PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2970

 

2019-04-01

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

(2)

1

(17)

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad pritarus 2 pasiūlymui dėl vidaus sandorių naikinimo turės būti išbrauktos Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos, susijusios su vidaus sandorių reglamentavimu, siūlytina pakeisti Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 17 dalį.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti įstatymo projekto 1 straipsnį nauja 1 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 2 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:

12. Informacinė sistema „E. sąskaita“ – valstybės informacinė sistema, skirta informacinių technologijų priemonėmis parengti, pateikti ir išsaugoti su viešųjų pirkimų sutarčių, sudarytų vadovaujantis šiuo įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymu, pirkimo sutarčių, sudarytų vadovaujantis Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu, ir vandens, energijos ar energijai gaminti skirto kuro pirkimo sutarčių, sudarytų pagal Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo išimtį, bei vidaus sandorių vykdymu susijusias sąskaitas už įsigyjamas prekes, paslaugas ir darbus, taip pat gauti informaciją apie pateiktų sąskaitų apmokėjimą.“

2. Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį laikyti 2 dalimi.

2.

2

(10)

 

 

Argumentai:

Remiantis Viešųjų pirkimų tarnybos duomenimis, 2018 m. vidaus sandorių skaičius, lyginant su 2017 m., sumažėjo apie 5,5 proc. Tačiau 2018 m. sudarytų vidaus sandorių vertė padidėjo daugiau kaip 2 kartus arba apie 113 proc.

2017 m. 12 savivaldybių sudarė 12 vidaus sandorių, kurių vertė siekė daugiau kaip 16 mln. Eurų, tuo tarpu 2018 m. 12 savivaldybių sudarė 32 vidaus sandorius, kurių vertė siekė 437 mln. Eurų.

Viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, kai perkant viešojo pirkimo būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo. Tačiau Lietuvos laisvosios rinkos instituto analizėje „Vidaus sandoriai – grėsmė konkurencijai“ nurodoma, kad daugiausiai vidaus sandorių 2018 m. buvo sudaryta didžiųjų miestų ir jų kaimyninėse savivaldybėse, kuriose registruota beveik 70 proc. visų Lietuvoje veikiančių ūkio subjektų. Analizėje taip pat pabrėžiama, kad sudarant vidaus sandorius nėra įvardijamos konkrečios perkamos paslaugos arba priešingai, sutariama dėl kelių paslaugų teikimo, kas sudaro sąlygas vidaus sandorius vykdyti galimai neskaidriai. Pažymėta, kad vidaus sandoriai neretai sudaromi itin ilgam laikotarpiui, kas mažina konkurenciją.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, taip pat į tai, kad galiojantis vidaus sandorių teisinis reguliavimas nesudaro prielaidų pirkimų metu lėšų panaudoti racionaliausiu, efektyviausiu ir ekonomiškiausiu būdu, taip pat sudaro sąlygas iškreipti sąžiningą konkurenciją, siūlytina atsisakyti galimybės perkančiosioms organizacijoms sudaryti vidaus sandorius.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) reikalauja iš tiekėjo, kad vykdant vidaus sandorius sąskaitos už įsigyjamas prekes, paslaugas ir darbus (toliau – sąskaitos faktūros) teikiamos šio įstatymo 22 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka;“.

Pripažinti netekusiu galios 10 straipsnį:

10 straipsnis. Vidaus sandoriai

1. Šio įstatymo reikalavimai netaikomi vidaus sandoriams, kuriuos perkančioji organizacija sudaro su kita perkančiąja organizacija, kai yra visos šios sąlygos kartu:

1) perkančioji organizacija kitą perkančiąją organizaciją kontroliuoja kaip savo pačios tarnybą ar struktūrinį padalinį, darydama lemiamą įtaką jos strateginiams tikslams ir reikšmingiems sprendimams, įskaitant sprendimus dėl: ilgalaikio turto investavimo, perleidimo, nuomos, įkeitimo, hipotekos; kitų ūkio subjektų akcijų įsigijimo arba perleidimo; teisės valdyti ūkio subjekto (subjektų) skyrius perdavimo. Tokią kontrolę gali atlikti ir kitas juridinis asmuo, kurį patį tokiu pačiu būdu kontroliuoja perkančioji organizacija;

2) per paskutinius 3 finansinius metus daugiau kaip 80 procentų kontroliuojamos perkančiosios organizacijos gautų vidutinių pajamų iš pirkimo–pardavimo sutarčių sudaro pajamos, gautos iš sutarčių, sudarytų su kontroliuojančia perkančiąja organizacija ar su juridiniais asmenimis, kuriuos kontroliuoja ta perkančioji organizacija, ir skirtų jos (jų) poreikiams tenkinti ar funkcijoms atlikti. Jeigu kontroliuojama perkančioji organizacija vykdė veiklą trumpiau kaip 3 finansinius metus, tai atitinkami rezultatai turi būti numatyti pagal jos veiklos planus;

3) kontroliuojamoje perkančiojoje organizacijoje nėra tiesioginio privataus kapitalo dalyvavimo.

2. Vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, kai tenkinamos šio straipsnio 1 dalyje išdėstytos sąlygos ir perkant viešojo pirkimo būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo.

3. Siekdama sukurti sąlygas vidaus sandorių sudarymo priežiūrai, perkančioji organizacija:

1) tvirtindama šio įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje nurodytus einamaisiais kalendoriniais metais planuojamų atlikti pirkimų planus, juose pateikia informaciją apie planuojamus atlikti šiame straipsnyje nurodytus pirkimus;

2) reikalauja iš tiekėjo, kad vykdant vidaus sandorius pridėtinės vertės mokesčio sąskaitos faktūros, sąskaitos faktūros, kreditiniai ir debetiniai dokumentai bei avansinės sąskaitos būtų teikiami naudojantis informacinės sistemos „E. sąskaita“ priemonėmis;

3) per 15 dienų nuo vidaus sandorio sudarymo ar nuo kiekvieno jo pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal juos pradžios, Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka paskelbia sudarytą sutartį ir visus jos pakeitimus;

4) per 30 dienų nuo ataskaitinių kalendorinių metų pabaigos Viešųjų pirkimų tarnybai jos nustatyta tvarka pateikia visų per kalendorinius metus atliktų šiame straipsnyje nurodytų pirkimų ataskaitą.

4. Šiame straipsnyje nustatyti reikalavimai taikomi visu vidaus sandorio galiojimo laikotarpiu.

5. Valstybės įmonės, akcinės bendrovės ir uždarosios akcinės bendrovės, kuriose valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, vidaus sandorių sudaryti negali.

3.

30

N

(92)

 

 

(10)

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad pritarus 2 pasiūlymui dėl vidaus sandorių naikinimo turės būti išbrauktos Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos, susijusios su vidaus sandorių reglamentavimu, siūlytina pakeisti Viešųjų pirkimų įstatymo 92 straipsnio 10 dalį.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti įstatymo projektą nauju 30 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

30 straipsnis. 92 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 92 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Duomenis apie pirkimo sutarčių ir vidaus sandorių vykdymą iš informacinės sistemos „E. sąskaita“ į Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą teikia valstybės įmonė Registrų centras. Informaciją, kuri turi būti teikiama pagal šį reikalavimą, nustato Viešųjų pirkimų tarnyba.“

2. Atitinkamai suderinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

4.

31

N

(95)

 

 

(1)

 

 

(2)

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad pritarus 2 pasiūlymui dėl vidaus sandorių naikinimo turės būti išbrauktos Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos, susijusios su vidaus sandorių reglamentavimu, siūlytina pakeisti Viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktą.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti įstatymo projektą nauju 31 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. 95 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 95 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) vykdo šio įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimų prevenciją, prižiūri, kaip laikomasi šių teisės aktų reikalavimų, įskaitant šių teisės aktų reikalavimus vykdant pirkimo sutartis ir šio įstatymo 10 straipsnyje nurodytus vidaus sandorius;“.

2. Atitinkamai suderinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

5.

32

 

4

N

 

Argumentai:

Pritarus 2 pasiūlymui dėl vidaus sandorių naikinimo, įstatymo projektas turės būti papildytas nuostatomis dėl iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytų vidaus sandorių tęstinumo. Siekiant užtikrinti perkančiųjų organizacijų ir viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančių teikėjų veiklos tęstinumą po šio įstatymo įsigaliojimo, tikslinga numatyti protingą 2 metų pereinamąjį laikotarpį per kurį turi būti nutraukti visi sudaryti vidaus sandoriai.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 32 straipsnį nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytiems vidaus sandoriams taikomi jų sudarymo metu galioję reikalavimai. Tokie vidaus sandoriai galioja iki vidaus sandorio sutarties galiojimo termino pabaigos, bet ne ilgiau kaip 2 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.


 

 

 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                                                  Agnė Bilotaitė