LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas
DĖL PRELIMINARAUS ĮVERTINIMO
AR LIETUVOS RESPUBLIKOS PAGALBINIO APVAISINIMO
ĮSTATYMO PROJEKTAS (NR. XIP- 2502(5))
NEPRIEŠTARAUJA LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI
2016 m. birželio 22 d. Nr. 102-P-25
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vilija Aleknaitė Abramikienė, Juozas Bernatonis, Stasys Brundza, Vitalijus Gailius, Vytautas Gapšys, Valdas Skarbalius.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė. Komiteto padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Modesta Banytė.
Kviestieji asmenys: Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė, Sveikatos reikalų komiteto biuro vedėja Jolanta Bandzienė, patarėja Vesta Valainytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. NNr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
SStr. |
SStr. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2016-06-21 |
8
4 |
4 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsnio 13 dalyje, apibrėžiančioje žmogaus lytinių ląstelių banko sąvoką, nustatoma, kad tokiu banku yra laikomas asmens sveikatos priežiūros įstaiga, turinti licenciją vykdyti žmogaus lytinių ląstelių paėmimo, jų paruošimo, konservavimo ir paskirstymo veiklą, o 8 straipsnio 4 dalyje nustatoma, kad lytinių ląstelių banko licencijavimo ir veiklos kontrolės tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras. Vertinant siūlomą reguliavimą, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną, su asmens teisių ir laisvių įgyvendinimu susijęs reguliavimas, tame tarpe ir tam tikros ūkinės veiklos esminės sąlygos, draudimai ir ribojimai, darantys esminį poveikį ūkinei veiklai, gali būti nustatomas tik įstatymu (Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas). Be to, ir Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 5 straipsnyje išdėstyta imperatyvi norma, nustatanti, kad leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir leidimų galiojimo panaikinimo esminiai reikalavimai, taip pat reikalavimai, kurių vykdydami veiklą turi laikytis leidimą gavę teikėjai, nustatomi įstatymais, o poįstatyminiuose teisės aktuose nurodytos specialiosios (konkrečios) sąlygos turi besąlygiškai kilti iš įstatymuose įtvirtintų bendrųjų reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, laikomės pozicijos, kad visos lytinių ląstelių bankų licencijų išdavimo, sustabdymo, panaikinimo sąlygos turi būti įtvirtintos įstatyme, o ne sveikatos apsaugos ministro įsakyme, kitoks reguliavimas galimai prieštarautų konstituciniams teisinės valstybės bei ūkinės veiklos laisvės principams. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 4 straipsniui, kuriame numatyta, kad pagalbinio apvaisinimo paslaugas turi teisę teikti tik asmens sveikatos priežiūros įstaigos, turinčios teisės aktų nustatyta tvarka išduotą licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai ir pagalbinio apvaisinimo paslaugoms teikti, nors jokie galiojantys įstatymai nenustato teikiamų pagalbinio apvaisinimo paslaugų licencijavimo sąlygų, o taip pat ir projekto 10 straipsnio 7 daliai, įtvirtinančioje, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo sukurti embrionai turi būti laikomi lytinių ląstelių banke, nors pačiame projekte lytinių ląstelių bankų veiklos licencijavimo klausimai nereglamentuojami. |
Pritarti iš dalies |
Pastabai pritartina, tačiau Projekto nuostatas pataisius pagal Seimo posėdžių sekretoriate įregistruotą Seimo narės R.Šalaševičiūtės pasiūlymą, tokio prieštaravimo nelieka.
|
3. Komiteto sprendimas: Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 67 straipsnio 3 punktu, apsvarstęs Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2016 m. birželio 21 d. išvadą, Teisės ir teisėtvarkos komitetas preliminariai įvertino, kad Lietuvos Respublikos pagalbinio apvaisinimo įstatymo projekto XIP-2502(5) 8 straipsnio 4 dalies ir 4 straipsnio nuostatos prieštarautų konstituciniams teisinės valstybės bei ūkinės veiklos laisvės principams, tačiau projekto nuostatas pataisius pagal Seimo posėdžių sekretoriate įregistruotą Seimo narės R.Šalaševičiūtės pasiūlymą, tokio prieštaravimo nelieka.
4. Balsavimo rezultatai: 6– „už“, 1 – „prieš“,0 - „susilaikė“.
5. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.
6. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas