AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGOMŲ TERITORIJŲ ĮSTATYMO NR. I-301 1, 2, 5, 7, 9, 13, 16, 18, 20, 23, 241, 25, 27, 29, 30, 31, 32 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 321 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XII-2683 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGOMŲ TERITORIJŲ ĮSTATYMO NR. I-301 30 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

 

1. Įstatymo projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Projektų tikslas – suderinti Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 (toliau – Miškų įstatymas) 6 straipsnio, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 1, 2, 5, 7, 9, 13, 16, 18, 20, 23, 24-1, 25, 27, 29, 30, 31, 32 straipsnių ir priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 32-1 straipsniu įstatymo Nr. XII-2683 (toliau – Saugomų teritorijų įstatymas Nr. XII-2683) 2 straipsnio ir Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 (toliau – Saugomų teritorijų įstatymas Nr. I-301) 30 straipsnio nuostatas su Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gegužės 19 d. priimto Lietuvos Respublikos policijos įstatymo VIII-2048 2, 6, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo ir 26 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XII-2366 ir Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX-1005 2, 12, 40, 41, 43 straipsnių, V skyriaus pavadinimo pakeitimo ir 42 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XII-2374 nuostatomis.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projektai parengti vykdant Ministro Pirmininko pavedimą. Miškų įstatymo projekto rengėjas – Aplinkos ministerijos Miškų departamento (direktorius Donatas Dudutis, tel. 272 8424) Miškų ūkio plėtros skyriaus (vedėjas – Nerijus Kupstaitis, tel. 8 5 2728289) vyriausioji specialistė Giedrė Ričkutė, tel. 8 5 2728046, el. paštas [email protected]. Saugomų teritorijų įstatymų Nr. XII-2683 ir Nr. I-302 projektų rengėjas ‒ Aplinkos ministerijos Saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio departamento (direktorius Vidmantas Bezaras, tel. 8 706 63624) Saugomų teritorijų strategijos skyriaus (vedėjas Algirdas Klimavičius, tel. 8 706 63565) vyriausioji specialistė Giedrė Šarkutė-Stončienė, tel. 8 706 63567, el. paštas [email protected].

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Miškų įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 8 punkte numatyta, kad valstybiniai miškų pareigūnai turi teisę to paties straipsnio 3–9 dalyse nustatyta tvarka naudoti šaunamąjį ginklą, fizinę ir psichinę prievartą bei specialiąsias priemones. Atliekant tarnybines pareigas valstybiniam miškų pareigūnui suteikta teisė panaudoti fizinę ir psichinę prievartą, specialiąsias priemones ar šaunamąjį ginklą siekiant apsaugoti save nuo gresiančio pavojaus gyvybei, arba kai asmuo vengia vykdyti teisėtą valstybinio miškų pareigūno reikalavimą, arba prieš transporto priemonę, kai jos vairuotojas nepakluso valstybinio miškų pareigūno aiškiai išreikštam teisėtam reikalavimui sustoti. Pareigūnui suteikta teisė panaudoti prievartos priemones tik esant tarnybiniam būtinumui ir tik tiek, kiek to reikia tarnybinei pareigai įvykdyti, ir tik po to, kai įtikinimo priemonės buvo neveiksmingos arba negalimos. Miškų įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje numatytas draudimas panaudoti kovinių imtynių veiksmus, specialiąsias priemones ir šaunamąjį ginklą prieš moteris, kai akivaizdu, kad jos nėščios, taip pat prieš asmenis, kai akivaizdu, kad jie neįgalūs ar nepilnamečiai, išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu gyvybei būdu arba kai užpuola tokių asmenų grupė ir šis užpuolimas kelia grėsmę žmogaus gyvybei ar sveikatai.

Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 30 straipsnio 3 dalies 7 punkte įtvirtinta valstybinių saugomų teritorijų pareigūnų teisė Ginklų ir šaudmenų kontrolės bei kitų įstatymų nustatyta tvarka saugoti, nešioti ir šio Įstatymo 30 straipsnio 4 dalyje nurodytais atvejais naudoti šaunamąjį ginklą bei specialiąsias priemones. Pareigūnui suteikiama teisė panaudoti prievartą tik atsisakius vykdyti teisėtus jo reikalavimus ir tik po to, kai visos įmanomos ar kitos priemonės nebuvo veiksmingos. Įstatymo 30 straipsnio 4 dalyje pateikiami 3 atvejai, kada, vykdant tarnybines pareigas, pareigūnai gali panaudoti fizinę prievartą, specialiąsias priemones ar šaunamąjį ginklą. Įstatymo 30 straipsnio 5 dalyje įtvirtintas draudimas panaudoti fizinę prievartą ir specialiąsias priemones ar šaunamąjį ginklą prieš nėščias moteris, neįgaliuosius bei nepilnamečius, išskyrus atvejus, kai šie priešinasi pavojingu gyvybei ar sveikatai būdu arba jei užpuola tokių asmenų grupė ir šis užpuolimas kelia grėsmę gyvybei ar sveikatai. Taip pat nustatytas draudimas panaudoti šaunamąjį ginklą žmonių susibūrimo vietose, jeigu nuo to gali nukentėti pašaliniai asmenys.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma papildyti Saugomų teritorijų įstatymo Nr. XII-2683 projekto 2 straipsnį, nurodant, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos (psichinė ir fizinė prievarta, specialiosios priemonės, šaunamasis ginklas) yra suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Policijos įstatyme, Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatyme.

Siekiant suvienodinti ir nustatyti aiškius psichinės ir fizinės prievartos, bei šaunamojo ginklo panaudojimo pagrindus, Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 projekto 30 straipsnyje ir Miškų įstatymo 6 straipsnyje nurodoma, kad valstybiniai saugomų teritorijų ir miškų pareigūnai, atlikdami tarnybines pareigas, turi teisę panaudoti psichinę ir fizinę prievartą bei šaunamąjį ginklą Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka. Toks reglamentavimas siūlomas atsižvelgiant į tai, kad pakeisto Policijos įstatymo nuostatos yra perkeltos į Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX-1005 2, 12, 40, 41, 43 straipsnių, V skyriaus pavadinimo pakeitimo ir 42 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymą ir savo apimtimi yra pakankamos valstybinei saugomų teritorijų ir miškų kontrolei užtikrinti.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymai neturės neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai neigiamos įtakos neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Kitų įstatymų dėl šių projektų priėmimo keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, Europos Sąjungos teisei.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus įstatymų projektus, įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymų projektams įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybės biudžetų ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų nebuvo gauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: valstybiniai saugomų teritorijų pareigūnai, valstybiniai miškų pareigūnai, šaunamasis ginklas, specialiosios priemonės, psichinė prievarta, fizinė prievarta.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.