LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. XI-2289 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIP-1538

2016 m. balandžio 20  d.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Artūras Paulauskas, komiteto nariai: Arvydas Anušauskas, Gediminas Jakavonis, Rasa Juknevičienė, Michal Mackevič, Andrius Mazuronis, Vytautas Matulevičius, Andrius Mazuronis, Juozas Olekas, Darius Petrošius, Eduardas Šablinskas, komiteto biuro vedėjas Vitalij Dmitrijev, patarėjai: Mantas Lapinskas, Paulius Bačiulis, Tomas Marozas, padėjėja Vilma Lukoševičiūtė. Kviestieji asmenys: Seimo narys Vitalijus Gailius, VSD pavaduotojas Kęstutis Budrys.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2014-03-03

 

 

 

Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, išsakytinos šios pastabos:

1. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, žvalgybos ir kontržvalgybos uždaviniai nėra rengiamų, daromų ar padarytų nusikalstamų veikų atskleidimas, jų uždaviniai yra prognozuoti, nustatyti ir šalinti rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, galinčias turėti reikšmės valstybės suverenitetui, teritorijos neliečiamybei ir vientisumui, konstitucinei santvarkai, valstybės interesams, gynybinei ir ekonominei galiai. Ir tik jeigu renkant žvalgybos informaciją gaunama duomenų apie atitinkamas nusikalstamas veikas ir šių duomenų nepakanka pradėti ikiteisminį tyrimą, žvalgybos institucijos gali pradėti kriminalinės žvalgybos tyrimą. Atsižvelgiant į žvalgybos ir kriminalinės žvalgybos tyrimo skirtingus tikslus ir uždavinius manytina, kad projekto siūlymas į žvalgybos informacijos rinkimo atliekant teismo sankcionuojamus veiksmus sankcionavimo procesą įtraukti prokurorus yra perteklinis ir ne visiškai atitinkantis įstatymų numatytas pagrindines prokuratūros funkcijas, susijusias su ikiteisminio tyrimo organizavimu ir vadovavimu jam.

Antra, siekiant žvalgybos ar kontržvalgybos uždavinių gali net nebūti kokių nors konkrečių nusikalstamų veikų požymių, tačiau, siekiant nustatyti ir pašalinti kylančius rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, gali būti būtinas teismo sankcionuojamų veiksmų atlikimas. Todėl siūlomos įstatymo pataisos gali apsunkinti ar padaryti neįmanomą tinkamą ir savalaikį kylančių rizikos veiksnių, pavojų ir grėsmių nustatymą ir šalinimą.

Trečia, kritikuotinas projekto siūlymas žvalgybos informacijos rinkimo veiksmus sankcionuoti tik viename Vilniaus apygardos teisme. Šiuo metu galiojanti įstatymo nuostata, numatanti galimybę kreiptis į bet kurį apygardos teismą, leidžia žvalgybos institucijos savalaikiai ir atsižvelgiant į konspiracinius interesus gauti teismo sankcijas. Tuo tarpu veiksmų sankcionavimą sukoncentravus viename teisme, žvalgybos tarnybų veikla bus apsunkinta ir galimai pareikalaus papildomų finansinių išteklių. Be to, šis siūlymas vertintinas kaip neišbaigtas, nes projektu nėra siūloma pakeisti Žvalgybos įstatymo 15 straipsnio nuostatos, pagal kurią žvalgybos institucijos turi teisę kreiptis į bet kurį apygardos teismą su prašymu įpareigoti pateikti duomenis, reikalingus žvalgybos institucijų uždaviniams įgyvendinti.

Pritarti

 

2.

 Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2014-03-03

 

 

 

2. 2014 m. sausio 1 d. įsigaliojo Teisėkūros pagrindų įstatymas, taip pat Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298. Šiais teisės aktais nustatomi nauji reikalavimai rengiamiems teisės aktų projektams. Atsižvelgiant į tai, projekto tekstas tikslintinas:

a) projekto pavadinime nurodytinas pradinės keičiamo įstatymo redakcijos numeris VIII-1861;

b) įstatymą pasirašančio subjekto pareigos rašomos iš didžiosios raidės mažosiomis raidėmis.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2014-03-03

 

 

 

3. Projektu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje vieną kartą minimas Vilniaus apygardos teismo pirmininkas ar jo įgaliotas teisėjas, o kitą kartą – Vilniaus apygardos teismo pirmininkas ar jo įgaliotas teismo teisėjas. Siūlytina šias projekto nuostatas suderinti.

