21
|
3
|
|
Argumentai:
Vienas iš svarbiausių aspektų, lemiančių investicinės aplinkos
konkurencingumą gamybinių projektų įgyvendinimui Lietuvoje, yra
konkurencingos energijos išteklių ir prisijungimo prie elektros kainos
lyginant su kaimyninėmis Centrinės ir Rytų Europos valstybėmis. Lietuva 2017
m. Pasaulio Banko „Doing Business“ reitingo skyriuje, vertinančiame
prisijungimo prie elektros tinklų procesą, yra vertinama 55 vieta pasaulyje,
ir atsilieka nuo tokių Centrinės ir Rytų Europos valstybių kaip Latvijos (42
vieta), Estijos (38 vieta), Slovėnijos (16 vieta), Čekijos, Slovakijos (53
vieta) bei Lenkijos (46 vieta).
Iki 2012 m. vasario 7 d. visi vartotojai dengdavo 20 procentų
skirstomųjų tinklų operatoriaus prijungimo prie elektros tinklų sąnaudų,
tačiau pagal esamą reguliavimą pramoniniai vartotojai Lietuvoje dengia 40
procentų skirstomųjų tinklų operatoriaus prijungimo prie elektros tinklų
sąnaudų. Šios sąnaudos stambiems pramoniniams vartotojams neurbanizuotose
teritorijose gali siekti net 500 000 eurų. Tai labai didelė finansinė našta
naujai besisteigiantiems vartotojams, dėl kurios Lietuva tampa
nekonkurencinga lyginant su kaimyninėmis Centrinės ir Rytų Europos
valstybėmis. Palyginimui Lenkijoje nebuitiniai vartotojai, prisijungiantys
prie didesnio nei 1 kV elektros tinklo, moka 25 procentus prijungimo įmokos
dalies. Latvijoje daug elektros energijos suvartojantys (daugiau nei 150 000
MWh per metus) nebuitiniai vartotojai moka 33 procentus prijungimo įmokos
dalies. Taigi, siekiant gerinti investicinę aplinką gamybiniams projektams ir
tapti konkurencingesne Centrinės ir Rytų Europos regione, būtina sumažinti
stambių vartotojų prijungimo prie elektros tinklų kaštus.
Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017
m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 patvirtinto Lietuvos Respublikos
Vyriausybės programos įgyvendinimo plano 4.2.5.2. papunktyje taip pat yra
numatytas vienas iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės prioritetų mažinti
prijungimo prie elektros išlaidas, t.y. „Palankių prisijungimo prie elektros
tinklų sąlygų pramonės vartotojams sudarymas siekiant nustatyti, kad
vartotojas moka 10 proc. prijungimo išlaidų dalį, jeigu jis įsipareigoja 10
metų nemažinti užsakytos elektros įrenginių leistinosios naudoti galios“.
Taigi, pasiūlymas atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės prioritetus.
Papildomai pažymėtina, kad 2016 m. II pusmečio Eurostat duomenimis, Lietuva
išsiskiria vienu iš didžiausių elektros energijos tarifų pramonės vartotojams
Centrinės ir Rytų Europos regione – 7,9 ct/kWh. Už Lietuvoje siūlomą elektros
energijos tarifą mažesnį tarifą turi tokios kaimyninės šalys kaip Vengrija,
Rumunija, Slovėnija, Lenkija, Čekija ir Bulgarija. Kadangi elektros energijos
kaina yra svarbus faktorius gamybos investicijų atsiperkamumui, tai lemia,
kad kaimyninės šalys turi konkurencinį pranašumą prieš Lietuvą pritraukiant
tarptautinius gamybos projektus.
Atsižvelgiant į tai, siūlome sumažinti didesniems nei 1 MW
elektros energijos vartotojams tenkančią prijungimo išlaidų dalį nuo 40 proc.
iki 10 proc. Šie vartotojai privalės įsipareigoti ne mažiau nei 10 metų nemažinti
leistinosios naudoti galios. Tais atvejais,
kai vartotojai, kurių prijungiamų elektros įrenginių leistinoji naudoti galia
būtų didesnė kaip 1 MW, bet jie neketintų pasinaudoti siūlomu 10 proc.
prijungimo įmokos dydžiu ir nenorėtų įsipareigoti 10 m. nemažinti
leistinosios naudoti galios, turėtų, kaip numatyta pagal esamą reguliavimą,
apmokėti 40 proc. skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudų.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projekto 21 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„3. Papildyti 67 straipsnio 7 dalį nauju 2
punktu ir jį išdėstyti taip:
“2) vartotojai, kurių
prijungiamų elektros įrenginių leistinoji naudoti galia yra didesnė kaip 1 MW
ir kurie su skirstomųjų tinklų operatoriumi yra sudarę sutartį, kuria įsipareigoja
10 metų nuo elektros energijos persiuntimo paslaugos
sutarties įsigaliojimo momento nemažinti leistinosios naudoti galios, apmoka 10 procentų skirstomųjų tinklų operatoriaus
sąnaudų arba moka pagal šį dydį apskaičiuotą ir Komisijos patvirtintą įkainį;”
2. Buvusius Įstatymo 67 straipsnio 7 dalies 2-4 punktus laikyti
atitinkamai 3-5 punktais.“
|
21
|
5
|
|
Žr. argumentaciją
1 punkte.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projekto 21 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„5. Pakeisti 67 straipsnio 9 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„9. Skirstomųjų
tinklų operatoriaus sąnaudos, nurodytos šio straipsnio 7 ir 8 dalyse, apima
ir perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudas, patiriamas dėl elektros perdavimo
tinklų plėtros ar atnaujinimo, susijusio su atitinkamo vartotojo ar gamintojo
elektros įrenginių prijungimu prie skirstomųjų tinklų. Tokias perdavimo
sistemos operatoriaus sąnaudas vartotojas ir gamintojas, taikant šio
straipsnio 7 dalyje nustatytą sąnaudų paskirstymo tvarką, apmoka skirstomųjų
tinklų operatoriui, o skirstomųjų tinklų operatorius padengia perdavimo
sistemos operatoriui 100 procentų visų perdavimo sistemos operatoriaus
sąnaudų, patirtų prijungiant gamintojo elektros įrenginius, arba 10
procentų visų perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudų, patirtų prijungiant
vartotojo, nurodyto šio straipsnio 7 dalies 2 punkte, elektros įrenginius,
arba 40 procentų visų perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudų, patirtų
prijungiant vartotojo, nurodyto šio straipsnio 7 dalies 3 punkte, elektros
įrenginius. Likusi nepadengta perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudų dalis
laikoma perdavimo sistemos operatoriaus tinklų plėtros išlaidomis.“
|
21
|
6
|
|
Žr. argumentaciją
1 punkte.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projekto 21 straipsnį nauja 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„6. Pakeisti 67 straipsnio 10
dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. Tuo
atveju, kai buitinis vartotojas, kurio elektros įrenginiai buvo prijungti
prie elektros skirstomųjų tinklų taikant šio straipsnio 7 dalies 1 punkte
nurodytą sąnaudų paskirstymo tvarką, ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo
elektros įrenginių prijungimo momento pradeda vartoti šiais įrenginiais
patiektą elektros energiją savo ar kitų asmenų ūkinės komercinės ar
profesinės veiklos reikmėms tenkinti, toks vartotojas nėra laikomas buitiniu
vartotoju ir, gavęs atitinkamą skirstomųjų tinklų operatoriaus reikalavimą,
privalo apmokėti likusią
sąnaudų dalį, apskaičiuojamą šio straipsnio 7 dalies 3 2 punkte nustatyta tvarka.“
|
21
|
7
|
|
Argumentai:
Siūloma įstatyme nustatyti ir pasekmes, jei vartotojas nevykdys
savo įsipareigojimo 10 metų nuo elektros energijos persiuntimo paslaugos
sutarties įsigaliojimo momento nemažinti leistinosios naudoti galios. Toks
vartotojas turės apmokėti 100 procentų skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudų, patirtų prijungiant vartotojo
elektros įrenginius.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projekto 21 straipsnį nauja 7 dalimi ir ją išdėstyti taip:
“7. Papildyti 67 straipsnį nauja 11 dalimi ir ją
išdėstyti taip:
„11. Tuo atveju, kai vartotojas, kurio
elektros įrenginiai buvo prijungti prie elektros skirstomųjų tinklų taikant
šio straipsnio 7 dalies 2 punkte nurodytą sąnaudų paskirstymo tvarką,
sumažina leistinąją naudoti galią nepraėjus 10
metų nuo elektros energijos persiuntimo paslaugos sutarties įsigaliojimo, vartotojas privalo apmokėti visas patirtas skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudas,
susijusias su vartotojo elektros įrenginių prijungimu prie skirstomųjų tinklų. “
2.
Buvusias Įstatymo 67 straipsnio 11-12 dalis laikyti atitinkamai 12-13
dalimis.”
|