AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 281 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO,  LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ APLINKOS APSAUGOS RĖMIMO SPECIALIOSIOS PROGRAMOS ĮSTATYMO NR. IX-1607 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO  IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Vyriausybė parengė ir Lietuvos Respublikos Seimui pateikė Želdynų įstatymo Nr. X-1241 pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Želdynų įstatymo projektas) ir jį lydintį Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą. Seimo kanceliarijos Teisės departamentui įvertinus Želdynų įstatymo projektą, paaiškėjo, kad būtini trys papildomi įstatymų pakeitimų įstatymų projektai, kadangi Želdynų įstatymo projekte vartojamos sąvokos, terminai ir dalis nuostatų  skiriasi nuo esančių galiojančiame Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme, kurios suderintos su esančiomis Administracinių nusižengimų kodekse, Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatyme ir Vietos savivaldos įstatyme, tačiau nesuderintos su numatytomis Želdynų įstatymo projekte.

Įstatymo projekto tikslas – užtikrinti, kad Seimui pritarus Želdynų įstatymo projektui naujos redakcijos Želdynų įstatyme bei Administracinių nusižengimų kodekse, Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatyme ir Vietos savivaldos įstatyme vartojamos sąvokos, terminai ir nuostatos būtų suderintos ir taip būtų užtikrintas sklandus teisinis reguliavimas. Taip pat Administracinių nusižengimų kodekse numatytos nuobaudos už 281 straipsnyje numatytus pažeidimus yra mažos, neatgraso asmenų nuo administracinių nusižengimų darymo.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai Lietuvos Respublikos Seimo nariai Kęstutis Bacvinka, Virginija Vingrienė.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Želdynų įstatymo projekte įvedamos naujos sąvokos ir terminai, kurių nėra galiojančiame Želdynų įstatyme, pavyzdžiui, ‚,neteisėtas želdinių naikinimas“, o Administracinių nusižengimų kodekso 281 straipsnyje vartojamos tokios sąvokos kaip želdinio „neteisėtas žalojimas“, „neteisėtas naikinimas“ ar „neteisėtas persodinimas“, kurios patenka į „neteisėto želdinių naikinimo“ sąvokos apibrėžtį. Taip pat Želdynų įstatymo projekte pakeisti dalies poįstatyminių teisės aktų pavadinimai ar jų atsisakyta, pavyzdžiui, vietoje galiojančiame Želdynų įstatyme numatytų Medžių ir krūmų veisimo, vejų ir gėlynų įrengimo taisyklių Želdynų įstatymo projekte nurodytos Želdynų įrengimo ir želdinių veisimo taisyklės, taip pat Želdynų įstatymo projekte neliko galiojančiame Želdynų įstatyme nurodyto Atskirųjų ir priklausomųjų želdynų kūrimo ir tvarkymo projektų rengimo tvarkos aprašo, kadangi pagrindinės jo nuostatos perkeltos į Želdynų įstatymo projektą. Administracinių nusižengimų kodekso 281 straipsnyje numatytos nuobaudos yra mažos, kai kurias atvejais numatyta galimybė skirti įspėjimą, o tai neatitinka želdynų ir želdinių svarbos visuomenei – nuo jų priklauso aplinkos kokybė, gyventojų sveikata ir gerovė.

Želdynų įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalies 3 punkte savivaldybių vykdomųjų institucijų funkcijos įvardintos kitaip nei galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 26 punkte, t. y. Želdynų įstatymo projekte numatyta, kad minėtos institucijos „organizuoja valstybinėje ir savivaldybei priskirtoje žemėje esančių želdynų ir želdinių apsaugą, priežiūrą ir tvarkymą, želdynų kūrimą ir naujų želdinių veisimą“, o Vietos savivaldos įstatyme numatyta tokia savarankiška savivaldybių funkcija: „savivaldybės teritorijoje esančių želdynų, želdinių apsauga, tvarkymas ir kūrimas, inventorizacijos, apskaitos, atskirųjų želdynų žemės sklypų kadastrinių matavimų ir įrašymo į Nekilnojamojo turto registrą organizavimas ir stebėsena“.

Želdynų įstatymo projekto 26 straipsnio 1 dalyje numatytas tikslesnis darbų želdynų ir želdinių srityje, kurie finansuojami iš savivaldybės biudžeto lėšų, sąrašas nei  numatytas Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 4 punkte.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projektais siūloma pakeisti Administracinių nusižengimų kodekso, Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo ir Vietos savivaldos įstatymo nuostatas, kad jos atitiktų sąvokas, terminus ir nuostatas, esančias Želdynų įstatymo projekte. Pritarus projektams ir Želdynų įstatymo projektui laukiamas teigiamas rezultatas – sklandus teisinis reguliavimas želdynų srityje. Administracinių nusižengimų kodekse siūloma apie du kartus padidinti baudas už neteisėtą želdinių naikinimą ir kitus 281 straipsnyje numatytus pažeidimus bei atsisakyti įspėjimo kaip nuobaudos rūšies – šie pakeitimai turėtų atgrasyti asmenis nuo neteisėto želdinių naikinimo ir kitų 281 straipsnyje numatytų nusižengimų darymo.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymų projektus būtų išvengta teisės aktų nuostatų nesuderinamumo ir su juo susijusių teisės aktų nuostatų taikymo problemų, kurių atsirastų Seimui pritarus Želdynų įstatymo projektui, tačiau nepakeitus atitinkamų Administracinių nusižengimų kodekso, Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo ir Vietos savivaldos įstatymo nuostatų.

Didesnės nuobaudos už neteisėtą želdinių naikinimą ir kitus Administracinių nusižengimų kodekso 281 straipsnyje numatytus nusižengimus turėtų atgrasyti asmenis nuo pažeidimų darymo.

Priėmus įstatymų projektus neigiamų siūlomo teisinio reguliavimo pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimti įstatymų projektai įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų projektų įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymų projektus, kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose nėra apibrėžiamos naujos sąvokos ir atitinkamai jas įvardijantys terminai.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus įstatymų projektus, įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Priimtų įstatymų nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 

 13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „želdynas“ ir  „želdiniai“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

Teikia

Seimo nariai

Kęstutis Bacvinka

Virginija Vingrienė