LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2920

 

 

2024-03-27  Nr. 111-P-10

Vilnius

 

 

1.      1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto nariai M. Danielė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Seimo narė D. Asanavičiūtė, pavaduojanti Komiteto narę A. Bilotaitę, Seimo narys V. Kernagis, pavaduojantis Komiteto narę M. Navickienę,  Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas,  patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, ministro patarėjas E. Diržius, Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė, Ekonomikos ir inovacijų viceministrė I. Valeškaitė, Vidaus prekybos politikos skyriaus vedėja I. Burlėgienė, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos narė M. Augustinavičienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Visuomenės sveikatos fakulteto Profilaktinės medicinos katedros profesorius M. Štelemėkas, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos pirmininko pavaduotoja A. Astafjeva, Jaunųjų gydytojų asociacijos prezidentė A. Panavienė, Nacionalinės tabako gamintojų asociacijos vykdomasis direktorius A. Neverauskas, Tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių prekybos įmonių asociacijos atstovas M. Janulionis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projektu siūloma pakeisti kai kurias Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) nuostatas, numatant, kad bendrosios veiklos rūšių, susijusių su tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencijavimo taisyklės nebūtų taikomos mažmeninei prekybai elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis. Vietoj to siūloma įtvirtinti specialias normas, nustatančias, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Siūlomas reguliavimas ginčytinas dėl kelių priežasčių.

Pirma, nėra aišku, kodėl bendrųjų tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių mažmeninės prekybos licencijavimo taisyklių siūloma netaikyti tik dvejoms su tabako gaminiais susijusių gaminių rūšims – elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „projektu siekiama mažinti Lietuvos Respublikoje tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių (elektroninių cigarečių) vartojimą bei jų prieinamumą ypač nepilnamečiams asmenims ir paaugliams, kurių augančiam organizmui nikotinas, kancerogeninės medžiagos bei visų rūšių elektroninių cigarečių skysčiuose esančios pagrindinės sudedamosios dalys glicerolis arba propileno glikolis, daro negrįžtamą žalą“. Įvedamo reguliavimo tikslas – mažinti elektroninių įrenginių prieinamumą, apsaugoti nuo rūkymo vaikus, paauglius ir kiek įmanoma pavėlinti amžių, kuomet jauni žmonės pradeda rūkyti, palaikyti norinčius mesti ir metusius rūkyti asmenis, taip pat mažinti rūkymo patrauklumą, mažinti priklausomybę nuo tabako gaminių ir tabako sukeliamą žalą sveikatai. Tačiau vertinant šiuos argumentus, pažymėtina, kad siūlomas reguliavimas niekaip neįtakotų įprastų tabako gaminių (cigarečių, cigarų, pypkių), kuriuos vartoja paaugliai ir jaunimas, prieinamumo ir vartojimo. Be to, siūlomas reguliavimas ne kiek apribotų elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prieinamumą tik jaunimui, o smarkiai susiaurintų galimybes įsigyti elektronines cigaretes ir jų pildykles visiems asmenims apskritai. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas, projekto nuostatų proporcingumas ir pagrįstumas siekiamo tikslo atžvilgiu.

Antra, manytina, kad paprasčiausiai nėra logiškas ir pagrįstas toks reguliavimas, pagal kurį ūkio subjektas, įgijęs licenciją verstis tabako gaminių gamyba, didmenine ir mažmenine prekyba, neturėtų teisės vykdyti elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmenine prekyba, nors šie su tabaku susiję gaminiai savo esme (veikimu) kažin ar galėtų būti laikomi pavojingesni ar kenksmingesni sveikatai nei patys tabako gaminiai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, svarstytina, ar ne prasmingesnė, pagrįstesnė ir proporcingesnė elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prieinamumą paaugliams ribojanti priemonė būtų, pavyzdžiui, amžiaus, nuo kada tabako gaminiai gali būti parduodami vartotojams, padidinimas, ar nustatymas, kad elektroninės cigaretės ar jų pildyklės tam tikro amžiaus nesukakusiems asmenims gali būti parduodamos tik su jų tėvų (rūpintojų) sutikimu.

Trečia, siekis elektronines cigaretes ir jų pildykles pardavinėti vaistinėse apskritai nedera su pačių vaistinių paskirtimi bei jose vykdomos farmacinės veiklos turiniu. Pažymėtina, kad pagal Farmacijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalį, farmacinė veikla tai sveikatinimo veikla, apimanti vaistinių preparatų gamybą, importą iš trečiųjų šalių, kokybės kontrolę, didmeninį vaistinių preparatų platinimą ir vaistinių preparatų prekybos tarpininkavimą, veikliųjų medžiagų platinimą, vaistinių preparatų lygiagretų importą ir lygiagretų platinimą, vaistinių preparatų pardavimą ar išdavimą galutiniams vartotojams, farmacinių paslaugų teikimą, farmacinę rūpybą, ekstemporaliųjų vaistinių preparatų gamybą, kokybės kontrolę, farmacinės informacijos apie vaistinius preparatus teikimą. To paties straipsnio 69 dalyje, apibrėžiančioje vaistinių prekes, nurodyta, kad vaistinių prekės – gyventojų sveikatos stiprinimui ir išsaugojimui, ligų prevencijai, taip pat asmens higienai ir kūno priežiūrai skirtos prekės, kurias galima įsigyti, laikyti ir parduoti (išduoti) vaistinėse laikantis šio įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių vaistinių veiklą, reikalavimų. Akivaizdu, kad su tabako gaminiais susijusios elektroninės cigaretės bei jų pildyklės negali būti laikomos vaistinių prekės statusą turinčiais gaminiais.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

1

 

 

2.                   Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj skaičiaus ir žodžių „10 straipsnį ir jį“ įrašytini skaičiai ir žodžiai „10 straipsnio 1 dalį ir ją“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

1

4

 

3

 

3.                   Siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“ įrašytini žodžiai „išskyrus elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmeninę prekybą“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad specialiosios teisės normos, nustatančios tam tikras bendrųjų teisės normų netaikymo ar kitokio taikymo taisykles, turėtų būti dėstomos iš karto po bendrųjų normų, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalį reikėtų papildyti sakiniu, nustatančiu, kad elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmenine prekyba gali verstis tik Farmacinės veiklos įstatymo nustatyta tvarka vaistinės veiklos licenciją įgiję asmenys. Atitinkamai projekto 4 straipsnio 3 dalies, nustatančios, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, reikėtų atsisakyti kaip perteklinės ir kaip ne keičiamo įstatymo 14 straipsnio reguliavimo dalyko.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

