LIETUVOS RESPUBLIKOS

Lietuvos Respublikos darbo kodekso 132 straipsniO pakeitimo įstatymo IR Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo Nr. IX-110 5, 16 IR 17 straipsniŲ pakeitimo ĮSTATYMO projektų

aiškinamasis raštas

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba 2022-04-13 d. Socialinių reikalų ir darbo komitetui pateikė pasiūlymus, kad įmotėms, įvaikinusioms vaiką, būtų taip pat kaip ir įtėviams suteikiamos 30 kalendorinių dienų trukmės atostogos. Lietuvos Respublikos Trišalė taryba šį pasiūlymą apsvarstė ir 2022-08-30 pateikė savo išvadą. Išvadoje visų socialinių partnerių bendrai nutarta pritarti minėtam pasiūlymui suteikti 30 kalendorinių dienų atostogas įmotėms, įvaikinus vaikus (taip kaip suteikiama įtėviams). Atsižvelgiant į tai, parengti šie įstatymų projektai:

1) Lietuvos Respublikos darbo kodekso 132 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Darbo kodekso projektas);

2) Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo Nr. IX-110 5, 16 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Ligos ir motinystės įstatymo projektas).

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymų projektus parengė Socialinių reikalų ir darbo komiteto nariai, atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos Trišalės tarybos 2022-08-30 posėdžio protokolą Nr. TTP-9 ir jo priedus. Projektus Komiteto vardu teikia Komiteto pirmininkas Justas Džiugelis.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu Darbo kodekse įtvirtintas teisinis reguliavimas 30 kalendorinių dienų atostogas numato tik įtėviui, įvaikinusiam vaiką (įmotei nėra numatyta). Todėl tokia padėtis yra nelygiavertė. Įvaikinus vaiką, įtėviui priklauso 30 kalendorinių dienų tėvystės atostogos ir 24 mėnesių trukmės atostogos vaikui prižiūrėti. Tuo tarpu įmotei tokiu atveju nustatytos tik 24 mėnesių trukmės atostogos vaikui prižiūrėti.

Šiuo metu Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatyme nėra įtvirtintas teisinis reguliavimas įmotėms mokėti motinystės išmoką, o įtėviui įvaikinus vaiką (vaikus) mokama 30 kalendorinių dienų tėvystės išmoka.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Darbo kodekso projektu siūloma papildyti 132 straipsnio 2 dalį, įrašant, kad įmotėms suteikiamos trisdešimties kalendorinių dienų trukmės atostogos, kurioms taikomas šio kodekso 133 straipsnio 2 dalies mutatis mutandis nuostatos, t. y. tos pačios sąlygos kaip ir įtėviams suteikiant tėvystės atostogas. Tokiu būdu bus įteisintos vienodos sąlygos tiek įtėviui, tiek įmotei, kai yra įvaikinamas vaikas ir suteikiamos atostogos, kuriomis siekiama, kad įvaikintas vaikas priprastų ir adaptuotųsi naujoje aplinkoje ir šeimoje.

 

Ligos ir motinystės įstatymo projektu siūloma papildyti 5 ir 16 straipsnius ir numatyti, kad teisė skirti trisdešimties kalendorinių dienų motinystės išmoką, suteikiama įmotėms, kurioms pagal Darbo kodekso 133 straipsnio 2 dalį suteiktos 30 kalendorinių dienų trukmės atostogos. Teisę gauti motinystės išmoką už 30 kalendorinių dienų laikotarpį taip pat siūloma nustatyti įmotėms, neturinčioms darbo ar tarnybos santykių (pvz., savarankiškai dirbančioms) ir įvaikinusioms vaiką, kurioms nesuteikiamos 30 kalendorinių dienų atostogos pagal Darbo kodekso 132 straipsnio 2 dalį. Taip pat siūloma papildyti 17 straipsnio 7 dalį ir numatyti, kad įmotėms, kurioms, įvaikinus vaiką, darbdavys suteikė 30 kalendorinių dienų atostogas, ar įmotėms, neturinčioms darbo ar tarnybos santykių (pvz., savarankiškai dirbančioms), motinystės išmoka mokama už 30 kalendorinių dienų imtinai.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų Įstatymų projektų pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti Įstatymų projektai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimti įstatymai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip Įstatymų projektų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai

Priimti įstatymai įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai neturės.

 

8. Ar Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymų projektų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymus, kitų įstatymų priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

10. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams ir Įstatymų projektų sąvokų bei jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

11. Įstatymų projektų atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentų nuostatas. 

 

12. Įstatymų projektams įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai ir terminai

Priėmus įstatymus, įgyvendinamųjų teisės aktų rengti nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks Įstatymų projektams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Darbo kodekso projektu teikiamiems pasiūlymams įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetų nereikės, jų sutaupyti nenumatoma.

Ligos ir motinystės įstatymo projektu teikiamam pasiūlymui preliminariais skaičiavimais, pateiktais Lietuvos Respublikos Trišalės tarybos 2022-08-30 protokolo Nr. TTP-9 priede, numatomas biudžeto lėšų poreikis 82,9 tūkst. Eur per metus.

 

14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai, rekomendacijos ir išvados

Rengiant Įstatymų projektus atsižvelgta į Lietuvos Respublikos Trišalės tarybos nuomonę bei projektai derinti su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos specialistais.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Įstatymų projektų žodžiai, kurių reikia Įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc, yra „darbuotojas“, „darbdavys“, „atostogos“, „įmotė“, „motinystės išmoka“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.