PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 2, 16, 20, 21, 22, 24, 25, 28, 31, 35, 36, 37, 40, 42, 43, 46, 48, 49, 53, 60, 65, 66, 67, 73, 74, 75, 79, 80, 92, 93, 94, 98, 99, 100, 104, 106, 108, 124, 134, 139 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3761
2024-07-22
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1 |
(11) |
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – SŽNSĮ) 11 str. reglamentuojamas visuomenės informavimas apie SŽNSĮ nurodytas teritorijas, nustatomas ir (ar) nustatytas tenkinant viešąjį interesą. Šiame straipsnyje nustatyta, kad minėta informacija SŽNSĮ nurodytiems subjektams (kai šių teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto) teikiama registruotu laišku, įteikiamu pasirašytinai. Šios SŽNSĮ nuostatos nedera su nuo 2021 m. liepos 1 d. įsigaliojusiomis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 9 str. nuostatomis, kuriose nustatyta, kad informacija asmenims gali būti pateikiama elektronine siunta. Be to, Viešojo administravimo įstatymo 13 str. 1 dalyje nustatyta, kad asmenims, kuriems administracinis sprendimas turi tiesioginį poveikį, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo administracinio sprendimo priėmimo dienos raštu turi būti pranešama apie priimtą administracinį sprendimą (pagal SŽNSĮ nustatytą teisinį reguliavimą – per 15 darbo dienų). Su E. pristatymo sistema galima siųsti pranešimus visiems asmenims, net jeigu jie nėra susikūrę elektroninio pristatymo dėžutės arba siuntėjui nėra žinomas elektroninio pristatymo dėžutės adresas. Tokiu atveju siunta bus atspausdinta, įdėta į voką ir pristatyta nurodytu adresu įprastu fizinio pristatymo būdu (kaip registruotas laiškas). Siuntos pristatymas E. pristatymo sistemoje turi teisinę ir įrodomąją galią, atitinkančią registruoto laiško įteikimą. SŽNSĮ teritorijas nustatančios institucijos, teikiančios paslaugas konkretiems asmenims ir gavusios jų sutikimus teikti informaciją šių asmenų nurodytu būdu, minėtus pranešimus jiems galėtų siųsti, pvz., el. paštu. SŽNSĮ 11 str. įtvirtinta, kad minėtais atvejais sprendimo ar kito dokumento dėl šių teritorijų planų, žemėlapių ir (ar) schemų patvirtinimo projektas ar nuoroda, kur galima susipažinti su šiuo projektu, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki sprendimo ar kito dokumento priėmimo dienos, turi būti paskelbtas viename iš nacionalinių ir viename iš vietinių laikraščių, jeigu toks leidžiamas numatomos nustatyti teritorijos vietoje. Manytina, kad prievolė paskelbti šią informaciją ir nacionaliniame, ir vietiniame laikraštyje – perteklinė, sukurianti papildomą administracinę naštą atitinkamoms valstybės institucijoms, kurios turi paskelbti savo sprendimo ar kito dokumento projektą. Teisėkūros efektyvumo principas reikalauja, kad teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės. Informavimas paskelbiant savivaldybės, kurios teritorijoje nustatyta šiame SŽNSĮ nurodyta teritorija, ir Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos, priėmusios sprendimą nustatyti šią teritoriją, interneto svetainėse yra veiksmingesnis būdas informuoti nei skelbimai laikraščiuose, nes valstybės institucijų sąrašas yra ribotas, jų interneto svetainės yra žinomos, todėl asmenims, manantiems, kad galėtų būti paskelbta jiems aktuali informacija, užtektų pasitikrinti atitinkamos valstybės institucijos interneto svetainėje, kurioje informacija galėtų būti talpinama ilgą laiką (nuolat būtų pasiekiama), kai nacionalinių bei vietos laikraščių yra ne vienas, jie leidžiami dažnai, ieškant skelbimo tektų peržiūrėti ne vieną laikraščio numerį, todėl tikimybė, kad informacija pasieks asmenį, kuriam ji yra aktuali, yra mažesnė. Sprendimas atsisakyti skelbimų laikraščiuose ir skelbti informaciją tik SŽNSĮ 11 str. nurodytos atitinkamos valstybės institucijos puslapyje būtų ekonomiškas – išlaidų nesusidarytų ar jos būtų menkos, palyginus su papildomomis išlaidomis skelbimams laikraščiuose. Apibendrinant siūlytina numatyti efektyvesnius ir su kitais įstatymais suderintus būdus, kaip užtikrinti tinkamą visuomenės informavimą apie nustatytas SŽNSĮ nurodytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos. Pasiūlymas: Papildyti projektą nauju 2 straipsniu: „2 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas Pakeisti11 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „11 straipsnis. Informavimas apie šiame įstatyme nurodytas teritorijas, nustatomas ir (ar) nustatytas tenkinant viešąjį interesą 1. Kai šiame įstatyme nurodytų teritorijų planus, žemėlapius ir (ar)