11

12

 

6

 

4.                   Siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo ir suderinamumo, projekto 2 straipsniu turėtų būti keičiama ir keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostata, numatanti, kad licencijos verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais gali būti išduodamos Lietuvos Respublikoje įsteigtiems juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, kitose Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvėse įsteigtiems juridiniams asmenims ar kitoms organizacijoms ir jų filialams (nes pagal siūlomą reguliavimą elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmenine prekyba galės verstis tik asmenys, turintys vaistinės veiklos licenciją). Taip pat pažymime, kad projektu turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 11 straipsnio 11 dalies 2 punktas, 16 dalies nuostata iki dvitaškio, 12 straipsnio 6 dalis.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

2, 3, 4, 6

 

 

5.                   Atkreiptinas dėmesys, kad tuo atveju, kai straipsnį sudaro kelios struktūrinės dalys, jos turi būti sunumeruotos. Atsižvelgiant į tai, projekto 2, 3, 4 ir 6 straipsnių dalys turi būti sunumeruotos.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

2

 

 

6.                   Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje (o taip pat ir visoje eilėje kitų projektu keičiamų nuostatų) siūloma vartoti formuluotė „su tabako gaminiais susiję gaminiai, išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 35 dalį, su tabako gaminiais susijusiu gaminiu yra laikomi tik elektroninė cigaretė, elektroninių cigarečių pildyklė bei rūkomasis žolinis gaminys. Todėl įstatymo nuostatose nurodant su tabako gaminiais susijusius gaminius teisingiau ir logiškiau būtų ne nustatyti išlygą dėl įstatymo nuostatų netaikymo elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu, o tiesiog aiškiai įvardinti vienintelį likusį konkretų su tabako gaminiais susijusį gaminį - rūkomąjį žolinį gaminį, kuriam ir būtų taikomos šios nuostatos.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

2

 

 

7.                   Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 9 dalies pirmajame sakinyje žodžiai „išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“ turi būti rašomi ne po žodžių „su tabako gaminiais“, o po žodžių „susijusiais gaminiais“.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

3

1

 

8.                   Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“ įrašytini žodžiai „išskyrus mažmeninę prekybą elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

3

3

 

9.                   Siekiant teisės akto glaustumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 5 dalies paskutinis sakinys brauktinas kaip perteklinis, nes analogiško turinio nuostata įtvirtinta šios dalies antrajame sakinyje.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

4

2

 

10.               Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „vaistinėms, prekiaujančioms elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“ įrašytini žodžiai „vaistinės, laikančios ar gabenančios elektronines cigaretes ir jų pildykles“, nes šia nuostata turi būti nustatyta išimtis dėl atsakomybės netaikymo būtent vaistinėms, pačioms laikančioms ir gabenančioms prekybai įsigytas elektronines cigaretes ir jų pildykles.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

4

3

 

11.               Nėra aiškus projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalies, nustatančios, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, turinys. Pažymėtina, kad bendrojo pobūdžio formuluotė „laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų“ jokių specifinių reguliavimo pasekmių nesukels, nes visos vaistinės veikia ir savo farmacinę veiklą vykdo vaistinių veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Jeigu šia nuostata siekiama nustatyti, kad elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prekybai turėtų būti taikomi tam tikri vaistinių preparatų prekybai nustatyti reikalavimai, tas turėtų būti aiškiai nurodyta. Nekvestionuodami projekto aiškinamajame rašte nurodyto argumento, kad siūlomomis teisinio reguliavimo normomis bus nustatyta, kad vartotojai įsigyti elektroninių cigarečių galės tik gavę gydytojo receptą, pagrįstumo ir logiškumo, pažymime, kad siūloma 14 straipsnio 8 dalies nuostata niekaip neimplikuoja projekto iniciatorių deklaruojamo siekio.

Pritarti

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

5

 

 

12.               Pažymėtina, kad projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyta ūkio subjektų kategorija – farmacijos įmonės, Lietuvos Respublikos teisės aktuose nėra nei apibrėžiama, nei vartojama, todėl jos turinys nėra aiškus. Taip pat pažymime, kad šiame punkte vietoj žodžių „išskyrus jose esančiose vaistinėse, prekiaujančiose elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“ įrašytini žodžiai „išskyrus ligoninės vaistines, prekiaujančias elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“.

Pritarti

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

6

1

 

13.               Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti naują veiką, už kurią būtų skiriama ekonominė sankcija - 14 straipsnio 8 dalies pažeidimas. Keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Taigi, lieka neaišku, ar projektu siūloma nustatyti ekonomines sankcijas už tai, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis prekiaus ne vaistinės veiklos licenciją turinys asmenys, ar, vis dėlto, kad vaistinės šiais gaminiais prekiaus nesilaikant farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Pirmuoju atveju, siūlomas reguliavimas būtų perteklinis, nes 26 straipsnio 2 dalyje jau nustatyta, kad už tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako gamybą, laikymą ir prekybą jais pažeidžiant šio Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje arba 14 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus (neturint nustatyta tvarka išduotos licencijos) juridiniai asmenys, užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki aštuonių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt aštuonių eurų bauda. Antruoju atveju, toks reguliavimas galėtų būti laikomas pertekliniu ir ne šio įstatymo reguliavimo dalyku, nes vaistinių veiklą bei atsakomybę už atitinkamą farmacinę veiklą nustatančių teisės aktų reikalavimų pažeidimą nustato Farmacinės veiklos įstatymas, Administracinių nusižengimų kodeksas bei kiti įstatymai. Be to, akivaizdu, kad už farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą sankciją vaistinei turėtų skirti ne Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, kaip siūloma nustatyti keičiamo įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkte. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, reikėtų patikslinti ir aiškiau atskleisti keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalies turinį.

Pritarti

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

 

 

 

14.               Vadovaujantis teisinio tikrumo, saugumo bei teisėtų lūkesčių apsaugos principais, o taip pat atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį nustatančią, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, projektas turėtų būti papildytas baigiamosiomis nuostatomis, nustatančiomis vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą bei pavedimus kompetentingos institucijos priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus poįstatyminius teisės aktus. Be to, projektas pildytinas ir įstatymo taikymo nuostatomis, kuriose būtų detaliai ir aiškiai reglamentuojamas iki įstatymo įsigaliojimo išduotas su tabako gaminiais susijusiais gaminių mažmeninės prekybos licencijas turinčių ūkio subjektų veiklos sąlygos pereinamuoju laikotarpiu, kuris turi būti pakankamas ir pagrįstas prisitaikyti prie pasikeitusio teisinio reglamentavimo.

Pritarti

 

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

 

 

 

15.               Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį, veiklos, susijusios su tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, priežiūrą, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, pagal kompetenciją vykdo Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, savivaldybių vykdomosios institucijos, Valstybinė mokesčių inspekcija, muitinė, policija, kitos valstybinės priežiūros ir teisėsaugos institucijos, manytina, kad dėl šio projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

2023-09-06 yra gauta Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvada dėl šio įstatymo projekto.

16.

Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (Dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados), 2023-12-27

 

 

 

<...> Reguliavimo poveikio vertinimas – tai sisteminis metodas, leidžiantis kritiškai įvertinti teigiamą ir neigiamą siūlomų ir esamų reglamentų bei nereglamentuojančių alternatyvų poveikį. Siūlomi įstatymų projektai visiškai pakeistų esamą el. cigarečių reguliavimą. Šiuo konkrečiu klausimu reguliavimo poveikio vertinimas negali būti atliktas apsiribojant tik visuomenės sveikatos ar sveikatos, plačiąją prasme, žiniomis. Išsamiai ir prasmingai analizei atlikti reikalingas gilus teisinis farmacinę, klinikinę ir tabako reguliavimo veiklą reguliuojančių Europos Sąjungos ir Lietuvos teisės aktų išmanymas. Reikalinga išsamiai išanalizuoti, ar siūlomas reglamentavimas, atitiktų Europos Sąjungos farmacijos, medicinos priemonių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių reglamentavimo praktiką ir teisinę bazę.

<...> Pasaulio sveikatos organizacija ar kitos Europos ar nacionalinės ekspertinės organizacijos nelaiko el. cigarečių ar kaitinamųjų tabako gaminių mažesnės žalos ar mesti rūkyti padedančia priemone. Mokslinis konsensusas šiuo metu yra tas, kad el. cigaretės yra kenksmingos ir žalojančios sveikatą. Galima būtų kelti  prielaidą, kad el. cigarečių pardavimas vaistinėse su gydytojo receptu, šiai dienai neturi pakankamo mokslinio ir klinikinio saugumo pagrindimo.

Be to, atkreipiame Jūsų dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 1997 m. vasario 13 d. (Byla Nr. 6/96-10/96) yra pateikęs aiškinimą paliečiantį Konstitucijos 46 straipsnį alkoholio ir tabako gaminių reklamos draudimo kontekste. Išaiškinime nurodoma, kad tabako gaminiai priskirtini prie ypatingos paskirties prekių dėl to, kad juos vartojant daroma žala žmonių sveikatai. Tokie produktai ir su jais susijusi ūkinė veikla turi būti reguliuojami taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei ir visuomenės naudai (citata: „Taigi būtų neteisinga cituotą Konstitucijos 46 straipsnio nuostatą suvokti kaip valstybės prievolę beatodairiškai remti bet kokias ūkines pastangas ar veiklą. Priešingai, kaip jau buvo minėta, valstybė šiuo atveju turi galimybę pasirinkti. Kita vertus, tautos gerovė neturėtų būti suvokiama vien materialine (ar finansine) prasme. Be to, kažin ar būtų teisinga ir dora siekti materialinės gerovės tokiu būdu, kuris kenkia žmonių sveikatai“).

 

Susipažinti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė tabako gamintojų asociacija, 2023-08-01

 

 

 

Nacionalinė tabako gamintojų asociacija („NTGA") susipažino su Lietuvos Respublikos Seime svarstomu Dėl Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2920 ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės pakeitimo įstatymo Nr. 1-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir pakeitimo įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2921 („Projektai") ir pagal nurodytus terminus teikia savo nuomonę dėl Projektų nuostatų. Projektų aiškinamuosiuose raštuose yra nurodoma, jog jais yra siekiama ..mažinti Lietuvos Respublikoje tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių (elektroniniu cigarečių) vartojimą bei jų prieinamumą ypač nepilnamečiams asmenims ir paaugliams ."

Visgi, pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo („Tabako kontrolės įstatymas") 15 str. 1 d. 5 p. yra nustatyta, jog Lietuvos Respublikoje draudžiama prekiauti tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais asmenims iki 18 metu. Tuo tarpu įstatymo 16 str. yra nustatyta, jog Lietuvos Respublikoje parduoti prekes, skirtas tabako gaminiams rūkyti (ar pasiruošti rūkyti), tai yra pypkes, kandiklius, pypkių ir kandiklių valiklius (grandiklius), buitines cigarečių sukimo mašinas, bet kokį rūkomąjį (cigarečių) popierių (supjaustytą ar nepjaustytą, suklijuotą į tūteles, su pritvirtintais fdtrais ar be jų), taip pat įrenginius, skirtus tabako gaminiams ir susijusiems gaminiams vartoti, asmenims iki 18 metu draudžiama. Dar daugiau, 161 str. nustatoma, jog Lietuvos Respublikoje draudžiama asmenims iki 18 metu rūkyti (vartoti) ir turėti elektronines cigaretes ir elektroniniu cigarečių pildvkles. Už šių nuostatų pažeidimus Tabako kontrolės įstatymas numato aiškias ekonomines sankcijas, o kadangi prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais yra licencijuojama veikla, 11 str. aiškiai nustatyta tvarka yra galimas atitinkamų licencijų sustabdymas ar panaikinimas.

