LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽELDYNŲ ĮSTATYMO NR. X-1241 5, 7, 8, 12, 13, 22 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3100
2024-03-20 Nr. 107-P-7
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Evelina Bulotaitė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija: ministras Simonas Gentvilas, viceministras Kęstutis Šetkus, viceministrė Daiva Matusevičė, Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, Gamtos apsaugos politikos grupės patarėjas Mindaugas Žolynas, Architektūros ir inovacijų politikos grupės vadovė Asta Rokickienė, AB „Via Lietuva“ atstovė Jolanta Nemaniūtė-Gužienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos architektų rūmai |
|
|
|
Lietuvos architektų rūmai (toliau – Rūmai) susipažino su 2023-11-03 derinimui pateiktu Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybės) nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 12, 13, 22 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-31001 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 281 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3101“ projektu (toliau – Vyriausybės nutarimo projektu) ir vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos architektų rūmų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2 punktu teikia pastabas Projekto 1.2 papunkčiui, kuriuo siūloma keisti Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2 straipsnio 11 dalį ir "esminių statinio projekto sprendinių" sąvokos apibrėžtį papildyti apželdinimo sprendiniu. Nesutinkame su šiuo siūlymu ir pabrėžiame, kad apželdinimo sprendinių priskyrimas esminiams statinio projekto sprendiniams prieštarauja pačiai šios sąvokos esmei ir Statybos įstatymu nustatomo reguliavimo logikai. Statinys yra nekilnojamasis daiktas (pastatas arba inžinerinis statinys), turintis laikančiąsias konstrukcijas, kurios visos (ar jų dalis) sumontuotos statybos vietoje atliekant statybos darbus (Statybos įstatymo 2 str. 84 d.), tuo tarpu želdiniai yra ne miško žemėje įveisti ar natūraliai augantys medžiai, krūmai ar lianos(Želdynų įstatymo 2 str. 19 d.) T. y. medžiai, krūmai ar lianos nėra sumontuojami atliekant statybos darbus ir yra skirti kraštovaizdžio ir urbanistinės aplinkos savitumui ir kokybei kurti (Želdynų įstatymo 1 str. 1 d.), o ne statiniui apibrėžti ar identifikuoti. Apželdinimo sprendiniai yra urbanistikos, teritorijų planavimo ir sklypo sutvarkymo (sklypo plano) dalies objektas, todėl apželdinimą numačius kaip esminį statinio projekto sprendinį komplikuojamas arba net padaromas neįmanomu daugelio Statybos įstatymo nuostatų įgyvendinimas: 1) Kaip turėtų būti vertinamas nenukrypimas nuo esminių statinio projekto sprendinių, teikiant statybos užbaigimo aktą, jei suplanuoti želdiniai neprigijo ir (ar) buvo sunaikinti ligų ir kenkėjų ir atsodinimui buvo panaudoti kitos rūšies želdiniai (Statybos įstatymo 28 straipsnio 7 dalies. 2 punktas)? 2) Ar keičiant apželdinimo sprendinius turės būti atliekamas pakartotinis visuomenės informavimas ir gaunamas naujas statybą leidžiantis dokumentas (Statybos įstatymo 27 str. 33 d.)? 3) Ar atestavimą atliekanti organizacija turėtų stabdyti kvalifikacijos atestato galiojimą, jei keičiami neprigiję želdiniai, dėl nukrypimo nuo esminių statinio projekto sprendinių (Statybos įstatymo 12 str. 14 d. 1 p.; 22 str. 5 d. 1 p.)? 4) Kaip apželdinimo sprendinių reikalavimas būtų vertinamas sąveikoje su galimybe iki 1 metro keisti statinio vietą žemės sklype, didinti išorės matmenis, t. y. pakeitus statinio vietą neabejotinai keisis ir apželdinimo sprendiniai – želdinių išsidėstymo vieta sklype, tipas ir pan. (Statybos įstatymo 27 str. 33 d. 1-4 p.)? Remdamiesi aukščiau išdėstytais argumentais, prašome Vyriausybę neteikti Projekto 1.2 punkte išdėstyto siūlymo papildyti Statybos įstatymo 2 straipsnio 11 dalį apželdinimo sprendiniais ir kviečiame Aplinkos apsaugos komitetą nepritarti šiam siūlymui, jei jis būtų teikiamas. |
Atsižvelgta |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė neteikė siūlymo papildyti Statybos įstatymo 2 straipsnio 11 dalį apželdinimo sprendiniais. |
2. |
Lietuvos savivaldybių asociacija |
4 |
1,7 |
|
Savivaldybės nepritaria Projekto 4 straipsnio 1 ir 7 dalių nuostatoms. Savivaldybės pažymi, kad iki šiol nekildavo problemų susijusių su želdinių tvarkymu inžinerinių tinklų apsaugos zonose. Be to, minėtais pakeitimais tik sukuriama papildoma administracinė našta savivaldybėms, nes leidimas vis tiek turės būti išduotas be atkuriamosios vertės. Taip pat, kyla neaiškumų, kas turės pateikti pranešimą savivaldybės vykdomajai institucijai apie ketinimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius - asmuo, kuriam nuosavybės teise priklauso sklypas, per kurį eina tinklų apsaugos zona ar tinklus eksploatuojanti įmonė. Jei įmonė, tuomet kaip sklypo savininkas bus informuotas, kad jo sklype, tinklų apsaugos zonoje, bus atliekami kirtimai ar genėjimai? |
Nepritarti |
Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabos ir pasiūlymai neaktualūs papildžius projektą pagal Vyriausybės išvados 6 punktą ir argumentus dėl nepritarimo Seimo kanceliarijos Teisės departamento 8 pastabai |
3. |
Lietuvos savivaldybių asociacija |
4 |
1 |
|
Projekto 4 straipsnio 1 dalimi siūloma pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo (toliau – Įstatymas) 13 straipsnio 2 dalies 1 punktą. Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomame išbraukti Įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 1 punkte nebuvo įvardijama kokioje teritorijoje (mieste, kaime ir pan.) yra inžineriniai tinklai ir jų apsaugos zonos. Tuo tarpu Projekto 4 straipsnio 7 dalies nuostatoje, kurioje siūloma papildyti Įstatymo 13 straipsnį 10 dalimi nurodoma: „augančius miestų gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose“. Savivaldybėms kyla klausimas, kaip tuomet bus tvarkomi želdiniai, augantys kaime esančių inžinerinių tinklų apsaugos zonose. Be to, siūlomoje nuostatoje kalbama ir apie ant pastatų dalių augančius medžius bei jų kirtimo ar pašalinimo apribojimus nepateikus pranešimo savivaldybės vykdomajai institucijai. Manytina, kad tinkamai vykdant pastatų techninę priežiūrą ant jų dalių apskritai neturėtų augti medžiai, nebent tai tikslingai apželdintas stogas, siena ir pan. |
Nepritarti |
Įstatymo projektu siūloma reikalavimą taikyti želdinių išsaugojimo prioriteto tvarka parinktose teritorijose – miestuose, kuriuose didžiausia želdinių ekologinė svarba ir sunaikinimo rizika |
4. |
Lietuvos savivaldybių asociacija |
|
|
|
Taip pat, savivaldybės atkreipia dėmesį į dabartinį teisinį reguliavimą dėl vandentiekio avarijų, kurį siūlo tobulinti. Šiuo metu įvykus vandentiekio avarijai, kai apsaugos zonoje auga saugotini želdiniai, kurie trukdo likviduoti avariją, tų želdinių kirtimui reikalingas leidimas, kurio išdavimas gali užtrukti ir 1 mėnesį. |
Nepritarti |
Vadovaujantis Vyriausybės patvirtintais kriterijais, ant inžinerinių statinių augantys želdiniai nelaikomi saugotinais ir jų šalinimui leidimo nereikia. |
5. |
Lietuvos savivaldybių asociacija |
4 |
7 |
|
Projekto 4 straipsnio 7 dalyje siūloma Įstatymo 13 straipsnį papildyti 10 dalimi. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu galiojančio Įstatymo 13 straipsnis jau turi 10 dalių. |
Atsižvelgta |
|
6. |
AB „Via Lietuva“, 2024-03-12 |
4 (13) |
3 |
|
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ (buvęs pavadinimas – akcinė bendrovė Lietuvos automobilių kelių direkcija) nepritaria Želdynų įstatymo 13 str. 3 dalies 11 punkto pripažinimui netekusiu galios ir siūlo, paliekant 11 punktą, 12 papunktyje palikti tik vietinės reikšmės kelių atvejus. Tuomet visi valstybinės reikšmės kelių atvejai bus sprendžiami, taikant 11 punktą: 11) auga teritorijoje, kuri naudojama valstybinės reikšmės keliams eksploatuoti; 12) auga Pagrindimas Valstybinės reikšmės keliai (toliau – keliai) – nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įrenginių ir turto sąrašo1 objektas, t. y. strateginė, kritinė infrastruktūra. Dalis kelių užtikrina dvejopą (civilinį ir karinį) mobilumą, jiems, jų pritaikymui dvejopam mobilumui taikomi specialieji reikalavimai (Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2021/1328 (2021 rugpjūčio 10 d.)), įskaitant želdinimą. Valstybinės reikšmės kelių sklypų žemės sklypo naudojimo būdas / paskirtis - susisiekimo ir inžinerinių tinklų koridorių teritorijos2 - žemės sklypai, skirti susisiekimo komunikacijoms, inžineriniams tinklams, vandenvietėms, taip pat saulės šviesos energijos elektrinėms esamose vandenvietėse, esamų nuotekų valyklų statiniams. Visą kelio žemės sklypą užima kelio juosta. Visą žemės sklypo plotą užima kelias – inžinerinis statinys (žr. regia.lt). Laisvos žemės nėra. Teritorija skirta ir naudojama būtinajai kelio plėtrai. Kelias – inžinerinis statinys, skirtas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui. Kelio elementai yra šie: žemės sankasa, važiuojamoji dalis, kelkraščiai, skiriamoji juosta, kelio grioviai ir kitos vandens nuleidimo sistemos, sankryžos, autobusų sustojimo aikštelės, poilsio aikštelės, pėsčiųjų ir dviračių takai, kelio statiniai, techninės eismo reguliavimo priemonės, želdiniai, esantys kelio juostoje, kelio oro sąlygų stebėjimo ir transporto eismo apskaitos, apšvietimo ir kiti įrenginiai su šių elementų užimama žeme (2 str. 5 p. I-891 Lietuvos Respublikos kelių įstatymas (lrs.lt)). Visiems kelio elementams taikomi reikalavimai, susiję su eismo sauga. Kelių sklypuose želdiniai šalinami tik dviem atvejais: - dėl eismo saugos reikalavimų ir - jei nepašalinus želdinių neįmanoma įgyvendinti sprendinių. Krašto ir rajoninės reikšmės kelių sklypuose išskiriami saugotini želdiniai (medžiai). Jų genėjimas ir neišvengiamas šalinimas vykdomas tik gavus leidimą, išskyrus ekstremalius, neatidėliotinus atvejus numatytus Įstatyme. Įstatyme numatytais atvejais atliekama ir ekspertizė. Leidimas išduodamas tik pagrindus genėjimo, šalinimo neišvengiamumą, todėl kiekvieno želdinio (medžio) šalinimas yra pagrįstas. Galimybės šalinti visus želdinius be tikslaus pagrindimo nėra. Želdiniai ir kelių priežiūra bei plėtra Saugotinų želdinių šalinimas vykdomas tik neišvengiamais atvejais ir su leidimu. Kelių plėtros atvejais ne tik šalinami, bet ir įveisiami teisiškai privalomi želdiniai pagal gamtinio karkaso nuostatus3: 9. Europinės, nacionalinės, regioninės reikšmės gamtinio karkaso teritorijose esančių valstybinės ir vietinės reikšmės kelių tiesimo ir rekonstravimo projektuose turi būti numatytas ne miško žemėje esančių kelių ruožų apželdinimas medžių ir/ar krūmų juostomis. Rekonstruojant gamtinio karkaso teritorijose esančius ar jį kertančius kelius, eismo saugumui užtikrinti galima šalinti medžius tik tuo atveju, jei numatomas naujų želdinių įveisimas, derinant ekologinius ir eismo saugumo reikalavimus. Taikoma geroji praktika Būtinoji kelių plėtra įgyvendinama taikant Aplinkos ministerijos gaires kraštovaizdžio formavimui. Ekonominiai aspektai Atkuriamoji vertė neišvengiamo medžių šalinimo atvejais padidintų kelių naudojimo ir priežiūros bei būtinosios plėtros įgyvendinimo sąnaudas.
|
Pritarti iš dalies |
Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 11 ir 12 punktus išdėstyti taip: 11) auga 12) auga Nepritarta tai pasiūlymo daliai, kurioje kelio juostos sąvoka vartojama tik su vietinės reikšmės kelių reglamentavimo nuostata. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
4 (13) |
7 N (11) |
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. spalio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-1131 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą ir Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. spalio 18 d. sprendimo Nr. SV-S-1141 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 12, 13, 22 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3100 (toliau – projektas Nr.XIVP-3100), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus: Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti projekto Nr. XIVP-3100 1 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 5 straipsnio 2 dalį, nustatant įgaliojimus savivaldybių administracijų direktoriams suteiksiančius subjektus, ir po žodžio „institucijos“ įrašyti žodžius „ar jų įgalioti“. |
Pritarti |
Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 1. |
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
2 (7) |
(2) |
|
|
Želdynų įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad priklausomųjų želdynų įrengimas ar pertvarkymas numatomas statinių ir įrenginių projektuose, todėl, siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 2 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „statinių projektais“ įrašyti formuluotę „statinių ir (ar) įrenginių projektais“, 3 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje vietoj formuluotės „statinių projektus“ įrašyti formuluotę „statinių ir (ar) įrenginių projektus“. |
Pritarti |
Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 2. |
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
N (12) |
(3) |
|
|
Siekiant suderinti galiojančios redakcijos Želdynų įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytą ir projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsnio 7 dalimi siūlomą nustatyti išimtį dėl leidimo ar sprendimo elektros tinklų apsaugos zonose augantiems želdiniams su Želdynų įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta teise savivaldybių atstovaujamajai institucijai paskelbti želdinius saugotinais, taip pat atsižvelgiant į potencialų elektros tinklų apsaugos zonose augančių medžių pavojų elektros tinklams, siūlytina nustatyti išimtį, kurioje elektros tinklų apsaugos zonos dalyje želdiniai nebūtų skelbiami saugotinais. Šiuo tikslu siūlytina projektą Nr. XIVP-3100 papildyti nauju straipsniu, kuriuo būtų keičiama Želdynų įstatymo 12 straipsnio 3 dalis, ją išdėstant taip: „3. Dendrologiškai, ekologiškai, estetiškai vertingus, kultūros paveldui ir kraštovaizdžiui reikšmingus medžius ir krūmus, išskyrus augančius elektros tinklų proskynose, ir medžius ir (ar) krūmus, augančius elektros tinklų apsaugos zonoje už elektros tinklų proskynos ribų ir kurie kelia pavojų elektros tinklams, savivaldybių atstovaujamosios institucijos skelbia saugotinais želdiniais. Kai elektros tinklus eksploatuojantis asmuo nustato, kad medžiai ir (ar) krūmai, kurie savivaldybės vykdomosios institucijos jau buvo pripažinti saugotinais, augantys elektros tinklų apsaugos zonoje už elektros tinklų proskynos ribų kelia pavojų elektros tinklams, o savivaldybės vykdomoji institucija atsisako išduoti sutikimą šiuos saugotinus medžius ir (ar) krūmus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti, savivaldybės vykdomoji institucija atsako už reikalingų veiksmų ir priemonių esamam pavojui pašalinti vykdymą ir atlygina su tuo susijusius nuostolius. Kriterijus, pagal kuriuos savivaldybių atstovaujamosios institucijos priima sprendimus dėl konkrečių želdinių paskelbimo saugotinais, nustato aplinkos ministras. Savivaldybės vykdomoji institucija per 20 darbo dienų nuo savivaldybės atstovaujamosios institucijos sprendimo dėl medžių ir krūmų paskelbimo saugotinais želdiniais priėmimo raštu informuoja saugotinais paskelbtų želdinių savininkus ir valdytojus, elektros tinklus, šilumos perdavimo tinklus, magistralinius dujotiekius ir naftotiekius (produktotiekius) eksploatuojančius asmenis, kai želdiniai patenka į šių inžinerinių tinklų apsaugos zoną. Informacija apie savivaldybės atstovaujamosios institucijos sprendimą dėl medžių ir krūmų paskelbimo saugotinais želdiniais, laikantis asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, per 20 darbo dienų nuo savivaldybės atstovaujamosios institucijos sprendimo dėl medžių ir krūmų paskelbimo saugotinais želdiniais priėmimo paskelbiama savivaldybės interneto svetainėje.“ |
Pritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad projektas pildomas nauju straipsniu, pakeisti straipsnių numeraciją ir papildyti įstatymo pavadinimą. |
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
4 (13) |
(3) |
(16) |
|
Siekiant teisinio nuoseklumo, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsniu keičiamo 13 straipsnio 3 dalies 16 punkte po žodžio „pašalinami“ įrašyti žodžius „iš augimo vietos“. |
Pritarti |
Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 4. |
5. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
(13) |
(7) |
(3) |
|
Siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, siūlytina projektą Nr. XIVP-3100 papildyti, numatant Želdynų įstatymo 13 straipsnio 7 dalies 3 punkte, kaip yra keičiamoje 6 dalyje, po žodžio „valdytojo“ įrašyti žodžius „ar naudotojo“. |
Pritarti |
Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 5. |
6. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
4 (13) |
7 N (11) |
|
|
Pažymėtina, kad pagal Kriterijų, kuriuos atitinkantys medžiai ir krūmai priskiriami saugotiniems želdiniams, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 206 „Dėl Kriterijų, kuriuos atitinkantys medžiai ir krūmai priskiriami saugotiniems želdiniams, patvirtinimo“ (toliau – Kriterijai), 2.3.3 papunkčio nuostatas, energetikos objektų apsaugos zonose medžiai ir krūmai nepriskiriami saugotiniems želdiniams, atitinkamai leidimas juos šalinti nereikalingas. Tačiau Želdynų įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta teisė savivaldybių atstovaujamajai institucijai paskelbti želdinius saugotinais vadovaujantis kriterijais, tvirtinamais aplinkos ministro įsakymu, pagal kuriuos dendrologiškai, ekologiškai, estetiškai vertingi, kultūros paveldui ir kraštovaizdžiui reikšmingi medžiai ir krūmai skelbiami saugotinais želdiniais. Projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsnio 7 dalimi siūloma papildyti Želdynų įstatymo 13 straipsnį nauja 10 dalimi, nustatančia pareigą teikti pranešimą savivaldybei dėl šio straipsnio 10 dalyje nustatytus kriterijus atitinkančių želdinių šalinimo ir savivaldybės pareigą informuoti pranešimą pateikusius asmenis, kai želdiniams šalinti reikalingas leidimas. Atsižvelgiant į tai, kad projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsnio 1 dalyje siūloma pripažinti netekusiu galios Želdynų įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 1 punktą, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsniu keičiamo 13 straipsnio 10 dalyje nustatyti pareigą raštu informuoti savivaldybės vykdomąją instituciją (taip pat želdinių savininką ar valdytoją, kaip nustatyta galiojančios Želdynų įstatymo redakcijos 13 straipsnio 2 dalies 1 punkte), nurodant medžio vietą (adresą ar koordinates), tačiau netaikyti žemės sklypo savininkams, valdytojams ar naudotojams taikomos pranešimų savivaldybės vykdomajai institucijai teikimo ir nagrinėjimo tvarkos nuostatų. Tuo tikslu siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 13 straipsnio 10 dalies pirmajame sakinyje vietoj žodžio „asmuo“ įrašyti žodžius „žemės sklypo savininkas, valdytojas, naudotojas“ ir papildyti šią dalį nuostata dėl pareigos elektros tinklus, šilumos tinklus, magistralinius dujotiekius ir naftotiekius (produktotiekius) eksploatuojantiems asmenims ar jų įgaliotiems tretiesiems asmenims informuoti savivaldybės vykdomąją instituciją, 13 straipsnio 11 dalį (pažymėtina, kad galiojančios redakcijos Želdynų įstatymo 13 straipsnis turi 10 dalių) išdėstant taip: „11. Medžius, kurių kamieno skersmuo 1,3 metrų aukštyje 12 ar daugiau centimetrų, augančius miestų gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose ir ant pastatų dalių, kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti žemės sklypo savininkas, valdytojas ar naudotojas (išskyrus atvejus, kai jau gautas leidimas kirsti, kitaip pašalinti ar intensyviai genėti medžius) gali tik pateikęs pranešimą apie ketinimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius savivaldybės vykdomajai institucijai likus iki darbų pradžios ne mažiau kaip 10 darbo dienų. Reikalavimai pranešimui ir pranešimo nagrinėjimo tvarka nustatoma savivaldybės želdynų ir želdinių apsaugos taisyklėse. Gavusi pranešimą apie ketinimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius, savivaldybės vykdomoji institucija per 5 darbo dienas patikrina, ar pranešime nurodyti medžiai nėra priskiriami saugotiniems želdiniams, ir tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas pranešimas, informuoja pranešimą pateikusį asmenį, ar pranešime nurodytiems medžiams kirsti, kitaip pašalinti ar intensyviai genėti reikia gauti leidimą arba turi būti priimtas sprendimas šiame straipsnyje nustatyta tvarka. Elektros tinklus, šilumos perdavimo tinklus, magistralinius dujotiekius ir naftotiekius (produktotiekius) eksploatuojantys asmenys ar jų įgalioti tretieji asmenys, ketinantys kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius šių objektų apsaugos zonose, privalo likus iki darbų pradžios ne mažiau kaip 5 darbo dienoms raštu informuoti apie tai žemės, kurioje auga želdiniai, savininką, valdytoją ar naudotoją, taip pat savivaldybės vykdomąją instituciją (išskyrus dėl medžių ir (ar) krūmų, augančių elektros tinklų proskynose) ir nurodyti medžio vietą.“ |
Pritarti |
|
7. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
5 (22) 6 (24) |
(4) 2 (5) |
|
|
Atsižvelgiant į 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas) 5 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus asmens duomenų tvarkymo principus ir 6 straipsnio 2 ir 3 dalių reikalavimus, siūlytina: projekto Nr. XIVP-3100 5 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 22 straipsnio 4 dalies paskutinį sakinį išdėstyti taip: „Želdynų projektų rengimo vadovų atestatus išduodanti Aplinkos ministerijos įgaliota institucija savo interneto svetainėje pateikia šiuos duomenis: želdynų projektų rengimo vadovo vardą, pavardę, atestato numerį ir jo išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ar galiojimo panaikinimo datą.“; projekto Nr. XIVP-3100 6 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 24 straipsnio 5 dalies paskutinį sakinį išdėstyti taip: „Nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto kvalifikacijos atestatus išduoti Aplinkos ministerijos įgaliota institucija savo interneto svetainėje pateikia šiuos duomenis: nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto vardą, pavardę, atestato numerį ir jo išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo panaikinimo datą.“ |
Pritarti |
|
8. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
|
|
|
|
Laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo suformuotos praktikos (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. kovo 14 d. nutarimas, 2004 m. gruodžio 29 d. nutarimas, 2005 m. liepos 8 d. nutarimas, 2009 m. gruodžio 11 d. nutarimas, 2022 m. spalio 4 d. nutarimas), vadovaujantis Reglamento 6 straipsnio 2 ir 3 dalių reikalavimais, įstatyme, kuriame nustatoma prievolė viešai skelbti asmens duomenis, turėtų būti nustatyti bent asmens duomenų viešo skelbimo tikslai, baigtiniu sąrašu nurodyti skelbtini asmens duomenys (ar jų rūšys) ir skelbimo terminas, kuris gali būti siejamas ir su tam tikromis aplinkybėmis. Atsižvelgiant į tai, siūlytina papildyti projekto Nr. XIVP-3100 5 straipsniu keičiamą Želdynų įstatymo 22 straipsnio 4 dalį ir projekto Nr. XIVP-3100 6 straipsniu keičiamą Želdynų įstatymo 24 straipsnio 5 dalį, nurodant želdynų projektų rengimo vadovo ir nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto asmens duomenų viešo skelbimo tikslą (visuomenės informavimą apie atestuotus asmenis) ir skelbimo laikotarpį (atestato galiojimo laikotarpį). |
Pritarti |
|
9. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-12-20, Nutarimas Nr. 989 |
6 (24) |
3 (7) |
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad informacija apie nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijos tobulinimą pagal Želdynų įstatymo 24 straipsnio 6 dalį disponuoja Aplinkos ministerijos įgaliota institucija, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 6 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 24 straipsnio 7 dalyje žodžius „ir (ar)“ pakeisti žodžiais „arba nustato, kad nepriklausomas želdynų ir želdinių ekspertas pažeidė“. |
Pritarti |
|
10. |
Seimo narys K. Adomaitis |
3 |
1
|
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos želdyno įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 12, 13, 22 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-3100 (toliau – Projektas) numatyta, kad priklausomųjų želdynų norma žemės sklype atsižvelgiant į tam tikras sąlygas gali būti kompensuojama vertikaliuoju pastatų ir (ar) jų stogų apželdinimu, su žemės sklypu besiribojančių ar ne didesniu kaip 200 metrų atstumu nuo žemės sklypo ribos esančių ar planuojamų įveisti atskirųjų želdynų arba rekreacijai pritaikytų miškų plotais. Atkreiptinas dėmesys, kad skirtingose valstybėse žaliųjų stogų įrengimas skatinamas tose miestų vietose, kur ekosisteminės funkcijos yra sutrikusios, trūksta želdynų, siekiant juos kompensuoti kitais būdais. Priešingai nei kitose valstybėse, Lietuvoje Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme numatytos priemonės leidžia sumažinti įprastus pilnaverčius želdynus pakeičiant juos želdynais ant pastatų sienų ir (ar) stogų, kurie kur kas silpniau gali prisidėti prie ekosisteminių funkcijų stiprinimo. Kitose šalyse naudojamų skatinamųjų priemonių apžvalga parodo, kad žaliųjų stogų įrengimas yra skatinamas leidžiant intensyviau užstatyti (t.y. leisti pristatyti papildomus aukštus, bet ne didinti užstatomo ploto vietoje želdynų), suteikiant nekilnojamo turto lengvatas, subsidijuojant pačių žaliųjų stogų įrengimą, ar tiesiog nustatant privalomus reikalavimus. Lietuvoje taip pat kol kas nėra įtvirtintas „žaliojo indekso” skaičiavimas, kuris leistų sistemiškai parinkti ekosisteminių funkcijų užtikrinimo sprendimus, aiškiau nustatytų teritorijas, kuriose alternatyvūs žalieji sprendimai (kaip žalieji stogai) yra reikalingi, o kur – ne. Pažymėtina ir tai, kad Lietuvoje nėra nustatyta, kaip žalieji stogai turi būti įrengti, kokie želdynai juose prideda vertės, kurie - ne. Be to, nėra nustatyta teisinė atsakomybė už žaliųjų stogų panaikinimą jau po statybų pridavimo, nėra nustatyti reikalavimai jų priežiūrai. Atsižvelgiant į šiuos argumentus, siūlytina leisti kompensuoti želdynų trūkumą tik itin užstatytose teritorijose (remiantis teritorijų planavimo normų apibrėžimais[1], leidžiama būtų centrų zonose, miesto rajonų centrų zonose, pramonės ir kt. zonose), tačiau neleisti kompensuoti priklausomųjų želdynų gyvenamosios paskirties funkcinėse zonose.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „3 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas Pakeisti 8 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Priklausomųjų želdynų minimalų privalomą santykinį plotą žemės sklype, skirtą išimtinai tik želdiniams augti (toliau – priklausomųjų želdynų norma), jo apskaičiavimo tvarką ir teritorijas, kurioms priklausomųjų želdynų norma nenustatoma, tvirtina aplinkos ministras. Priklausomųjų želdynų norma nustatoma atsižvelgiant į esamą ar numatomą žemės sklypo naudojimo būdą (būdus), žemės sklype esančių ir projektuojamų pastatų paskirtį, savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens bendruosiuose planuose nustatytą teritorijų funkcinį zonavimą. Priklausomųjų želdynų norma gali būti kompensuojama vertikaliuoju pastatų ir (ar) jų stogų apželdinimu (išskyrus gyvenamosios paskirties funkcinėse zonose), su žemės sklypu besiribojančių ar ne didesniu kaip 200 metrų atstumu nuo žemės sklypo ribos esančių ar planuojamų įveisti atskirųjų želdynų arba rekreacijai pritaikytų miškų plotais – didžiausius leidžiamus kompensuoti priklausomųjų želdynų normų dydžius ir jų apskaičiavimo tvarką nustato aplinkos ministras. Priklausomųjų želdynų norma privaloma rengiant teritorijų planavimo dokumentus, statinio projektus.““ |
Nepritarti |
Siūlomai pakeitimai urbanistiniai ir neatitinka teritorijų planavimo formuluočių. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Ekonomikos komitetas |
|
|
|
|
Pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal pasiūlymus, kuriems Ekonomikos komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 13, 22 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3100(2) ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai: negauta.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro vedėja Birutė Pūtienė