LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO

NR. IX-1007 4 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-11-25 Nr. XIVP–1149

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

            1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jame nustatyti, kad fizinis asmuo nelaikomas nuolatiniu Lietuvos gyventoju, jeigu jis yra pagal tarptautinę teisę specialų statusą turinčio subjekto ar kito subjekto, su kuriuo Lietuvos Respublikos tarptautinis bendradarbiavimas atitinka Lietuvos Respublikos Seimo priimtuose teisės aktuose nustatytus užsienio politikos ir nacionalinio saugumo tikslus, atstovybės, akredituotos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka, narys, taip pat kartu su nariais gyvenantys šeimos nariai, jeigu šių atstovybių nariai ar kartu gyvenantys šeimos nariai yra ne Lietuvos Respublikos piliečiai (išskyrus asmenis be pilietybės, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta arba asmeninių, socialinių ar ekonominių interesų buvimo vieta mokestiniu laikotarpiu yra Lietuvoje). Atkreiptinas dėmesys, jog pagal Užsienio valstybių diplomatinių atstovybių, konsulinių įstaigų, tarptautinių organizacijų atstovybių, Europos Sąjungos įstaigų ir kitų atstovybių narių akreditavimo Lietuvos Respublikoje nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 4 „Dėl Užsienio valstybių diplomatinių atstovybių, konsulinių įstaigų, tarptautinių organizacijų atstovybių, Europos Sąjungos įstaigų ir kitų atstovybių narių akreditavimo Lietuvos Respublikoje nuostatų patvirtinimo“, gali būti akredituojamos ne tik atstovybės, bet ir atstovybių nariai, taip pat atstovybių narių šeimos nariai. Atsižvelgus į tai, kad keičiamoje nuostatoje kalbama apie fizinio asmens statusą, svarstytina, ar akreditavimas neturėtų būti siejamas su fizinio asmens, kaip atstovybės nario ar atstovybės nario šeimos nario, akreditacija. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir projekto 2 straipsnyje dėstomam keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 59 punktui.

2. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje įtvirtinta sąvoka „Su darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos“. Pastebėtina, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 59 punkte vartojama formuluotė „pajamos, susijusios su darbu“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto nuostatas derinti su keičiamo įstatymo nuostatomis.

3. Projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> mokesčio lengvatą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.

4. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-966), kuriame valstybės biudžeto pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio jau yra suplanuotos, yra pateiktas Seimui svarstyti, todėl manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos nuomonė.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]