Negana to, Tabako kontrolės įstatyme yra numatytas elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių pildyklių reklamos draudimas, privalomųjų nurodymų skyrimo vidaus ir tarpvalstybinės nuotolinės prekybos tabako gaminiais ir (ar) su tabako gaminiais susijusiais gaminiais ir draudžiamos reklamos atvejais galimybė, išsamūs elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių tiekimo rinkai ribojimai, kiti su tabako gaminiais ir susijusiais gaminiais bei įrenginiais, skirtais šiems gaminiams vartoti, susiję draudimai. Lietuva yra vos viena iš keleto Europos Sąjungos valstybių, kuri numato, kad draudžiama pateikti rinkai elektronines cigaretes, kuriose yra kvapiųjų medžiagų, išskyrus tabako kvapą ir (ar) skonį, t.y. numato skonių draudimą.

Visiems šioms Tabako kontrolės įstatyme numatytiems draudimams užtikrinti yra nustatyti kontrolės mechanizmai bei poveikio priemonės už nustatytus pažeidimus. Atsižvelgus į visa tai, Lietuvoje galiojantis Tabako kontrolės įstatymas elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu jau šiuo metu yra vienas griežčiausių visoje Europos Sąjungoje bei yra ženkliai griežstesnis nei elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prekybą Europos Sąjungoje harmonizuojanti 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB („Tabako produktų direktyva").

Nepaisant šių aplinkybių, Lietuvos Respublikos Seimas po svarstymo yra pritaręs bei Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 2, 9(2), 9(4), 9(5) ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2590, taip pat Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 9(2) straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XIVP-2791, kuriais dar labiau griežtinamas elektroninių cigarečių ir jų pildyklių reguliavimas.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, galima pagrįstai teigti, kad šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas yra išsamus, griežtas ir visiškai pakankamas Projektais keliamiems tikslams pasiekti. Visgi, tam, kad šie tikslai būtų veiksmingiau pasiekiami, būtina užtikrinti, kad minėtos esamos nuostatos būtų faktiškai pritaikomos ir jomis naudojamasi. Kitu atveju, visai nesvarbu, kokio pobūdžio naujus ribojimus nustatys reguliuotojas - jie taipogi bus neveiksmingi.

Manytina, jog siekiant Projektuose nustatytų tikslų, būtina koncentruotis į esamų ribojimų užtikrinimą. Nustačius, kad kontroliuojančioms institucijoms trūksta tam tikrų pajėgumų numatytoms kontrolės funkcijoms vykdyti, svarstytini siūlymai dėl šių pajėgumų suteikimo. Atsižvelgiant į tai, kad minėtuose tiksluose yra įvardijama elektroninių cigarečių vartojimų nepilnamečių asmenų tarpe problema, bent jau viešojoje erdvėje pasigendama viešosios informacijos bei socialinių priemonių patiems nepilnamečiams, jų šeimoms bei mokymosi įstaigoms, kurių pagalba būtų atliekamas švietimas bei pagalba mesti šiuos gaminius vartoti.

Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme yra nustatyti tikslingumo, reiškiančio, jog teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis, proporcingumo bei efektyvumo, reiškiančio, kad rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų, teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės principai. Kaip jau minėta, nors Lietuvoje jau galioja išsamus ir pakankamas reguliavimas elektroninių cigarečių prekybai, Seime po svarstymo yra pritarta Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektui Nr. XIVP-2590 bei Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektui XIVP-2791. Manytina, kad teisėkūra turėtų būti sistemiška bet kuriuo atveju bei nepažeisti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytų principų. Taigi, nauji teisės aktų projektai, skirti pasiekti analogiškus ar panašius tikslus, turėtų būti svarstomi tik tokiu atveju, kai yra išeikvojamos visos kitos galimybės bei naujai priimti teisės aktai veikė pakankamai tam, kad būtų galima įsitikinti jų efektyvumu. Šiuo atveju, manytina, Projektai prieštarautų minėtiems teisėkūros principams.

Papildomai pažymėtina, kad mūsų vertinimu, Projektuose nustatomas reguliavimas vienareikšmiškai prieštarautų Tabako produktų direktyvai.

Aiškinamuosiuose Projektų raštuose yra nurodyta, jog Projektais siūlomas reguliavimas yra nustatytas Australijoje. Visgi, juose nėra pateikta informacija, koki poveiki toks reguliavimas sukėlė. Šiuo atžvilgiu pažymėtina:

Projektų aiškinamuosiuose raštuose yra nurodyta, jog ..objektyvių duomenų, patvirtinančių Įstatymo projekte numatytos priemonės (tabako gaminių pardavimo tiesiogiai neprieinamu būdu) įtaką kriminogeninei situacijai ir korupcijai, nėra."

Rinkos tyrimu bendrovės „Rov Morgan" atlikto tyrimo metu nustatyta, kad tik 8% elektronines cigaretes vartojančiu asmenų Australijoje turi gydytojo receptą, tuo tarpu „Cancer Council“ analogiško tyrimo duomenys ši skaičių nustatė ties 9%. Vadinasi, tokie geografiškai atskirtoje šalvie kaip Australija nelegali elektroniniu cigarečių rinka yra didesnė nei 90%. Taigi, pagrįstai galima teigti, kad tokioje šalyje kaip Lietuva, kurioje nelegali tabako gaminių rinka yra viena didžiausių išsivysčiusiose šalyse, įsigaliojus analogiškam reguliavimui nelegali rinka bus dar labiau atvira prekybai nei tai yra Australijoje.

Taip pat pažymėtina, kad šiuo atžvilgiu suaktyvės ne tik nelegali rinka, bet ir tarpvalstybinė prekyba. Projektais siūlomas reguliavimas neegzistuoja nei vienoje kitoje pasaulio valstybėje išskyrus Australiją. Tokio reguliavimo tikrai nėra nei vienoje Lietuvos kaimyninėje valstybėje. Net ir nesant papildomų paskatų Lietuvos gyventojai apsipirkinėti intensyviai vyksta į kaimynines valstybes - Lenkiją, Baltarusiją (nustačius bevizį režimą Lietuvos gyventojams, vykstančiųjų skaičius išaugo kone dešimt kartų), Latviją. Pažymėtina, kad valstybės neretai konkuruoja tarpusavyje skatindamos tarpvalstybinę prekyba. Štai siekiant apriboti gyventojų srautus vykstančius į Latviją įsigyti elektroninių cigarečių, Estija iki 2022 m. gruodžio 31d. buvo suspendavusi akcizų tarifo taikymą elektroninėms cigaretėms. Taigi, priėmus Projektais siūlomą reguliavimą, Lietuvos gyventojams nebus sudėtinga įsigyti šiuos gaminius ten, kur jokių panašių ribojimų.

Pažymėtina, kad Australijoje nustačius tokį reguliavimą buvo siekiama sumažinti elektronių cigarečių vartojimą. Visgi. 2022 m. rinkos tyrimu bendrovės „Rov Morgan" atlikto tyrimo metu nustatyta, kad per pastaruosius 5 metus elektronines cigaretes vartojančiu asmenų (suaugusiuiu) skaičius padidėjo net 259%. nuo atitinkamo reguliavimo įsigaliojimo iki tyrimo atlikimo elektronines cigaretes vartojančiu asmenų skaičius Australijoje paaugo +400 tūkst.

Dar daugiau, pažymėtina, kaip jau minėta, kad absoliuti dauguma šių naujų vartotojų vartoja ne legalius bei atitinkamus standartus atitinkančius saugius gaminius, bet nelegalioje rinkoje aptinkamus gaminius. Taigi, galima daryti išvadą, kad Projektais siūlomas reguliavimas ne tik neprisideda prie elektroninių cigarečių paplitimo mažinimo, bet ir kelia grėsmę asmenų sveikatai.

 Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, nepritariame Projektams. Siūlytina, kad jie būtų atmetami. Nacionalinė tabako gamintojų asociacija prieštarauja bet kokiems tabako gaminių ar su tabako gaminiais susijusių gaminių draudimams. Elektroninių cigarečių kaip kategorijos draudimas būtų vienareikšmiškai neveiksmingas ir tik pablogintų situaciją susijusią su nelegalia prekyba. Esame įsitikinę, kad efektyvus esamų ir jau priimtų kontrolės priemonių įgyvendinimas esmingai leistų pasiekti Projektuose keliamus tikslus.

Atsižvelgti

 

2.

Lietuvos aferezių ir klinikinės toksikologijos asociacija, 2023-08-23

 

 

 

Mes kaip sveikatos priežiūros specialistai esame prieš bet kokių kvaišalų ir svaigalų prieinamumo žmonėms didinimą. Deja, bet puikiai suprantame, kad oraliniam vartojimui skirti nikotine išmirkyti maišeliai (toliau - nikotino maišeliai) yra prieinami šešėlinėje rinkoje, jų galima įsigyti internetinėje prekyboje, todėl yra būtinas teisinis šios problemos reguliavimas. Mums neaišku, kodėl nuspręsta nikotino maišelius ir kitus galinčius atsirasti rinkoje naujus gaminius, kuriuose yra nikotino, bet nėra tabako, reglamentuoti LR Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu. Šio įstatymo projekto 29 straipsnio 1 punkto 8 papunktyje yra nurodoma prievolė tabako pakaitalų gamybai naudoti ne žemesnio kaip gryno (99-99,9 proc.) cheminio reagento grynumo klasės ingredientus. Tokio grynumo alkaloidas nikotinas nėra ir niekaip negali būti susijęs su tabaku, kurio lapuose nikotino koncentracija yra nuo 1 iki 6 proc. sauso svorio, o yra gaminamas pramoniniu būdu.

Lietuvos Respublikoje kaip vaistai yra įregistruota 12 vaistinių kramtomųjų gumų, kuriose nikotino kiekis yra 2-4 mg ir 9 transderminiai pleistrai, iš kurių nikotino išsiskyrimo greitis yra nuo 0,29 iki 1,56 mg/val. Deja, bet net tokie nikotino kiekiai per 1-2 val. gali sukelti apsinuodijimą vaikams. Mažiems vaikams apsinuodijimą gali sukelti ir 2 suvalgytos cigaretės, kuriose bendras nikotino kiekis yra apie 2 mg, nors nikotino pasisavinimas iš augalinės medžiagos yra gerokai lėtesnis ir paprastai poveikis pasireiškia ne anksčiau kaip po vienos valandos. Iš 16 mg nikotino turinčio maišelio nikotino pasisavinimas yra žymiai greitesnis ir didesnis, todėl neabejotinai kels sunkių apsinuodijimų pavojų. Nei vienas mūsų asociacijos narys nepritarė siūlomiems LR Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimams. Mūsų nuomone:

1. Tabako pakaitalų, tarp jų ir nikotino maišelių, įsigijimo apribojimai turi būti ne mažesni kaip nikotino turinčių vaistinių gumų.

2. Turi būti uždrausta naudoti medžiagas, galinčias suteikti tabako pakaitalams papildomų skonio savybių.

 3. Reikia sumažinti maksimalią nikotino koncentraciją viename tabako pakaitalo vienete iki 8 mg, o tuo atveju, jeigu nebus jokių apribojimų tabako pakaitalų įsigijimui - iki 1 mg (kaip cigaretėse).

Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad įstatymo projekto 29 straipsnio 1 punkto 8 papunkčio antroje eilutėje yra gramatinė klaida - „grinumo", turi būti „grynumo". Beje, toje pačioje eilutėje esantis žodis „ingredientas", Valstybinės lietuvių kalbos komisijos konsultacijų banke yra nurodomas kaip vengtina vartoti svetimybė ir turėtų būti keičiamas terminu sudedamoji dalis.

Nepritarti

Šis pasiūlymas nukreiptas ne į šį įstatymo projektą.

3.

Lietuvos šeimos gydytojų profesinė sąjunga ir Jaunųjų gydytojų asociacija, 2024-03-26

 

 

 

Lietuvos šeimos gydytojų profesinė sąjunga ir Jaunųjų gydytojų asociacija kreipiasi į Sveikatos reikalų komitetą dėl įstatymo keitimo projekto XIVP-2920 susijusio su elektroninių cigarečių draudimu, kuris bus svarstomas 2024 m. kovo 27 d.

