LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ekonomikos KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I- 657 PAPILDYMO 61 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3329
2024-05-22 Nr. 108-P-31
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame posėdyje): Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnysis patarėjas Algos Baležentis, Lietuvos kredito valdymo įmonių asociacijos (LKVIA) vadovas Marius Šlepetis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-01 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. Projekto 1 straipsniu keičiamo Vartotojų teisių apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 61 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti vartotojo skolos administravimo perleidimo trečiajam asmeniui ribojimus įtvirtinant, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas galėtų perleisti vartotojo skolos administravimą trečiajam asmeniui tik po to, kai pats būtų kreipęsis į vartotoją dėl skolos sumokėjimo bent du kartus, ir nuo pirmo kreipimosi būtų praėję ne mažiau kaip 60 dienų, o nuo antrojo kreipimosi – ne mažiau kaip 30 dienų. Taigi projektu yra siekiama reglamentuoti skolos administravimo perleidimą, t. y. atvejus, kai tretieji asmenys kreditoriaus naudai vykdo neteisminio išieškojimo veiksmus. Sistemiškai vertinant projekto nuostatas, siūloma nustatyti, kad ūkinę veiklą vykdantis kreditorius, siekdamas savo reikalavimo teisės įgyvendinimo, 60 dienų nuo pirmojo kreipimosi į vartotoją dėl skolos grąžinimo, teisę į jam priklausančių lėšų atgavimą galėtų vykdyti tik savarankiškai, t. y. ūkinės veiklos subjektui yra apribojama jo teisė pasirinkti, kaip jam vykdyti ūkinę veiklą ir įgyvendinti savo teises – savarankiškai (pasitelkiant ūkinės veiklos subjekto darbuotojus) ar rinkoje perkant išorės ūkio subjektų paslaugą. Pažymėtina, kad abejotinas tokio projektu siūlomo teisinio reglamentavimo atitikimas ūkinės laisvės ir proporcingumo principams. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad skolų išieškojimo įmonės dažnai „veikia nesąžiningai ir (ar) klaidinančiai vartotojų atžvilgiu, jiems pateikdamos niekuo nepagrįstas skolos administravimo išlaidas, kurios gali viršyti ir pačią skolą, o vartotojai, jausdami spaudimą, sumoka ne tik skolą, bet ir nurodytas administravimo išlaidas“, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas šios problemos nesprendžia, nes nenustato jokių skolos administravimo išlaidų ar neteisminio skolos išieškojimo maksimalių dydžių ar ribojimų juos taikyti. Projekto nuostatomis aiškinamajame rašte paminėta problema yra atidedama laike, papildomai apsunkinant ūkio subjekto (kreditoriaus) ūkinės veiklos vykdymą. Pažymėtina ir tai, kad skolinio įsipareigojimo administravimo perleidimas iš esmės neturi jokios įtakos skolininko teisėms, nes pastarajam ir po skolos administravimo perleidimo išlieka teisė reikšti kreditoriui visus atsikirtimus, įskaitant kylančius iš vartotojų teisių apsaugą užtikrinančių normų. |
Nepritarti |
Projekto 1 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymas papildomas 61 straipsniu, pakeisti iš jį išdėstyti taip: „61 straipsnis. Skolų, kylančių iš vartojimo sutarčių, neteisminio išieškojimo ypatumai „1. Pardavėjas ir (ar) paslaugų teikėjas gali perleisti vartotojo skolos neteisminį išieškojimą ar skolos reikalavimo teisę asmeniui, teikiančiam kreditoriui neteisminio skolų išieškojimo paslaugas (toliau – skolų išieškojimo paslaugų teikėjas) tik po to, kai pats yra kreipęsis į vartotoją dėl skolos sumokėjimo bent vieną kartą ir nuo tokio kreipimosi dienos yra praėję ne mažiau kaip 30 dienų. 2. Pardavėjas ir (ar) paslaugų teikėjas privalo aiškia ir suprantama kalba suteikti vartotojui pranešimu popieriuje arba kitoje patvariojoje laikmenoje šią teisingą, tikslią ir neklaidinančią informaciją apie: 1) reikalavimo teisės ir vartotojo prievolės pagrindą; 2) skolos sumą, įskaitant pagrindinės skolos sumą, palūkanas, netesybas ir kitas pagal sutartį ar įstatymus mokėtinas sumas, kai jų reikalaujama; 3) skolos grąžinimo terminą, po kurio vartotojo skolos neteisminis išieškojimas ar skolos reikalavimo teisė bus perduota skolų išieškojimo paslaugų teikėjui; 4) skolų išieškojimo paslaugų teikėjo fizinio asmens vardą, pavardę arba juridinio asmens pavadinimą, kodą, buveinės adresą ir telefono ryšio numerį, elektroninio pašto adresą ir (ar) kitas ryšio priemones, kurios leistų vartotojui greitai susisiekti su skolų išieškojimo paslaugų teikėju ir veiksmingai su juo bendrauti, jeigu skolos grąžinimo terminas būtų pradelstas; 5) vartotojo asmens duomenis, kurie bus perduoti skolų išieškojimo paslaugų teikėjui, ir šių duomenų perdavimo teisinį pagrindą.“
Projektu siekiama įtvirtinti vartotojų teisę būti tinkamai informuotiems apie numatomą vartotojo skolos neteisminio išieškojimo ar skolos reikalavimo teisės perleidimo datą bei dėl to galimai atsirasiančias papildomas skolos administravimo perleidimo išlaidas. Įstatyme apibrėžus aiškų terminą, kuriam pasibaigus pardavėjas ir/ar paslaugos teikėjas galės perleisti vartotojo skolos neteisminį išieškojimą ar skolos reikalavimo teisę asmeniui, teikiančiam kreditoriui neteisminio skolų išieškojimo paslaugas, vartotojai turės aiškiai apibrėžtą galimybę laike apskritai išvengti skolos administravimo ar neteisminio skolos išieškojimo išlaidų. Pabrėžtina, kad šiuo metu Lietuvoje atskiru teisiniu aktu nėra reglamentuota skolų administravimo ir išieškojimo veiklą vykdančių įmonių (toliau - skolų išieškojimo įmonės) veikla, nors skolų išieškojimo įmonės turi didžiulį poveikį vartotojams. Joks teisės aktas nereglamentuoja, kada ir kaip pardavėjas ir/ar paslaugos teikėjas gali perduoti vartotojo skolos neteisminį išieškojimą ar skolos reikalavimo teisę trečiajam asmeniui. Todėl dažnai skolų išieškojimo įmonės veikia nesąžiningai ir/ar klaidinančiai vartotojų atžvilgiu, jiems pateikdamos niekuo nepagrįstas skolos administravimo išlaidas, kurios gali viršyti ir pačią skolą, o vartotojai, jausdami spaudimą, sumoka ne tik skolą, bet ir nurodytas administravimo išlaidas. Tuo tarpu pardavėjai ir/ar paslaugos teikėjai, taupydami žmogiškuosius išteklius ir patys neįdėję jokių pastangų išsiieškoti skolą iš vartotojo, bei nesilaikydami jokių terminų, perduoda jos administravimą skolų išieškojimo įmonei, dažnai net neinformuodami jo apie tai. Taigi, vartotojas sužino apie skolos perdavimą trečiajam asmeniui, tik gavęs iš jo grasinančio pobūdžio laišką. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-01 |
|
|
|
Abejotina, ar projektu siūlomos nuostatos yra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (toliau – ESTT) praktika, skolų išieškojimo įmonių ne teismo tvarka veikla patenka į 2005 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/29/EB dėl nesąžiningos įmonių komercinės veiklos vartotojų atžvilgiu vidaus rinkoje ir iš dalies keičianti Tarybos direktyvą 84/450/EEB, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 97/7/EB, 98/27/EB bei 2002/65/EB ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 2006/2004 (Nesąžiningos komercinės veiklos direktyva) taikymo sritį[1], t. y. Direktyva 2005/29/EB turi būti aiškinama taip, kad į jos materialinę taikymo sritį patenka skolų išieškojimo bendrovės ir įsipareigojimų pagal vartojimo kredito sutartį nevykdančio skolininko, kurio skola buvo perleista šiai bendrovei, teisiniai santykiai. Į sąvoką „produktas“, kaip ji suprantama pagal šios direktyvos 2 straipsnio c punktą, patenka veikla, kurią tokia bendrovė vykdo siekdama išieškoti skolą. Atsižvelgus į tai, kad minėta Direktyva 2005/29/EB yra įgyvendinta Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymu, manytina, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas labiau atitiktų šio įstatymo taikymo sritį. |
Nepritarti |
Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-01 |
2 |
|
|
Pažymėtina, jog projektu nesiūloma nustatyti, kaip būtų užtikrintas projektu siūlomų nuostatų įgyvendinimas, nesiūloma nustatyti jokių pasekmių, jeigu pardavėjas ar paslaugų teikėjas nesilaikytų projekte siūlomų nustatyti reikalavimų. Svarstytina, ar projektas neturėtų būti papildytas nuostatomis, nustatančiomis pardavėjo ir paslaugų teikėjo atsakomybę už nustatytų reikalavimų nesilaikymą. |
Pritarti |
I. Projektą papildyti nauju antru straipsniu ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 40 straipsnio pakeitimas Pakeisti 40 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba už Reglamento (ES)
2018/302 3, 4 straipsniuose ir 5 straipsnio 1 ir 2 dalyse, Reglamento
(ES) 2017/1128 3 straipsnyje, Civilinio kodekso 6.2285
straipsnio 5 dalyje, 6.2286 straipsnio 1 dalyje, 6.2287
