image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2022-02-  Nr.

Į 2022-01-18 Nr. S-2022-162-XIVP-1279

 

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

 

Dėl lietuvos respublikos RINKIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIo ĮSTATYMo projekto Nr. XIVP-1279, kuriuo tvirtinamas lietuvos respublikoS rinkimų kodeksas, atitikties Europos Sąjungos teisei

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1279, kuriuo tvirtinamas Lietuvos Respublikos rinkimų kodeksas (toliau Rinkimų kodeksas arba Konstitucinio įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame pastabų ir pasiūlymų.

1. Rinkimų kodekso VI–IX skyrių nuostatose įtvirtinamas detalus reglamentavimas, apibrėžiantis atitinkamai Vyriausiosios rinkimų komisijos, kitų rinkimų ir balsavimo komisijų statusą, jų sudarymą ir funkcijas, asmenų, turinčių teisę rinkti, sąrašus ir rinkėjų sąrašus, politinės kampanijos dalyvių ir kandidatų registravimą. Pastebėtina, kad šiuo metu svarstomi pasiūlymai dėl Tarybos direktyvos 94/80/EB, nustatančios išsamias priemones Sąjungos piliečiams, gyvenantiems valstybėje narėje ir nesantiems jos piliečiais, naudotis balsavimo teise ir būti kandidatais per vietos savivaldos rinkimus, išdėstymo nauja redakcija, taip pat dėl Tarybos direktyvos 93/109/EB, nustatančios išsamias priemones Sąjungos piliečiams, gyvenantiems valstybėje narėje ir nesantiems šios valstybės piliečiais, naudotis balsavimo teise ir būti kandidatais per Europos Parlamento rinkimus, išdėstymo nauja redakcija, kuriuos priėmus gali reikėti keisti šias direktyvas perkeliančias nuostatas, be kita ko, dėl Vyriausiosios rinkimų komisijos funkcijų, asmenų, turinčių teisę rinkti, sąrašų ir rinkėjų sąrašų sudarymo, taip pat kandidatų registravimo savivaldybių tarybų ir Europos Parlamento rinkimuose.

Analogiškai, Rinkimų kodekso X–XII skyriuose pateikiamose nuostatose įtvirtinami detalūs reikalavimai, susiję su rinkimų politinės reklamos ir rinkimų politinių kampanijų finansavimo klausimais ir atitinkamomis Vyriausiosios rinkimų komisijos funkcijomis. Šiuo metu svarstomu Europos Parlamento ir Tarybos reglamento dėl politinės reklamos skaidrumo ir atrankiojo adresavimo projektu yra siūloma nustatyti politinės reklamos vienodą reguliavimą, todėl, priėmus šį pasiūlymą, gali atsirasti poreikis kai kurias Rinkimų kodekso nuostatas derinti ir keisti.

Pažymėtina, kad dėl minėtų detalių nuostatų įtvirtinimo ne paprastame, o konstituciniame įstatyme gali būti sudėtinga ateityje jas pakeisti, įskaitant būtinybę suderinti su Europos Sąjungos teise.

2. Vadovaujantis Rinkimų kodekso 76 straipsnio 1 dalies 8 punktu, kandidatas kandidato anketoje privalo įrašyti, ar jis yra, ar buvo kitos valstybės (kitų valstybių) pilietis, taip pat pateikti atitinkamos formos ir turinio rašytinį sutikimą, kad Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija galėtų gauti duomenis iš Lietuvos Respublikos, kitos valstybės (kitų valstybių) kompetentingų institucijų apie kandidatų į Seimo narius, Respublikos Prezidentus ir merus turimą ar turėtą kitos valstybės (kitų valstybių) pilietybę, jos atsisakymą ar netekimą. Pagal 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas) 6 straipsnio 1 dalį sutikimas yra tik viena iš sąlygų, kuriomis vadovaujantis galima tvarkyti asmens duomenis. Vadovaujantis Reglamento 4 straipsnio 11 punktu, duomenų subjekto sutikimas – bet koks laisva valia duotas, konkretus ir nedviprasmiškas tinkamai informuoto duomenų subjekto valios išreiškimas pareiškimu arba vienareikšmiais veiksmais kuriais jis sutinka, kad būtų tvarkomi su juo susiję asmens duomenys. Papildomas sąlygas sutikimui numato ir Reglamento 7 straipsnis. Rinkimų kodekso 76 straipsnio 1 dalies 8 punkte aptariamu atveju siūlome apsvarstyti galimybę asmens duomenis tvarkyti ne vadovaujantis Reglamento 6 straipsnio 1 dalies a punktu (t. y. duomenų subjekto sutikimu), o Reglamento 6 straipsnio 1 dalies e punktu (t. y. kai tvarkyti duomenis būtina siekiant atlikti užduotį, vykdomą viešojo intereso labui arba vykdant duomenų valdytojui pavestas viešosios valdžios funkcijas). Papildomai informuojame, kad duomenų subjektai apie asmens duomenų tvarkymą turi būti informuojami (o ne gaunamas sutikimas) Reglamento 13 straipsnyje (kai duomenys gaunami iš paties duomenų subjekto) ir 14 straipsnyje (kai duomenys gaunami ne iš duomenų subjekto) numatyta tvarka.

3. Rinkimų kodekso 85 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad vienas iš duomenų, skelbiamų Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje iki politinės kampanijos laikotarpio pabaigos, yra kitos Europos Sąjungos valstybės narės piliečio paskutinis gyvenamosios vietos adresas kilmės valstybėje narėje. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Reglamento 5 straipsnio 1 dalies c punktu, asmens duomenys turi būti adekvatūs, tinkami ir tik tokie, kurių reikia siekiant tikslų, dėl kurių jie tvarkomi (duomenų kiekio mažinimo principas). Reglamento 39 konstatuojamojoje dalyje pažymėta, kad „Asmens duomenys turėtų būti tinkami, susiję su tikslais, kuriais jie tvarkomi, ir riboti pagal tai, kiek jų yra būtina turėti atsižvelgiant į tikslus, kuriais jie tvarkomi; tam pirmiausia reikia užtikrinti, kad asmens duomenų saugojimo laikotarpis būtų tikrai minimalus. Asmens duomenys turėtų būti tvarkomi tik tuomet, jei asmens duomenų tvarkymo tikslo pagrįstai negalima pasiekti kitomis priemonėmis“. Atsižvelgiant į Reglamente įtvirtintą duomenų kiekio mažinimo principą, siūlytina įvertinti, kokiu tikslu skelbiamas kitos Europos Sąjungos valstybės narės piliečio paskutinis gyvenamosios vietos adresas kilmės valstybėje narėje ir ar tokios informacijos paskelbimas yra būtinas ir proporcingas siekiamam tikslui pasiekti. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Rinkimų kodekso 32 straipsnio 1 dalies 22 punkte įtvirtinta, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje negali būti skelbiami kandidatų gyvenamosios vietos adresai. Be to, Rinkimų kodekso 76 straipsnyje, reglamentuojančiame kandidatų anketos turinį, nėra numatyta, kad kandidatas anketoje turi nurodyti savo paskutinį gyvenamosios vietos adresą kilmės valstybėje narėje, todėl neaišku, iš kur ši informacija būtų gaunama.

4. Vadovaudamiesi Reglamento 36 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu, turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, bei Reglamento 57 straipsnio 1 dalies c punktu, pagal kurį priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, siūlome Konstitucinio įstatymo projektą suderinti su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija.

5. Dėl Konstitucinio įstatymo projekto didelės apimties ir vertintinos siūlomų detaliai reguliuoti klausimų svarbos bei tokio reguliavimo teisinės galios (įskaitant sudėtingesnę keitimo tvarką) yra poreikis gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą. Atsižvelgdami į tai ir remdamiesi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl Konstitucinio įstatymo projekto gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                                         Evelina Dobrovolska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mėta Matuzevičienė, 8671 85621, el. p. [email protected]

Indrė Skersytė, (8 5) 266 2921, el. p. [email protected]

Indrė Gaisrytė, (8 5) 2 662 923, el. p. [email protected]