LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10 IR 13 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-11-19 Nr. XIVP-50(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Pagal projekto 5 straipsniu Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas keičiamas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą ir šį žemės sklypą Nekilnojamojo turto registre įregistruoja kaip valstybinę žemę, po to, kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, arba kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Atkreipiame dėmesį, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą apygardos administracinis teismas, priėmęs nutartį dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumo patvirtinimo, toliau nagrinėja ginčą dėl kitų projektą įgyvendinančios institucijos pareiškime, žemės savininko ir (ar) kito naudotojo atsiliepime nurodytų klausimų, tarp jų ir dėl atlyginimo už visuomenės poreikiams paimamą žemę. Jeigu teismas nustato kitą paimamo žemės sklypo ar kito turto vertę ir jo savininkų ir (ar) naudotojų patirtų išlaidų dydį, negu nurodyta žemės paėmimo visuomenės poreikiams akte, už paimamą visuomenės poreikiams žemę atsiskaitoma teismo sprendime nurodytomis sąlygomis. Jeigu teismas nustato, kad žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas turi gauti mažesnį atlyginimą už visuomenės poreikiams paimamą žemę negu suma, kurią projektą įgyvendinanti institucija buvo pervedusi į notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinę sąskaitą, žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui pervedama atlyginimo suma yra atitinkamai sumažinama. Taigi pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą įsiteisėjusiame teismo sprendime gali būti nurodytos ne tik sąlygos, pagal kurias turi būti galutinai atsiskaitoma su paimamos žemės sklypo savininku ir (ar) naudotoju, bet ir nustatyta, kad žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas turi gauti mažesnį atlyginimą už visuomenės poreikiams paimamą žemę negu suma, kurią projektą įgyvendinanti institucija buvo pervedusi į notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinę sąskaitą. Iš projekto nuostatų lieka neaišku, kada pastaruoju atveju paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas galėtų būti keičiamas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą, o žemės sklypas Nekilnojamojo turto registre įregistruojamas kaip valstybinė žemė. Svarstytina, ar projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį nereikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

2.    Svarstytina, ar projekto 7 straipsnio keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nereikėtų patikslinti, nurodant, kad apie parengtą žemės paėmimo projektą skelbiama savivaldybės arba savivaldybių, kurių teritorijoje yra visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas (-ai), interneto tinklalapyje.

3.    Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Tokiu atveju pranešimas laikomas įteiktu pranešimo paskelbimo institucijos interneto svetainėje ar spaudoje dieną“ (pabraukta - mūsų). Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 5 dalis nustato, kad „pranešimas įteikiamas viešo paskelbimo spaudoje būdu - pranešimo turinys viešai paskelbiamas žemės sklypo buvimo vietos vietiniame laikraštyje (jeigu toks leidžiamas) ir viename iš nacionalinių laikraščių, taip pat institucijos interneto svetainėje“. Taigi, pagal projekto nuostatas pranešimo turinys yra viešai skelbiamas spaudoje ir institucijos interneto svetainėje. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškios aukščiau minėtos projekto nuostatos tuo aspektu, kad neaišku, kokia diena būtų laikoma pranešimo įteikimo diena (ar paskelbimo spaudoje, ar institucijos interneto svetainėje), tuo atveju, kai pranešimo paskelbimo spaudoje ir institucijos interneto svetainėje dienos nesutaptų. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo nuostatas nuo pranešimo įteikimo dienos yra skaičiuojami įvairūs pagal šį įstatymą atliekamų procedūrų terminai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti projekto nuostatas.

4.    Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad nuo Vyriausybės nutarimo patvirtinti specialųjį planą ir pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą įsigaliojimo momento specialiajame plane nurodytuose žemės sklypuose gali būti atliekami statybiniai tyrimai. Žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas ne vėliau kaip 20 darbo dienų iki statybinių tyrimų pradžios informuojami tyrėjo keičiamo įstatymo 16 straipsnio nustatyta tvarka apie numatomų statybinių tyrimų atlikimo būdą ir trukmę, tiriamo ploto ribos ir darbų atlikimo laiką. Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnyje siūloma reglamentuoti nuostolių, kuriuos dėl statybinių tyrimų patirtų paimamų visuomenės poreikiams žemės sklypų savininkai ir kiti naudotojai, tvarką. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 10 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą projekto 2 straipsnio 1 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostatos dėl statybinių tyrimų atlikimo ir projekto 8 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 13 straipsnio nuostatos dėl nuostolių atliekant statybinius tyrimus atlyginimo paimamų visuomenės poreikiams žemės sklypų savininkams ir naudotojams taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtoms žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūroms. Atkreipiame dėmesį, kad galiojančiame keičiamame įstatyme statybinių tyrimų atlikimas paimame visuomenės poreikiams žemės sklype nėra numatytas. Atsižvelgiant į tai, kyla abejonių, ar projekte dėstomos naujos keičiamo įstatymo nuostatos dėl statybinių tyrimų atlikimo ir dėl to patirtų nuostolių atlyginimo galėtų būti taikytinos iki įstatymo įsigaliojimo pradėtoms žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūroms, nes, kaip jau buvo minėta, iki įstatymo įsigaliojimo statybinių tyrimų atlikimas paimamuose visuomenės poreikiams žemės sklypuose keičiamame įstatyme nebuvo numatytas. Todėl svarstytina, ar projekto 10 straipsnio 3 dalies nuostatų nereikėtų patikslinti, nurodant, kad šioje dalyje nurodytos keičiamo įstatymo nuostatos taikomos statybiniams tyrimams, atliekamiems įstatymui įsigaliojus.

Be to, projekto 10 straipsnio 3 dalyje prieš skaičių ir žodį „8 straipsnio“ įrašytini žodžiai „šio įstatymo“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                            Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]