LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 15, 19, 191, 192, 193, 36, 37, 47, 55, 56, 81, 89 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 201, 581, STRAIPSNIAIS įstatymo projektO NR. XIVP-1403(2)
2022-06-29 Nr. 107-P-25
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Romualdas Vaitkus, Justinas Urbanavičius,
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos politikos grupės vadovė Beata Vilimaitė Šilobritienė, grupės patarėja Dalia Židonytė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2022-06-28 |
2 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nėra aiškus joje vartojamos sąvokos „ūkio subjektas“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad įstatymo 19 straipsnyje, apibrėžiant asmenis, yra vartojamas trumpinys „fizinis ar juridinis asmuo“, kuris nuosekliai ir yra vartojamas minėto straipsnio nuostatose. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti projekto nuostatas.
|
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Atsižvelgiant į pastabą, siūlome 19 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „Fizinis ar juridinis asmuo, prieš pradėdamas
eksploatuoti ūkinės veiklos objektą ir vykdyti ūkinę veiklą, privalo šio ir
kitų įstatymų nustatytais atvejais gauti taršos integruotos prevencijos ir
kontrolės leidimą, taršos leidimą ar kitą leidimą (toliau – leidimas) arba
įrenginį įregistruoti. Apie planuojamą ūkinės veiklos objekto, kuriam
išduotas taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimas arba taršos
leidimas, eksploatavimo ir ūkinės veiklos vykdymo pradžią fizinis ar
juridinis asmuo turi aplinkos ministro nustatyta tvarka informuoti aplinkos
ministro įgaliotą instituciją. Aplinkos ministro įgaliota institucija prieš
fiziniam ar juridiniam asmeniui pradedant eksploatuoti ūkinės veiklos objektą
ir vykdyti ūkinę veiklą aplinkos ministro nustatyta tvarka atlieka
patikrinimą ir priima sprendimą, ar ūkinės veiklos objektas atitinka šios
dalies 1–3 punktuose nurodytas sąlygas. Pradėti eksploatuoti ūkinės veiklos
objektą ir (ar) vykdyti ūkinę veiklą galima tik aplinkos ministro nustatyta
tvarka aplinkos ministro įgaliotai institucijai įsitikinus ir priėmus
sprendimą, kad ūkinės veiklos objektas atitinka šias sąlygas. Toks
patikrinimas nemažina fizinio ar juridinio asmens atsakomybės dėl leidime
nurodytų sąlygų laikymosi. Šioje dalyje nurodyto patikrinimo metu
|
2. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2022-06-28 |
7 |
|
|
|
2. Atsisakius projekto pirmajame variante siūlomo keičiamo įstatymo papildymo 1282 straipsniu, projekto 7 straipsnis laikytinas pertekliniu, nes jame siūlomi nustatyti keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 ir 3 dalies pakeitimai yra analogiški galiojančio įstatymo nuostatoms. Siūlytina šio straipsnio atsisakyti, atitinkamai tikslinant įstatymo pavadinimą. Atsisakius šio straipsnio, taip pat tikslintina po juo einančių straipsnių numeracija ir projekto 17 straipsnio 1 – 4 dalių nuostatos, kuriose įvardinti konkretūs projekto straipsniai.
|
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Atsisakius AAĮ papildymo 1282 straipsniu, 7 straipsnio pakeitimas nebereikalingas. Pernumeruojami kiti straipsniai. |
3. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2022-06-28 |
13 |
|
|
|
3. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad nustačius šio įstatymo 581 straipsnio 3 dalyje numatytus pažeidimus, juridinis asmuo įspėjamas raštu ir jam nustatomas protingas terminas nustatytiems pažeidimams pašalinti. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje nurodytų pažeidimų dispozicijos konstruojamos taip, kad iš jų matyti, kad ekonominės sankcijos už pažeidimą skiriamos po rašytinio įspėjimo davimo. Siekiant teisinio aiškumo ir įstatymo nuostatų nuoseklumo, projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 581 straipsnio 3 dalyje numatytą pažeidimo dispoziciją, nurodant joje rašytinį įspėjimą, reikėtų patikslinti.
|
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Atsižvelgiant į pastabą, siūloma 581 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „Pagal reikalavimus nepaženklintų arba didžiausią sudėtyje esančių lakiųjų organinių junginių kiekį viršijančių dažų, lakų, transporto priemonių pakartotinės apdailos produktų naudojimas Lietuvos Respublikos teritorijoje po rašytinio įspėjimo apie pažeidimą užtraukia baudą nuo trijų šimtų iki šešių šimtų eurų.“ |
4. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2022-06-28 |
10 |
|
|
|
4. Pagal projekto 17 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas, projekto 11 straipsnio 1 dalis įsigaliotų 2023 m. gegužės 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 11 straipsnio 1 dalyje yra tikslinamas tik keičiamo įstatymo 55 straipsnio pavadinimas. Svarstytina, ar projekto 17 straipsnio 1 ir 2 dalių nereikėtų patikslinti taip, kad 2023 m. gegužės 1 d. įsigalioja ne tik projekto 11 straipsnio 1, bet ir 2 dalis.
|
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Atsižvelgiant į tai, kad dalis keičiamo 55 straipsnio pavadinimo susijusi su 11 straipsnio 2 dalimi, o dalis su 4 dalimi, siūloma atskirti 11 straipsniu keičiamo 55 straipsnio atskirų dalių pakeitimus pagal įsigaliojimo terminą į atskirus straipsnius ir išdėstyti taip: „10 straipsnis. 55 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 55 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „55 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už ūkinės ar
kitokios veiklos vykdymą, objektų naudojimą neturint taršos integruotos
prevencijos ir kontrolės leidimo ar taršos leidimo arba neįregistravus
įrenginio, arba 2. Pakeisti 55 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „Ūkinės ar kitokios veiklos vykdymas, objektų naudojimas nesilaikant šio straipsnio 1 ar 3 dalyje nurodytame leidime nustatytų sąlygų (išskyrus pažeidimus, nurodytus šio įstatymo 57 straipsnyje, reikalavimus dėl teršalų išmetimo į aplinką viršijant taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidime ar taršos leidime nustatytus išmetamų teršalų normatyvus ir reikalavimus dėl vandens išgavimo viršijant taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidime ar taršos leidime nustatytą išgaunamo vandens kiekį) užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki dviejų tūkstančių eurų.“ 3. Papildyti 55 straipsnį 7, 8, 9 ir 10 dalimis: „Ūkinės ar kitokios veiklos vykdymas nesilaikant įregistruotam įrenginiui nustatytų reikalavimų (išskyrus pažeidimus, nurodytus šio įstatymo 57, 75 ir 76 straipsniuose) po rašytinio įspėjimo apie pažeidimą užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki dviejų tūkstančių eurų. Šio straipsnio 7 dalyje numatytas pažeidimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo dviejų tūkstančių iki penkių tūkstančių eurų. Ūkinės ar kitokios veiklos vykdymas, objektų naudojimas negavus šio įstatymo 19 straipsnyje nurodyto aplinkos ministro įgaliotos institucijos sprendimo, kad ūkinės veiklos objektas atitinka taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidime nurodytas sąlygas, kurios privalo būti įgyvendintos iki ūkinės veiklos vykdymo pradžios, užtraukia baudą nuo penkių tūkstančių iki dešimt tūkstančių eurų. Ūkinės ar kitokios veiklos vykdymas, objektų naudojimas negavus šio įstatymo 19 straipsnyje nurodyto aplinkos ministro įgaliotos institucijos sprendimo, kad ūkinės veiklos objektas atitinka taršos leidime nurodytas sąlygas, kurios privalo būti įgyvendintos iki ūkinės veiklos vykdymo pradžios, užtraukia baudą nuo dviejų tūkstančių penkių šimtų iki penkių tūkstančių eurų.“
11 straipsnis. 55 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 55 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „55 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už ūkinės ar kitokios veiklos vykdymą, objektų naudojimą neturint taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimo ar taršos leidimo arba neįregistravus įrenginio, arba pateikus įrenginio registracijos duomenis neturint teisės juos pateikti, nesilaikant leidime nustatytų sąlygų ar įregistruotam įrenginiui nustatytų reikalavimų, negavus įgaliotos institucijos sprendimo dėl leidime nurodytų sąlygų įgyvendinimo iki ūkinės veiklos vykdymo pradžios atitikties“. 2. Pakeisti 55 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „Ūkinės ar kitokios veiklos vykdymas, objektų naudojimas neturint taršos leidimo arba neįregistravus įrenginio, kai pagal teisės aktus toks leidimas reikalingas arba pagal teisės aktus toks įrenginys turi būti įregistruotas, arba įrenginio registracijos duomenų pateikimas neturint teisės juos pateikti šio įstatymo 193 straipsnio ketvirtojoje dalyje nurodytais atvejais užtraukia baudą nuo penkių tūkstančių iki dešimt tūkstančių eurų.“
Atitinkamai pataisyti 17 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 tikslinti taip: „1. Šis
įstatymas, išskyrus 5, 6, 2. Šio įstatymo 5, 6, 3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki
2022 m. liepos 4. Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2023 m. balandžio 30
d. priima šio įstatymo 5, 6,
|
5. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2022-06-28 |
17 |
|
|
|
5. Projekto 17 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas, išskyrus 5, 6, 8, 10 straipsnius, 11 straipsnio 1 dalį, 13 straipsnį ir šio straipsnio 3 ir 4 dalis, įsigalioja 2022 m. liepos 8 d. Atsižvelgiant į numatytą teikiamo projekto priėmimo Seime datą bei terminus, nustatytus įstatymo promulgavimo procedūroms, svarstytina, ar nereikėtų nustatyti vėlesnės įstatymo įsigaliojimo datos. Pritarus šiai pastabai, tikslintina ir projekto 17 straipsnio 3 dalyje numatyta įstatymo įgyvendinimo data - 2022 m. liepos 7 d.
|
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Projekto 17 straipsnio 1 dalį siūloma tikslinti taip: „1. Šis
įstatymas, išskyrus 5, 6, Projekto 17 straipsnio 3 dalį tikslinti taip: „3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos
institucijos iki 2022 m. liepos
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Matusevičiūtė