AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ TURTO DEKLARAVIMO ĮSTATYMO nr. i-1338 10 STRAIPSNIO

PAKEITIMO“ PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

                      Respublikos Prezidentė 2018 m. rugsėjo 18 d. pateikė Antstolių įstatymo Nr. IX-876 5 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr.XIIIP-2537. Antstoliai vykdo valstybės pavestas funkcijas, jų paslaugų teikimo ir mokėjimo už jas asmenys (skolininkai) negali atsisakyti. Antstolių atlyginimo dydžiai ir jų apskaičiavimo taisyklės yra skelbiami viešai. Valstybės pareiga yra užtikrinti, kad antstolių veikla būtų skaidri ir teisėta, nebūtų piktnaudžiaujama skaičiuojant vykdymo išlaidas ir atliekant vykdymo veiksmus. Dėl to viešojo intereso sumetimais Prezidentės teiktame projekte buvo numatyta pakeisti Antstolių įstatymo 21 straipsnio 7 dalį ir nustatyti, kad antstolio gautų pajamų ir patirtų išlaidų atliekant antstolio funkcijas ir teikiant paslaugas ataskaitos būtų skelbiamos viešai.

                     Vyriausybės 2019 m. vasario 27 d. nutarimu Nr. 201  pateiktoje išvadoje dėl Projekto Nr. XIIIP-2537 buvo pasiūlyta nekeisti Antstolių įstatymo 21 straipsnio 7 dalies. Atsižvelgiant į tai, kad Antstolių įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje jau nustatyta, jog teisę vykdyti antstolio veiklą įgiję asmenys deklaruoja savo ir šeimos narių turtą Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo nustatyta tvarka, siekiant didinti antstolių veiklos skaidrumą, pasiūlyta pildyti ne Antstolių įstatymą numatant viešą antstolio pajamų ir išlaidų skelbimą, bet Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 10 straipsnio 2 dalį, kurioje pateikiamas asmenų, kurių turto deklaracijų duomenys skelbiami viešai, sąrašas.

                   Vyriausybės pasiūlytam reguliavimui buvo pritarta  Teisės ir teisėtvarkos komiteto rengtuose  klausymuose, svarstant Projektą Nr. XIIIP-2537. Atsižvelgiant į tai ir teikiamas Įstatymo projektas.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Seimo narė Agnė Širinskienė,

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 Antstolių įstatymo 21 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad antstolis privalo Vyriausybei arba jos įgaliotai institucijai jų nustatyta tvarka teikti gautų pajamų ir patirtų išlaidų atliekant antstolio funkcijas ir teikiant paslaugas ataskaitas, tačiau nenumatytas reikalavimas šią informaciją viešinti.

                   Pagal Gyventojų turto deklaravimo įstatymą antstoliai ir jų šeimos nariai deklaruoja turtą, tačiau  nėra nustatyta, kad deklaracijų duomenys būtų viešinami be šių gyventojų rašytinio sutikimo.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

                      Siekiant didinti antstolių veiklos skaidrumą, siūloma  Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad  antstolių ir jų šeimos narių deklaracijų duomenys būtų viešinami be jų sutikimo.

Atsižvelgiant į tai, kad 2018 m. sausio 1 Vyriausiosios administracinių ginčų komisijos pavadinimas buvo keičiamas į pavadinimą – Lietuvos administracinių ginčų komisija, Projekte taip pat tikslinamas minėtos komisijos pavadinimas.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priėmus įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai neturės.

 

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimtas įstatymas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus Įstatymo projektą, kitų galiojančių įstatymų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Papildomų lėšų įstatymo įgyvendinimui nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Reikšminiai įstatymų projektų žodžiai: „turto deklaravimas“, „deklaracijų duomenų viešinimas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

Teikia:

 

Seimo narė                                                                                                               Agnė Širinskienė