schemas tenkinant viešąjį interesą tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar
Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar
žemės valdos projekto, informacija apie priimtą sprendimą nustatyti šiame
įstatyme nurodytas teritorijas, likus ne mažiau kaip 20 darbo dienų iki
planuojamo sprendimo ar kito dokumento dėl šių teritorijų planų, žemėlapių ir
(ar) schemų patvirtinimo priėmimo dienos, turi būti paskelbta savivaldybės, kurios teritorijoje planuojama nustatyti
šiame įstatyme nurodytą teritoriją, ir Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos, planuojančios priimti sprendimą nustatyti
šiame įstatyme nurodytą teritoriją, interneto svetainėje. Sprendimo ar kito dokumento dėl šių teritorijų
planų, žemėlapių ir (ar) schemų patvirtinimo projektas ar nuoroda, kur galima
susipažinti su šiuo projektu, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki
sprendimo ar kito dokumento priėmimo dienos, turi būti paskelbtas 2. Kai šiame įstatyme nurodytos teritorijos nustatytos tenkinant
viešąjį interesą, asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl
kurios nustatytos šios teritorijos, vykdymu, o kai tokio nėra, – teritorijų
planavimo dokumento ar žemės valdos projekto organizatorius arba įstatymų ar
ministro (pagal pavestas valdymo sritis) įgaliota institucija per 3. Jeigu
|
2 |
(141) |
(4, 5, 9, 10) |
|
Argumentai 1. SŽNSĮ 141 str. 1 d. nuostata nurodo, kad specialiosios žemės naudojimo sąlygos NTR įregistruotam žemės sklypui (jo daliai), patenkančiam (-iai) į SŽNSĮ V skyriuje nurodytas saugomas teritorijas, pajūrio juostą, paviršinio vandens telkinių apsaugos zonas ir juostas, Šiaurės Lietuvos karstinį regioną turi būti taikomos, net jei dėl kažkokių priežasčių iki SŽNSĮ įsigaliojimo dienos šios teritorijos nebuvo įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, nors pats objektas (pvz., paviršinio vandens telkiniai) faktiškai egzistuoja kaip esama gamtinė situacija. Teismai yra nurodę, kad tinkama saugomų teritorijų (vertingų vietovių) apsauga yra suinteresuota visa visuomenė, o interesas, kad bet kokia veikla, galinti turėti neigiamos įtakos minėtoms teritorijoms, būtų vykdoma griežtai laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir jiems neprieštaraujančių kitų teisės aktų reikalavimų, yra laikytinas viešuoju interesu (administracinė byla Nr. A602-923/2013). Atsižvelgus į tai, ir į tai, kad pagal SŽNSĮ 141 str. 12 d. iki 2023 m. sausio 1 d. žemės sklypui taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikomos ir po 2023 m. sausio 1 d., iki SŽNSĮ nurodytos teritorijos, kuriose taikomos šios specialiosios žemės naudojimo sąlygos, bus įregistruotos Nekilnojamojo turto registre, manytina, kad papildomai individualiai informuoti SŽNSĮ 11 str. 2 d. nurodytus asmenis apie specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymą nustatytose SŽNSĮ 141 str. 1 d. nurodytose teritorijose pagal visus SŽNSĮ 11 str. nustatytus reikalavimus netikslinga. Informaciją apie nustatytas SŽNSĮ 141 str. 1 d. nurodytas teritorijas siūlytina viešai paskelbti, pateikiant nuorodą į Lietuvos erdvinės informacijos portalą (geoportal.lt). 2. Įvertinus pirmajame pasiūlyme išdėstytus SŽNSĮ 11 str. pakeitimus, turi būti keičiamos ir SŽNSĮ 141 str. 4, 5, 9 ir 10 dalių nuostatos, kuriose yra nuoroda į visuomenės informavimo būdus ir (ar) į SŽNSĮ 11 str. struktūrines dalis. 3. Atsižvelgus į tai, kad SŽNSĮ 11 str. nurodytam informavimui gali būti naudojamos valstybės biudžeto lėšos, papildomai siūlytina nustatyti, kad informavimo per E. pristatymo sistemą arba el. paštu apie viešojo intereso tikslais nustatytas konkrečias SŽNSĮ nurodytas teritorijas paslaugos kaina neviršytų savikainos. Pasiūlymas Papildyti projektą nauju 42 straipsniu: „42 straipsnis. 