Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
PROFESINIŲ PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO NR. X-745 2, 5, 7, 52, 53, 54, 55, 56 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 521 STRAIPSNIU
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Papildyti 2 straipsnį 34 dalimi:
„34. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatyme, Kolektyvinio investavimo subjektų įstatyme, Pensijų kaupimo įstatyme, Pensijų sistemos reformos įstatyme.“
2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Pensijų asociacijų
sąrašą tvarko priežiūros institucija. Duomenis apie pensijų asociacijas, kurios
yra įtrauktos į Pensijų asociacijų sąrašą ar iš šio sąrašo išbrauktos,
priežiūros institucija skelbia leidinio „Valstybės žinios“ priede
„Informaciniai pranešimai“ savo interneto svetainėje.“
3 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 7 straipsnio 3 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:
„9) užtikrinti,
kad sprendimus priimantys asmenys būtų nepriekaištingos reputacijos, turėtų priežiūros
institucijos nustatytą tinkamą kvalifikaciją ir darbo patirtį. Sprendimus
priimančių asmenų kvalifikacija ir darbo patirtis
vertinama atsižvelgiant į asmens išsilavinimo lygį ir pobūdį, kvalifikacijos
kėlimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę bei į kitus
veiksnius, kurie gali turėti įtakos asmens kvalifikacijai ir patirčiai;“
2. Papildyti 7 straipsnio 3 dalį 10 punktu:
„10) Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo nustatyta tvarka nagrinėti pensijų fondo dalyvių skundus.“
4 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 52 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„52 straipsnis. Priežiūros institucija
1. Lietuvos Respublikos teritorijoje įsteigtų pensijų asociacijų ir pensijų fondo valdytojų veiklą prižiūri ir už šio įstatymo 57 straipsnyje numatytą tarpvalstybinę veiklą yra atsakinga priežiūros institucija.
2. Priežiūros institucija priežiūros
funkcijas atlieka vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko
įstatymu, šiuo įstatymu ir kitais teisės aktais, kurių laikymosi
priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai Finansinių priemonių
rinkų įstatymu ir turi šio bei kitų
įstatymų nustatytas teises ir pareigas.
3. Priežiūros institucijos veiksmai ar
neveikimas skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų
teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
43. Priežiūros institucija atlieka šias funkcijas:
1) rengia, tvirtina, keičia ir pripažįsta
netekusiais galios šiame įstatyme numatytus teisės aktus;
2) teikia oficialius išaiškinimus ir
rekomendacijas pensijų asociacijų veiklos klausimais;
31) įtraukia pensijų asociacijas į Pensijų asociacijų sąrašą ir išbraukia
jas iš šio sąrašo;
2) išduoda šiame įstatyme nustatytus leidimus (pritarimus), juos atšaukia ar panaikina jų galiojimą;
43) stebi, analizuoja, tikrina ir kitaip prižiūri pensijų asociacijų
veiklą;
5) duoda privalomus nurodymus dėl teisės
aktų pažeidimų šalinimo, taiko šiame ir kituose įstatymuose nustatytas poveikio
priemones;
64) atlieka kitas šiame ir kituose įstatymuose nustatytas funkcijas.
5. Priežiūros institucija, atstovaudama
pensijų asociacijos narių interesams, turi teisę kreiptis į teismą dėl viešojo
intereso gynimo.
64. Be kitų Lietuvos banko įstatyme, šiame įstatyme ir kituose
teisės aktuose, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos
kompetencijai, nustatytų pareigų ir teisių, priežiūros Priežiūros
institucija, atlikdama pensijų asociacijų veiklos priežiūrą, turi šias
teises teisę:
1) iš visų fizinių ar juridinių asmenų
gauti informaciją ir paaiškinimus, reikalingus priežiūros funkcijoms atlikti;
2) iš pensijų asociacijos, asmenų,
įgaliotų veikti pensijų asociacijos vardu ar sąskaita, gauti bet kurią
informaciją visais pensijų asociacijos veiklos klausimais;
31) prižiūrėti pensijų asociacijos ir kitų asmenų tarpusavio ryšius, kai
tam tikros pensijų asociacijos funkcijos yra perduotos šiems asmenims, jeigu
tai turi įtakos pensijų asociacijos finansinei būklei arba iš esmės yra susiję
su veiksminga priežiūra;
42) periodiškai gauti iš pensijų asociacijos ir pensijų fondo valdytojo
informaciją apie pensijų fondo investavimo politikos principus, metinę
finansinę ataskaitą ir metines veiklos ataskaitas bei visus kitus priežiūrai
būtinus dokumentus ir ataskaitas;.
5) atlikti patikrinimus vietoje pensijų
asociacijos patalpose, taip pat perduotų funkcijų patikrinimus vietoje,
siekdama nustatyti, ar veikla vykdoma laikantis teisės aktų reikalavimų;
6) savo funkcijoms atlikti pasitelkti
kompetentingus asmenis ir suteikti jiems reikiamus įgaliojimus;
7) už pensijų asociacijos valdymą
atsakingiems asmenims taikyti poveikio priemones, tarp jų administracines ar
finansinio pobūdžio priemones, kurios yra tinkamos ir būtinos užkirsti kelią
pažeidimams, kenkiantiems dalyvių ir išmokų gavėjų interesams, arba jau
atsiradusiems ištaisyti.
75. Priežiūros institucija, atlikdama šio įstatymo 57 straipsnyje
nustatytas funkcijas ir teikdama informaciją apie Lietuvos Respublikoje
galiojančius socialinės apsaugos ir darbo teisės aktus, taikomus profesinių
pensijų srityje, bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir
darbo ministerija (toliau – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija).
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija teikia informaciją apie socialinės apsaugos
ir darbo teisės reikalavimus, kurių laikymasis yra privalomas kitose valstybėse
narėse veikiantiems analogiškiems subjektams, priimantiems įmokas iš Lietuvos
Respublikoje esančių finansuojančių subjektų, ir apie tai praneša priežiūros
institucijai. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija taip pat turi informuoti
priežiūros instituciją apie visus reikšmingus socialinės apsaugos ir darbo
teisės nuostatų pasikeitimus profesinių pensijų srityje.
86. Priežiūros institucija, vykdydama šiame įstatyme nustatytas
funkcijas, pagal Reglamentą (ES) Nr. 1094/2010 bendradarbiauja su Europos
draudimo ir profesinių pensijų institucija ir teikia jai visą jos užduotims
vykdyti būtiną informaciją.“
5 straipsnis. Įstatymo papildymas 521 straipsniu
Papildyti Įstatymą 521 straipsniu:
„521 straipsnis. Priežiūros tikslu gautos informacijos apsauga
Informacijos, kurią priežiūros institucija gauna priežiūros tikslu, apsaugai taikomos Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnio nuostatos.“
6 straipsnis. 53 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 53 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„53 straipsnis. Priežiūros institucijos teisė atlikti
patikrinimus teisės
nagrinėjant pensijų asociacijų veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus
1. Priežiūros institucija, siekdama nustatyti,
kaip pensijų asociacijos ir kiti asmenys laikosi šio įstatymo ir jo pagrindu
priimtų teisės aktų, kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra
priskirta jos kompetencijai, turi teisę organizuoti ir atlikti organizuoja
ir atlieka patikrinimus.
2. Atlikdami patikrinimą priežiūros
institucijos tarnautojai turi teisę: Lietuvos banko įstatyme ir šiame
įstatyme nustatytas teises.
1) gauti žodžiu ar raštu asmenų, susijusių
su tiriamais pažeidimais, paaiškinimus, reikalauti, kad šie asmenys atvyktų
duoti paaiškinimų į patikrinimą atliekančio darbuotojo tarnybines patalpas;
2) pateikę tarnybinį pažymėjimą ir
priežiūros institucijos ar jos įgalioto tarnautojo motyvuotą sprendimą atlikti
patikrinimą (reviziją), laisvai įeiti į pensijų asociacijos, pensijų fondo
valdytojo, pensijų turto saugotojo, kitų juridinių asmenų, susijusių su
galimais pažeidimais, patalpas, tikrinti dokumentus, apskaitos registrus ir
kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius ir pagal tikrinimo
medžiagą iš ekspertizės įstaigų gauti išvadas;
3) reikalauti padaryti apskaitos dokumentų,
sutarčių, įsakymų ir kitų dokumentų, kuriuos priežiūros institucija laiko
svarbiais tyrimui, kopijas;
4) laikinai paimti tikrinamų pensijų
asociacijų, pensijų fondo valdytojų, pensijų turto saugotojų dokumentus, kurie
gali būti panaudojami kaip pažeidimo įrodymai, palikdami motyvuotą sprendimą
dėl dokumentų paėmimo ir paimtų dokumentų apyrašą;
5) pateikę priežiūros institucijos motyvuotą
sprendimą, gauti iš banko įstaigų duomenis, pažymas ir finansinių operacijų,
susijusių su tikrinamu objektu, dokumentų kopijas.
3. Šio straipsnio 2 dalyje nustatytoms
teisėms įgyvendinti priežiūros institucija turi teisę pasitelkti policijos
pareigūnus.
3. Priežiūros institucija, nustačiusi arba turėdama pagrindą įtarti teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimus arba pensijų asociacijos veiklos trūkumus, taip pat jei kyla grėsmė pensijų asociacijos veiklos stabilumui ir patikimumui arba visuomenės, pensijų fondo dalyvių ir (arba) išmokų gavėjų interesams, Lietuvos banko įstatymo nustatyta tvarka pensijų asociacijai duoda šiuos privalomus nurodymus:
1) per priežiūros institucijos nustatytą terminą pašalinti teisės aktų pažeidimus arba veiklos trūkumus;
2) atkurti prieš pažeidžiant teisės aktus buvusią padėtį;
3) priežiūros institucijai pateikti papildomą informaciją arba teikti dažniau, nei nustatyta teisės aktuose, informaciją, reikalingą priežiūros funkcijoms vykdyti;
4) viešai atskleisti papildomą informaciją;
5) atlikti kitus veiksmus arba neatlikti tam tikrų veiksmų, kad būtų pašalinti teisės aktų pažeidimai arba veiklos trūkumai.
4. Priežiūros institucija, nustačiusi arba turėdama pagrindą įtarti teisės aktų pažeidimus arba pensijų asociacijos veiklos trūkumus, taip pat jei kyla grėsmė pensijų asociacijos veiklos stabilumui ir patikimumui arba visuomenės, pensijų fondo dalyvių ir (arba) išmokų gavėjų interesams, mutatis mutandis vadovaudamasi Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnyje nustatyta tvarka, taikoma teismo leidimams, turi teisę prašyti teismo nutartimi laikinai areštuoti asmenų turtą. Priežiūros institucijos prašymus areštuoti turtą nagrinėja Vilniaus apygardos administracinis teismas.
5. Pensijų asociacija privalo vykdyti šio straipsnio 3 dalyje nustatytus privalomus nurodymus priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdama, ne vėliau kaip kitą darbo dieną po nurodymo įvykdymo, apie tai raštu pranešti priežiūros institucijai.“
7 straipsnis. 54 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 54 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„54 straipsnis. Pensijų asociacijoms
taikomos pPoveikio priemonės
Priežiūros institucija turi teisę pensijų
asociacijoms taikyti taiko šias poveikio priemones:
1) viešai paskelbia šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimą ir jį padariusį asmenį;
12) įspėti įspėja dėl veiklos trūkumų bei šio
įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros
institucijos kompetencijai, pažeidimų ir
nustatyti jų pašalinimo terminus ir nurodo per nustatytą terminą
nutraukti teisės akto pažeidimą;
2) vadovams ar darbuotojams skirti administracines
nuobaudas;
3) skirti skiria šio įstatymo
numatytas pinigines baudas;
4) apriboti apriboja pensijų
asociacijos veiklą;
5) uždrausti uždraudžia pensijų
asociacijos veiklą ir išbraukti išbraukia ją iš Pensijų
asociacijų sąrašo;
6) apriboti apriboja ar uždrausti
uždraudžia disponavimą pensijų turtu;
7) įpareigoti įpareigoja pakeisti
pensijų fondo valdytoją ir (ar) pensijų turto saugotoją;
8) siekdama apsaugoti pensijų fondų dalyvių ir
išmokų gavėjų interesus, apriboti apriboja pensijų asociaciją
valdančių asmenų visus arba dalį įgaliojimų, kuriuos jie turi pagal šį
įstatymą, pavesti paveda šiuos įgaliojimus vykdyti turinčiam
teisę specialiam atstovui.“
8 straipsnis. 55 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 55 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„55 straipsnis. Poveikio priemonių taikymo pagrindas
pagrindai ir tvarka
1. Šiame įstatyme nustatytos pPoveikio
priemonės gali būti taikomos, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) pensijų asociacija priežiūros
institucijai pateikė neteisingą informaciją verčiamasi profesinių
pensijų kaupimo veikla, jei nėra tam šio įstatymo nustatyta tvarka suteiktos
teisės ar ši teisė apribota pagal šį įstatymą, arba atliekami kiti veiksmai ar
veikla, kuriuos draudžia šis įstatymas;
2) priežiūros institucijai nepateikta priežiūrai
atlikti būtina informacija ar dokumentai šiame įstatyme nurodytas
leidimas (pritarimas) gautas pateikus priežiūros institucijai klaidingą
informaciją arba pasinaudojus kitomis neteisėtomis priemonėmis;
3) nustatytais terminais nepateikiama šio įstatymo, kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatyta ar priežiūros institucijos pareikalauta informacija arba pateikiama neišsami, neteisinga arba netiksli informacija;
34) nebetenkinamos sąlygos, kuriomis remiantis buvo suteiktas leidimas
veikti;
45) pažeisti Lietuvos Respublikos įstatymai ar kiti teisės aktai padaromi kiti šio įstatymo ar kitų teisės aktų, kurių
laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimai;
56) pensijų asociacija nesugeba tinkamai apsaugoti pensijų fondų dalyvių
ir išmokų gavėjų interesų;
67) nesilaikoma pensijų asociacijos veiklos sąlygų;
78) pensijų asociacija šiurkščiai pažeidžia savo pareigas;
89) tarpvalstybinės veiklos atveju, kai pensijų asociacija nesilaiko
priimančiosios valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės reikalavimų,
taikomų profesinių pensijų srityje.;
10) nustatyta tvarka nevykdomi arba netinkamai vykdomi priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 53 straipsnį duoti privalomi nurodymai;
9)11) pažeisti
Reglamente (EB) Nr. 1060/2009 nustatyti reikalavimai;
12) trukdoma priežiūros institucijai arba jos įgaliotiems asmenims atlikti patikrinimus.
2. Poveikio priemonių taikymo tvarką nustato
Lietuvos banko įstatymas. Poveikio priemonė parenkama atsižvelgiant į
pažeidimo, kurio pagrindu ji taikoma, turinį ir pažeidimo bei poveikio
priemonės taikymo padarinius pensijų asociacijai, dalyvių bei išmokų gavėjų
interesams, ir finansų sistemos saugumui, bei kitus Lietuvos banko
įstatyme nustatytus kriterijus. Poveikio priemonių taikymo klausimas
svarstomas iš anksto apie tai pranešus pensijų asociacijai ir sudarius jai
galimybes pasiaiškinti. pensijų asociacijos atstovo neatvykimas į klausimo
svarstymą ar paaiškinimų nepateikimas nėra kliūtis priimti sprendimą taikyti
poveikio priemones.
3. Bet kuris sprendimas taikyti poveikio
priemones pagrindžiamas aiškiais motyvais ir apie jį pranešama pensijų
asociacijai.
4. Sprendimas taikyti poveikio priemones
gali būti priimtas, jeigu nuo pažeidimo įvykdymo dienos yra praėję ne daugiau
kaip 2 metai, o kai yra tęstinis pažeidimas, – ne daugiau kaip 2 metai nuo
pažeidimo paaiškėjimo dienos.
53. Jeigu pritaikoma poveikio priemonė uždrausti pensijų asociacijos
veiklą ir išbraukti ją iš Pensijų asociacijų sąrašo, priežiūros institucija
apie tai informuoja Europos draudimo ir profesinių pensijų instituciją.“
9 straipsnis. 56 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 56 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„56 straipsnis. Piniginės Bbaudos
už šio įstatymo pažeidimą
1. Priežiūros institucija, vadovaudamasi Finansinių priemonių
rinkų įstatymo 94
straipsnyje nustatyta tvarka, turi teisę skirti baudas:
1) juridiniams asmenims, neįtrauktiems į
Pensijų asociacijų sąrašą ar iš jo išbrauktiems, jeigu jie vykdo veiklą kaip
pensijų asociacijos, – iki 28 962 eurų;
2) juridiniams asmenims, jeigu jie vykdo
veiklą kaip pensijų fondo valdytojai be priežiūros institucijos leidimo, – iki 28
962 eurų;
3) fiziniams asmenims (valdymo organų
nariams, likvidatoriui, aktuarui, auditoriui), pažeidusiems šį įstatymą, – iki 5
792 eurų;
4) asmenims, kurie nevykdo teisėtų
priežiūros institucijos nurodymų, – iki 8 688 eurų.
2. Piniginės baudos į valstybės biudžetą
sumokamos ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo dienos, kurią asmuo gavo
priežiūros institucijos sprendimą skirti baudą.
3. Savanoriškai neįvykdytas priežiūros
institucijos sprendimas vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso
nustatyta tvarka.
1. Priežiūros institucija skiria:
1) juridiniams asmenims iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų baudą;
2) juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims iki 50 000 eurų dydžio baudą.
2. Juridinio asmens bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) metinių finansinių ataskaitų duomenis. Jeigu juridinis asmuo priklauso patronuojančiajai įmonei, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių, priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje, bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, yra pajamos, nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės paskutinėse sudarytose (pasirašytose) metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose.
3. Jeigu dėl šio įstatymo 55 straipsnio 1 dalyje išvardytų pažeidimų padarymo buvo neteisėtai gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių arba padaryta žalos ir šių pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydis, jei jį įmanoma nustatyti, viršijo šio straipsnio 1 arba 4 dalyje nurodytų baudų dydžius, priežiūros institucija skiria baudą iki dvigubo neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydžio.
4. Tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti juridinio asmens bendrųjų metinių pajamų arba kai juridinio asmens bendrosios metinės pajamos yra mažesnės negu 1 milijonas eurų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos skiria juridiniam asmeniui iki 100 000 eurų baudą.
5. Šio įstatymo 55 straipsnio 1 dalies 10 punkte nurodytais atvejais priežiūros institucija už kiekvieną privalomo nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną skiria baudą iki 1 procento bendrųjų metinių pajamų, o tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti bendrųjų metinių pajamų, – iki 1 500 eurų.
6. Baudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnyje nustatyta tvarka.“
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. gegužės 1 d.
2. Priežiūros institucija iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas