PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS ĮSTATYMO NR. XIII-2895 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3149

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1.     

2

1

 

Argumentai:

Šiuo pakeitimu siekiama užkirsti kelią skirtingam šio įstatymo  nuostatų taikymui savivaldybėse. 

Neretai susiduriama su situacijomis, kai dalis kelio elementų (lietaus surinkimas, želdiniai) ar gatvių ribose statomi inžineriniai statiniai yra eliminuojami iš inžinerinės savivaldybės infrastruktūros objektų, dėl kurių siekiama sudaryti savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį, sąrašo, motyvuojant, kad pastarieji nepatenka į vietinės reikšmės kelio važiuojamosios dalies ribas, todėl  savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis negali būti sudaroma. 

Kelio elementai nustatyti statybos techninio reglamento STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ 6.1 p. ir Kelių įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje.  

Kiti inžineriniai statiniai nustatyti statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ IV skyriaus V skirsnyje. 

Atsižvelgiant į tai, papildžius inžinerinės savivaldybės infrastruktūros sąvoką, apimančią visus kelio elementus ir kitus inžinerinius statinius, būtų išvengiama netapataus inžinerinės savivaldybės infrastruktūros objektų vertinimo. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti aiškesnio teisinio reguliavimo ir vienodo SIPĮ nuostatų taikymo savivaldybėse. 

 

Pasiūlymo esmė:

Praplėsti termino „Inžinerinė savivaldybės infrastruktūra“  apibrėžtį, numatant, kad inžinerinės infrastruktūros plėtra apima ir darbus (apželdinimas, lietaus surinkimas ir kt.). 

 

Pasiūlymas:

 

2 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:  

„1. Inžinerinė savivaldybės infrastruktūra – šilumos perdavimo tinklai, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų, įskaitant paviršines nuotekas, tvarkymo inžineriniai statiniai, vietinės reikšmės keliai (Inžinerinė savivaldybės infrastruktūra – šilumos perdavimo tinklai, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų, įskaitant paviršines nuotekas, tvarkymo inžineriniai statiniai, vietinės reikšmės keliai (taip pat kelio elementai ir kiti inžineriniai statiniai, numatyti inžinerinės savivaldybės infrastruktūros statinio projekte ir esantys tarp gatvės raudonųjų  linijų, kai vietinės reikšmės kelias yra mieste, miestelyje ar kaimo gyvenamojoje vietovėje), kiti transporto statiniai, už kurių statybą, įrengimą ir (ar) eksploatavimą savivaldybės teritorijoje atsakingas savivaldybės infrastruktūros organizatorius ir (ar) savivaldybės infrastruktūros valdytojas.“

2.     

5

4

 

Argumentai:

Siekiama užkirsti kelią skirtingam šio įstatymo  nuostatų taikymui savivaldybėse ir numatyti, kad reikalingas preliminarus lėšų poreikis nustatomas vadovaujantis ir Želdinių atkuriamosios vertės įkainiais. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekiama suderinti šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalies, 5 straipsnio 4 dalies 13 straipsnio 3 dalies nuostatas dėl inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtros. 

 

Pasiūlymo esmė:

Siūloma nustatyti, kad suplanuotai prioritetinei savivaldybės infrastruktūrai projektuoti, statyti ir (ar) įrengti reikalingas preliminarus lėšų poreikis nustatomas vadovaujantis ir aplinkos ministro įsakymu patvirtintais Želdinių atkuriamosios vertės įkainiais, kai prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtros metu yra planuojamas želdinių veisimas. 

 

Pasiūlymas:

 

5 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„4. Suplanuotai prioritetinei savivaldybės infrastruktūrai projektuoti, statyti ir (ar) įrengti reikalingas preliminarus lėšų poreikis nustatomas vadovaujantis aplinkos ministro įsakymu patvirtintomis Statinių projektavimo darbų kainų skaičiavimo rekomendacijomis, ir aplinkos ministro įsakymu patvirtintais Statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo principais ir aplinkos ministro įsakymu patvirtintais Želdinių atkuriamosios vertės įkainiais, kai prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtros metu yra planuojamas želdinių veisimas.“

3.     

8

4

3

Argumentai:

Siekiama sudaryti galimybes savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriams ir iniciatoriams susitarti dėl inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtros kaštų paskirstymo keliems savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus statomų statinių etapams, kai šiuos sudarančių statinių naudojimui yra aktuali savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus jau suprojektuota ir pastatyta (įrengta) infrastruktūra. 

Tokios situacijos ypač dažnai pasitaiko tais atvejais, kai vystomos didelės teritorijos, kurias savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius vysto keliais etapais. Daugeliu atvejų, inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtros reikalaujama  pirmuoju etapu, tai sąlygoja mokėtinos savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos užskaitymą tik už statinius, statomus pirmuoju etapu. Todėl, vystant tolimesnius etapus, savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius privalo mokėti savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką už šiuos etapus sudarančius statinius, nepaisant to, jog savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus investicijų į savivaldybės infrastruktūrą vertė yra ženkliai didesnė nei savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka, mokėtina už pirmojo etapo statinius. 

Tokiu atveju, sukuriamos situacijos, kai savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius, galimai dvigubai finansuoja inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtrą: finansuodamas savivaldybės infrastruktūros projektavimo ir statybos (įrengimo) išlaidas ir mokėdamas savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką. 

Tokios situacijos ypatingai „skaudžios“ tais atvejais, kai yra atliekama neprioritetinės infrastruktūros plėtra, nes šiuo atveju, savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius atliktų investicijų gali ir neatgauti, jeigu kiti statytojai nesijungia prie jo įrengtos infrastruktūros. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti aiškesnio teisinio reguliavimo ir skaidresnio savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėjimo. 

 

Pasiūlymo esmė:

Mokėtinos savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos už statinius, statomus vėliau, kai pirmuoju etapu yra įrengta savivaldybės infrastruktūra, įskaitymas, tokią galimybę įtvirtinant savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarties standartinėse sąlygose. 

 

Pasiūlymas:

 

8 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 8 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: 

„3) kompensavimo už savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus (iniciatorių) lėšomis suprojektuotą ir pastatytą ar įrengtą savivaldybės infrastruktūrą sąlygos ir tvarka;, kartu numatant savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos, mokėtinos už savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus statinius, kai jiems reikalinga savivaldybės infrastruktūra ir, kurie statomi vėlesniais etapais nei numatyta savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus (statytojo) projektuojama ir statoma ar įrengiama savivaldybės infrastruktūra, įskaitymo į savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriui mokėtiną kompensacijos sumą, tvarka;“.

4.     

10

 

1

Argumentai:

 Siekiama sudaryti galimybes savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriams ir iniciatoriams susitarti dėl inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtros kaštų paskirstymo keliems savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus statomų statinių etapams, kai šiuos sudarančių statinių naudojimui yra aktuali savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus jau suprojektuota ir pastatyta (įrengta) infrastruktūra. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekiama suderinti 8 straipsnio 4 dalies 3 punkto ir 10 straipsnio 1 dalies nuostatas dėl inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtros kaštų paskirstymo keliems savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus statomų statinių etapams. 

 

Pasiūlymo esmė:

Siekiama nustatyti, kai pagal savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį mokėtina savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos suma įskaitoma kompensuojant už savivaldybės infrastruktūrą. 

 

Pasiūlymas:

 

10 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 10 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) iki statybą leidžiančio dokumento išdavimo dienos ar iki statybos darbų pradžios, kai statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas, sumoka savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką, išskyrus šio įstatymo 15 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus atvejus, kai ši įmoka nemokama arba nuo jos atleidžiama, arba, kai sudarytoje savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje nustatyta, kad ši įmoka mokama dalimis, kai infrastruktūros plėtros iniciatorius pateikia rašytinį prašymą savivaldybei dėl įmokos mokėjimo dalimis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka dalimis turi būti sumokėta ne vėliau kaip iki statinių statybos užbaigimo dienos (jeigu atliekamos atskirų statinių statybos užbaigimo procedūros – iki pirmojo statinio statybos užbaigimo);  

1) kai statybą leidžiantis dokumentas privalomas ar neprivalomas ir vadovaujantis Statybos įstatymu privaloma pranešti apie statybos pradžią – iki šio pranešimo dienos ar iki statybos darbų pradžios, kai šie darbai gali būti vykdomi nepranešus apie statybos pradžią, sumoka savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką, išskyrus: 

a) šio įstatymo 15 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus atvejus, kai savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka nemokama arba nuo jos atleidžiama arba sudarytoje savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje nustatyta, kad savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka mokama dalimis, kai infrastruktūros plėtros iniciatorius pateikia rašytinį prašymą savivaldybei dėl savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėjimo dalimis; 

b) kai šio įstatymo 8 straipsnio 4 dalies 3 punkte nustatytu atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje susitarta dėl kiekvienos sekančios to paties savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus mokėtinos savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos sumos įskaitymo į kompensacijos (mokėtinos už pagal anksčiau šio savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus sudarytą savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį suprojektuotą ir pastatytą ar įrengtą inžinerinę savivaldybės infrastruktūrą), sumą.  

Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka dalimis turi būti sumokėta ne vėliau kaip iki statinių statybos užbaigimo dienos (jeigu atliekamos atskirų statinių statybos užbaigimo procedūros – iki pirmojo statinio statybos užbaigimo);“.

5.     

13

3

 

Argumentai:

Pasiūlymas susijęs su šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalies, 5 straipsnio 4 dalies 13 straipsnio 3 dalies nuostatų suderinimu dėl inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtros ir savivaldybės infrastruktūros projektavimo išlaidų apskaičiavimu. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti aiškesnio teisinio reguliavimo ir tikslesnio savivaldybės infrastruktūros projektavimo išlaidų apskaičiavimo. 

 

Pasiūlymo esmė:

Nustatyti, kad savivaldybės infrastruktūros projektavimo išlaidų apskaičiuojamos ir aplinkos ministro įsakymu patvirtintais Želdinių atkuriamosios vertės įkainiais, kai pagal statinio projektą želdiniai yra inžinerinės savivaldybės infrastruktūros statinio elementai ir aplinkos ministro įsakymu patvirtintais Želdinių atkuriamosios vertės įkainiais, kai želdiniai priskiriami inžinerinės savivaldybės infrastruktūros statinio elementams.  

 

Pasiūlymas:

 

13 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 13 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„3. Savivaldybės infrastruktūros projektavimo išlaidos apskaičiuojamos iki savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarties sudarymo dienos, vadovaujantis aplinkos ministro įsakymu patvirtintomis Statinių projektavimo darbų kainų skaičiavimo rekomendacijomis. Savivaldybės infrastruktūros statybos ir (ar) įrengimo išlaidos apskaičiuojamos iki savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarties sudarymo dienos, vadovaujantis aplinkos ministro įsakymu patvirtintais Statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo principais ir aplinkos ministro įsakymu patvirtintais Želdinių atkuriamosios vertės įkainiais, kai želdiniai priskiriami inžinerinės savivaldybės infrastruktūros statinio elementams. Savivaldybės infrastruktūros plėtros kainų pokyčio riziką prisiima savivaldybės infrastruktūros iniciatorius.“

6.     

15

2

 

Argumentai:

Kadangi krašto apsaugos objektams (statiniams), skirtiems krašto apsaugos sistemos institucijų funkcijoms vykdyti, statomiems krašto apsaugos tikslams skirtose teritorijose statybą leidžiančių dokumentų nereikia, siūloma  atsisakyti įstatyme nustatytos statybą leidžiančio dokumento išdavimo būtinybės. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti aiškesnio teisinio reguliavimo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos nemokėjimo atveju. 

 

Pasiūlymo esmė:

Atsisakyti perteklinės nuostatos dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo privalomumo statiniams, skirtiems krašto apsaugos sistemos institucijų funkcijoms vykdyti, statomiems krašto apsaugos tikslams skirtose teritorijose.

 

Pasiūlymas:

 

15 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 15 straipsnio 2 dalies pirmąjį sakinį ir jį išdėstyti taip: 

„2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka nemokama, kai statybą leidžiantis dokumentas išduodamas šių statinių statybai ar rekonstravimui:<...>.“

7.     

15

3

 

Argumentai:

Siekiama atleisti nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos, tuo atveju, kai iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo gautas statybą leidžiantis dokumentas, o po šio įstatymo įsigaliojimo pasikeitus esminiams statinio projekto sprendiniams kreipiamasi dėl naujo statybą leidžiančio dokumento (kai pastato bendrasis plotas ar inžinerinio statinio užstatytas plotas nesikeičia – savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka nemokama; kai keičiasi – sumokamas skirtumas). 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti aiškesnio teisinio reguliavimo ir numatyti atvejį, kai nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos atleidžiami statytojai (vystytojai).  

 

Pasiūlymo esmė:

Siekiama numatyti atvejį, kai  nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos būtų atleidžiami statytojai (vystytojai), t. y., kai iki Savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo įsigaliojimo (iki 2021-01-01) buvo išduotas statybą leidžiantis dokumentas ir pasikeitus esminiams statinio projekto sprendiniams reikia gauti naują statybą leidžiantį dokumentą. 

 

Pasiūlymas:

 

15 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 15 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„3. Nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos atleidžiami statytojai (vystytojai), kai:   

1) pagal savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį jų lėšomis projektuojamos, statomos ir (ar) įrengiamos savivaldybės infrastruktūros išlaidos yra ne mažesnės negu apskaičiuota savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka. Šiuo atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriams išmokamos kompensacijos už inžinerinės savivaldybės infrastruktūros plėtrą dydis lygus savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje nustatytų savivaldybės infrastruktūros plėtros išlaidų ir savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos skirtumui. Kai statytojo (vystytojo) lėšomis projektuojamos, statomos ir (ar) įrengiamos savivaldybės infrastruktūros išlaidos, apskaičiuotos vadovaujantis šio įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, mažesnės negu apskaičiuota savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka, statytojas (vystytojas) sumoka šį skirtumą;   

2) iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo išduotas statybą leidžiantis dokumentas ir pasikeitus esminiams statinio projekto sprendiniams reikia gauti naują statybą leidžiantį dokumentą, tačiau pastato (pastatų) bendrasis plotas (kvadratiniais metrais) ir (ar) inžinerinio statinio, kuris nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jo naudojimui reikalinga savivaldybės infrastruktūra, užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) nedidėja. Jei šiame punkte nurodytu atveju pastato (pastatų) bendrasis plotas (kvadratiniais metrais) ir (ar) inžinerinio statinio, kuris nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jo naudojimui reikalinga savivaldybės infrastruktūra, užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) didėja – savivaldybės infrastruktūros plėtros  įmoka apskaičiuojama ir mokama tik už padidėjusį pastato (pastatų) bendrą plotą ir (ar) inžinerinio statinio užstatytą plotą.

 

 

Teikia

Seimo narys   Simonas Gentvilas