Teikiame pastabas dėl punktų susijusių su sveikatos priežiūra: “Papildyti Įstatymą 14 straipsnio 8 dalimi: „8. Elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.“

 „Pakeisti 15 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) farmacijos įmonėse, išskyrus vaistinėse, prekiaujančiose elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis, sveikatos priežiūros, išskyrus jose esančiose vaistinėse, prekiaujančiose elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis, švietimo, kultūros įstaigose, interneto kavinėse (interneto klubuose ir pan.);“

Pateiktas pasiūlymas 2023-09-14 d.: „Papildyti Įstatymą 14 straipsnio 8 dalimi: „8. Elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, ir tik tais atvejais, jei elektroninės cigaretės ir jų pildyklės bus priskiriamos vaistiniams preparatams ar kompensuojamosioms medicinos pagalbos priemonėms.“

 Projekto aiškinamajame rašte nurodyta informacija: „4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

 Elektroninių cigarečių pardavimo, pasiūlos reguliavimo įvedimas prisidės prie tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių prieinamumo, rūkymo kaip socialinės normos pateikimo (ypatingai tarp jaunimo) priklausomybės nuo tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių vartojimo ir sukeliamos žalos sveikatai mažinimo, taip pat leis užtikrinti efektyvesnę tabako kontrolę ir tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių vartojimo mažinimą kompleksinėmis priemonėmis. Siūlomomis teisinio reguliavimo normomis bus nustatyta, kad vartotojai įsigyti elektroninių cigarečių galės tik gavę gydytojo receptą ir išskirtinai tik vaistinėse. Šiuos produktus vaistinės galės įsigyti tik iš licencijuotų gamintojų arba didmeninės prekybos licencijas turinčių ūkio subjektų.

 Atkreipiame dėmesį, kad šis projektas jau buvo svarstytas Sveikatos reikalų komitete 2023 m. lapkričio 8 d. ir medikų organizacijos pasisakė prieš bet kokią galimybę susieti medikus su el. cigarečių receptų rašymu ir pardavimu vaistinėse. Pabrėžiame, jog medikų įtraukimas į receptų el. cigaretėms išrašymo procesą gali sąlygoti priešingą efektą ir klaidinti pacientus, kurie gavę informaciją apie tai, kad gydytojai išrašys receptus el. cigaretėms, gali įvertinti, jog ši priemonė yra saugesnė nei kitos tabako priemonės.

Manome, kad toks įstatymo projektas klaidina visuomenę ir nesprendžia problemos iš esmės, todėl siūlome ieškoti kitų sprendimo būdų siekiant sumažinti el. cigarečių vartojimą.

Atsižvelgti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-07-10

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2920 (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas.

2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (toliau – Direktyva (ES) 2015/1535) f punktas nustato, kad „techninis reglamentas“– techninės specifikacijos ir kiti reikalavimai arba paslaugų taisyklės, įskaitant atitinkamas administracines nuostatas, kurių būtina laikytis de jure ar de facto parduodant, teikiant paslaugą, steigiant paslaugų verslą arba naudojant valstybėje narėje ar didžiojoje jos dalyje, taip pat valstybių narių įstatymai ir kiti teisės aktai, išskyrus nurodytus 7 straipsnyje, draudžiantys gaminį gaminti, įvežti, parduoti ar naudoti arba draudžiantys teikti paslaugą arba ja naudotis, arba steigti paslaugų teikėjo verslą. Įstatymo projektu keičiama elektroninių cigarečių ir jų pildyklių pardavimo tvarka. Tokios nuostatos laikytinos administracinėmis nuostatomis, kurių būtina laikytis de jure ar de facto parduodant, teikiant paslaugą, todėl Įstatymo projektas yra notifikuotinas Europos Komisijai pagal Direktyvą (ES) 2015/1535.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, 2023-06-27

 

 

 

 Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba savo iniciatyva išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo narių parengtą Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projeką (toliau – Įstatymo projektas), kuriame siūloma, kad įsigyti elektroninių cigarečių būtų galima tik gavus gydytojo receptą ir išskirtinai tik vaistinėse. Taip siekiama mažinti Lietuvos Respublikoje tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių (elektroninių cigarečių) vartojimą bei jų prieinamumą, ypač nepilnamečiams asmenims ir paaugliams, kurių augančiam organizmui nikotinas, kancerogeninės medžiagos bei visų rūšių elektroninių cigarečių skysčiuose esančios pagrindinės sudedamosios dalys – glicerolis arba propileno glikolis, daro negrįžtamą žalą. Toliau teikiame savo nuomonę.

(2)          Elektroninės cigaretės, tikėtina, daro konkurencinį spaudimą įprastoms cigaretėms, ir sumažinus tik elektroninių cigarečių prieinamumą, šis spaudimas sumažėtų. Kitaip tariant, elektroninių cigarečių prekybos ribojimas suteikia palankesnes sąlygas įprastas cigaretes gaminantiems ūkio subjektams, nes jų gaminiai būtų labiau prieinami nei elektroninės cigaretės, ir įprastų cigarečių gamintojai patirtų mažesnį konkurencinį spaudimą iš elektroninių cigarečių gamintojų.

(3)          Konkurencijos taryba nekvestionuoja poreikio riboti tabako gaminių prieinamumą, be to, sveikatos politikos formavimas nepriklauso Konkurencijos tarybos kompetencijai. Vis dėlto, siūlome Lietuvos Respublikos Seimui įvertinti, ar proporcinga apriboti tik kai kurių tabako gaminių (elektroninių cigarečių) prieinamumą, netaikant atitinkamų ribojimų kitiems tabako gaminiams. Konkurencijos tarybos nuomone, reikėtų įvertinti, ar elektroninės cigaretės pasižymi tokiomis savybėmis, kurios pateisina išskirtinių apribojimų taikymą būtent šioms cigaretėms, jų netaikant įprastoms cigaretėms ir kitiems tabako gaminiams.

(4)     Konkurencijos taryba, kaip konkurencijos politikos vykdytoja, negali nuspręsti, ar šiuo konkrečiu atveju konkurencijos ribojimas yra proporcingas, nes proporcingumo vertinimas suponuoja atsižvelgimą į socialinės politikos ir sveikatos apsaugos politikos interesus, kurių Konkurencijos taryba neturi duomenų ir įgaliojimų vertinti. Vis dėlto, kyla abejonių, ar tik elektroninių cigarečių prekybos ribojimas, taip privilegijuojant kitus tabako gaminius gaminančius ūkio subjektus, yra proporcingas, ar kitų tabako gaminių vartojimas daro mažesnę žalą nepilnamečių ir paauglių sveikatai. Ribojant vartotojų pasirinkimo galimybes tam, kad būtų apsaugota žmogaus sveikata, turi būti nustatytas toks teisinis reguliavimas, kad būtų išlaikyta protinga pusiausvyra tarp Lietuvos Respublikos Konstitucijoje valstybei nustatyto įpareigojimo rūpintis žmonių sveikata ir konstitucinio sąžiningos konkurencijos principo.   

