LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675 8, 10, 14, 16, 17, 22, 23, 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-10-03 Nr. XIVP-2204(4)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Tikslintinas projekto 1 straipsniu keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 5 punktas, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokią taisyklę siūloma nuostata ,,jeigu jiems yra mokamos iki jų skyrimo termino pabaigos“ siekiama nustatyti. Pažymėtina, kad projekte turėtų būti numatyta 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymo Nr. XII-2507 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1723 2 straipsnio 1 dalyje nustatytų iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos paskirtų slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinių kompensacijų mokėjimas iki jų skyrimo termino pabaigos. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto lyginamasis variantas parengtas ne galiojančios teisės akto redakcijos pagrindu.

2.    Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlomas pakeitimas, kuriuo būtų nustatytas maksimalus gaunamo darbo užmokesčio dydis (ne daugiau kaip 2 minimalių mėnesinių algų dydžiu) papildomai socialinei pašalpai paskirti, svarstytinas. Pažymėtina, kad įgyvendinant Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito 2019 m. liepos 29 d. ataskaitoje Nr. VA-5 „Ar socialinė parama užtikrina skurdžiai gyvenančių asmenų minimalius vartojimo poreikius ir skatina įsitraukti į darbo rinką“ nurodytas rekomendacijas (šiuo konkrečiu atveju, įgyvendinant rekomendacijos „Siekiant užtikrinti, kad galintys dirbti asmenys galėtų lengviau integruotis į darbo rinką, ir remti negalinčių dirbti socialinį aktyvumą“ priemonę „Siekiant sudaryti palankesnes sąlygas gauti papildomą socialinę pašalpą įsidarbinus, tobulinti Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą, peržiūrint ir supaprastinant papildomai skiriamos socialinės pašalpos įsidarbinus gavimo kriterijus“) buvo atsisakyta gaunamo darbo užmokesčio dydžio ribojimo („lubų“) (iki 2 minimaliųjų mėnesinių algų). Minėtas pakeitimas buvo įtvirtintas Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 3, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 17, 21 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIII-2883.

3.    Tikslintini projekto 2 straipsniu 2 ir 3 dalimis keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punktas bei 10 straipsnio 3 dalies 3 punktas, kadangi jie neatitinka įstatymo aktualios redakcijos teksto ir netiksliai atspindi siūlomus pakeitimus (šiuo metu galiojančioje keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punkte nėra jokių nuostatų, susijusių su asmens atsisakymu „dalyvauti Užimtumo tarnybos  ar kitos valstybės valstybinės įdarbinimo tarnybos pasiūlymo dirbti arba dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse“, o keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkte nėra nuostatų, susijusių su asmens dalyvavimu „aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse“).

4.    Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 8 punkto gale įrašytini iš galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos praleisti žodžiai „per einamuosius kalendorinius metus“.

5.    Taisytina projekto 7 straipsnio struktūrinių dalių numeracija (jame yra po dvi 1 dalis).

6.    Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus.

6.1.        Projekto 1 straipsnio 3 dalyje prieš dėstomą keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies tekstą įrašytinas šios dalies numeris, t. y. skaičius ,,3” ir visas 3 dalies tekstas dėstytinas kabutėse.

6.2.         Projekto 9 straipsnio 1 dalis turėtų būti dėstoma taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 sausio 1 d.“

6.3.        Įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti priimti iki įstatymo įsigaliojimo, todėl projekto 9 straipsnio 2 dalyje numatytas jų priėmimo terminas, atsižvelgiant į siūlomą įstatymo įsigaliojimo datą – 2024 m. sausio 1 d., turėtų būti 2023 m. gruodžio 31 d.

7.    Atsižvelgiant į tai, kad socialinės paramos politiką formuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, į tai, kad šiam įstatymui įgyvendinti galimai reikės papildomų lėšų bei į tai, kad pagal Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>  dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. +370 5 209 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]