LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-2936

2023-11-22  Nr. 111-P-38

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai: M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga.

Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, B. Sesickienė, V. Valainytė,  padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

      Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai D. Jankauskienė, A. Pečkauskas, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atstovai N. Morozaitė-Rasmussen, O. Šmitas, A. Kavaliauskienė, Valstybinės ligonių kasos atstovai G. Kacevičius, E. Galčiūtė, Migracijos informacijos centro „Renkuosi Lietuvą“ atstovė E. Oleškevič, VŠĮ „Investuok Lietuvoje“ atstovas V. Trapinskas.

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-26

1

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo Sveikatos draudimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 1 dalies 8 punktą privalomuoju sveikatos draudimu būtų draudžiami šiame punkte nurodyti asmenys – Lietuvos Respublikos piliečių, užsieniečių, nuolat gyvenančių Lietuvos Respublikoje, ir užsieniečių, turinčių teisę laikinai gyventi Lietuvoje ir draudžiamų privalomuoju sveikatos draudimu, sutuoktiniai arba asmenys, su kuriais yra sudaryta registruotos partnerystės sutartis ir (arba) nepilnamečiai šeimos nariai, turintys leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje arba Sąjungos piliečio šeimos nario leidimo gyventi šalyje kortelę. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 2 straipsnio 251 dalyje Sąjungos piliečio šeimos nario leidimo gyventi šalyje kortelė yra apibrėžiama kaip „dokumentas, kuriuo patvirtinama Europos Sąjungos valstybės narės piliečio šeimos nario arba kito asmens, kuris pagal Europos Sąjungos teisės aktus naudojasi laisvo asmenų judėjimo teise, kurie nėra Europos Sąjungos valstybės narės piliečiai, teisė laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje“. Taigi šia kortele gali būti patvirtinama minėtų užsieniečių teisė gyventi Lietuvos Respublikoje tiek laikinai, tiek ir nuolat. Atsižvelgus į tai, kad užsieniečių, nuolat gyvenančių Lietuvos Respublikoje, pareiga mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas, jau yra įtvirtinta keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 punkte, siūlytume tikslinti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 8 punkto nuostatą: po žodžių „Sąjungos piliečio šeimos nario leidimo gyventi šalyje kortelę“ įrašant žodžius „patvirtinančią jo teisę laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai A. Matulas, L. Slušnys, Z. Streikus, 2023-09-28

2

 

 

 

Argumentai:

Finansų ministerija, atsakydama į Ekonomikos ir inovacijų ministerijos 2023 m. gegužės 30 d. raštą Nr. (4.5-82E)-3-1957 dėl įstatymo projekto derinimo, pažymėjo, kad vadovaujantis Valstybės lėšomis privalomuoju sveikatos draudimu draudžiamų asmenų skaičiaus prognozavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2011 m. gegužės 10 d. įsakymu Nr. 1K-81 „Dėl Valstybės lėšomis privalomuoju sveikatos draudimu draudžiamų asmenų skaičiaus prognozavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 5 punktu Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos kasmet iki einamųjų metų antro ketvirčio pabaigos teikia ateinančių metų valstybės lėšomis draudžiamų asmenų skaičiaus prognozę Sveikatos apsaugos ministerijai ir Finansų ministerijai ir vėliau šie duomenys nėra tikslinami, todėl priėmus siūlomus pakeitimus valstybės biudžeto asignavimai už draudžiamuosius 2024 m. nebus didinami.

Manytina, kad įstatymai, kurių įgyvendinimui reikalingos valstybės biudžeto lėšos, turėtų būti priimami tik reikalingas lėšas numačius biudžete.

Siekiant tinkamai pasirengti įstatymo įgyvendinimui ir numatyti įstatymo įgyvendinimui reikalingas lėšas, siūlytina įstatymo įsigaliojimo datą pavėlinti, nukeliant ją į 2025 m. sausio 1 d.

 Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 2025 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2023 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

2.

Seimo narė M. Danielė, 2023-11-21

2

 

 

 

Argumentai:

Sveikatos reikalų komitete yra svarstomas Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2936. Šiam įstatymo projektui 2023 m. rugsėjo 28 d. registruotas Pasiūlymas dėl įstatymo įsigaliojimo termino atidėjimo iki 2025 m. sausio 1 d. Įstatymo įsigaliojimo termino atidėjimas iki šios datos gali žymiai paveikti valstybės biudžetą ir lemti 20 proc. aukštos kvalifikacijos darbuotojų pasitraukimą iš Lietuvos dėl sveikatos priežiūros paslaugų neprieinamumo darbuotojų sutuoktiniams ar registruotiems partneriams. 

2022 metais Viešosios įstaigos „Investuok Lietuvoje“ atliktos apklausos metu nustatyta, kad neįgyvendinus įstatymo projektu siūlomo pokyčio laiku, tiesioginių užsienio investicijų įmonės prognozuoja 20 proc. aukštos kvalifikacijos darbuotojų pasitraukimą iš Lietuvos dėl sveikatos priežiūros paslaugų neprieinamumo darbuotojų sutuoktiniams ar registruotiems partneriams. Įvertinus vienos didžiausių iš Investuok Lietuvoje apklaustų įmonių atvejį, 20 proc. darbuotojų pasitraukimas vien iš šios įmonės lemtų ~4,5 mln. eurų grynųjų pajamų nuostolį iš valstybės biudžeto (neįvertinus valstybės investuotų administracinių ir finansinių resursų, susijusių su iki šiol atliktu specialisto pritraukimu, migracija ir integracija).

 Šiuo metu Lietuvoje gyvenantys iš užsienio persikėlę aukštos kvalifikacijos specialistai 2023 m. bendrai lems 85,8 mln. eurų grynųjų biudžeto pajamų iš darbo santykių bei sumokamo PVM, atėmus išlaidas viešosioms paslaugoms.

 Įgyvendinus pokytį būtų tikimasi išlaikyti iš užsienio pritrauktų aukštos kvalifikacijos specialistų augimą, kurie lemtų didėjančias valstybės biudžeto pajamas iš darbo santykių bei sumokamą PVM. Taip pat būtų sudaromos sąlygos didinti dirbančiųjų dalį pažangiųjų technologijų gamybos ir žinioms imliuose paslaugų sektoriuose Lietuvoje, transformuoti ekonomiką, didinti produktyvumą ir Lietuvos konkurencingumą.

 Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.  Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio liepos 1 d.

2.  Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2023 m. gruodžio 31 d. 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Nepritarti

Argumentai: Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad lėšų poreikis šio įstatymo įgyvendinimui 2024 m. gali sudaryti nuo 1 663 tūkst. iki 1 745 tūkst. eurų., tačiau 2024 m.  valstybės biudžeto projekte papildomų lėšų šiam tikslui nėra numatyta. 

 

Manytina, kad įstatymai, kurių įgyvendinimui reikalingos valstybės biudžeto lėšos, turėtų būti priimami ir įsigalioti tik reikalingas lėšas numačius biudžete.

Atsižvelgęs į tai, Komitetas siūlo, kad įstatymas įsigaliotų 2025 m. sausio 1 d., o rengiant 2025 m. valstybės biudžeto projektą būtų atsižvelgta į priimto įstatymo nuostatas.

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: papildomi komitetai nepaskirti.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XIVP-2936(2) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, R. Šalaševičiūtė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                           (Parašas)                             Antanas Matulas

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė