PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3195(2)

 

2020-03-13  

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

 

Straipsnis

Straipsnio

dalis

Punktas

1.

1

3

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-3195(2) (toliau – įstatymo projektas) siekiama sudaryti galimybę perdirbti visas pluoštinių kanapių dalis bei leisti rinkai tiekti ne vien tik pluoštą ir sėklas ar šių sėklų produktus, bet ir iš kitų pluoštinių kanapių dalių gautus produktus ir jų gaminius. Tačiau įstatymo projekto nuostatomis sudarant sąlygas minėtai teisėtai veiklai kartu sudaromos galimybės piktnaudžiauti, o tai kelia grėsmę visuomenės sveikatai ir saugumui, teisės akto atitikimui Lietuvos įsipareigojimams pagal tarptautinę teisę, ES notifikavimo taisyklėms.

 

Kadangi ne tik farmacijos, bet ir kosmetikos gaminių grupės yra detaliai reglamentuojamos specialiaisiais teisės aktais, t. y. Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymu ir 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1223/2009 dėl kosmetikos gaminių (OL 2009 L 342,  p. 59), kuris yra tiesioginio taikymo teisės aktas, įstatymo projekte turi būti nurodoma, kad jis netaikomas ir kosmetikos gaminiams, atitinkamai koreguojant ir kitas įstatymo projekto nuostatas. Priešingu atveju, siūlomas reglamentavimas sudarys neaiškumus dėl teisinio reglamentavimo, nes įstatymo normos konkuruos su tiesioginio taikymo ES teisės aktais. 

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatyme:

Pakeisti 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šis įstatymas netaikomas pluoštinių kanapių gaminiams, kurie Lietuvos Respublikos farmacijos įstatyme apibrėžti kaip farmacijos produktai, ir kosmetikos gaminiams, kurie 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1223/2009 dėl kosmetikos gaminių (OL 2009 L 342, p. 59) apibrėžti kaip kosmetikos gaminiai.

2.

2

9

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatyme:

Pakeisti 2 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,9. Pluoštinės kanapės gaminiai – galutiniam vartojimui skirti iš pluoštinių kanapių produktų pagaminti maisto gaminiai, pašarai, kosmetika ir kiti gaminiai, turintys pluoštinių kanapių produktų.

3.

4

4

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatyme nurodyta 0,2 proc. THC riba yra taikoma siekiant nustatyti, ar auginamos pluoštinės kanapės atitinka Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir panaikinami Tarybos reglamentas (EB) Nr. 637/2008 ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 73/2009 (OL 2013 L 347, p. 608), reikalavimus. Pagal šį reglamentą leidžiama auginti tik tokių veislių pluoštines kanapes, kuriose THC kiekis sudaro ne daugiau kaip 0,2 proc. Ši riba yra taikoma auginamoms pluoštinėms kanapėms, siekiant gauti išmokas, bet ne jų gaminiams, ir ši riba neturi būti siejama su saugiu vartojimu. Maksimalaus leistino 0,2 proc. THC kiekio nustatymas visuose pluoštinių kanapių gaminiuose, būtų nepagrįstas, kadangi ši riba nėra įrodymais pagrįsta kaip nekelianti rizikos visuomenės sveikatai ir šimtais kartų viršytų kai kuriose kitose šalyse nustatytus didžiausius leistinus THC kiekius maisto gaminiuose. Europos maisto saugos tarnybos (EFSA) duomenimis net 1 µg THC kilograme kūno masės jau sukelia ūminį poveikį (vadinasi 60 kg kūno masės žmogui užtenka 0,06 mg THC, kad būtų poveikis). Siūlomas bendras maksimalus leistinas 0,2 proc. THC kiekis gaminiuose gali sudaryti sąlygas atsirasti nebrangiems didesnės masės maisto gaminiams, kurių sudėtyje esančio THC kiekio gali užtekti svaiginimuisi ir taip sukelti itin didelę grėsmę visuomenės sveikatai ir priklausomybei nuo narkotikų plisti. Didžiausi leistini THC kiekiai turi būti, o ne gali būti, nustatomi priklausomai nuo gaminių grupės ir išdėstomi atskirame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro tvirtinamame sąraše. Didžiausi leistini THC kiekiai pluoštinių kanapių maisto gaminiuose turi būti saugūs, nesukeliantys žalingų padarinių žmogaus sveikatai. Pažymėtina, kad, pvz., Italija parengė ir 2018 m. spalio mėn. pateikė notifikuoti Europos Komisijai teisės akto projektą, kuriuo siekia nustatyti 5 mg/kg (0,0005 proc.) didžiausią leistiną kiekį šiame aliejuje.

Didžiausi leistini THC kiekiai maisto gaminiuose ir pašaruose turi būti pagrįsti, saugūs, nesukeliantys grėsmės žmogaus ir gyvūno sveikatai, o saugos reikalavimai turi būti vienodi visiems pluoštinių kanapių produktams ir gaminiams, nepriklausomai nuo to, ar jie importuojami, įvežami iš kitos Europos Sąjungos valstybės, ar užauginami ir pagaminami Lietuvoje. Todėl negali būti nustatytas bendras didžiausias leistinas THC kiekis visiems pluoštinių kanapių gaminiams. Įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalies nuostatos neužtikrina viešojo intereso, kad Lietuvos Respublikos rinkoje būtų saugūs, nesukeliantys grėsmės žmogaus ir gyvūno sveikatai pluoštinių kanapių gaminiai.

Užtikrinant visuomenės sveikatos saugą, didžiausi leistini THC kiekiai turi būti nustatomi priklausomai nuo gaminių grupės ir išdėstomi atskirame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro tvirtinamame Sąraše. Tas kas į Sąrašą neįrašyta turi būti draudžiama tiekti į rinką.

Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalis turi būti tikslinama.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatyme:

„4. Pluoštinių kanapių gaminiuose THC kiekis neturi viršyti 0,2 proc. Didžiausi leidžiami THC kiekiai galutiniam naudojimui ir vartojimui skirtuose pluoštinių kanapių gaminiuose ar jų kategorijose yra nustatomi Į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro patvirtintą tvirtinamame sąrašą sąraše įrašytų konkrečių galutiniam naudojimui ir vartojimui skirtų pluoštinių kanapių gaminiuose ar jų kategorijose gali būti nustatyti mažesni didžiausi leidžiami THC kiekiai (toliau – Sąrašas). Į Sąrašą įrašytuose galutiniam naudojimui ir vartojimui skirtuose pluoštinių kanapių gaminiuose didžiausias leidžiamas THC kiekis nustatomas atsižvelgiant į keliamą riziką ir galimą kenksmingą poveikį žmogaus ar gyvūno sveikatai, neviršijant Europos maisto saugos tarnybos rekomenduojamų didžiausių leistinų THC kiekių. Draudžiama tiekti į rinką galutiniam naudojimui ir vartojimui skirtus pluoštinių kanapių gaminius, kurių sudėtyje yra THC, ir kurie nėra įtraukti į Sąrašą. Kiekviena Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje pagaminta ir Lietuvos Respublikos rinkai tiekiama pluoštinių kanapių gaminių partija turi turėti laboratorinių tyrimų pažymą, kuri išduodama Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka arba Europos Sąjungos valstybių narių akredituotos laboratorijos ir kuria patvirtinama, kad THC kiekis jose neviršija didžiausio leistino THC kiekio. Laboratorinių tyrimų pažymos dėl iš pluoštinių kanapių sėklų pagamintiems gaminiams nereikalaujama.“

 

 

5

 

Argumentai:

Gamybos proceso metu susidarantys tarpiniai produktai gali būti medžiagos, kurios patenka į Jungtinių Tautų konvencijų narkotinių ir psichotropinių medžiagų klausimais kontrolės sritį. Pažymėtina, kad 1961 metų Bendrojoje narkotinių medžiagų konvencijoje nustatytas bendras principas, kad narkotinės ir psichotropinės medžiagos (kurioms priskiriamos kanapės, kanapių derva, kanapių ekstraktai ir tinktūros ir atitinkamai iš kanapių gaunamos psichotropinės medžiagos) turi būti griežtai kontroliuojamos, ir leidžiamos naudoti tik medicinos ir mokslo tikslais (kas jau yra nustatyta Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme). Tokie patys psichotropinių medžiagų naudojimo teisėtumo principai yra numatyti ir 1971 m. Jungtinių Tautų Organizacijos Psichotropinių medžiagų konvencijoje. Vadinasi, bet kokia kita veikla su narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis, kitais tikslais nei nustatyta minėtoje konvencijoje, t. y. yra ne mokslo ir medicinos tikslais, yra negalima. Net ir teisės aktais išsamiai reglamentavus tokią veiklą ir nustačius idealią priežiūros sistemą, būtų pažeista Konvencijos nuostata, kad veikla su narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis gali būti vykdoma tik medicinos ar mokslo tikslais.

Kai pluoštinių kanapių tarpiniai produktai yra narkotinės ar psichotropinės medžiagos, kurioms taikomos Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nuostatos, būtina reglamentuoti prievolę juridiniam asmeniui vykdyti tokių medžiagų apskaitą ir jas panaudoti tik tolesniuose pluoštinių kanapių gaminių gamybos procesuose arba sunaikinti kaip atliekas pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymą. Siūloma tarpinių produktų 0,2 proc. THC maksimalaus kiekio riba užtikrina, kad juridinis asmuo, neturintis specialiosios licencijos pagal Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymą, nelaikytų ir nekauptų narkotinių ir psichotropinių medžiagų, taip pat nenaudotų koncentruotų narkotinių ir psichotropinių medžiagų pluoštinių kanapių gaminių gamybai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma nustatyti leistiną THC kiekį pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose šių produktų apskaitos, sunaudojimo arba sunaikinimo tvarką.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatyme:

Pakeisti 4 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Jeigu pluoštinių kanapių gaminių gamybos proceso metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai, kuriuose THC kiekis viršija 0,2 proc., tokią gamybą vykdyti turi teisę tik juridiniai asmenys, gavę leidimą vykdyti pluoštinių kanapių gaminių gamybos, kurios metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai, kuriuose THC kiekis viršija 0,2 proc., veiklą (toliau – leidimas). Leidimą išduoda, atsisako išduoti, sustabdo ar panaikina jo galiojimą, panaikina galiojimo sustabdymą, išduoda dublikatus Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Pluoštinių kanapių gaminių gamybos veiklos taisyklėmis. Už leidimų ir jų dublikatų išdavimą bei šių leidimų tikslinimą imama valstybės rinkliava. Pluoštinių kanapių tarpiniai produktai, kuriuose THC kiekis viršija 0,2 proc., turi būti apskaitomi ir sunaudojami gaminiui, atitinkančiam šio įstatymo reikalavimus, gaminti arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka.

5. THC kiekis pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose neturi viršyti 0,2 proc. Jei THC kiekis pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose viršija nustatytą ribą, jie laikomi atliekomis, turi būti šalinami ir negali būti naudojami tolesniame pluoštinių kanapių gaminių gamybos procese. Jeigu pluoštinių kanapių gaminių gamybos proceso metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai, kuriuose THC kiekis neviršija 0,2 proc., jie turi būti apskaitomi ir sunaudojami gaminio, atitinkančio šio įstatymo reikalavimus, gamybai arba kaip atliekos tvarkomi, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

6-16

 

Argumentai:

Produktų, kuriuose yra koncentruotas THC kiekis, gamyba yra kontroliuojama pagal 1971 m. Jungtinių Tautų Organizacijos Psichotropinių medžiagų konvenciją ir  turi būti licencijuojama pagal Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nuostatas. Tokia gamyba gali būti vykdoma tik medicinos tikslais ir mokslinio tyrimo tikslais. Kitiems tikslams narkotinės ir psichotropinės medžiagos (taip pat ir THC) yra draudžiamos ir veikla su jomis yra neteisėta.

Pluoštinių kanapių gaminių gamyba, kai tarpiniuose produktuose susidaro koncentruotas, didesnis nei 0,2 proc., THC kiekis, pažeidžia Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nuostatas ir negali būti Pluoštinių kanapių įstatymo reglamentavimo dalykas. Net ir teisės aktais išsamiai reglamentavus tokią veiklą ir nustačius idealią priežiūros sistemą, būtų pažeista konvencijų nuostata, kad veikla su narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis gali būti vykdoma tik medicinos ar mokslo tikslais.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu dėstomo Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo 4 straipsnio 6–16 dalis braukti iš Įstatymo projekto kaip prieštaraujančias Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nuostatoms ir pažeidžiančias jas.

 

 

 

18

 

Argumentai:

Kad ūkio subjektai laikytųsi teisės aktų nustatytų reikalavimų dėl pluoštinių kanapių gaminių gamybos proceso metu susidarančių kontroliuojamų pluoštinių kanapių tarpinių produktų tvarkymo, priežiūros institucijos turi turėti įgaliojimus vykdyti tokios veiklos priežiūrą pagal kompetenciją.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatyme:

Pakeisti 4 straipsnio 18 dalį ir ją išdėstyti taip:

„18. Pluoštinių kanapių gaminių gamybos, jų tiekimo rinkai ir jų THC kiekio priežiūrą bei pluoštinių kanapių gaminių gamybos proceso metu susidarančių kontroliuojamų pluoštinių kanapių tarpinių produktų priežiūrą vykdo Vyriausybės įgaliotos institucijos pagal kompetenciją.“

 

 

4.

2

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekte nurodytos įstatymo įsigaliojimo ir įstatymą įgyvendinančių teisės aktų priėmimo datos yra neprotingai trumpos, nepaliekančios laiko nei Lietuvos įsipareigojimų dėl teisės aktų notifikavimo vykdymui, nei atsakingam pasiruošimui naujam teisiniam reguliavimui.

Kadangi įstatymo projekto nuostatos turės įtakos laisvam gaminių judėjimui (jame nustatomi pluoštinių kanapių produktų, pluoštinių kanapių maisto gaminių, pašarų gamybos ir tiekimo rinkai reikalavimai, jo reikalavimai bus taikomi visiems Lietuvos rinkai tiekiamiems pluoštinių kanapių produktams ir gaminiams, nepriklausomai nuo to, ar jie būtų pagaminti Lietuvoje ar įvežami iš kitos šalies), įstatymo projektą būtina notifikuoti Europos Komisijai ir ES valstybėms narėms. Notifikavimo pranešimas turės būti pateiktas laikantis 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (OL 2015 L 241, p. 1), nustatytų reikalavimų ir vadovaujantis ją įgyvendinančiu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintomis Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklėmis (toliau – Taisyklės), laikantis Taisyklių 15 punkte nustatytų projekto priėmimo atidėjimo terminų, pagal kuriuos, priklausomai nuo pateiktų pastabų ar išsamios nuomonės, įstatymo priėmimo atidėjimo terminas turi būti ne trumpesnis nei 3 arba 6 mėn. nuo tos dienos, kai Europos Komisija gauna notifikavimo pranešimą.

Įstatymo įsigaliojimo data taip pat turėtų būti nustatoma atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį ir tai, kad ūkio subjektai turės prisitaikyti prie keičiamo reglamentavimo (leistino maksimalaus THC kiekio nustatymo, pažymų, laboratorinių tyrimų protokolų su tyrimų rezultatų vertinimo išvada apie THC kiekį pluoštinių kanapių produktuose ir gaminiuose reikalavimo), o priežiūros institucijos turės tinkamai ir kokybiškai pasirengti rinkos priežiūrai bei šių gaminių kokybei ir saugumui užtikrinti.

Be to, priežiūros ir kontrolės funkcijų numatymas valstybės institucijoms, kaip didinantis jų veiklos apimtis, visais atvejais susijęs su didėjančiu žmogiškųjų ir materialiųjų išteklių poreikiu ir darantis poveikį valstybės finansams. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti įvertinamas finansavimo poreikis, o kadangi asignavimai valstybės institucijoms 2019 metais jau paskirstyti, nenumatant siūlomų funkcijų vykdymo ar jų apimties didėjimo, naujų funkcijų priskyrimas galimas tik ateinančiais biudžetiniais metais. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo suformuotą doktriną, kurioje konstatuota, kad „<...> įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimas) Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, kad „teisės norma, kuria valstybė prisiima atitinkamą įsipareigojimą, <...> turi būti paremta materialiniais ir finansiniais ištekliais“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 12 d. nutarimas).

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:  

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 2021 m. gegužės sausio 1 d.“

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras iki 2019 2020 m. balandžio 30 gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

 

Teikia :

Seimo nariai

 

 

Ramūnas Karbauskis

 

 

Asta Kubilienė

 

 

Agnė Širinskienė