LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Neįgaliųjų teisių komisija
PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675 8 STRAIPSNIO 4 DALIES
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2196
2023-03-20 Nr. 144-P-1
Vilnius
1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Monika Ošmianskienė, komisijos pirmininkė, Justas Džiugelis, Eugenijus Gentvilas, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Orinta Leiputė, Matas Maldeikis, Rimantė Šalaševičiūtė, Arūnas Valinskas.
Seimo kanceliarijos patarėja Indrė Žukauskaitė.
Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Justina Jakštienė – viceministrė, Martynas Šiurkus – viceministras, Inga Buškutė – Pensijų grupės vadovė, Inga Baranauskaitė – Pensijų grupės patarėja; Neįgaliųjų reikalų departamento atstovai: Eglė Čaplikienė – direktorė, Ąžuolas Kuprys – Administravimo ir išteklių valdymo skyriaus patarėjas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-26 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, atkreipiame dėmesį, kad, vadovaujantis teisės technikos taisyklių reikalavimais, įstatymo projekto pavadinime reikėtų išbraukti perteklinius skaičių ir žodį „4 DALIES“. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad įstatymo projekto 2 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-01-04 |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. lapkričio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-725 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.5 ir 1.6 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: 1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 8 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2196 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-2196), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą Nr. XIVP-2196, atsižvelgiant į toliau pateiktus pasiūlymus: |
Pritarti. |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-01-04 |
1 (8) |
(3) (4) |
|
1.1. Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo 8 straipsnyje nustatytų šalpos neįgalumo pensijų dydžių diferenciacija grindžiama tuo, kad darbingumo iki 24 metų (tam tikrais atvejais – iki 26 metų) sukakties dienos netekę asmenys bei daugiavaikės motinos ir neįgaliųjų slaugytojai dėl objektyvių priežasčių (negalios nuo vaikystės, vaikų auginimo ar neįgalių asmenų slaugymo) (Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 2–4 punktai) negalėjo įgyti išsilavinimo, aktyviai dalyvauti darbo rinkoje ir įgyti socialinio draudimo pensijų stažo socialinio draudimo pensijai gauti, todėl šiems asmenims šalpos neįgalumo pensijos nustatytos didesnio dydžio nei tiems asmenims, kurie darbingumo neteko po 24 metų sukakties dienos, tad turėjo galimybę įgyti išsilavinimą, dalyvauti darbo rinkoje ir, tapę neįgalūs, turėjo daugiau galimybių prisitaikyti aktyvioje darbo rinkoje (Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 5 punktas). Pritarus Įstatymo projektu Nr. XIVP-2196 teikiamam pasiūlymui, ši šalpos neįgalumo pensijų dydžių nustatymo logika būtų paneigta ir asmenys, nurodyti Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 5 punkte, gautų didesnio dydžio šalpos neįgalumo pensijas nei asmenys, nurodyti Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 2–4 punktuose. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siekiant išlaikyti šalpos neįgalumo pensijų dydžių proporcijas, siūlytina nuosekliai didinti šalpos neįgalumo pensijų dydžius Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 3–5 punktuose nurodytiems asmenims ir Įstatymo projekto Nr. XIVP-2196 1 straipsnį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 8 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 3–4 punktuose nurodytiems asmenims yra šių dydžių: 1) asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio; 2) asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,87 šalpos pensijų bazės dydžio; 3) asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,75 šalpos pensijų bazės dydžio; 4) asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,62 šalpos pensijų bazės dydžio; 5) asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio; 6) asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,37 šalpos pensijų bazės dydžio; 7) asmenims, netekusiems 70 procentų darbingumo, – 1,25 šalpos pensijų bazės dydžio; 8) asmenims, netekusiems 65 procentų darbingumo, – 1,12 šalpos pensijų bazės dydžio; 9) asmenims, netekusiems 60 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“ 2. Pakeisti 8 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: 4. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte nurodytiems asmenims yra šių dydžių: 1) asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio; 2) asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,83 šalpos pensijų bazės dydžio; 3) asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,66 šalpos pensijų bazės dydžio; 4) asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio; 5) asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,33 šalpos pensijų bazės dydžio; 6) asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,17 šalpos pensijų bazės dydžio; 7) asmenims, netekusiems 60–70 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“ |
Pritarti. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 1, susilaikė – 0.
|
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-01-04 |
2 |
|
|
1.2. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu Nr. XIVP-2196 siūlomiems pakeitimams įgyvendinti reikės tobulinti Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informacinę sistemą, siūlytina nustatyti vėlesnę priimto įstatymo įsigaliojimo datą – 2023 m. liepos 1 d. |
Pritarti. |
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-01-04 |
|
|
|
1.3. Preliminariais Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skaičiavimais, pritarus šio nutarimo 1.1 ir 1.2 papunkčiuose pateiktiems pasiūlymams, priimtam įstatymui įgyvendinti nuo 2023 m. liepos 1 d. reikėtų apie 1 mln. eurų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, kurios būtų skiriamos iš šalpos išmokoms mokėti Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme Nr. XIV-1556 numatytų asignavimų. |
Atsižvelgti |
|
5. |
Teisingumo ministerijos Europos sąjungos grupė, 2022-11-08 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 8 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2196 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui tobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komisijos paskirti pranešėjas: Justas Džiugelis.
Komisijos pirmininkė Monika Ošmianskienė
Seimo kanceliarijos patarėja Indrė Žukauskaitė