(5)     Jeigu Jums kiltų klausimų dėl šiame rašte pateiktų pastabų ir pasiūlymų, maloniai prašome kreiptis į mūsų instituciją.

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-09-06

 

 

 

 

 Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. birželio 28 d. sprendimo Nr. SV-S-1008 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 ir 4 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2920 ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės pakeitimo įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir pakeitimo įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2921 (toliau kartu – Projektai) dėl šių priežasčių:

1. Projektais siūlomas teisinis reguliavimas, nustatantis, kad elektronines cigaretes ir jų pildykles (toliau kartu – elektroninės cigaretės) vartotojai galės įsigyti tik gavę gydytojo receptą ir išskirtinai tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, yra nepagrįstas, neatitinka teisinio Europos Sąjungos (toliau – ES) farmacijos, medicinos priemonių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių reglamentavimo ir prieštarauja recepto, kaip sveikatos priežiūros specialisto išrašomo dokumento, bei vaistinių veiklos paskirčiai, kadangi elektroninės cigaretės nėra priskiriamos prie vaistinių preparatų ir medicinos priemonių:

1.1. Elektroninės cigaretės nei Pasaulio sveikatos organizacijos, nei Europos Komisijos nėra pripažįstamos mažesnės žalos ar mesti rūkyti skirta priemone. Priešingai, šios tarptautinės organizacijos pabrėžia elektroninių cigarečių kenksmingumą ir nepaneigiamą jų žalą sveikatai, todėl elektroninių cigarečių traktavimas kaip priemonės, kuri būtų receptu paskiriama gydytojo, akivaizdžiai būdama sveikatą žalojanti priemonė, ir pardavimas vaistinėse ne tik neturi mokslinio, klinikinio saugumo pagrindimo, bet ir konceptualiai prieštarautų gydytojų ir vaistinių veiklos paskirčiai bei klaidintų visuomenę apie elektroninių cigarečių paskirtį ir poveikį sveikatai.

1.2. Remiantis 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB (toliau – Tabako produktų direktyva), elektroninės cigaretės yra laikomos su tabako gaminiais susijusiais gaminiais ir jų sąvoka, prekyba, apyvarta, rinkodara, laikymas ir vartojimas yra reglamentuoti ES lygiu. Nors Tabako produktų direktyvos 36 konstatuojamoje dalyje nurodoma, kad elektroninės cigaretės ir pildomosios talpyklos turėtų būti reglamentuojamos šia direktyva, išskyrus atvejus, kai dėl jų pateikimo ar funkcijos jiems taikoma
2001 m. lapkričio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/83/EB 
dėl Bendrijos kodekso, reglamentuojančio žmonėms skirtus vaistus, arba 1993 m. birželio 14 d. Tarybos direktyva 93/42/EEB dėl medicinos prietaisų (ją pakeitęs 2017 m. balandžio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2017/745 dėl medicinos priemonių, kuriuo iš dalies keičiama Direktyva 2001/83/EB, Reglamentas (EB) Nr. 178/2002 ir Reglamentas (EB) Nr. 1223/2009 ir kuriuo panaikinamos Tarybos direktyvos 90/385/EEB ir 93/42/EEB), elektroninių cigarečių ir jų pildyklių pateikimui ar funkcijoms šie ES teisės aktai nėra taikomi. Todėl Projektais siūlomas teisinis reguliavimas, kai elektronines cigaretes ir jų pildykles vartotojai galės įsigyti tik gavę gydytojo receptą ir išskirtinai tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, kai joms nėra taikomos nei Direktyva 2001/83/EB, nei Reglamentas (ES) 2017/745, neatitinka Tabako produktų direktyvoje nustatyto elektroninių cigarečių, kaip su tabako gaminiais susijusių gaminių, teisinio reglamentavimo. Pažymėtina, kad nė viena ES valstybė narė nėra nustačiusi Projektais siūlomo teisinio reguliavimo ir netaiko šių žmonėms skirtus vaistus ir medicinos priemones reglamentuojančių ES teisės aktų elektroninėms cigaretėms ar jų pildyklėms.

1.3. 2011 m. kovo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2011/24/ES dėl pacientų teisių į tarpvalstybines sveikatos priežiūros paslaugas įgyvendinimo 3 straipsnio k punkte receptas apibrėžiamas kaip reglamentuojamos sveikatos priežiūros profesijos, kaip apibrėžta Direktyvos 2005/36/EB 3 straipsnio 1 dalies a punkte, atstovo išrašytas receptas vaistui arba medicinos priemonei įsigyti, kuris teisiškai įgaliotas tą daryti valstybėje narėje, kurioje išrašytas receptas. Minėta sąvoka yra perkelta į nacionalinę teisę Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo 2 straipsnio 381 dalimi, kurioje nustatyta, kad „Receptas – dokumentas, kuriuo suteikiama teisė įsigyti vaistinį preparatą, medicinos priemonę, kompensuojamąją medicinos pagalbos priemonę ir kuris išrašytas reglamentuojamos sveikatos priežiūros profesijos, nurodytos Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme, atstovo, teisiškai įgalioto tą daryti valstybėje, kurioje išrašytas tas dokumentas“. Pažymėtina, kad receptų rašymas yra asmens sveikatos priežiūros paslauga, kurios tikslas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi, yra laiku diagnozuoti asmens sveikatos sutrikimus ir užkirsti jiems kelią, padėti atgauti ir sustiprinti sveikatą. Sveikatos priežiūros specialistai, teikdami asmens sveikatos priežiūros paslaugas, negali išrašyti receptų elektroninėms cigaretėms įsigyti, nes jos yra laikomos su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, kurie negali būti skiriami diagnozuoti asmens sveikatos sutrikimus ir užkirsti jiems kelią, padėti atgauti ir sustiprinti sveikatą. Farmacijos įstatymo 2 straipsnio 50 dalyje apibrėžiama vaisto (vaistinio preparato) sąvoka: „Vaistas (vaistinis preparatas) – vaistinė medžiaga arba jų derinys, pagaminti ir teikiami vartoti, kadangi atitinka bent vieną šių kriterijų: 1) pasižymi savybėmis, dėl kurių tinka žmogaus ligoms gydyti arba jų profilaktikai; 2) dėl farmakologinio, imuninio ar metabolinio poveikio gali būti vartojamas ar skiriamas atkurti, koreguoti ar modifikuoti žmogaus fiziologines funkcijas arba diagnozuoti žmogaus ligas“. Elektroninės cigaretės priskirtos prie su tabako gaminiais susijusių gaminių ir neatitinka vaisto (vaistinio preparato) sąvokos.

1.4. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2017/745 2 straipsnio 1 punkte apibrėžiama medicinos priemonės sąvoka: „medicinos priemonė – instrumentas, aparatas, įtaisas, programinė įranga, implantas, reagentas, medžiaga arba kitas gaminys, gamintojo numatytas naudoti pats vienas arba suderintas su kitomis priemonėmis ir skirtas žmogui vienu arba keliais toliau išdėstytais konkrečiais medicininiais tikslais: diagnozuoti, vykdyti profilaktiką, stebėti, numatyti, prognozuoti, gydyti ar palengvinti ligą; diagnozuoti, stebėti, gydyti traumą ar negalią, jas palengvinti arba kompensuoti; tirti, visiškai pakeisti arba modifikuoti anatomiją arba fiziologinį ar patologinį procesą ar būklę; suteikti informacijos atliekant iš žmogaus organizmo paimtų mėginių, įskaitant donorų organus, kraują ir audinius, in vitro tyrimus, ir kuria nepasiekiamas pagrindinis numatytas veikimas – ji neveikia žmogaus organizmo iš vidaus ar išorės farmakologinėmis, imunologinėmis ar metabolinėmis priemonėmis, tačiau pastarosios gali būti naudojamos kaip pagalbinės priemonės jos veikimui užtikrinti“. Elektroninių cigarečių paskirtis neatitinka medicinos priemonės apibrėžimo, todėl jos negali būti tapatinamos su medicinos priemonės sąvoka.

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos vertinimu, Projektais siūlomas teisinis reguliavimas sudarytų palankesnes konkurencines sąlygas tabako gaminių gamintojams ir importuotojams, nes jų gaminiai taptų labiau prieinami nei elektroninės cigaretės, ir tabako gaminių gamintojai patirtų mažesnį konkurencinį spaudimą iš elektroninių cigarečių gamintojų.

Be to, pagal Projektais siūlomą teisinį reguliavimą elektroninių cigarečių prekyba mažmeninės prekybos vietose (išskyrus vaistines) taps nelegali ir tuo dar labiau paskatins pagal Tabako kontrolės įstatymą draudžiamą nuotolinę vidaus ir tarpvalstybinę  elektroninių cigarečių prekybą, nes jas bus galima lengvai įsigyti visose ES šalyse, kuriose nėra tokio draudimo. Projektais siūlomas teisinis reguliavimas, tikėtina, padidins šešėlinės ekonomikos, susijusios su elektroninių cigarečių neteisėta apyvarta, mastus.

Pritarti

 

2.

Seimo nariai Aurelijus Veryga, Vytautas Kernagis, Aušrinė Norkienė, Jurgis Razma, Deividas Labanavičius,  Rimantė Šalaševičiūtė, Agnė Širinskienė, Jonas Jarutis, Beata Pietkiewicz, Rita Tamašunienė,  Gintautas Kindurys,  Algirdas Butkevičius,  Laima Nagienė,  Edmundas Pupinis,  Zenonas Streikus, Algirdas Stončaitis,  Zigmantas Balčytis, Tomas Tomilinas,  Eugenijus Sabutis, Antanas Vinkus,  Robertas Šarknickas,  Eugenijus Jovaiša, 2023-09-19

4

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į kylančius neaiškumus dėl to, kokie produktai galėtų ar negalėtų būti parduodami vaistinėse, siūlome patikslinti projektą ir aiškiai nurodyti, kad vaistinėse būtų galima prekiauti tik tokiais produktais, kurie būtų pripažinti tinkamais priklausomybei nuo tabako gydyti ir naudojami, kaip pagalbos metantiems rūkyti priemonės. Tokią aiškinamąją formuluotę Vyriausybei siūlė ir Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Taip pat verta paminėti, jog Europos  Komisija pavedė Esamų ir naujų pavojų sveikatai ir aplinkai moksliniam komitetui (SCHEER) ištirti elektroninių cigarečių vartojimo poveikį sveikatai ir jų įtaką skatinant žmones pradėti arba mesti rūkyti. 2021 m. gegužės mėn. Europos Komisijos ataskaitoje teigiama, kad  „Tais atvejais, kai elektroninės cigaretės naudojamos kaip mesti rūkyti padedančios priemonės, jos turėtų būti reglamentuojamos farmacijos srities teisės aktais“. Jei elektroninių cigarečių pardavėjai nori padėti žmonėms mesti rūkyti, tuomet jie turi atlikti klinikinius tyrimus ir toksiškumo analizes bei laikytis tinkamos teisinės reguliavimo sistemos reikalavimų.

 

Pasiūlymas:

Papildyti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Papildyti Įstatymą 14 straipsnio 8 dalimi:

 „8. Elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, ir tik tais atvejais, jei  elektroninės cigaretės ir jų pildyklės bus priskiriamos vaistiniams preparatams ar kompensuojamosioms medicinos pagalbos priemonėms.

Nepritarti

Šis pasiūlymas prieštarauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadai, kurioje teigiama, kad elektroninės cigaretės nėra priskiriamos prie vaistinių preparatų ir medicinos priemonių.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): įstatymo projektą Nr. XIVP-2920 atmesti, atsižvelgiant:

1) į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, nevyriausybinių organizacijų, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos pastabas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą;

2) į tai, kad šiuo projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturi mokslinio, klinikinio saugumo pagrindimo, neatitinka teisinio Europos Sąjungos farmacijos, medicinos priemonių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių reglamentavimo, konceptualiai prieštarauja gydytojų ir vaistinių veiklos paskirčiai ir klaidina visuomenę apie elektroninių cigarečių paskirtį ir poveikį sveikatai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 4, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Slušnys, M. Puidokas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Antanas Matulas

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas