LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL REGLAMENTO (ES) 2022/1854 ĮGYVENDINIMO“ NR. XIV-1680 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-03-30 Nr. XIVP-2561

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Teikiamu projektu siūloma pakeisti Įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo (toliau – keičiamas įstatymas) 11 straipsnį ir jo 11 dalyje nustatyti, kad „pajamų perviršio mokėjimo subjektams, gaminantiems elektros energiją iš biomasės kuro (kietojo arba dujinio biomasės kuro), išskyrus biometaną, nustatoma didesnė rinkos pajamų viršutinė riba nei Reglamento (ES) 2022/1854 6 straipsnio 1 dalyje atsižvelgiant į tokio subjekto elektros energijos gamybos kintamųjų kaštų dydį. Taryba šioje dalyje nurodytiems subjektams nustatydama rinkos pajamų viršutinė ribą įvertina biomasės kuro rinkos kainas ir kitus nurodytų subjektų patiriamus kintamuosius energijos gamybos kaštus. Šios dalies nuostatos taikomos ir ūkio subjektams, vykdantiems elektros energijos gamybą iš biomasės kuro bendruose šilumos ir elektros energijos gamybos įrenginiuose“. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, jog Reglamento (ES) 2022/1854 8 straipsnio 1 dalies b punkte įtvirtinta valstybių narių teisė „nustatyti didesnę rinkos pajamų viršutinę ribą gamintojams, gaminantiems elektros energiją iš 7 straipsnio 1 dalyje išvardytų išteklių, jei jų investicijos ir veiklos sąnaudos viršija 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą didžiausią ribą“, t. y. valstybės narės gali nustatyti išimtį dėl bet kurio iš išvardintų išteklių, jei tenkinama sąlyga „investicijos ir veiklos sąnaudos viršija 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą didžiausią ribą“. Kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, jog „nustačius rinkos pajamų viršutinę ribą nėra atsižvelgiama į tam tikrų energijos gamintojų (pvz. biomasės kuro elektrinės) patiriamas faktines elektros energijos gamybos sąnaudas (kintamuosius kaštus) <...> Įstatymo projektas grindžiamas tuo, jog pagal dabartinį reguliavimą visiems subjektams taikoma ta pati 180 EUR už pagamintos elektros energijos MWh pajamų viršutinė riba, tačiau faktiškai elektros energijos gamintojai iš biomasės kuro atsiduria blogesnėje padėtyje. Skirtingai nuo subjektų naudojančių kitus išteklius elektros energijos gamybai, gamintojai, gaminantys elektros energiją iš biomasės kuro patiria didelių kintamųjų kaštų, visų pirma, dėl biomasės kainos, kurios rinkos kaina šiuo metu yra ženkliai padidėjusi“. Kadangi pagal Reglamento (ES) 2022/1854 8 straipsnio 1 dalies b punktą galimybė nustatyti didesnę viršutinę pajamų ribą siejama ne tik su veiklos sąnaudomis, bet ir su elektros energijos gamintojų investicijomis, o išteklių, naudojamų elektros energijos gamybai, kainos kinta, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas, nustatantis skirtingą teisinį reguliavimą tik vienai elektros energijos gamintojų grupei, yra objektyviai pagrįstas. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas neturėtų būti patobulintas nustatant, kad didesnė viršutinė pajamų riba būtų nustatoma gamintojams, gaminantiems elektros energiją iš Reglamento (ES) 2022/1854 7 straipsnio 1 dalyje išvardytų išteklių, jei jų investicijos ir veiklos sąnaudos viršija Reglamento (ES) 2022/1854 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą didžiausią ribą.

Antra, pagal keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalį pajamų perviršio taikymo laikotarpis yra ribotas: „nuo rinkos pajamų, gaunamų už elektros energiją, pagamintą ir faktiškai patiektą Reglamento (ES) 2022/1854 22 straipsnio 2 dalies c punkte nurodytą laikotarpį“. Reglamento (ES) 2022/1854 22 straipsnio 2 dalies c punkte nurodytas laikotarpis yra „nuo 2022 m. gruodžio 1 d. iki 2023 m. birželio 30 d.“ Įvertinus tai, kad įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti Valstybinė energetikos reguliavimo taryba dar turės parengti ir priimti kitus teisės aktus, bei atsižvelgus į teisėkūros procedūrų terminus, svarstytina, ar projektu teikiamų siūlymų sklandus įgyvendinimas yra realus.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 11 straipsnio 10 dalyje vartojama formuluotė „elektros energijos gamybos kintamosios sąnaudos“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 11 straipsnio 11 dalyje vartojama formuluotė „kintamieji elektros energijos gamybos kaštai“ neturėtų būti atitinkamai patikslinta. Be to, siekiant teisinio aiškumo projektu dėstomos keičiamo įstatymo 11 straipsnio 11 dalies visuose sakiniuose nuosekliai vartotina formuluotė „biomasės kuras (kietasis arba dujinis biomasės kuras), išskyrus biometaną“, antrajame sakinyje žodis „viršutinė“ keistinas žodžiu „viršutinę“, o paskutiniajame sakinyje po žodžio „įrenginiuose“ įrašytina „(kogeneracija)“.

2.    Kadangi projektu teikiamoms nuostatoms įgyvendinti bus reikalinga priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl jo įgyvendinimo (nustatant instituciją ir terminą, iki kurio įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai būtų priimti).

3.    Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nustatytą Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.

4.    Atsižvelgus į tai, kad projektu siūloma nustatyti skirtingą teisinį reguliavimą tik vienai elektros energijos gamintojų grupei, manytina, jog vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 7 punktu, nustatančiu, kad  Konkurencijos taryba pagal kompetenciją atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų projektų ekspertizę, teikia Seimui ir Vyriausybei išvadas dėl šių aktų poveikio konkurencijai, dėl projekto nuostatų turėtų būti gauta Konkurencijos tarybos išvada.

5.    Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

5.1.        Projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmė dėstytina taip: „Papildyti 11 straipsnio 5 dalį 4 punktu:“; toliau dėstytina ne visa keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalis, o tik 11 straipsnio 5 dalies 4 punktas.

5.2.        Projekto 2 straipsnio pavadinimas tikslintinas, kadangi šiuo straipsniu nereglamentuojamas įstatymo taikymas. Pritarus 2 pastabai dėl įstatymo įgyvendinimo nuostatų, projekto 2 straipsnio pavadinimas atitinkamai koreguotinas.

5.3.        Projekto 2 straipsnyje nurodytina konkreti įstatymo įsigaliojimo data, o vienintelė šio straipsnio struktūrinė dalis nenumeruotina.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                          Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5)  239 6164, el. p. [email protected]                                         

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]