LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493
2, 9, 13, 18, 19, 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 191 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-293
2017 m. vasario 8 d. Nr. 102-P-02
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Kęstutis Masiulis, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Petras Valiūnas.
Komiteto biuro vedėja
Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita
Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė,
Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėja Modesta
Banytė.
Prezidento kanceliarijos patarėjos Indrė Pukanasytė, Rūta Guobaitė Kirslienė, Teisingumo ministerijos viceministras Paulius Griciūnas, ministerijos teisės sistemos vystymo skyriaus vedėja Reda Gabrilavičiūtė, Teisės aktų projektų ekspertizės skyriaus vyriausioji specialistė Vaida Štrafėlė, Teisinių institucijų departamento Teisinės pagalbos skyriaus vedėja Aurelija Giedraitytė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai Daina Urbanaitienė, Dainora Bernackienė, Kristina Paulikė, Lietuvos Globėjų ir įvaikintojų asociacijos atstovė Judita Nagienė, Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė, vyr. patarėja Eivilė Žemaitytė, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie SADM atstovė Alina Jakavonienė, „Žiburio“ labdaros ir paramos fondo atstovė Kristina Stepanova, Seimo narys Mykolas Majauskas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos atstovė Eglė Neciunskienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento skyriaus vedėja Daina Petrauskaitė, patarėjos Jadvyga Andriuškevičiūtė, Jurgita Raškauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
1 |
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus: 1. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 (toliau – keičiamas įstatymas) 2, 9, 13, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje siūloma apibrėžti sampratą „Globėjų centras“. Pagal teikiamą apibrėžimą globėjų centras yra socialinių paslaugų įstaiga, kuri, įgyvendindama vaiko globėjo (rūpintojo) teises ir pareigas, pagal tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį perduoda likusį be tėvų globos vaiką, socialinės rizikos vaiką prižiūrėti budintiems globėjams, teikia ir organizuoja socialines paslaugas bei kitą pagalbą pagal poreikį vaikui ir budintiems globėjams, taip pat šios įstaigos ir savivaldybės sudarytoje socialinių paslaugų teikimo sutartyje nustatytais atvejais ir tvarka teikia socialines paslaugas ir organizuoja kitokią pagalbą biologiniams vaiko tėvams, siekiant vaiką grąžinti į šeimą. Iš teikiamo apibrėžimo bei kitų įstatymo projekto nuostatų nėra aiškus „Globėjų centro“ teisinis statusas. Galima preziumuoti, kad tai yra socialinių paslaugų įstaiga, tačiau neaišku, kodėl jai suteiktas specialus pavadinimas, kokia jo teisinė reikšmė. Negana to, galima suprasti, kad „Globėjų centras“ turėtų būti įsteigtas kiekvienoje savivaldybėje pačios savivaldybės ar kitų asmenų iniciatyva, tačiau neaišku kas jį turėtų įsteigti, jeigu neįsteigtų savivaldybė. Šiame kontekste neaiški ir įstatymo projekto 6 straipsniu pildomo 191 straipsnio 6 dalies nuostata „Globėjų centras veikia šio įstatymo ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka“, nes nesuprantama, kokia tvarka turima omeny – ar tai būtų įstaigos nuostatai, kitas dokumentas, reglamentuojantis įstaigos veiklą; teisine prasme tikslintina pati formuluotė, kad „Globėjų centras veikia šio įstatymo ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka“, nes subjektai savo veikloje vadovaujasi įstatymais, kitais teisės aktais. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas tobulintinas minėtais aspektais. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
1 |
2 |
|
2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje kaip perteklinis brauktinas žodis „minėta“. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
1 |
2 |
|
3. Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalies tekste brauktini žodžiai „įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka“, nes, pirma, neaišku, apie kokius įstatymus čia kalbama, antra, ši formuluotė vertintina kaip perteklinė ir apsunkinanti tekstą. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