Pritarti

 

4.

Europos teisės departamentas prie teisingumo ministerijos

2014-04-07

 

 

 

      Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo Nr. XI-2289 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑1538 pažymime, kad dėl Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei pastabų ir pasiūlymų neturime, tačiau pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento dėl šio projekto pateiktoms pastaboms.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys

J. Olekas

2014-04-07

 

 

 

Argumentai:

Projekto 1 straipsniu siūlomas Žvalgybos įstatymo 13 straipsnio 3 dalies 2 punkto pakeitimas iš esmės atitinka Kriminalinės žvalgybos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatas. Kriminalinės žvalgybos įstatyme nustatyta, kad gavus informacijos apie padarytas (tas pačias, kaip ir nurodytos projekte)  nusikalstamas veikas, žvalgybos institucija turi teisę atlikti kriminalinės žvalgybos tyrimus ir naudoti kriminalinės žvalgybos informacijos rinkimo būdus ir priemones. Tuo tarpu Žvalgybos įstatyme nurodyti teismo sankcionuojami veiksmai skirti išimtinai tik žvalgybos informacijos rinkimui, todėl ir jų sankcionavimo tvarka kitokia nei Kriminalinės žvalgybos įstatyme. Priėmus projektą, Žvalgybos įstatymo 13 straipsnis netektų prasmės, nes turėdamos informacijos apie konkrečias nusikalstamas veikas žvalgybos institucijos taikytų kriminalinės žvalgybos informacijos rinkimo būdus, kurių sankcionavimo tvarka yra liberalesnė, nei siūloma Projekte.

 Žvalgybos institucijų veikla nėra tapati kriminalinės žvalgybos subjektų veiklai ir neturi būti siejama tik su padarytomis nusikalstamomis veikomis.  Žvalgybos institucijų veikla orientuojama ne į baudžiamąjį persekiojimą, o į valstybės saugumą, grėsmių vertinimą ir neutralizavimą, kur nusikalstamų veikų užkardymas yra tik siaura veiklos dalis. Dėl šios priežasties žvalgybos informacijos rinkimo sankcionavimo procese prokurorai, kurių veikla susijusi tik su nusikalstamų veikų tyrimu, nedalyvauja.

 Pagal Žvalgybos įstatymo nuostatas žvalgybos informacijos rinkimas sankcionuojamas bet kurio apygardos teismo, taip suteikiant tiek operatyvumo, tiek didesnio informacijos saugumo galimybes. Projekto rengėjo siūlymas įtraukti į sankcionavimo procesą papildomą pareigūną ir susiaurinti teismų, galinčių sankcionuoti žvalgybos veiksmus, ratą iki Vilniaus apygardos teismo, smarkiai sumažintų žvalgybos veiksmų operatyvumą.

Pagal šiuo metu galiojančią Žvalgybos įstatymo 13 straipsnio nustatytą tvarką, veiksmai sankcionuojami motyvuota nutartimi pagal motyvuotą teikimą, taip užtikrinamas veiksmų atlikimo pagrįstumas ir žmogaus teisių ir laisvių apsauga. Be to, Žvalgybos įstatyme numatytas pakankamai platus žvalgybos institucijų kontrolės mechanizmas. Dėl nurodytų priežasčių siūlymas žvalgybos informacijos rinkimo sankcionavimą deleguoti tik vienam konkrečiai nurodytam teismui nepriimtinas.

Priėmus siūlomą projektą, būtų neužtikrintas žvalgybos institucijoms keliamų tikslų ir uždavinių įgyvendinimas. Apribotos galimybės vykdyti nustatytus uždavinius, labai susiaurinus žvalgybos informacijos rinkimo galimybes, neigiamai įtakotų tinkamą Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo užtikrinimą.

Pasiūlymas:

Siūlyti projektą XIIP-1538 atmesti.

Pritarti

 

6. Seimo paskirtų komitetų ir komisijų sprendimai: nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: grąžinti projektą iniciatoriams patobulinti

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: Artūras Paulauskas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Artūras Paulauskas