LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO Nr. VIII-1316 9 ir 51 straipsniŲ PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-09-24 Nr. XIVP-852

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, keliame prielaidas dėl galimo kai kurių įstatymo projekte teikiamų nuostatų galimo prieštaravimo Konstitucijai ir teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 1 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad reikalavimas turėti aukštąjį universitetinį arba aukštąjį koleginį išsilavinimą asmeniui, priimamam į valstybės tarnybą nėra taikomas priimant į politinio (asmeninio) pasitikėjimo pareigas, jei toks asmuo studijuoja aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės studijų formos programą (įskaitant ir akademinių atostogų laikotarpį). Siūlomas reguliavimas svarstytinas.

Visų pirma, pažymėtina, kad valstybės tarnyba yra konstitucinis institutas (Konstitucijos 33 straipsnis) ir įstatymų leidėjas, reguliuodamas valstybės tarnybos santykius, yra saistomas konstitucinės valstybės tarnybos sampratos bei turi paisyti Konstitucijos normų ir principų (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2007 m. kovo 20 d. nutarimai). Šiuose nutarimuose Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad ,,būtinumas nuolat veiksmingai vykdyti viešąjį administravimą ir teikti viešąsias paslaugas garantuojant viešąjį interesą, valstybės tarnybos, kaip profesinės veiklos, samprata, valstybės tarnybos veiksmingumo reikalavimas valstybės tarnybai kelia ir kvalifikuotumo reikalavimą; valstybės tarnyba turi būti kvalifikuota, einantieji pareigas joje turi sugebėti atlikti jiems keliamus uždavinius; Konstitucijos 33 straipsnio 1 dalyje nustatyta piliečių teisė lygiomis sąlygomis stoti į Lietuvos Respublikos valstybinę tarnybą nėra absoliuti; valstybė negali įsipareigoti ir neįsipareigoja kiekvieno asmens priimti dirbti valstybinėje tarnyboje; kuo aukštesnės pareigos, kuo svarbesnė veiklos sritis, tuo didesni reikalavimai keliami šias pareigas einantiems asmenims.”

Pabrėžtina, kad projektu siūlomos nuostatos būtų taikomos asmeniui pretenduojant į bet kurią keičiamo įstatymo 1 priede nurodytą politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo pareigybę. Daugelis šių pareigybių (pvz., Vyriausybės kancleris, Respublikos Prezidento kanceliarijos kancleris, viceministras, ministerijos kancleris, Respublikos Prezidento vyriausiasis patarėjas, savivaldybės administracijos direktorius ir kt.) yra aukštos, o įgaliojimai labai svarbūs, reikalaujantys didelės profesinės kompetencijos, patirties, specialių žinių.  Todėl atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar siūloma nuostata, nereikalaujant politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojams turėti aukštąjį išsilavinimą, neiškreipia Konstitucijoje įtvirtinto valstybės tarnybos teisinio statuso ir atitinka aukščiau minėtą Konstitucinio Teismo doktriną.

Antra, neaišku, kodėl siūloma išimtis nustatoma tik asmenims, kurie studijuoja aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės studijų formos programą, nors pagal studijų formą galimybė derinti darbą ir studijas yra daug geriau užtikrinama studijuojantiesiems pagal ištęstinės formos studijų programas. Be to,  pažymėtina, kad baigus skirtingų studijų formų studijų programas, įgytas išsilavinimas yra lygiavertis. Todėl svarstytina, ar tokios išlygos nustatymas neprieštarauja Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam asmenų lygiateisiškumo principui.

 Šiame kontekste pažymėtina, kad, kaip ne kartą yra konstatavęs Konstitucinis Teismas, konstitucinė piliečio teisė lygiomis sąlygomis stoti į Lietuvos Respublikos valstybinę tarnybą, ypač atsižvelgiant į Konstitucijos 33 straipsnio 1 dalies nuostatą „lygiomis sąlygomis“, sietina su konstituciniu asmenų lygiateisiškumo principu (inter alia 2007 m. rugpjūčio 13 d., 2012 m. liepos 3 d. nutarimai); kad piliečiai, siekiantys būti priimti į valstybės tarnybą, negali būti diskriminuojami arba jiems negali būti teikiama privilegijų nei Konstitucijos 29 straipsnio 2 dalyje expressis verbis nurodytais, nei kitais konstituciškai nepateisinamais pagrindais (inter alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2008 m. sausio 22 d., 2012 m. liepos 3 d. nutarimai); kad Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintas asmenų lygiateisiškumo principas suponuoja pareigą įstatymų leidėjui nustatyti vienodą (nediferencijuotą) teisinį reguliavimą tam tikrų asmenų kategorijų, esančių vienodoje padėtyje, atžvilgiu, kai tarp tų asmenų kategorijų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas jų traktavimas būtų objektyviai pateisinamas (inter alia 2013 m. vasario 22 d., 2015 m. vasario 6 d. nutarimai).

2. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 1 dalies 4 punkte siūloma numatyti papildomą atleidimo iš valstybės tarnybos pagrindą – politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo studijos aukštojoje mokykloje pasibaigia neįgijus aukštojo išsilavinimo, kai asmuo į šias pareigas buvo priimtas šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytos išimties pagrindu. Siūlomas reguliavimas svarstytinas ir tobulintinas dėl šių priežasčių.

                Pirma, pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, kaip ši norma galėtų būti praktiškai įgyvendinama, t. y. neaišku, kas ir kaip kontroliuos, kad priimtas į politinio (asmeninio) pasitikėjimo pareigas asmuo vis dar studijuoja aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės studijų formos programą, kad jis nėra nutraukęs studijų ar iš jų pašalintas.

                 Antra, pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymą, asmuo, studijuojantis aukštojoje mokykloje gali būti pašalinamas iš aukštosios mokyklos arba jis turi teisę nutraukti studijas, todėl pagrindas atleisti iš valstybės tarnybos galėtų būti kai asmuo pašalinamas iš aukštosios mokyklos arba nutraukia studijas.

               Trečia, atsižvelgiant į teisėkūroje keliamą teisinio reguliavimo glaustumo reikalavimą, siūlytina  braukti šiame punkte  žodžius ,,kai asmuo į šias pareigas buvo priimtas šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytos išimties pagrindu“ kaip perteklinius.

              3. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298, 89.2 papunkčiu, keičiamos, pildomos ar pripažįstamos netekusiomis galios straipsnio dalys ar punktai straipsnio pavadinime nenurodomi. Atsižvelgiant į tai, tikslintini įstatymo projekto  1 ir 2 straipsnių pavadinimai.

             4. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 52 straipsnį, Vyriausybė nustato valstybės tarnybos politiką, manytina, kad dėl siūlomo reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

Departamento direktorius                                                                                              Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]