LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 2571, 260, 272, 288, 292, 294, 299, 302, 3025, 3028, 306, 308, 309, 312, 313, 314 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR KODEKSO PAPILDYMO 2572 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XII-601 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO 2, 14, 26, 105, 106, 107, 113 STRAIPSNIŲ PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XII-602 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ REGISTRO ĮSTATYMO NR. XII-603 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XII-604 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai:

Įgyvendinant eBaudos projektą (projektas „Elektroninių paslaugų informacinės sistemos, skirtos ne ginčo tvarka paskirtų baudų fiziniams ir juridiniams asmenims administravimui, sukūrimas“) buvo parengti ir priimti Administracinių teisės pažeidimų kodekso, Mokesčių administravimo įstatymo, Biudžeto sandaros įstatymo pakeitimai ir Administracinių teisės pažeidimų registro įstatymas (toliau – Įstatymai). Pagal Įstatymų nuostatas valstybės mastu centralizuojamas administracinių teisės pažeidimų registravimas, informacijos apie šiuos pažeidimus tvarkymas, baudų, paskirtų už administracinius teisės pažeidimus, administravimas, taip pat šie procesai perkeliami į elektroninę erdvę, o baudų administravimo procesas perduodamas Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Finansų ministerijos (toliau – VMI). Tokiu būdu sudarytos prielaidos į vieną visumą apjungti administracinių teisės pažeidimų administravimą, šiuo metu atskirai atliekamą apie 90-yje institucijų bei šią informaciją tvarkyti naujai įsteigtame Administracinių teisės pažeidimų registre. Nustatytas šių Įstatymų įsigaliojimas 2015-01-01. Tad iki šios datos tiek VMI turi pritaikyti savo informacines sistemas centralizuotam administracinių teisės pažeidimų administravimui, tiek minėtos institucijos, šiuo metu atskirai ir savarankiškai administruojančios administracinius teisės pažeidimus, turi pakeisti savo veiklos procesus centralizuoto modelio įgyvendinimui ir pasiruošti darbui su nauju Administracinių teisės pažeidimų registru.

Tačiau kaip žinia 2015-01-01 sutampa su euro įvedimo Lietuvoje data ir VMI iki šios datos turi pritaikyti savo tvarkomas informacines sistemas darbui su nauja valiuta. Taip pat VMI iki 2015-01-01 privalo įvykdyti ir dar vieną savo informacinių sistemų modifikavimo projektą (juo įgyvendinamos ES teisės aktų, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo bei su PVM susijusių kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatos, pagal kurias numatoma sukurti vieno langelio principu veikiančias elektronines paslaugas (speciali PVM schema „Mini vieno langelio schema“). Dėl šių priežasčių susidurta su problemomis vykdant visus tris darbus vienu metu – fiziškai neįmanoma laiku spėti tinkamai įgyvendinti tiek eBaudos projekto apimtyje, tiek euro įvedimo, tiek projekto „Mini vieno langelio schema“ kontekste aktualius darbus, nes vienu metu skirtingų paslaugų teikėjų turi būti patobulinta ta pati VMI informacinė sistema (Mokesčių apskaitos informacinė sistema). Tuo pačiu kyla rizika visų trijų darbų tinkamam atlikimui. Todėl siūloma pagrindinį dėmesį sutelkti darbams, būtiniems užtikrinti sklandų euro įvedimą, o Įstatymų įsigaliojimo datą atidėti iki 2015-07-01. Įstatymų įsigaliojimo datos atidėjimas aktualus ir tuo aspektu, kad iki šios datos visos institucijos, šiuo metu savarankiškai surašančios administracinių teisės pažeidimų protokolus ar (ir) nagrinėjančios administracinių teisės pažeidimų bylas, spės geriau pasiruošti Įstatymų nuostatų įgyvendinimui (centralizuotam administracinių teisės pažeidimų administravimui bei darbui su Administracinių teisės pažeidimų registru).

2. Įstatymų projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymų projektų iniciatorius – Vidaus reikalų ministerija.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:

Priimtuose Įstatymuose numatyta, kad jie įsigalioja 2015 m. sausio 1 d.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Parengtuose Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 2571, 260, 272, 288, 292, 294, 299, 302, 3025, 3028, 306, 308, 309, 312, 313, 314 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir kodekso papildymo 2572 straipsniu įstatymo Nr. XII-601 18 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 2, 14, 26, 105, 106, 107, 113 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo Nr. XII-602 8 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų registro įstatymo Nr. XII-603 10 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 28 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XII-604 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektuose (toliau – Įstatymų pakeitimo projektai) siūloma Įstatymų įsigaliojimo datą atidėti iki 2015 m. liepos 1 d.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priėmus Įstatymų pakeitimo projektus, neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimti Įstatymų pakeitimo projektai kriminogeninei situacijai, korupcijai įtakos neturės.

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priėmus teikiamus Įstatymų pakeitimo projektus, nenumatomas poveikis verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Įstatymų pakeitimo projektus inkorporuojant įteisinę sistemą, kitų įstatymų pakeisti ar panaikinti nereikės.

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektuose esančios sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymų pakeitimo projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Naujų sąvokų į Įstatymų projektus įtraukti nesiūloma.

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymų pakeitimo projektų nuostatos neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos dokumentus.

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turės priimti:

Įstatymų pakeitimo projektams įgyvendinti reikės pakeisti 2014 m. gruodžio 10 d. priimtą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimą „Dėl Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registro reorganizavimo ir Administracinių teisės pažeidimų registro nuostatų patvirtinimo“ – nutarime patikslinti Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registro reorganizavimo pabaigos ir Administracinių teisės pažeidimų registro veiklos pradžios datas.

12. Kiek valstybės, savivaldybės biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti:

Įstatymų pakeitimo projektams įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

13. Rengiant įstatymų projektus, gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Įstatymų pakeitimo projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas ir sritis:

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra šie: „administracinė teisė“ „administracinis teisės pažeidimas“, „administracinis pažeidimas“ „administracinių teisės pažeidimų registras“, „administracinis kodeksas“, „bauda“, „biudžetas“, „biudžeto politika“, „biudžeto vykdymas“, „finansavimas iš biudžeto“, „įstatymų taikymas“, „mokesčių inspekcija“, „mokesčių mokėtojas“, „mokesčių sistema“, „mokestis“, „teisės kodeksas“, „teisės pažeidimai“ „elektroninis dokumentas“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Kitų, iniciatorių nuomone, reikalingų pagrindimų ir paaiškinimų nėra.

 

Teikia

Seimo narys                                                                                        Andrius Palionis