LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1234 30 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-07-12 Nr. XIVP-2994

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 30 straipsnį 31 dalimi ir nustatyti, kad darbo su vaikais apribojimų laikymosi kontrolę Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka atlieka Lietuvos Respublikos valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Siūlomas reguliavimas svarstytinas ir tobulintinas dėl šių priežasčių.

            Pirma, siūloma nuostata nedera su Valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 4 straipsniu, kuriame nustatyta Valstybinės darbo inspekcijos kompetencija (ji atlieka Lietuvos Respublikos darbo kodekso, darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo santykius reglamentuojančių įstatymų ir kitų norminių teisės aktų laikymosi kontrolę) ir jame nėra numatyta, kad kiti įstatymai gali nustatyti Valstybinei darbo inspekcijai pareigą atlikti ir kitų teisinių santykių sričių įstatymų laikymosi kontrolę. Kartu pastebėtina ir tai, kad Valstybinė darbo inspekcija kontroliuoja (prižiūri) kaip laikomasi taisyklių, reguliuojančių darbo santykius, kurie atsiranda sudarius darbo sutartį, t. y. tarp šalių nustačius tarpusavio teises ir pareigas (Darbo kodekso 1 straipsnio 1 dalis). Specialiųjų reikalavimų darbuotojams, kuriuos nustato įstatymų leidėjais, gindamas ir saugodamas visuomenę, laikymosi kontrolė nėra Valstybinės darbo inspekcijos kompetencija (pvz., reikalavimai gydytojams, mokytojams, vaiko teisių apsaugos specialistams ir kt.) – siekiant užtikrinti jų laikymąsi, yra nustatytos atskiros procedūros.

            Antra, pagal keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalį, darbo su vaikais apribojimai nustatyti ne tik asmeniui, siekiančiam dirbti pagal darbo sutartį, bet ir užsiimančiam savanoriška veikla ar besiverčiančiam individualia veikla, susijusia su vaikais. Be to, pagal keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalis tam tikros pareigos numatytos ne tik darbdaviui, priimančiam asmenį į darbą, bet ir paslaugų gavėjui, kuris sudaro paslaugų sutartį su asmeniu, vykdančiu individualią veiklą (paslaugų gavėjui, kaip ir darbdaviui, yra numatyta pareiga paprašyti paslaugų teikėjo pateikti pažymą dėl Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenų apie fizinį asmenį). Todėl atsižvelgiant į tai, manytina, kad Valstybinė darbo inspekcija nėra tinkamas subjektas kontroliuoti, kaip keičiamame įstatyme nurodyti asmenys įgyvendina tam tikras pareigas vaiko atžvilgiu. Be to, atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Valstybinė darbo inspekcija nėra priskirta ir prie vaiko teisių apsaugą užtikrinančių institucijų, kurios išvardintos keičiamo įstatymo 47 straipsnyje. Manytume, kad keičiamo įstatymo 30 straipsnyje nustatytų darbo su vaikais apribojimų laikymosi priežiūrą galėtų vykdyti Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba, kadangi jai pagal keičiamo įstatymo 50 straipsnio 1 dalies 2 punktą, pavesta ginti ir užtikrinti vaiko teises.

            Trečia, abejotina, ar tikslinga socialinės apsaugos ir darbo ministrui pavesti nustatyti atskirą darbo su vaikais apribojimų laikymosi kontrolę, kadangi Valstybinė darbo inspekcija, atlikdama ūkio subjektų veiklos priežiūrą, vadovaujasi Valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 11 straipsnyje nustatyta inspektavimo tvarka bei Viešojo administravimo įstatymu, kuris nustato ūkio subjektų veiklos priežiūros pagrindines nuostatas.

            Ketvirta, tobulinant projekte siūlomą teisinį reguliavimą, atkreiptinas dėmesys į tai, kad vadovaujantis Viešojo administravimo įstatyme įtvirtintu reguliavimu yra vykdoma ūkio subjektų veiklos priežiūra (Viešojo administravimo įstatymo 4 skyrius), teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūra (Viešojo administravimo įstatymo 18 straipsnis), o ne kontrolė.

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse vietoj žodžių „užsienio šalies“ įrašytinas žodis ,,valstybės“, kadangi pilietybė siejama su valstybe, bet ne šalimi.

3.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 48 straipsnio nuostatas, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija dalyvauja formuojant vaiko teisių apsaugos politiką, atsako už ją ir koordinuoja jos įgyvendinimą, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]