LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2023 METŲ VALSTYBĖS METINIŲ ATASKAITŲ RINKINIO PATVIRTINIMO“ PROJEKTO NR. XIVP-3774
2024-06-10 Nr. 141-P-13
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Asta Kubilienė, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.
Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Aurita Buragienė, Eglė Jonevičienė, Rūta Petrukaitė, padėjėja Ginta Andrijauskienė.
Kviestieji asmenys: Ministrės Pirmininkės patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis, Vyriausybės kanclerė Giedrė Balčytytė, Vyriausybės kanclerės patarėjas Justinas Rizgelis, Vyriausybės Strateginio valdymo grupės vadovė Daiva Žaromskytė-Rastenė, Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento direktorė Aušra Vičkačkienė, Finansų ministerijos Valstybės iždo departamento direktorė Rasa Kavolytė, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininkė Edita Janušienė, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininkės pavaduotojas Artūras Klerauskas, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Mokesčių apskaitos departamento vyresnioji patarėja Violeta Vyšniauskienė, Valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas, Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius, Valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Lina Balėnaitė, Valstybės kontrolės patarėjas Aurimas Miškinis, Valstybės kontrolės Finansinio audito 1-ojo departamento vadovė Danguolė Krištopavičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-16 |
*
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Atsižvelgti
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, 2024-05-15 |
* |
|
|
Sąlyginė nuomonė dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio Mes atlikome 2023 metų valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio, kurį sudaro metinė finansinės būklės, metinė veiklos rezultatų, metinė pinigų srautų ir metinė grynojo turto pokyčių ataskaitos bei metinių finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas, auditą. Mūsų nuomone, išskyrus mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio“ apibūdintų dalykų poveikį, 2023 metų valstybės finansinių ataskaitų rinkinys parodo tikrą ir teisingą įtrauktų į valstybės grupę viešojo sektoriaus subjektų 2023 m. gruodžio 31 d. finansinę būklę, 2023 metų veiklos rezultatus, grynojo turto pokyčius ir pinigų srautus pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus. Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio Nustatėme finansinės būklės, veiklos rezultatų, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų ataskaitų duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 1 skyriuje, 1 lentelėje), kuriuos lėmė iškraipymai žemesniojo konsolidavimo lygio viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkiniuose (49-iems (iš 523) audituotiems subjektams teikti pastebėjimai) ir iškraipymai atliekant konsolidavimo procedūras (ataskaitos 1 skyrius, 11 psl.): 1) 98,35 proc. (12 474,06 mln. Eur) mokesčių pajamų ir su jomis susijusių gautinų ir mokėtinų sumų teisingumo negalime patvirtinti dėl audituojamu laikotarpiu išlikusių aplinkybių, susijusių su apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų trūkumais (neįgyvendinta 2020 m. teikta rekomendacija) ir dėl sumų „dubliavimo“, t. y. atvaizdavimo tiek gautinuose, tiek grąžintinuose mokesčiuose; 2) 13,59 proc. (2 039,85 mln. Eur) rezervų teisingumo negalime patvirtinti dėl Aplinkos ministerijos apskaitos informacijos trūkumų apskaitant miško žemės ir medynų vertės pokytį; 3) 46,05 proc. (660,50 mln. Eur) – tokia dalis mineralinių išteklių vertės yra neteisinga dėl Lietuvos geologijos tarnybos neteisingai apskaičiuotos požeminio vandens vertės; 4) 314,94 mln. Eur muziejinių vertybių duomenų teisingumo patvirtinti negalime, nes muziejai nepatikslino jų tikrosios vertės, neturi visų turimų vertybių analitinio apskaitos registro, muziejinės vertybės netinkamai inventorizuotos; 5) 75,67 mln. Eur turto ir atitinkamai finansavimo sumų, įsipareigojimų ir grynojo turto duomenys neteisingi, nes keturių viešojo sektoriaus subjektų finansinės apskaitos tvarkymo procesai ir ūkinių operacijų registravimas neatitinka Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo ir viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartų reikalavimų arba neužtikrinamas atsakingas turto ir finansų valdymas įstaigoje. <...> Sąlyginė nuomonė dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio Mes atlikome 2023 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio, kurį sudaro valstybės biudžeto pajamų plano vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal valstybės funkcijas), valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal ekonominę klasifikaciją), Vyriausybės rezervo panaudojimo, biudžetinių įstaigų pajamų įmokų į valstybės biudžetą ir kitų lėšų, įstatymais, Vyriausybės nutarimais ir kitais teisės aktais skiriamų programoms finansuoti panaudojimo, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų lėšų, skirtų savivaldybių biudžetams, panaudojimo, valstybės investicijų programos vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal programas, uždavinius, priemones), Vyriausybės skolinimosi, skolos ir garantuotos skolos limitų ataskaitos bei šio rinkinio aiškinamasis raštas, auditą. Mūsų nuomone, išskyrus mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio“ apibūdintų dalykų poveikį, 2023 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais parengtas ir pateiktas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą. Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio Nustatėme valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo 2023-12-31 ataskaitos (pagal ekonominę klasifikaciją) (forma Nr. 5) duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 2 skyriuje, 19 psl.) – reikšminga išlaidų darbo užmokesčiui, prekių ir paslaugų, ilgalaikio turto, atsargų įsigijimui ir pan. dalis – 1 329,66 mln. Eur (7,39 proc. visų asignavimų) – suplanuojama ir atskleidžiama netinkamame valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnyje. <...> Valstybės pažangos ataskaitoje pateikti finansiniai duomenys Nustatėme nuomonės apie valstybės metinių finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius neapima informacijos, pateiktos valstybės pažangos ataskaitoje, o nuomonė apie valstybės pažangos ataskaitą neteikiama. Atlikdami valstybės metinių ataskaitų rinkinio auditą turime įvertinti, ar valstybės pažangos ataskaitoje pateikta informacija ir finansiniai duomenys atitinka valstybės metinėse finansinėse ir biudžeto vykdymo ataskaitose pateiktus duomenis, ar nėra reikšmingai nesuderinti su mūsų per auditą įgytomis žiniomis arba kitaip reikšmingai iškraipyti. Valstybės pažangos ataskaita pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą turėjo būti pateikta Valstybės kontrolei vertinti iki 2024-04-20. Ataskaita nepateikta (ataskaitos 3 skyrius, 23 psl.). <...> |
Atsižvelgti
|
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės metinių ataskaitų rinkinio patvirtinimo“ projektui Nr. XIVP-3774 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Audito komiteto pasiūlymą.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Audito komitetas, 2024-06-10 |
2N |
|
|
Argumentai: Siekiant pabrėžti savalaikio valstybės metinių ataskaitų rinkinio, įskaitant jį sudarančios valstybės pažangos ataskaitos, pateikimo Valstybės kontrolės vertinimui bei aiškaus valstybėje pasiektos pažangos ir tam skirtų viešųjų finansų susietumo svarbą, siūlytina atitinkamai papildyti Seimo nutarimo projektą 2 straipsniu.
Pasiūlymas: Papildyti Seimo nutarimo projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Rekomenduoti Lietuvos Respublikos Vyriausybei: 1) užtikrinti, kad valstybės metinių ataskaitų rinkinys, įskaitant šį rinkinį sudarančią valstybės pažangos ataskaitą, Valstybės kontrolei šio rinkinio ataskaitų auditui bei vertinimui atlikti būtų pateiktas laikantis Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatytų terminų; 2) siekiant sudaryti galimybę sprendimų priėmėjams kuo objektyviau įvertinti panaudotų valstybės finansinių išteklių efektyvumą ir pasiektą pažangą, užtikrinti, kad rengiamose valstybės pažangos ataskaitose pateikiama informacija apie atitinkamose valstybės veiklos srityse nustatytų pagrindinių pažangos uždavinių bei jų vertinimo rodiklių pasiekimą būtų nuosekli ir sistemiška, taip pat nurodytos aiškios sąsajos tarp konkrečiose valstybės veiklos srityse per metus pasiektų rezultatų ir tam skirtų valstybės lėšų.“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: R. Budbergytė.
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis
(Komiteto biuro patarėja D. Andriūnaitė)