141 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 141 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Nekilnojamojo turto registre įregistruotam žemės sklypui (jo daliai), patenkančiam (-iai) į šio įstatymo V skyriuje nurodytas saugomas teritorijas, pajūrio juostą, paviršinio vandens telkinių apsaugos zonas ir juostas, Šiaurės Lietuvos karstinį regioną (ar į pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą tas pačias teritorijas), šios teritorijos buvo neįrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nustatytos šiose teritorijose, šiame žemės sklype (jo dalyje) taikomos nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Kai šioje dalyje nurodytų teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas tenkinant viešąjį interesą tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto, informacija apie priimtą sprendimą nustatyti šioje dalyje nurodytas teritorijas skelbiama šio įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Informacijai apie nustatytas šioje dalyje nurodytas teritorijas paskelbti netaikomos šio įstatymo 11 straipsnio 2–4 dalių nuostatos, šią informaciją šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nurodyti asmenys per 15 darbo dienų nuo dokumento, kuriame nustatyta šioje dalyje nurodyta teritorija, patvirtinimo dienos viešai paskelbia savivaldybės, kurios teritorijoje nustatyta šioje dalyje nurodyta teritorija, ir Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos, priėmusios sprendimą nustatyti šioje dalyje nurodytą teritoriją (kai šioje dalyje nurodytų teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija), interneto svetainėje. Skelbiamoje informacijoje nurodoma arba pateikiama nuoroda, kur su šia informacija susipažinti: sprendimas ar kitas dokumentas, kuriuo buvo patvirtintas teritorijų planavimo dokumentas ar žemės valdos projektas ar atitinkamos teritorijos planas, žemėlapis ir (ar) schema; specialiosios žemės naudojimo sąlygos, taikytinos nustatytoje šioje dalyje nurodytoje teritorijoje, arba nuoroda, kur su jomis galima susipažinti; konkretaus subjekto, į kurį galėtų būti kreipiamasi dėl šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nurodytų kompensacijų sumokėjimo, pavadinimas, juridinio asmens arba kitos organizacijos ar jų padalinių kodas, buveinė, kontaktiniai duomenys arba fizinio asmens vardas, pavardė, deklaruota gyvenamoji vieta, kontaktiniai duomenys; nurodoma, kad visa informacija skelbiama Lietuvos erdvinės informacijos portale (geoportal.lt).“ 2. Pakeisti 141 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Kai sanitarinės apsaugos zona į
Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą buvo įrašyta šio
įstatymo (įstatymo redakcija iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 9 straipsnio 3
dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį
reguliavimą, galiojusį iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo
įsigaliojimo dienos), bet šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytas
prašymas arba šiai teritorijai įregistruoti reikalingi duomenys nepateikti
Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui, asmuo, suinteresuotas ūkinės ir
(ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos
zona, vykdymu, šioje dalyje nurodytu atveju nustato šią sanitarinės apsaugos
zoną poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumente ir Nekilnojamojo turto
registro tvarkytojui pateikia šioje dalyje nurodytus prašymus arba
sanitarinės apsaugos zonai įregistruoti reikalingus duomenis. Jeigu poveikio
visuomenės sveikatai vertinimo dokumente nustatyta sanitarinės apsaugos zona,
palyginti su įrašytąja į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto
registrą, sumažėja, asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos,
dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, per 3
darbo dienas nuo įgaliotos institucijos sprendimo pritarti šioje dalyje
nurodytam poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentui priėmimo dienos
apie nustatytą sumažėjusią sanitarinės apsaugos zoną šio įstatymo 11
straipsnio 2 3. Pakeisti 141 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Kai sanitarinės apsaugos zona turėjo
būti įrašyta į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą
šio įstatymo (įstatymo redakcija iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 9 straipsnio 3
dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį
reguliavimą, galiojusį iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo
įsigaliojimo dienos), bet nebuvo įrašyta iki 2022 m. gruodžio 31 d., asmuo,
suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti
nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, nustato šią sanitarinės
apsaugos zoną poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumente,
Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia šio įstatymo 9 straipsnio 1
dalyje nurodytus prašymus arba sanitarinės apsaugos zonai įregistruoti
reikalingus duomenis ir per 3 darbo dienas nuo įgaliotos institucijos
sprendimo pritarti šioje dalyje nurodytam poveikio visuomenės sveikatai
vertinimo dokumentui priėmimo dienos apie nustatytą sanitarinės apsaugos zoną
ir joje taikomas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas šio įstatymo 11
straipsnio 2 4. Pakeisti 141 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Kai iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos
buvo gautas žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio
sutikimas, kuriame nebuvo aptarta informavimo apie pradedamas taikyti
specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, jų taikymo pabaigą tvarka, asmuo,
suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios nustatytos šiame
įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, ar šio asmens teisių ir pareigų
perėmėjas, o kai tokio nėra, teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos
projekto organizatorius, teikdamas Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui
šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytą prašymą arba šiai teritorijai
įregistruoti reikalingus duomenis, tą pačią dieną kitu, per E. pristatymo sistemą, el. paštu arba paštu siunčiamu, dokumentu pateikia
rašytinę informaciją žemės sklypo, kuriame numatoma taikyti šias
specialiąsias žemės naudojimo sąlygas ir (ar) jų nebetaikyti, savininkui,
valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtiniui jo deklaruotos gyvenamosios
vietos ar buveinės adresu apie pradedamas taikyti specialiąsias žemės
naudojimo sąlygas ar jų taikymo pabaigą (jeigu žemės sklypo savininko
gyvenamoji vieta nežinoma, informacija apie pradedamas taikyti ir (ar)
nebetaikyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas žemės sklypui (jo daliai)
viešai paskelbiama 5. Pakeisti 141 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip: „10. Kai iki šio įstatymo įsigaliojimo
dienos buvo gautas žemės savininko sutikimas, kuriame nebuvo aptartas
nuostolių atlyginimas, žemės savininkas dėl nuostolių, patiriamų dėl
specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo nustatytose šiame įstatyme
nurodytose teritorijose, atlyginimo turi teisę kreiptis į asmenį, suinteresuotą
ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios nustatytos šiame įstatyme
nurodytos teritorijos, vykdymu, ar į šio asmens teisių ir pareigų perėmėją, o
kai tokio nėra, – į teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto
organizatorių arba, jeigu nepavyksta susitarti, į teismą dėl nuostolių
atlyginimo teismo tvarka ne vėliau kaip per vienus kalendorinius metus nuo
pranešimo apie taikomas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas išsiuntimo
(jeigu nežinoma žemės sklypo savininko deklaruota gyvenamoji vieta, – nuo 6. Papildyti 141 straipsnį 16 dalimi: „16. Informavimo per E. pristatymo sistemą arba el. paštu apie viešojo intereso tikslais nustatytas šio įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 2, 3, 7, 8, 10 ir 11 punktuose įvardintas šiame įstatyme nurodytas teritorijas paslaugos kaina negali viršyti savikainos.“ |