LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 2, 6, 9 IR 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR.XIVP-865

 

2022-11-23  Nr. 109-P-57

Vilnius

 

 

1. Komiteto dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Justas Džiugelis, Vytautas Gapšys, Liudas Jonaitis, Mykolas Majauskas, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.  

Biudžeto ir finansų komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis, vyriausioji specialistė Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-23

2

1

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Derinant projekto terminiją su galiojančių įstatymų nuostatomis, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžių „visuomenei pavojingą veiką“ įrašytini žodžiai „baudžiamojo įstatymo uždraustą veiką“, o vietoj žodžių „priverčiamosios medicininio pobūdžio priemonės“ – žodžiai „priverčiamosios medicinos priemonės“.

Atsižvelgti.

Pažymėtina, kad 2022-04-21 d. priimtas Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6, 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1042, kuriuo pakeista Įstatymo 6 straipsnio 5 ir 6 dalių redakcija.. 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-23

2

2

 

2.        Projekto 2 straipsnio 2 dalyje minimi pareigų pavadinimai tikslintini atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (toliau – rekomendacijų), 6.1. papunktį, kuriame įtvirtinta, kad pirmą kartą tekste minimas pareigų pavadinimas negali būti trumpinamas.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-23

 

 

 

3.        Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje išvardintiems subjektams nėra taikoma specialiosios medicininės paskirties maisto produktų 100 procentų bazinės kainos kompensacija, siūlytina tikslinti projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalį, nurodant, kad vaistai ir medicinos pagalbos priemonės gali būti kompensuojamos ir straipsnio 2 dalyje nepaminėtiems asmenims, turintiems tam tikrų ligų, sindromų ar būklių, tuo tarpu specialiosios paskirties maisto kompensacija turėtų būti siejama tik su asmens liga, sindromu ar būkle, bet ne jo priskyrimu/nepriskyrimu straipsnio 2 dalyje išvardintiems subjektams.

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-23

 

 

 

4.         Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis rekomendacijų 83 punktu, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnis dėstytinas nauja redakcija, kadangi keičiama daugiau nei pusė straipsnio sudėtinių dalių.

Spręsti pagrindiniame komitete.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-23

 

 

 

5.        Projekto 4 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmėje po žodžio „pakeisti“ įrašytinas skaičius ir žodis „10 straipsnio“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 4 straipsnio 3 ir 4 dalių.

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-23

 

 

 

6.        Siekiant suvienodinti įstatyme vartojamus terminus, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje prieš žodį „rinkoje“ siūlytina įrašyti žodį „Respublikos“, kadangi galiojančioje įstatymo redakcijoje yra vartojamas terminas „Lietuvos Respublikos rinka“.

Pritarti.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-23

 

 

 

7.        Atsižvelgiant į tai, kad Sveikatos apsaugos ministerijos kompetencijai priklauso valstybės politikos privalomojo sveikatos draudimo srityje formavimas, organizavimas, koordinavimas ir jos įgyvendinimo kontroliavimas, bei į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikės papildomų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų (o šio fondo biudžetas šiuo metu jau yra planuojamas), dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti.

Vyriausybės išvada gauta.

8.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2021-10-05

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-865 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pagal Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R‑72 „Dėl Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, 19 punktą teisės aktuose, kuriais ES teisės aktai neįgyvendinami, nurodomas pirminis ES teisės aktas ir pažymima, kad ES teisės aktas nurodomas su visais pakeitimais. Atsižvelgdami į tai prašytume patikslinti Projekto 1 straipsnį, kuriuo siūloma papildyti Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2 straipsnį 16 dalimi, prie nuorodos į 2013 m. birželio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 609/2013 dėl kūdikiams ir mažiems vaikams skirtų maisto produktų, specialiosios medicininės paskirties maisto produktų ir viso paros raciono pakaitalų svoriui kontroliuoti ir kuriuo panaikinami Tarybos direktyva 92/52/EEB, Komisijos direktyvos 96/8/EB, 1999/21/EB, 2006/125/EB ir 2006/141/EB, Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/39/EB ir Komisijos reglamentai (EB) Nr. 41/2009 ir (EB) Nr. 953/2009 pridedant prierašą „su visais pakeitimais“.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė

Jurgita Sejonienė,

2021-10-29

 

4

4

 

 

Pasiūlymas teikiamas siekiant suvienodinti asmenų, kuriems priklauso paciento priemokos kompensacija iš valstybės biudžeto ir asmenų, kuriems ji nepriklauso, padėtį įsigyjant kompensuojamuosius vaistinius preparatus ir įgyvendinat „Pirmo paskyrimo“ taisyklę. Siūloma nustatyti, kad asmenims, kuriems priklauso paciento priemokos kompensacija iš valstybės biudžeto pagal Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 10 straipsnio 6 dalį, priemoka nebūtų kompensuojama tais atvejais, kai pacientas Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo 8 straipsnio 101 dalyje nurodytomis sąlygomis atsisako įsigyti kompensuojamąjį vaistinį preparatą su mažiausia paciento priemoka t. y. asmenims, kuriems priklauso vaistinio preparato priemokos kompensacija, atsisakiusiems įsigyti kompensuojamąjį vaistinį preparatą su mažiausia paciento priemoka, kito recepte nurodyto bendrinio pavadinimo, stiprumo ir farmacinės formos kompensuojamojo vaistinio preparato priemoka jiems nebūtų kompensuojama ir būtų nustatytas nuoseklus teisinis reguliavimas suvienodinant prieinamumo sąlygas, asmenis įsigyjant kompensuojamuosius vaistinius preparatus ir įgyvendinat „Pirmo paskyrimo“ taisyklę.

Pasiūlymu taip pat siekiama realizuoti Lietuvos Respublikos Seimo biudžeto ir finansų komiteto siūlymą (pateikta 2021-05-12 išvadoje Nr. 109-P-20 ) atkreipti dėmesį į PSDF biudžeto lėšų racionalų panaudojimą, jeigu asmenų grupės, kurioms priklauso paciento priemokos kompensacija iš valstybės biudžeto (vaistų įsigijimo lengvatos), naudotųsi arba būtų nepagrįstai skatinami naudotis galimybe įsigyti brangiausius vaistinius preparatus. Tokiems asmenims iš PSDF biudžeto dengiama ne tik bazinė kaina, tačiau ir maksimali priemoka (VLK duomenimis 2021 m. sausio 1 d. paciento priemokos dengimo lengvatą turinčių asmenų skaičius buvo 299 tūkst.).

Įgyvendinant Farmacijos įstatymo pakeitimo įstatymo 1 straipsnyje įtvirtintą „Pirmo paskyrimo“ taisyklę, užtikrinti sąžiningumo ir lygiateisiškumo principus dėl vienodo vaistų prieinamumo visoms asmenų grupėms, kai asmuo atsisako įsigyti kompensuojamąjį vaistinį preparatą su mažiausia paciento priemoka t. y. kad tiek asmenys, kuriems priklauso paciento priemokos kompensacija iš valstybės biudžeto, tiek asmenys, kuriems ji nepriklauso, atsisakiusieji įsigyti kompensuojamąjį vaistinį preparatą su mažiausia paciento priemoka, būtų lygiavertėje padėtyje ir kitą recepte nurodyto bendrinio pavadinimo, stiprumo ir farmacinės formos kompensuojamasis vaistinį preparatą galėtų įsigyti tik sumokant šio vaistinio preparato priemoką.

 

   Pasiūlymas:

    Pakeisti projekto 4 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

 ,,4. Pakeisti 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

   ,,6. Paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistus, įrašytus į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą bei į Kompensuojamųjų vaistų sąrašą, ir medicinos pagalbos priemones ir specialiosios paskirties maisto produktus, įrašytus į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą, skiriamus senatvės pensijos amžių sukakusiems arba Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme nurodytiems neįgaliesiems asmenims, kurių užpraeitą mėnesį gautų socialinio draudimo pensijų, išskyrus socialinio draudimo našlių pensiją (kartu su socialinio draudimo senatvės arba netekto darbingumo (invalidumo) pensijų priemokomis), šalpos išmokų, valstybinių pensijų, užsienio valstybės pensijų, pensijų išmokų, mokamų pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą ir Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymą, kompensacinių išmokų profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams darbuotojams, valstybinių signataro rentų, valstybinių signataro našlių ir našlaičių rentų, rentų buvusiems sportininkams, kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas ir (ar) draudžiamųjų pajamų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme, suma sudaro mažiau kaip 100 procentų einamųjų metų minimalių vartojimo poreikių dydžio, apskaičiuoto Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo nustatyta tvarka, arba 75 metų ir vyresniems asmenims, padengiamos Vyriausybės nustatyta tvarka. , išskyrus atvejus, kai pacientas Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo 8 straipsnio 101 dalyje nurodytomis sąlygomis atsisako įsigyti kompensuojamąjį vaistinį preparatą su mažiausia paciento priemoka.

Spręsti pagrindiniame komitete.

Pažymėtina, kad Seime yra registruotas ir svarstomas Sveikatos draudimo įstatymo
Nr. I-1343 2, 10 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1750, kuriame siūloma įtvirtinti analogiškas nuostatas.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021-11-10 Nr. 925

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. rugsėjo 29 d. sprendimo Nr.  SV-S-212 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 8 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo  įstatymo Nr. I-1343 2, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-865 (toliau – Projektas) ir pasiūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo  įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nurodytiems subjektams nėra taikoma specialiosios medicininės paskirties maisto produktų bazinės kainos kompensacija, pasiūlyti tikslinti Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalį ir nustatyti, kad joje nurodytas specialiosios paskirties maisto produktų kompensavimas taikomas ne tik 10 straipsnio 2 dalyje nenurodytiems, bet ir kitiems (t. y. visiems) apdraustiesiems, kuriems diagnozuotos ligos, sindromai ir būklės, įrašyti į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą. Atsižvelgiant į tai, Projekto 4 straipsniu keičiamo Sveikatos draudimo įstatymo 10 straipsnio 3 dalį siūlytina dėstyti taip:

„3. 100, 90, 80 arba 50 procentų bazinės ambulatoriniam gydymui skirtų kompensuojamųjų vaistų, įrašytų į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą,  ir medicinos pagalbos priemonių, įrašytų į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą, kainos kompensuojama apdraustiesiems, nepaminėtiems šio straipsnio 2 dalyje, kuriems diagnozuotos ligos, sindromai ir būklės, įrašyti į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą arba Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą pagal kompensavimo lygius. 100, 90, 80 arba 50 procentų bazinės ambulatoriniam gydymui skirtų specialiosios medicininės paskirties maisto produktų, įrašytų į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą, kainos kompensuojama apdraustiesiems, kuriems diagnozuotos ligos, sindromai ir būklės, įrašyti į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą pagal kompensavimo lygius.“

2. Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 straipsnio 4 dalies 1 punkte nustatyta, kad lengvatinis 5 procentų pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) tarifas taikomas vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms, kai šių prekių įsigijimo išlaidos visiškai ar iš dalies kompensuojamos Sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka, taip pat nekompensuojamiesiems receptiniams vaistams, išskyrus Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 straipsnio 5 dalyje nustatytus atvejus. Projektu specialiosios medicininės paskirties maisto produktus atskyrus nuo medicinos pagalbos priemonių (toliau – MPP) ir nustačius, kad šie produktai kompensuojami tokia pat tvarka kaip ir MPP, specialiosios medicininės paskirties maisto produktams nebebus taikomas lengvatinis 5 procentų PVM tarifas. Atsižvelgiant į tai ir siekiant, kad specialiosios medicininės paskirties maisto produktai pacientams nebrangtų ir taip nesumažėtų jų prieinamumas, kartu su Projektu turėtų būti rengiamas ir priimamas Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pakeitimo įstatymo projektas ir į jo 19 straipsnio 4 dalies 1 punktą turėtų būti įrašyti ir specialiosios medicininės paskirties maisto produktai. 

Pritarti.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

Iš esmės pritarti  iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-865 ir pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui projektą patobulinti atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. lapkričio 14 d. nutarime Nr. 1120 pateiktas pastabas ir pasiūlymus ir projekto nuostatas suderinti su Seime svarstomo Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 10 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1750(2) nuostatomis.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Matas Maldeikis, Juozas Varžgalys.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                  

                                                                                    Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė