image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. 8 600 38 904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2022-10-       Nr.

Į 2022-10-10 Nr. S-2022-4305-XIVP-2107

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107 atitikties Europos Sąjungos teisei

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymo Nr. IX-931 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2107 (toliau - Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Įstatymo projekto nuostatos vertintinos 2013 m. birželio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/29/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su pirotechnikos gaminių tiekimu rinkai, suderinimo (nauja redakcija) kontekste.

Direktyva 2013/29/ES nustatomos taisyklės, kuriomis siekiama laisvo pirotechnikos gaminių judėjimo vidaus rinkoje, užtikrinant aukšto lygio sveikatos apsaugą, visuomenės saugumą ir vartotojų apsaugą bei saugą, atsižvelgiant į atitinkamus aplinkosaugos aspektus. Direktyvos 2013/29/ES 4 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad ši direktyva netrukdo valstybėms narėms viešosios tvarkos, saugumo, sveikatos ir saugos arba aplinkos apsaugos sumetimais imtis priemonių, draudžiančių ar ribojančių F2 ir F3 kategorijų fejerverkų, teatro pirotechnikos gaminių ir kitų pirotechnikos gaminių laikymą, naudojimą ir pardavimą plačiajai visuomenei. Tad, nors pagal Direktyvos 2013/29/ES 7 straipsnio 1 dalies a punkto ii papunktį F2 kategorijos fejerverkai negali būti parduodami jaunesniems nei 16 metų asmenims, vadovaujantis anksčiau nurodyta nuostata valstybei narei nedraudžiama nustatyti ir griežtesnių pardavimo plačiajai visuomenei reikalavimų. Kaip nurodyta Direktyvos 2013/29/ES preambulės 16 konstatuojamoje dalyje, pirotechnikos gaminių, ypač fejerverkų, naudojimas labai priklauso nuo skirtingų kultūrinių įpročių ir tradicijų atitinkamose valstybėse narėse. Todėl reikia leisti valstybėms narėms imtis nacionalinių priemonių, kad dėl, inter alia, visuomenės saugumo ar sveikatos ir saugos priežasčių jos apribotų tam tikrų pirotechnikos gaminių kategorijų naudojimą ar pardavimą plačiajai visuomenei.

Direktyvos 2013/29/ES 7 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad F4 kategorijos fejerverkai gali būti parduodami tik specialių žinių turintiems asmenims (pirotechnikams). Tačiau Direktyvoje 2013/29/ES nėra numatyta galimybė taikyti absoliutų draudimą F4 kategorijos fejerverkams. Todėl taikoma bendroji Direktyvos 2013/29/ES 4 straipsnio 1 dalies nuostata, kad valstybės narės negali uždrausti, apriboti ar trukdyti tiekti rinkai pirotechnikos gaminių, kurie atitinka šios direktyvos reikalavimus. Pažymėtina, kad draudimas tam tikrų švenčių metu (pavyzdžiui, naujųjų metų išvakarėse) ar tam tikrose vietose (kai kuriose sostinėse, kaip kad nurodoma Įstatymo projekto aiškinamajame rašte) naudoti F4 kategorijos fejerverkus yra mažiau ribojanti priemonė nei visiškas draudimas juos naudoti (pavyzdžiui, net ir specialių pirotechnikos renginių, pasirodymų metu) ir atitinkamai tiekti į rinką. Tad manytina, kad draudimas Lietuvos Respublikos teritorijoje naudoti F4 kategorijos fejerverkus prilygsta draudimui šiuos fejerverkus tiekti į rinką ir todėl neatitinka Direktyvos 2013/29/ES nuostatų. Siekiant įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytų tikslų, siūlytina svarstyti mažiau ribojančias priemones, tokias kaip galimybę naudoti šiuos fejerverkus tik specialių renginių metu ar pan.  

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūloma nustatyti griežtesnius F2 ir F3 kategorijų fejerverkų tiekimo į rinką reikalavimus, nei nustatyti Direktyvoje 2013/29/ES, Įstatymo projektas turėtų būti notifikuojamas Europos Komisijai ir kitoms valstybėms narėms pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog Europos Sąjungos Teisingumo Teismas savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m. balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International, C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever, C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir Uni.co.pel, C-95/14).

 

 

 

 

 

 

Teisingumo viceministrė                                                                                             Jurga Greičienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viktorija Vasiliauskienė, 8 614 31 340, el. p. [email protected]