1 |
4 |
|
4. Įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalimi turėtų būti keičiama įstatymo 2 straipsnio 10 dalis (buvusi 8 dalis), atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio struktūrinės dalys buvo pernumeruotos. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
9 |
1 |
|
5. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje siūlytina atsisakyti formuluotės „bendradarbiaudami su globėjų centru“, nes ji šios normos kontekste yra perteklinė, o formuluotė „per globėjų centrą“ tobulintina teisės požiūriu, be to, aiškumo dėlei, po žodžių „vaikus globojančios šeimos“ turėtų būti padėtas kablelis. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
2, 13, 191 |
2, 2, 8 |
4 |
6. Įstatymo projekte reikėtų nuosekliau apibrėžti normas, reguliuojančias jame nurodytų sutarčių sudarymą, aiškiau reguliuojant šių sudarčių sudarymo iniciavimą. Pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, tarp globėjų centro ir savivaldybės sudaroma socialinių paslaugų teikimo sutartis. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 4 punkte numatyta, kad savivaldybė sudaro atlygintinas sutartis su globėjų centru dėl socialinių ir kitokių paslaugų teikimo. Keičiamo įstatymo 191 straipsnio 8 dalyje nurodyta pavyzdinė socialinių paslaugų teikimo ir finansavimo sutartis, sudaroma tarp globėjų centro ir savivaldybės. Iš šių nuostatų darytina prielaida, kad sutarties sudarymo iniciatyva priklausytų savivaldybei, kuri priimtų sprendimą tokią sutartį sudaryti įvertinusi ir nustačiusi budinčių globėjų poreikį, tačiau neaišku, ar tai turėtų būti tos savivaldybės teritorijoje veikiantis globėjų centras, ar galėtų būti bet kurioje kitoje savivaldybėje veikianti socialinių paslaugų įstaiga. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
13 |
4 |
7 |
7. Svarstytina, ar atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 7 punkte įtvirtintą nuostatą, neturėtų būti aptarta, kaip savivaldybė parenka budinčius globėjus – ar jie parenkami iš asmenų, su kuriais globėjų centras sudaro atitinkamas sutartis, ar atvirkščiai – globėjų centras sudaro sutartis su savivaldybės parinktais globėjais. Svarstytinas ir atvejis, kaip būtų sprendžiamos situacijos, jeigu savivaldybė nenustatytų budinčių globėjų poreikio ir nuspręstų nesudaryti sutarties su globėjų centru, tačiau jos teritorijoje pasitaikytų pavieniai atvejai, kuomet būtų reikalingi budintys globėjai. Taip pat neaišku, ar savivaldybė galėtų sudaryti sutartis su jau veikiančiomis socialinių paslaugų įstaigomis. |
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
1, 5, 6 |
1 |
|
8. Pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, tarp globėjų centro ir budinčio globėjo būtų sudaryta tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartis (čia ir toliau išskirta – mūsų). Pagal keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalį, budintis globėjas turi turėti Vaiko teisių apsaugos skyriaus išvadą dėl tinkamumo globoti (rūpintis) vaiku. Pagal keičiamo įstatymo 191 straipsnio pavadinimą turėtų būti nustatoma globa (rūpyba) budinčių globėjų šeimoje, tačiau pagal keičiamo įstatymo 191 straipsnio 1 dalį, budinčiam globėjui būtų nustatyta pareiga prižiūrėti likusį be tėvų globos vaiką pagal tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį. Šioje dalyje nurodytos sąlygos, dėl kurių turi būti sulygta (sutarties šalys; sutarties objektas ir tikslas; vaiko priežiūros vieta (kuri negali sutapti su globėjų centro registruotos buveinės ar socialinės globos įstaigos licencijoje nurodyta vieta); globojamų vaikų skaičius; lėšų, skirtų prižiūrimo vaiko išlaikymui ir priežiūrai, budinčio globėjo atlygis ir kitų piniginių lėšų dydis ir mokėjimų tvarka; trumpalaikės socialinės globos vaikui (laikino atokvėpio) budinčiam globėjui suteikimo tvarka; kitos budinčio globėjo ir globėjų centro teisės ir tarpusavio įsipareigojimai; pagalbos teikimo budinčiam globėjui ir vaikui tvarka; sutarties nutraukimo sąlygos ir tvarka). Iš to neaišku, kokia sutartis sudaroma (pavedimo prižiūrėti vaiką, globoti ar kokia kita) ir kokios pareigos bei atsakomybė tenka budinčiam globėjui dėl sutarties nevykdymo ar netinkamo vykdymo. Be to, projekto 1 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje, apibrėžiant globėjų centro sąvoką, nurodoma, kad globėjų centras yra socialinių paslaugų įstaiga, kuri, įgyvendindama vaiko globėjo (rūpintojo) teises ir pareigas, pagal sutartį perduoda likusį be tėvų globos vaiką budintiems globėjams. Iš šių nuostatų seka, kad globėjų centras yra vaiko globėjas (rūpintojas), bet globėjo (rūpintojo) teises įgyvendina ne pats, o per budinčius globėjus. Projekto 6 straipsnyje dėstomame keičiamo įstatymo 191 straipsnyje nurodomos budinčių globėjų ir globėjų centro teisės ir pareigos. Pagal 191 straipsnio 4 dalies nuostatas galima manyti, kad budintis globėjas globojamo vaiko atžvilgiu vykdo Civilinio kodekso 3.271 straipsnyje nustatytas vaiko globėjo (rūpintojo) pareigas, nors Civilinio kodekso ir projekto nuostatų formuluotės ir skiriasi. Tačiau vis tik lieka neaišku, kas yra vaiko globėju (rūpintoju) pagal įstatymą (Civilinio kodekso 3.272 straipsnis) – globėjų centras ar budintis globėjas, taip pat neaišku, kas būtų atsakingas už vaiko padarytą žalą (Civilinio kodekso 3.273 straipsnis). Projektas tobulintinas, pašalinant šiuos neaiškumus. |
Pritarti |
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
6 |
|
|
9. Įstatymo projekte kai kurios nuostatos diskutuotinos, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 191 straipsnio 5 dalies 4 punkte nustatyta teisė pasinaudoti laikino atokvėpio paslauga neturėtų būti siejama su vaiko priežiūros trukme. Svarstytina, ar nereikėtų geriau atskleisti šios teisės turinio. Be to, neaišku, ar budintis globėjas, atsižvelgiant į jam kas mėnesį mokamą atlygį, galėtų savo budėjimo laiku išvykti, kaip būtų sprendžiama situacija, jeigu budintis globėjas susirgtų ir pan. Svarstytina, ar nereikėtų sureguliuoti atvejų ir numatyti, kokios garantijos taikomos budinčiam globėjui, kai jis yra darbo ar tarnybos santykiuose, tačiau darbo metu turi priimti vaiką, turi vaiku pasirūpinti ir pan. |
Pritarti |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
6 |
|
|
10. Įstatymo projekto 6 straipsniu pildomame 191 straipsnyje tikslintina dalių numeracija (praleista 2 dalis), o 3 dalyje vietoj žodžio „globos“ įrašytinas žodis „globėjų“. Be to, svarstytina, ar ši nuostata yra šio straipsnio reguliavimo dalykas. Įvertinus šio straipsnio pavadinimą, struktūrą ir turinį, svarstytina, ar šio straipsnio nuostatos, susijusios su globos centrų veikla, Vyriausybės kompetencija, neturėtų būti dėstomos atskiruose straipsniuose. |
Pritarti |
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
|
|
* |
11. Įstatymo projekte vartojamos skirtingos sąvokos: „lėšos, skirtos prižiūrimo vaiko išlaikymui ir priežiūrai“, „vaikui išlaikyti skiriamos piniginės lėšos“, „vaiko išlaikymui ir priežiūrai reikalingos piniginės lėšos“, „vaikui išlaikyti skirta vaiko globos (rūpybos) išmoka pagal Išmokų vaikams įstatymą“. Siekiant teisinio aiškumo, siūloma vartoti vienodas sąvokas. |
Pritarti |
|
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
6 |
|
|
12. Keičiamo įstatymo 191 straipsnio 5 dalies 1 punkte nurodoma, kad budintis globėjas turi teisę gauti kas mėnesį mokamą atlygį, skliausteliuose nurodant pagalbos pinigus ir kt. Pastebėtina, kad sklausteliuose paprastai pateikiami prieš tai einančių žodžių paaiškinimai, tačiau abejotina, ar turima omeny, kad pagalbos pinigai ir kt. sudaro budinčių globėjų atlygį, todėl siekiant teisinio aiškumo šias sąvokas reikėtų atskirti kableliu, o ne dėstyti skliausteliuose. |
Pritarti |
|
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
6 |
|
|
13. Įstatymo projekto 6 straipsniu pildomo 191 straipsnio 6 dalies 3 punkte kaip perteklinis brauktinas žodis „paprastai“. |
Pritarti |
|
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-01-12 |
6 |
|
|
14. Keičiamo įstatymo 191 straipsnio 6 dalies 5 punkto nuostata tikslintina, nes neaišku, apie kokias budinčio globėjo finansines lėšas yra kalbama. Siūlytina formuluotę konkretinti. |
Pritarti |
|
15. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos 2017-02-02 |
|
|
* |