straipsnio 1 dalyje, 6.2288 straipsnio 2–6 dalyse, 6.2289
straipsnio 4 ir 5 dalyse, 6.22810 straipsnio 1, 9 ir 10 dalyse,
6.22811 straipsnio 2, 6–12 dalyse, 6.22812
straipsnio 4 ir 7 dalyse, 6.22816 straipsnio 1 dalyje, 6.22820
straipsnio 2 ir 3 dalyse, 6.22823 straipsnio 11, 12 ir 13 dalyse,
6.353 straipsnio 8 dalyje, 6.359, 6.3591 straipsniuose, 6.364
straipsnio 1 ir 2 dalyse, 6.369 straipsnio 3, 7–13 dalyse,
6.370 straipsnio 4–9 dalyse, taip pat šio įstatymo 61 ir
441 straipsn
II. Projekto pavadinimą papildyti ir jį išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-657 40 straipsnio pakeitimo ir PAPILDYMO 61 STRAIPSNIU ĮSTATYMAS“. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-01 |
|
|
|
Atsižvelgus į projektu teikiamo siūlymo taikymo mastą ir į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 1 punktą Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija formuoja valstybės politiką vartotojų teisių apsaugos srityje, manytina, kad dėl teikiamo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. |
Pritarti |
Vyriausybės išvada gauta (2024-04-03 Nutarimas Nr. 227). |
5. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės
grupė |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo Nr. I-657 papildymo 6(1) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3329 atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus. Atkreipiame dėmesį, jog 2008 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/48/EB dėl vartojimo kredito sutarčių ir panaikinanti Tarybos direktyvą 87/102/EEB preambulėje ir 17 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, jog vartotojas neturėtų atsidurti mažiau palankioje padėtyje ir turėtų būti tinkamai informuojamas, kai kredito sutartis perleidžiama trečiajai šaliai. Pažymėtina, jog 2021 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2021/2167 dėl kredito administratorių ir kredito pirkėjų, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2008/48/EB ir 2014/17/ES 10 straipsnis reglamentuoja santykius su skolininku, pranešimo apie perleidimą ir vėlesnės komunikacijos tvarką neveiksnios kredito sutarties atveju. Atkreiptinas dėmesys, jog Direktyvos (ES) 2021/2167 10 straipsnio 2 dalis įtvirtina pareigą valstybėms narėms užtikrinti, kad perleidus kreditoriaus teises pagal neveiksnią kredito sutartį arba pačią neveiksnią kredito sutartį kredito pirkėjui ir visada prieš pirmą skolų išieškojimą, taip pat bet kuriuo metu paprašius skolininkui, kredito pirkėjas arba subjektas nurodytas minėtos Direktyvos (ES) 2021/2167 2 straipsnio 5 dalies punkto i arba ii papunktyje ir paskirtas vykdyti kredito administratoriaus veiklą, arba kredito administratorius pateiktų Direktyvos (ES) 2021/2167 10 straipsnio 2 dalies a-i punktuose nurodytą minimalią informaciją. Atitinkamai pažymime, jog Direktyvos (ES) 2021/2167 minėtas straipsnis įtvirtina pareigą skolininką informuoti pateikiant pranešimą popieriuje arba kitoje patvarioje laikmenoje, todėl iš Projekto nuostatų, nėra aišku, ar „tinkamai“ informuotas atitiktų Direktyvoje (ES) 2021/2167 keliamą reikalavimą. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, pažymėtina, jog ta apimtimi, kiek Projektu reglamentuojamos situacijos pakliūtų į minėtų direktyvų taikymo sritį, kiltų Projekto nuostatų neatitiktis Direktyvos (ES) 2021/2167 ir Direktyvos 2008/48/EB bei jas perkeliančių nacionalinės teisės aktų nuostatoms. Pažymėtina, jog Projekto nuostatomis siekiama įtvirtinti reikalavimus, neatitinkančius direktyvų nuostatų, įskaitant draudimą perleisti kreditoriaus teises 90 dienų, reikalavimą informuoti vartotoją 2 kartus. Taip pat, Projekto 1 straipsniu pildomo 61 straipsnio 2 dalyje nurodyta informacija, kuri turėtų būti pateikiama Vartotojui yra nepakankama ir nedetalizuota, tačiau, ją papildžius pagal Direktyvos (ES) 2021/2167 10 straipsnio 2 dalies a-i punktuose įtvirtintus minimalios informacijos reikalavimus, būtų dubliuojamas jau egzistuojantis reguliavimas, todėl Projektu siūlomas įtvirtinti reglamentavimas turėtų apimti tik minėtų direktyvų nereglamentuojamus klausimus. |
Atsižvelgti |
Komitetas įstatymo projektą patobulino, atsižvelgdamas į Vyriausybės ir kitus pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra gauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra gauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė