image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos aplinkos

ministerijai                                          

E. pristatymo informacinė sistema

 

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui

prie Vidaus reikalų ministerijos

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL Statybos užbaigimo procedūrų teisinio reglamentavimo 

 

 

2023 m.               d. Nr.

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 2 ir 4 punktų nuostatomis, atliko Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Nebaigto statinio registravimas ir perleidimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ patvirtinto 2016 m. gruodžio 12 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-878 (toliau – STR) 9 priedo „Komisijos kompetencija“ nuostatų[1], reglamentuojančių Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – PAGD) atstovų kompetenciją statybos užbaigimo procedūroje, antikorupcinį vertimą.

Atsižvelgdami į tai, kad Specialiųjų tyrimų tarnybos 2018 m. rugsėjo 19 d. korupcijos rizikos analizės Nr. 4-01-7207 išvados „Dėl korupcijos rizikos analizės Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos ir Priešgaisrinių gelbėjimo valdybų veiklos srityse“[2] (toliau – KRA) 4.1.7 papunktyje nustatytas korupcijos rizikos veiksnys – teisinis reglamentavimas statybos užbaigimo procedūros metu komisijos nariui sudaro galimybę spręsti ar tikrinti statinio atitiktį teisės aktų reikalavimams, ar atitikimą statinio statybos projektui, o 5.28 papunktyje pateiktą pasiūlymą dėl veiksmų reikalingų nurodytam korupcijos rizikos veiksnio pašalinimui, t. y. Statybos užbaigimo tvarkos aprašo patvirtinto Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktoriaus 2011 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 1-141 (toliau – STU) ir STR 9 priedo nuostatų tobulinimo, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.  Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

              STR nustatytas teisinis reglamentavimas riboja statybos užbaigimo komisijos PAGD paskirtam nariui galimybes statinio patikrinimo akte nurodyti nustatytas neatitiktis statinio ir kitų gaisrinę saugą reglamentuojantiems dokumentams

2023 m. lapkričio 4 d. įsigaliojo STR pakeitimai, kuriais STR 9 priedas buvo papildytas 41 punktu.

STR 9 priedo 41 25 papunktyje nustatyta, kad statybos užbaigimo procedūrų komisijos narys – PAGD atstovas, pagal kompetenciją tikrina ar nustatytos kitos neatitiktys projektui.

PAGD pareigūnai paskirti į statybos užbaigimo komisiją vadovaujasi STU aprašu, kurio 1 priede pateiktos statinio patikrinimo akto formoje turi atsakyti į 25 klausimą: „25. Ar nustatytos projekto, statinio ir kitų gaisrinę saugą reglamentuojančių dokumentų neatitiktys?“.

STU  vadovaujantis Specialiųjų tyrimų tarnybos atliktoje KRA 5.28 papunktyje nurodytomis rekomendacijomis patobulintos nuostatos įsigaliojo 2023 m. sausio 1 d.

Aukščiau nurodytos dviejų skirtingų teisės aktų nuostatos iš esmės prieštarauja viena kitai, tačiau pagal Lietuvos Respublikos konstitucinėje doktrinoje nustatytus teisės aktų hierarchijos principus STR laikytinas aukštesnės galios teisės aktu, tačiau STR tobulinimo metu Aplinkos ministerija į PAGD teiktas pastabas ir pasiūlymus suderinti nurodytas teisės aktų nuostatas neatsižvelgė.

Analizuojamas aukštesnės galios teisės akte – STR nustatytas teisinis reglamentavimas PAGD pareigūną dalyvaujantį statinio statybos užbaigimo komisijoje įgalina vadovautis tik statinio projekto nuostatomis, kurios nusako gaisrinės saugos sprendinius, neatsižvelgiant į tai ar jie atitinka teisės aktų reikalavimus, tačiau gali susidaryti tokios situacijos kai tikrinamas statinys atitinka projekto nuostatose nurodytus gaisrinės saugos sprendinius, tačiau gali neatitikti statinio ir kitų gaisrinę saugą reglamentuojančių dokumentų. Tokiais atvejais, kai statinys atitiks projekto sprendinius, PAGD pareigūnas nustatęs neatitiktis statinio ar kitiems gaisrinę saugą reglamentuojantiems dokumentams ir nors statinio priešgaisrinė sauga neapsaugos nuo gaisro pavojaus asmenų ar jų turto, negalės to nurodyti IS „Infostatyba“ kaip statinio trūkumo.

Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimu skirtinguose teisės aktuose nustatytas prieštaraujantis teisinis reglamentavimas sudaro sąlygas skirtingai interpretuoti teisės aktų nuostatas, todėl laikytinas, korupcijos rizikos veiksniu ir siekdami, kad būtų pašalinta KRA nustatyta korupcijos rizika, siūlome tobulinti STR nuostatas atsižvelgiant į STU nustatytą teisinį reglamentavimą bei PAGD teiktus pasiūlymus STR pakeitimų priėmimo metu.

2.    Kitų antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

3.    Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

Atlikę antikorupcinį vertinimą nustatėme, kad STR nustatytas teisinis reglamentavimas riboja statybos užbaigimo komisijos PAGD paskirtam nariui galimybes statinio patikrinimo akte nurodyti nustatytas neatitiktis statinio ir kitų gaisrinę saugą reglamentuojantiems dokumentams.

Atsižvelgdami į antikorupcinio vertinimo metu nustatytus teisinio reglamentavimo trūkumus ir pateiktus argumentus, siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą pagal pateiktą pastabą ir pasiūlymus.

Vadovaudamiesi Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 8 dalies nuostatomis, prašome   per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbti informaciją apie tai, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus, arba, jeigu į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti priežastis ir motyvus, užpildant antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą, kurios forma pateikta Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos atliekamo teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo tvarkos aprašo 3 priede[3] , ir pateikti Specialiųjų tyrimų tarnybai nuorodą į ją.

 

 

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                              Elanas Jablonskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aivaras Raišys, tel. 8 706 63331, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/585f9850c05211e688d0ed775a2e782a/asr

[2] Prieiga internete: https://stt.lt/data/public/uploads/2020/02/kra-isvada-pagd.pdf

[3] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/6ae7e2224d6511ec86bdcb0a6d573b32?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=9f575944-a544-4a78-aa6f-e1a39cfa9e4e