LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 305 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-06-14 Nr. XIVP-2876

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Teikiamo įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamoje Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 305 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti administracinę atsakomybę asmenims ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims už „privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimo“ pažeidimą. Projektas diskutuotinas.

Pirma. ANK 305 straipsnio 7 dalies dispozicija yra blanketinė (t. y. nukreipia į kitus teisės aktus, kurių pažeidimas yra būtinas norint inkriminuoti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 305 straipsnio 7 dalį). Taigi, pagal kartu su projektu teikiamo Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 pakeitimo įstatymo projekto reg. XIVP-2868 (toliau – įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-2868) 5 straipsnio 2 dalyje siūlomą įtvirtinti reguliavimą, veiklą privačioje saugomoje vietovėje reglamentuos privačios žemės savininko ir Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – VSTT) sudaryta apsaugos sutartis dėl privačios saugomos vietovės. Vyriausybės nustatyta tvarka sudarytoje apsaugos sutartyje dėl privačios saugomos vietovės su žemės savininkais bus individualiai susitariama „<...> dėl gamtos vertybių, įskaitant negyvosios gamtos vertybes, ar kraštovaizdžio apsaugos ir naudojimo priemonių nustatymo ir tvarkymo priemonių įgyvendinimo jų valdomoje žemėje <....>“, taip pat sudarytoje sutartyje bus sutarta dėl privačios saugomos vietovės žymėjimo. Ši sutartis bus registruojama Nekilnojamojo turto registre (įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-2868 23 straipsnis).

Pažymėtina, kad pagal ANK 5 straipsnio 1 dalį administracinis nusižengimas yra ANK uždrausta kaltininko padaryta pavojinga veika (veikimas arba neveikimas), atitinkanti administracinio nusižengimo, už kurį nustatyta administracinė nuobauda, požymius. Pagrindinės administracinės atsakomybės nuostatos įtvirtintos ANK 2 straipsnyje, šio straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad asmuo atsako pagal šį kodeksą tik tuo atveju, jeigu jis yra kaltas dėl administracinio nusižengimo padarymo, o 4 dalyje – kad pagal šį kodeksą atsako tik tas asmuo, kurio padaryta įstatymų uždrausta veika atitinka šiame kodekse nustatytus administracinio nusižengimo požymius. Taigi administracinėn atsakomybėn asmuo traukiamas tada, kai byloje įrodymų pagrindu yra konstatuojama, kad jo padaryta veika atitinka jam inkriminuojamo administracinio nusižengimo sudėtį, t. y. įstatyme nurodytų objektyviųjų ir subjektyviųjų požymių, kurie apibūdina veiką kaip tam tikrą administracinį nusižengimą, visuma. Jei nėra bent vieno iš šių požymių, nėra ir administracinio nusižengimo sudėties. Pažymėtina ir tai, kad administracinės atsakomybės taikymas už bet kurį administracinį nusižengimą turi būti pagrįstas ne tik objektyviųjų nusižengimo sudėties požymių, bet ir kaltės nustatymu. Pagal ANK 7 straipsnį asmuo pripažįstamas kaltu dėl administracinio nusižengimo padarymo, jeigu jis šį teisės pažeidimą padarė tyčia ar dėl neatsargumo. Taigi, priimant sprendimą patraukti asmenį administracinėn atsakomybėn, negali būti abejonių tiek dėl administracinio nusižengimo fakto, tiek ir nusižengimą padariusio asmens kaltės[1].

Iš teikiamo projekto nėra aišku, kaip šiuo atveju bus nustatinėjama asmens kaltė, jeigu tikslios sutarties sąlygos bus žinomos privačios žemės savininkams ir VSTT, o kiti asmenys nebus tinkamai informuoti dėl privačios saugomos vietovės sudarytoje apsaugos sutartyje įtvirtintus privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo reikalavimus, kurių privaloma laikytis privačioje saugomoje vietovėje ir kurių pažeidimas užtraukia administracinę atsakomybę. Vien objektyvių požymių akivaizdumas nereiškia ir subjektyvių požymių buvimą.

Antra. Sisteminė kartu teikiamo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-2868 5 ir 32 straipsnių nuostatų analizė suponuoja, kad pagal kompetenciją aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijų pareigūnai, statybos valstybinės priežiūros pareigūnai, nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos pareigūnai vykdys veiklos, reglamentuojamos pagal atitinkamus veiklos saugomose teritorijose reglamentavimo dokumentus, kontrolę, o apsaugos sutarčių, nurodytų kartu teikiamo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-2868 5 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir 2 dalyje, priežiūrą atliks jas sudariusios saugomų teritorijų direkcijos arba VSTT. Taigi, yra numatoma tik veiklos saugomose teritorijose kontrolė. Privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimas nėra reglamentuotas, todėl nėra aišku, kokia konkreti asmens veika būtų traktuojama kaip privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimo pažeidimas už ką asmuo galėtų būti traukiamas administracinėn atsakomybėn pagal ANK 305 straipsnio 7 dalį.

Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta bei siekiant išvengti galimo ANK 305 straipsnio 7 dalies nuostatų, priėmus įstatymą, taikymo problemų, įstatymo projekte reg. Nr. XIVP-2868 turėtų būti nustatytas privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimas, taip pat įtvirtinti visuomenės informavimo apie tokio režimo nustatymą būdai.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]



[1] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartis administracinių nusižengimų byloje 2AT-18-697/2023.