LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6, 15, 18, 21, 25, 27, 29, 33, 34, 38, 39, 43, 55, 60 IR 68 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2839(2)

 

2023-11-15 Nr. 113-P-37

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė ir vyresnysis patarėjas Virginijus Vaškelis.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

 

 

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Kęstutis Vilkauskas 2023-11-07

2

1

 

 

Argumentai:

Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 16 punkte nustatyta, kad savivaldybės taryba, įgyvendindama jai suteiktus išimtinės kompetencijos įgaliojimus, priima sprendimus dėl savivaldybės biudžetinių įstaigų steigimo, reorganizavimo, pertvarkymo, atskyrimo, likvidavimo ir kt. Šios rūšies savivaldybės įstaigos sudaro bene didžiausią savivaldybės viešųjų paslaugų teikėjų dalį, o lėšos, kurios yra skiriamos šioms įstaigoms finansuoti, - bene didžiąją savivaldybės biudžeto asignavimų dalį. Todėl natūralu, kad savivaldybės tarybai tradiciškai buvo suteikti nemaži įgaliojimai reguliuoti šias įstaigas – tvirtinti jų struktūrą, darbo užmokesčio fondą, didžiausią leistiną darbuotojų skaičių ir pan. Įstatymo projektu Nr. XIVP-2839(2) siūloma panaikinti savivaldybės tarybos išimtinės kompetencijos įgaliojimus tvirtinti savivaldybės biudžetinių įstaigų struktūrą, darbo užmokesčio fondą ir didžiausią leistiną valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir tokiu būdu gerokai sumažinti savivaldybės tarybos galias (įtaką) savivaldybės biudžetinių įstaigų, finansuojamų iš savivaldybės biudžeto, atžvilgiu. Drastiškas savivaldybės tarybos galių (galimos daryti įtakos) reguliuoti savivaldybės biudžetines įstaigas, finansuojamas iš savivaldybės biudžeto, sumažinimas gali turėti nenuspėjamų neigiamų pasekmių. Atsižvelgiant į tai, siūloma sudaryti sąlygas savivaldybės tarybai reglamento nustatyta tvarka (tam tikru dažnumu ir esant tam tikram pagrindui) gauti informaciją apie nustatytą savivaldybės biudžetinių įstaigų struktūrą, šiose įstaigose užimtų valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir lėšų, skirtų darbo užmokesčiui, naudojimą ir tokiu būdu bent iš dalies kompensuoti turėtą įtaką reguliuoti šiuos savivaldybės darinius.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir jį išdėstyti taip:

1. Pakeisti 15 straipsnio 2 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:

„9) savivaldybės biudžetinių įstaigų nuostatų tvirtinimas mero teikimu, mero informacijos apie nustatytą savivaldybės biudžetinių įstaigų struktūrą, šiose įstaigose užimtų valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir lėšų, skirtų darbo užmokesčiui, naudojimą išklausymas reglamento nustatyta tvarka;“.

Nepritarti

 

Argumentai:

Išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija vykdyti juridinių asmenų, kurių dalyvė yra savivaldybė, priežiūrą yra nustatyta Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 16 punkte.

Įstatymas suteikia savivaldybės tarybai teisę vykdyti visų juridinių asmenų (taip pat ir biudžetinių įstaigų), kurių dalyvė yra savivaldybė, priežiūrą savivaldybės tarybos pasirinkta forma.

Įstatymas šios priežiūros vykdymo neturi riboti nustatydamas tik mero teikiamos informacijos išklausymą, kaip vieną iš vykdomos priežiūros priemonių. Savivaldybių tarybos turi turėti teisę nevaržomai (jų nustatytais būdais, apimtimi, forma ar terminais) gauti visą reikalingą informaciją apie savivaldybės biudžetinių įstaigų veiklą ir šios veiklos organizavimą, įskaitant ir lėšų, skirtų darbo užmokesčiui, naudojimą.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Rasa Šidlauskaitė