandas Ragėnas; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, ministro patarėjas Edvardas Žukauskas, Strateginių sprendimų paramos grupės vyriausiasis patarėjas Sigitas Mitalauskas, Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas Jūra Ivonaitytė, vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, patarėja Giedrė Sušinskaitė; Viešųjų pirkimų tarnybos atstovai: direktorius Darius Vedrickas ir Teisės skyriaus vedėja Sonata Vaitukaitytė; Vyriausybės atstovų įstaigos atstovai: vadovė Daiva Kerekeš, Vyriausybės atstovas Kauno ir Marijampolės apskrityse Andrius Cechanavičius, Vyriausybės atstovas Panevėžio ir Utenos apskrityse Egidijus Lapinskas; Vyriausybės kanceliarijos atstovai: Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis ir Viešojo valdymo grupės vadovė Jurgita Žilinskienė; Žurnalistų etikos inspektorė Gražina Ramanauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15 |
3 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymą, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisija atlieka tyrimus dėl deklaruojančių asmenų (išskyrus Seimo narius) veikos atitikties Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatoms, siūlytume tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Vaikų teisių apsaugos kontrolieriaus įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 12 straipsnio 1 dalies 16 punktą ir jame vietoj žodžio ,,įvertinti“ įrašyti žodžius ,,atlikti tyrimą“.
|
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15 |
5 |
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad pagal kartu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3) 7 straipsnio 1 dalį, įstaigos vadovas, be kita ko, nustatys valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių bei siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, reikėtų atitinkamai papildyti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 3 punktą.
|
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15 |
5 |
|
|
3. Atkreipiame dėmesį, kad 2017 m. liepos 1 d. įsigaliojus Darbo kodeksui, darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, netaikoma drausminė atsakomybė - padarius darbo pareigų pažeidimą jiems neskiriamos „drausminės nuobaudos“, todėl turėtų būti patikslintas projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 7 punktas, kuriame numatyta, kad vaiko teisių apsaugos kontrolierius skatina Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos valstybės tarnautojus ir darbuotojus bei skiria jiems tarnybines (drausmines) nuobaudas.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15 |
6 |
|
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad pagal kartu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3) nuostatas yra naujai reglamentuojamos atostogos (pavyzdžiui, atsisakoma kasmetinių atostogų už tarnybos stažą) bei įvertinus tai, kad daugeliui iš valstybės ir savivaldybių biudžeto apmokamų asmenų kategorijų kasmetinės atostogos skaičiuojamos darbo dienomis, svarstytina, ar neturėtų būti atitinkamai tikslintina ir keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalis. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: siekiant teisėkūros ekonomiškumo principo ir atsižvelgiant į tai, kad valstybės pareigūnų atostogų klausimas yra reglamentuojamas Valstybės tarnybos įstatymu ir nėra argumentų, kodėl keičiamame įstatyme turėtų šie santykiai būti sureguliuoti specifiškai, siūlytina keičiamame įstatyme atsisakyti vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus atostogų reglamentavimo kaip perteklinio. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2079(4) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28 |
1
|
|
|
N
|
Argumentai: Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatyme nėra iki galo sureguliuota situacija dėl kandidatūros į kontrolierius teikimo terminų, tačiau yra nustatyta, kad esamas kontrolierius pareigas gali eiti ir pasibaigus kadencijai, tačiau ne ilgiau kaip 3 mėnesius. Kas nutinka po to laiko – nėra aptarta, kaip neaptarta ir tai, kas eina pareigas kitais įstatymo nustatytais atvejais nutrūkus kontrolieriaus įgaliojimams, pvz., įsiteisėjus apkaltinamajam teismo nuosprendžiui. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, užpildančiomis šias spragas. Siūloma nustatyti, kad iki kontrolieriaus kadencijos pabaigos likus ne daugiau kaip 3 mėn., Seimo Pirmininkas Seimui pateikia kontrolieriaus kandidatūrą. Jeigu įgaliojimai nutrūksta kitais pagrindais nei kadencijos pabaiga – kandidatūra turi būti pateikta ne vėliau kaip per mėnesį. Taip pat siūloma įtvirtinti, kad pasibaigus kadencijai ar atsistatydinus kontrolierius pareigas eina, kol bus paskirtas naujas kontrolierius, o kitais atvejais – Seimo valdyba paskiria laikinai pareigas eiti Seimo kontrolierių, o jei jis negali – lygių galimybių kontrolierių, nes šie subjektai atitinka vaiko teisių apsaugos kontrolieriui keliamus reikalavimus, taip pat yra davę priesaiką ir dirba žmogaus teisių užtikrinimo srityje.
Pasiūlymas: Papildyti projektą nauju 1 straipsniu: 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis. Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus skyrimas 1. Seimo Pirmininko teikimu Seimas skiria vaiko teisių apsaugos kontrolierių penkerių metų kadencijai. Tas pats asmuo vaiko teisių apsaugos kontrolieriumi gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. 2. Seimo Pirmininkas vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus kandidatūrą Seimui pateikia ne vėliau kaip prieš 3 mėnesius iki vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus kadencijos pabaigos. Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įgaliojimams nutrūkus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2–6 punktuose nurodytais pagrindais, Seimo Pirmininkas vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus kandidatūrą pateikia Seimui ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įgaliojimų pabaigos dienos.
|
Pritarti |
|
2. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28 |
2 |
|
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo nario T. V. Raskevičiaus siūlymą Seimo kontrolierių įstatymo projektui Nr. XIVP-2078(3), kuriam pritartina, atitinkamai siūloma koreguoti ir kitų ombudsmenų veiklą reglamentuojančius įstatymus. Atitinkamai koreguotinas Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 8 straipsnio 1 dalies 3 punktas. Papildomai, atsižvelgiant į pirmame VVSK pasiūlyme pateiktus argumentus, tobulintina 8 straipsnio 4 dalis.
Pasiūlymas: Papildyti projektą nauju 2 straipsniu: „2 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 8 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) nedirba dėl laikinojo nedarbingumo ilgiau kaip
120 kalendorinių dienų iš eilės arba ilgiau kaip 140 dienų per paskutinius 12
mėnesių, jei įstatymų nenustatyta, kad dėl tam tikros ligos pareigos
paliekamos ilgesnį laiką, arba kai vaiko teisių apsaugos kontrolierius pagal 2. Pakeisti 8 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Šio
straipsnio 1 dalies 1 |
Pritarti |
|
3. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28 |
4 |
|
|
N |
Argumentai: Įstatymas tikslintinas, aiškiai įvardijant, kad be valstybės tarnautojų Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigoje dirba ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, o ne šiaip kokie neapibrėžtais pagrindais dirbantys darbuotojai.
Pasiūlymas: Papildyti projektą nauju 4 straipsniu: „4 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas Pakeisti 26 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Vaiko
teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigą sudaro vaiko teisių apsaugos
kontrolierius, valstybės tarnautojai ir |
Pritarti |
|
4. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28 |
6 |
|
|
|
Argumentai: Siūloma sureguliuoti situacijas, kai vaiko teisių apsaugos kontrolierius dėl galimo interesų konflikto nusišalina nuo tam tikro klausimo nagrinėjimo (pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą tai vadinama nusišalinimu nuo tarnybinių pareigų vykdymo). Tokiu atveju Seimo valdybai pavedama paskirti kitą ombdusmeną to klausimo išnagrinėjimui ir sprendimo priėmimui. Atitinkamai siūloma tikslinti ir pavadavimo nuostatą, atsisakant galimybės paskirti kitą asmenį, atitinkantį kontrolieriui keliamus reikalavimus, nes toks asmuo nebūtų prisiekęs valstybei. Įstatymo Šeštąjį skirsnį siūloma tobulinti atsisakant nuostatų dėl kontrolieriaus atostogų, nes šie klausimai yra reglamentuojami Valstybės tarnybos įstatyme, o kontrolieriui nustatyti kitokį reguliavimą nėra pagrindo. Papildomai siūloma koreguoti kontrolieriaus galimybę grįžti į ankstesnes pareigas pagal Teisės departamento pastabą ir nustatyti, kad jei tokios galimybės nėra, kontrolieriui galėtų būti siūlomos lygiavertės arba žemesnės pareigos, taip suderinant nuostatas su analogiškomis valstybės tarnautojams taikomomis nuostatomis bei išsaugant kompetentingus asmenis valstybės tarnyboje.
Pasiūlymas: 1. Pakeisti projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „
Pakeisti 27 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „27 straipsnis. Vaiko teisių apsaugos kontrolierius 1. Vaiko teisių apsaugos kontrolierius: 1) vadovauja Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigai ir organizuoja jos darbą; 2) atstovauja Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigai, kaip juridiniam asmeniui, nacionaliniu ir tarptautiniu lygiu; 3) tvirtina Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos struktūrą, 4) įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos valstybės tarnautojus bei 5) suteikia Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, atostogas, siunčia juos į komandiruotes; 6) priima sprendimus dėl Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus
įstaigos valstybės tarnautojų ir 7) skatina Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos valstybės
tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, 8) atlieka kituos 2. Vaiko teisių apsaugos kontrolierius pagal savo kompetenciją leidžia įsakymus. 3. Kai vaiko teisių apsaugos kontrolierius atostogauja arba dėl kitų
priežasčių (ligos, komandiruotės, nėštumo, gimdymo, vaiko priežiūros ir pan.)
negali eiti savo pareigų, Seimo valdybos sprendimu jį pavaduoja Seimo
kontrolierius arba lygių galimybių kontrolierius 4. Kai Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka vaiko teisių apsaugos kontrolierius nusišalina nuo tarnybinių pareigų atlikimo, Seimo valdybos sprendimu vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus pareigas, nuo kurių atlikimo vaiko teisių apsaugos kontrolierius yra nusišalinęs, nusišalinimo laikotarpiu pavedama atlikti Seimo kontrolieriui arba lygių galimybių kontrolieriui.“
2. Pakeisti projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti šeštąjį skirsnį ir jį išdėstyti taip: „ŠEŠTASIS SKIRSNIS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS KONTROLIERIAUS
28 straipsnis. Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus
|
Pritarti |
|
5. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28 |
7 |
|
|
|
Argumentai: Projekto įsigaliojimo datą būtina suderinti su Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2066(4) nustatyta įsigaliojimo data. Kadangi siūloma keisti kontrolieriaus atostogų reglamentavimo klausimą, būtina aptarti įstatymo taikymą dėl iki įstatymo įsigaliojimo sukauptų atostogų – siūloma jas suteikti iki įstatymo įsigaliojimo nustatyta tvarka.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas įsigalioja 2. Nepanaudotos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus kasmetinės atostogos, kurios vaiko teisių apsaugos kontrolieriui priklausė iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, suteikiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusią Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatymo 28 straipsnio 1 dalį.“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Petrošius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ričardas Juška
VVSK biuro vedėja L. Milonaitė