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 13, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 191 straipsniu pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP‑293 pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl šio projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (2017-02-03) |
|
|
* |
Vertinant šiuo įstatymo projektu siūlomus pakeitimus kartu su Civilinio kodekso pakeitimo įstatymo projektu, lieka neaiškus budinčio globėjo teisinis statusas. Pagal siūlomus CK 3.251 straipsnio papildymus numatoma nauja globos forma globėjų centre, tačiau pagal Įstatymo projekto Nr. XIIIP-292 siūlomas nuostatas vaiką globotų ne centras, o budintis globėjas, kuriam vaikas būtų perduotas. Kas tokiu atveju būtų laikomas teisėtu vaiko globėju? Be to, viena iš budinčio globėjo funkcijų yra teikti pagalbą biologiniams vaiko tėvams, siekiant vaiką grąžinti į šeimą, tačiau jau minėtais CK 3.262 straipsnio 3 dalies ir 3.263 straipsnio 2 dalies pakeitimais siūloma neatskleisti duomenų apie fizinius asmenis globėjus biologiniams tėvams, todėl neaišku, kaip budintis globėjas galės įgyvendinti jam priskirtas pareigas (pvz.: Įstatymo 191 str. 4 d. 2 p. „užtikrinti galimybę vaikui bendrauti su savo biologiniais giminaičiais pagal numatytą ir su globėjų centru suderintą tvarką“). |
Pritarti |
Civilinio kodekso pakeitimo projekto nuostatos patobulintos pašalinant šį neaiškumą. |
2. |
Vaiko teisių apsaugos kontrolierius 2017-02-06 |
6 |
|
|
1. Dėl Socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 13, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 19(1) straipsniu įstatymo projekto XIIIP-293 1. Tikslinti keičiamo įstatymo 191 straipsnio 1 dalį (Įstatymo projekto 6 straipsnis), detaliau reglamentuojant sutarties tarp budinčio globėjo ir Globėjų centro turinį, papildant šią straipsnio dalį nuostatomis apie sutarties šalių atsakomybę dėl netinkamo sutarties sąlygų vykdymo. |
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos Respublikos finansų ministerija |
|
|
* |
Finansų ministerija, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto prašymą, pagal kompetenciją teikia pasiūlymus dėl įstatymų projektų Nr. XIIIP-288-294 ir Nr. XIIIP-210-211 įgyvendinimo. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodoma, kad siūlomoms įstatymų nuostatoms įgyvendinti nuo 2017 m. rugsėjo 1 d. prireiktų apie 178 tūkst. Eurų iš valstybės biudžeto ir apie 281 tūkst. Eurų iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto. Atsižvelgdami į tai, kad 2017 metų valstybės biudžete Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai išmokoms vaikams numatyta 86,8 mln eurų, o Teisingumo ministerijai valstybės garantuojamai teisinei pagalbai teikti – 5,6 mln eurų, ir įvertinę, kad lėšos šiems tikslams 2016 metais buvo panaudotos ne visos, manome, kad Išmokų vaikams įstatymo pakeitimo ir Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos įstatymo pakeitimo įstatymai 2017 metais galėtų būti įgyvendinami iš asignavimų valdytojam (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ir Teisingumo ministerijai) patvirtintų asignavimų. Galimybes skirti reikalingas lėšas tėvystės išmokoms ir vaiko priežiūros išmokoms iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto pagal kompetenciją turėtų įvertinti Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. |
Atsižvelgti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 13, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo 191 straipsniu įstatymo projektą tobulinti pagal Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2017-02-08 |
|
|
* |
Atsižvelgiant į tai, kad pagal siūlomą teisinį reguliavimą globėju būtų Globėjų centras, siūloma keisti „budinčio globėjo“ sąvoką, jos nesiejant su „globėjo“ terminu pagal Civilinio kodekso sampratą. |
Pritarti |
|
2. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2017-02-08 |
8 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimas pareikalaus lėšų, siūloma projektą tobulinti nustatant kitą įsigaliojimo datą. Pasiūlymas: 8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: J.Sabatauskas, St. Šedbaras
Komiteto pirmininkas (Parašas) Julius Sabatauskas
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė